Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hemelsblauwe racert - Forum Wereldfietser

Hemelsblauwe racert

162 berichten
Goedenavond dames en heren,


Dit is het verhaal van een blauwe racert. Hij is geboren in Rotterdam, had bij geboorte al een flink postuur en zag blauw. Je zou het ral 5015 kunnen noemen. Dat kwam goed uit want ik ben gek op die kleur, combineert prachtig met carbon maar een rood of oranje accent kan ‘ie ook best hebben. Sowieso kan de racert veel hebben, daarover later meer. Of eigenlijk nu.

Het frame heeft nog wielen nodig. En aandrijving, remmen, stuurlintje. Keuzes keuzes. Lastige is een beetje dat je met een racert enorm veel kanten op kan. Als volgt is nu het plan.

Stap 1

Het wordt een gravelbike. Hij krijgt 622 wielen met crossbanden en de rest ook geschikt voor een stukje boscross. 1x11 want dat is de enige manier om er achter te komen of ik dat wat vind of niet met andere woorden of ik de voordelen bij voorgesteld gebruik groter vind dan de nadelen. Mix/match van grx met een snufje xt en 105. Licht bouwen, maar compromissen op zitpositie (zadel en stuur) en kosten. De stapel onderdelen is intussen 75% compleet, eind deze week 95%.

Stap 2

Rijden en finetunen, en dan een set 584 wielen d’r onder. Wederom, enige manier om er achter te komen bla bla. Nu al zin in.

Stap 3

Randonneur set-up. Randonneurs zijn cool. Dus de racert komt dan met één van de twee wielmaten icm spatborden, achterdrager en verlichting. Dat is af tegen de tijd dat ik weer tijd heb om wat meer uur op de fiets door te brengen. Best mogelijk dat jullie daar wat geduld voor zullen moeten opbrengen dus dan is dat alvast gezegd.

Ondanks dat ik d’r voorlopig nog geen meter op gereden heb kunnen hebben is ‘ie nu al geweldig ga ik er vaak even naar kijken. Ik hou dit topic af en toe bij for the fun of it dus enjoy.
5BFBB291-80DC-4F79-A93A-B4A3BC320616.jpeg
579ED791-13B3-4A74-8358-AC7B48E290AA.jpeg
Mooie fiets!
Leuk project :)
Leuk! Ben benieuwd wat het wordt.

Wat kun je aan bandbreedte kwijt in het frame in 584 en 622? En wat voor vork komt erin? :)
Mooi, wat weegt zo'n frame?
Dit is inderdaad een van de zeldzame kansen waar veel techies op dit forum wel benieuwd naar zullen zijn. Graag zonder zadel en zonder zadelpen. Heb je de bijbehorende voorvork ook? Ook graag wegen!
Nice!
Bedankt allen! leuk dat jullie mijn enthousiasme voor dit fietsje snappen.
Jurr schreef:
wo 27 mei, 2020 10:28
Leuk! Ben benieuwd wat het wordt.

Wat kun je aan bandbreedte kwijt in het frame in 584 en 622? En wat voor vork komt erin? :)
Om te beginnen komt er een fyxation vork in, 12x100, carbon/alu. Met alle nokken voor spatborden, bidonhouders etc en veel ruimte voor banden.

Ik weet nog niet wat er precies in het frame gaat passen. Ik ben prima tevreden als een snelle 32-622 met spatbordjes gaat passen, 33-622 crossbandjes, of 42-584 en dat lijkt voorlopig haalbaar.
Meet de breedte tussen de dimples in de chainstays, haal daarvan 10 mm af en je hebt wel een idee wat gaat passen.
Mooi frame, zeg! En een lekker kleurtje. Over blauw gesproken..... ik ga voor 5002.
jwkeij schreef:
wo 27 mei, 2020 13:36
Meet de breedte tussen de dimples in de chainstays, haal daarvan 10 mm af en je hebt wel een idee wat gaat passen.
Mooi frame, zeg! En een lekker kleurtje. Over blauw gesproken..... ik ga voor 5002.
bedankt. Ik zie dat je een Wind hebt, dat is prachtig en 5002 is erg stijlvol. Heb nog getwijfeld tussen dit blauw of 5012, dat is ook vet, maar 5015 vind ik beter combineren met bijvoorbeeld wit en rood en het is wat krachtiger.

Met die 42mm ga ik uit van de ruimte tussen de liggende achtervorken, houdt niet over, maar dat hoeft ook niet. Kan best zijn dat er zelden breder dan 32mm in komt, zeker als het lukt om tzt wat meer en langere tochten te rijden.
Het is natuurlijk een frame met sliding dropout. Die overigens bij mijn setup overbodig is, maar dan kan er altijd ooit nog versnellingsnaaf met riem op (kleine kans ;)). Door die dropout kan ik nog wel wat schuiven met positie achterwiel.
In welk topic kwamen we deze kleuren al eerder tegen? :wink:

Afbeelding
Om te beginnen komt er een fyxation vork in, 12x100, carbon/alu. Met alle nokken voor spatborden, bidonhouders etc en veel ruimte voor banden.[/quote schreef:
leuke vork, heb je deze hier ergens op de kop weten te tikken? Of komt ie rechtstreeks uit de US of A?
jahwalla schreef:
wo 27 mei, 2020 20:23
leuke vork, heb je deze hier ergens op de kop weten te tikken? Of komt ie rechtstreeks uit de US of A?
Het is inderdaad een leuke vork. Oogt degelijk en netjes afgewerkt. B4T heeft dit model in het assortiment.

Mogelijk dat er tzt een lagere full carbon vork in komt, cleaner en 250gram lichter. Eerst weten hoe het rijgedrag gaat zijn: in vergelijking met m'n racefiets is axle-crown van deze vork 30mm hoger. Lengte balhoofd is toevallig gelijk. Komt op zich voor de zithouding meer dan prima uit. Maar het moet geen luie fiets worden.
Met het verzamelen van spullen kom ik meer en meer terecht in de regio essentiële bits & bobs maar dat mag met een :wink:

Er is sprake van een flink aantal boutjes. bidonhouders en drageroogjes, maar bijvoorbeeld ook voorbouw, zadelstrop etc.

rvs laagbolkopschroef is een nette optie in M5. Dat is echter zwart noch licht noch spannend. Heeft of weet iemand een adres voor boutjes bijvoorbeeld in alu, titanium, zwart of een kleurtje? Ik kom alleen duur en per twee tegen, maar zit niet zo in de boutjeshandel dus misschien zoek ik niet goed...

disclaimer: ik weet dat er mensen zijn die geloven dat je niet lekkerder fietst met een zwart ipv een blank boutje. Dat is echter een misverstand.
Als het sterk moet zijn zijn alu of Ti boutjes niet het beste. ZEKER NIET bij het zadel of de voorbouw doen!
Bidonhouder kan wel.
Staal is per volume-eenheid nu eenmaal een stuk sterker en met een bepaalde maat boutje zit je aan dat volume vast. De maat van die boutjes is daarbij afgestemd op de sterkte van staal.
Aluminium bouten in staal schroeven of andersom is daarbij vragen om probkemen - het corrodeert muurvast.

Maar via google shopping vind ik wel vanalles als ik Gekleurde Bouten intik.
Ik kocht ze vroeger bij de Boutencentrale in Rotterdam, maar de winkel is weg uit de stad. Ik kan zo gauw niet vinden waarheen.
Grandonneur schreef:
di 02 jun, 2020 18:52

Er is sprake van een flink aantal boutjes. bidonhouders en drageroogjes, maar bijvoorbeeld ook voorbouw, zadelstrop etc.
Zelf heb ik een wat minder exotische smaak en gewoon deze besteld:

https://www.hansenschroeven.nl/assortim ... ort-rvs-a2

https://www.hansenschroeven.nl/assortim ... tes-rvs-a2

En alles wat daar niet tussen zit haal ik in de Spaanse Polder of bij de fietsenmaker :)

Dit topic zou je ook nog kunnen kijken:

viewtopic.php?f=8&t=33840

Wim schreef:
di 02 jun, 2020 19:05
Ik kocht ze vroeger bij de Boutencentrale in Rotterdam, maar de winkel is weg uit de stad. Ik kan zo gauw niet vinden waarheen.
Fabory Centre op de Schuttevaerweg in de Spaanse Polder?
Leon schreef:
di 02 jun, 2020 19:04
Als het sterk moet zijn zijn alu of Ti boutjes niet het beste. ZEKER NIET bij het zadel of de voorbouw doen!
Bidonhouder kan wel.
Dat is wel een terechte opmerking, ik zal er goed rekening mee houden. echter zijn er veel titanium versies voor de stem, maar wellicht meer M5 dan M4. even bestuderen. De meeste stems hebben al zwart ipv blank, kwestie van de juiste kiezen voor het mooi (als de uiteindelijke lengte bekend is).

Het is uiteraard niet zo héél erg essentieel, vooral een stuk of 20 M5x16 (ongeveer) waar weinig of geen kracht op komt te staan zou ik voor de aardigheid graag kunnen upgraden.
titanium sterker als staal?
Bert van Sprang schreef:
di 02 jun, 2020 20:19
titanium sterker als staal?
Niet bepaald, de sterkte van titanium valt zwaar tegen, evenals de hardheid, het materiaal is ook bedoeld voor andere dingen dan sterke bouten en moeren van te maken.