Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Uitstapje van 4 dagen in het "nieuwe normaal". - Forum Wereldfietser

Uitstapje van 4 dagen in het "nieuwe normaal".

Woensdag 20 mei laat vertrokken voor een 4-daagse fietstocht van Vught naar Bielefeld. Beetje spannend, want hoe zou het zijn in deze “nieuwe normaal”- periode.
2020-05-20_Vught_-_Sennestadt__gereden (2).jpg
Mijn fietstocht begon over bekende wegen naar het noorden.
2020-05-20 13.26.25.2.jpg
Bij Geldermalsen het bekende terrein verlaten richting Wijk bij Duurstede waar de pont (in tegenstelling tot de maasveren) gewoon fietsers meenam, die zich netjes met 1,5 m afstand hadden opgesteld. Bij het oprijden van de pont werden wij voorbij gestoken door een 3-tal racefietsers, die duidelijk lak hadden aan het “nieuwe normaal”.\
2020-05-20 13.59.58.2.jpg
Onder de molen bij de haven een koffie-to-go gescoord. Via een stukje Utrechtse Heuvelrug, wat rivierdijken en een werkbezoek bij Natuurbegraafplaats Heidepol omstreeks 20:00 uur aangekomen op Camping De Veluwe met een magnifiek uitzicht over een glooiend heideveld. Camping De Veluwe was fantastisch, wat een vrijheid. Gelukkig geen last gehad van wilde zwijnen, wolven, natuurbeheerders en ander ongedierte.
De volgende morgen afgedaald (de klim heb ik gemist) naar Loenen en daar op het kerkhof water ingenomen. Dat water innemen was in Nederland nog wel een dingetje met alle horeca op slot en alleen nog zelfbedieningstankstations. Via de IJsselvallei, Salland en de Vechtstreek (wow, wat een mooie rivier is dat!) ben ik net voorbij Harderberg Nederland uit gefietst.
2020-05-21 16.53.23.2.jpg
In de ruime omgeving van de Sallandse Heuvelrug was van een Corona-lockdown niets meer te merken, het zag er zwart van de (vooral elektrische1) fietsen. (1. ik ben er nog niet uit of ik dat een goede ontwikkeling vind)
Wel weer eens geconstateerd dat fietsen in Nederland geen straf is, maar ook waarom ik liever in heuvelachtig gebied fiets: woensdag vertrokken in noordelijke richting met noordenwind, donderdag naar het noordoosten met noordoostenwind en vrijdag naar het zuidoosten met, je raad het al: zuidoostenwind.
Overnacht op Camping Baggerloch net over de grens. De duidelijk aanwezige verbodsborden negerend heb ik eerst een duik genomen en daarna een hapje gegeten. Toen ik daarna (omstreeks 21:00 uur) mijn tentje aan de waterkant had opgezet kwamen de twee aanwezige jeugdige vissers mij vertellen dat dit niet mocht. Toen toch maar mijn tent 300 m verplaatst naar een open plek in het bos, met zeker 10 tekenbeten als gevolg.
2020-05-22 08.45.26.2.jpg
In het stuk Duitsland tussen de Nederlandse grens en het Teutoburgerwoud viel me vooral de rust op. Bijna de hele vrijdag gefietst over kleine landweggetjes met weinig verkeer.
2020-05-22 11.56.05.2.jpg
Vanaf Rheine werd het weer wat drukker, zodat ik ’s-avonds wat moeite had een geschikte slaapplek te vinden op Camping Teutoburgerwoud. Toen dat uiteindelijk toch gelukt was, was het al 20:00 uur. Omdat ik last had van een leeglopende achterband na donderdag ook al een band gewisseld te hebben ook nog nieuwe binnenband gemonteerd en op mijn gemak te klein gaatje in andere binnenband gerepareerd.
2020-05-23 09.06.04.2.jpg
Het mooiste deel van de tocht volgde zaterdag. Nadat ik met enige moeite (met fiets trap op omdat ik een afkorting dacht te zien.) weer op de route uitkwam, golfde het wegdek eindelijk omhoog en omlaag over eindeloze landweggetjes. In Bielefeld is het Teutoburgerwoud maar een hoge bergrug breed, maar in de omgeving van Osnabrück waan je je in een uitgestrekt heuvellandschap met pittoreske dorpjes en mooie vergezichten. Een aanrader is Bad Iburg met een groot kasteel op een berg en een mooi Kurpark.
2020-05-23 11.26.54.2.jpg
Van de grote stad Osnabrück merk je helemaal niets en slechts zelden moet je een grotere weg oversteken, laat staan volgen. Ik was vergeten dat ik in de buurt van Bielefeld nog een paar mooie klimmetjes had toegevoegd met als hoogtepunt de 313 m hoge Hünenburg met televisietoren.
2020-05-23 16.21.07.2.jpg
Om 18:00 was ik desondanks bij mijn schoonmoeder, te laat voor Kaffee und Kuchen, maar ruim op tijd voor Klößen , Rollade und Rotkohl.
Leuk dat je dit met ons wilt delen, Bert! 👍

De hele route is best wel herkenbaar. Het is inderdaad mooi fietsen langs de Vecht en door en langs het Teutoburger Wald.
Mij is het afgelopen zomer echter gek genoeg niet gelukt om een glimp van Bielefeld op te vangen (Bielefeldverschwörung
https://de.wikipedia.org/wiki/Bielefeld ... %C3%B6rung 😉).

Vanaf as. woensdag ga ik voor het eerst sinds lange tijd weer eens 4 dagen fietsen. Vanuit Den Bosch naar Ommen, vanuit daar via Ootmarsum naar Zutphen, vervolgens via Winterswijk naar Doesburg, en daarna weer terug naar huis. Veluwe, Twente, Achterhoek en rivierenland in 450 km. En dat gewoon in eigen land. Maar stiekem mis ik de heuvels (en bergen) wel hoor!
Leuk verslag en foto's :)

De vele teken en tekenbeten tegenwoordig weerhouden mij toch wel van boskamperen (al kan je ze op (natuur)campings ook wel oplopen natuurlijk).
Ik ben ernstig van mening dat zodra je de natuur ingaat tekenbeten niet te voorkomen zijn. Maar 10 was wel veel :D .
Bert van Sprang schreef:
ma 25 mei, 2020 19:18
Ik ben ernstig van mening dat zodra je de natuur ingaat tekenbeten niet te voorkomen zijn. Maar 10 was wel veel :D .
Tekenbeten is al een issue, maar als solorijder ben ik vooral bang dat ik ze niet allemaal op tijd kan vinden (dus dat ze langer dan gepland blijven hangen, of is dat tegenwoordig ook niet meer relevant?) ;)
Volgens mij is het een utopie dat een eventuele partner ze wel allemaal gaat vinden.
Waarom zou je ze niet kunnen vinden? Als je ook midden op je rug erbij kunt en je hebt geen dikke vacht dan zijn opzwellende teken flinke beesten hoor. Verwijderen op je rug lijkt me lastiger gelukkig zitten ze daar niet snel, zeker bij strakke kleding.
Onze katten hebben wel een flinke vacht en daar vind ik ze ook heel snel. Ze laten zich er ook opmerkelijk graag vanaf helpen.
Heel erg leuk om te zien! Wauw van dat wildkamperen, super dat je dat durfde en idd. gelukkig geen wilde zwijnen en wolven. Ik heb niet helemaal begrepen, hoe kom je dan weer terug naar huis?
Vorig jaar vond ik daags na een wandeling in -heel toevallig- het Teutoburger Wald een teek bij mijn lies. Nou heb ik die wel vaker gehad, maar ik schrok wel even toen ik na een week gedurende vijf dagen lang koorts had (elke dag tikte ik de 40 gr aan). Dat kwam namelijk akelig overeen met het ziekteverloop van TBE (https://www.rivm.nl/tekenencefalitis), met kans op hersenvliesontsteking. Later las ik dat TBE langzaam naar ons land aan het oprukken is (zie ook onderstaande kaart). Gelukkig bleef de tweede koortsgolf uit (een paar paracetamol per dag was afdoende) en liep het goed af.

map-tekenencefalitis-06-18.png
Inderdaad. Mijn huisarts zei, "Oost-Europa, wildkamperen? Laat je maar vaccineren."
Deze teken waren zo klein dat ik ze met het blote oog nauwelijks kon zien, ook nog niet volgezogen dus. Alleen op mijn sjarrel had er zich een tegoed gedaan, die was ook niet te missen.

Tegen tekenencefalitis heb ik me als lang geleden laten inenten.
Dan was je dus mooi op tijd.
Blijven die inentingen zo lang geldig?
willem.m schreef:
ma 25 mei, 2020 18:45
Veluwe, Twente, Achterhoek en rivierenland in 450 km. En dat gewoon in eigen land.
Hier ook een paar dagen door eigen land en nagenoeg hetzelfde rondje. Betuwe, Veluwe, Dwingelerveld, Sallandse Heuvelrug, Achterhoek, Land van Maas en Waal.
550km in 6 dagen. Ik heb mij erin berust en ga er in eigen land een prima bikepacking tocht van maken met flink wat offroad.

Mooie rit, Bert! En leuke foto's.
Vooral de Betuwe en Wijk is mij bekend. :wink:
jwkeij schreef:
ma 25 mei, 2020 21:41
Hier ook een paar dagen door eigen land en nagenoeg hetzelfde rondje. Betuwe, Veluwe, Dwingelerveld, Sallandse Heuvelrug, Achterhoek, Land van Maas en Waal.
550km in 6 dagen. Ik heb mij erin berust en ga er in eigen land een prima bikepacking tocht van maken met flink wat offroad.
Klinkt toch gewoon anders erg lekker :) Lekker veelzijdig. NL heeft wat dat betreft best veel te bieden (behalve bergen).
Leuk om te zien! En je kunt dus op de fiets probleemloos over de Duitse grens, begrijp ik? Wij plannen een rondje Nederland met een doorsteekje door Duitsland. Niet met kamperen trouwens.

En over teken, ik zou dat niet onderschatten: vaccinatie tegen Lyme bestaat niet, en inderdaad kun je de kleintjes makkelijk missen, dat is mijn ervaring ook. Op je blote rug is het probleem niet: dat zie en voel je wel, en bovendien zitten ze daar niet. Tussen lichaamshaar is het grootste probleem. Ellende met die dingen.

Louise
Met de fiets over de Duits-Nederlandse grens is geen probleem. En dat ik teken niet moet onderschatten, weet ik maar al te goed: in 2010 met verlammingsverschijnselen een week in het ziekenhuis gelegen.
Zijn de grenzen tussen Nederland an Duitsland dan al open?
Bert van Sprang schreef:
ma 25 mei, 2020 19:18
Ik ben ernstig van mening dat zodra je de natuur ingaat tekenbeten niet te voorkomen zijn. Maar 10 was wel veel :D .
Blijkbaar lusten ze me niet. Nog nooit een tekenbeet opgelopen. Anderen waar ik mee de natuur introk, wel, maar ze slaan mij tnt over.
Zijn de grenzen tussen Nederland an Duitsland dan al open?
Ze zijn in ieder geval niet dicht.