Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 660 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33582 berichten
Bedankt. Ik daar wel eens gefietst maar wist niet dat de bebouwing bij de kanalen met streetview zo lang zijn. Zo ontdek je steeds meer van Nederland, ook dichtbij. Misschien dat ik komende weekend ook even die kant op fiets. Is nou niet bepaald een gebied waar de 1,5 meter gevaar loopt. :)

Nieuwe opgave (denk niet zo moeilijk).
KnipselB.JPG
WillemT schreef:
vr 29 mei, 2020 09:06
Voor Martin, er staat daar een grote achtkantige stellingmolen.
Maar met een vlucht van slechts 18,80 meter is het een betrekkelijk kleine molen. Molenaars geven de grootte van de molens altijd met de vlucht aan. Mijn molen heeft een vlucht van 24,40 meter. De grootste molen van Nederland staat in Haastrecht met een vlucht van 30,05 meter. Een grondzeiler, maar de tiphoogte van de wieken is wel zo hoog als een flatgebouw van 10 verdiepingen! Hop, ga maar eens naar boven klimmen om de zeilen uit te rollen en voor te leggen....
JanH schreef:
vr 29 mei, 2020 09:27
Bedankt. Ik daar wel eens gefietst maar wist niet dat de bebouwing bij de kanalen met streetview zo lang zijn. Zo ontdek je steeds meer van Nederland, ook dichtbij. Misschien dat ik komende weekend ook even die kant op fiets. Is nou niet bepaald een gebied waar de 1,5 meter gevaar loopt. :)

Nieuwe opgave (denk niet zo moeilijk).
KnipselB.JPG
Makkelijk zat, de fiets-grensbrug bij Bad Nieuweschans.
https://www.google.nl/maps/@53.1845513, ... 384!8i8192
Deze brug heeft al enkele malen als Raad plaatje in dit rubriek gestaan.... De Europaweg, waar de fotograaf staat, ligt op Nederlands grondgebied, maar de berm erlangs bevindt zich in Duitsland! Bijgaande foto is op een winterse ochtend genomen bij -2 graden. Dus hier mijn NL-bordje erop geschroefd. :wink:
DSCF6607.JPG
Martin E. van Doornik schreef:
vr 29 mei, 2020 10:26
Makkelijk zat,
Had ik wel verwacht, is ook onderdeel van een fietsroute.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 29 mei, 2020 10:26
Deze brug heeft al enkele malen als Raad plaatje in dit rubriek gestaan....
dat wist ik niet :oops:
Martin E. van Doornik schreef:
vr 29 mei, 2020 10:23
WillemT schreef:
vr 29 mei, 2020 09:06
Voor Martin, er staat daar een grote achtkantige stellingmolen.
Maar met een vlucht van slechts 18,80 meter is het een betrekkelijk kleine molen.
Dat is voor mij een nieuwe invalshoek :) . Ik was vooral geïmponeerd door de hoogte van het geheel. Zo vind ik de Gooyer in Amsterdam een buitengewone verschijning ondanks dat het met een vlucht van 27 meter dus nog niet de grootste molen is. De molen in Haastrecht lijkt veel kleiner.
WillemT schreef:
vr 29 mei, 2020 10:44
Martin E. van Doornik schreef:
vr 29 mei, 2020 10:23
WillemT schreef:
vr 29 mei, 2020 09:06
Voor Martin, er staat daar een grote achtkantige stellingmolen.
Maar met een vlucht van slechts 18,80 meter is het een betrekkelijk kleine molen.
Dat is voor mij een nieuwe invalshoek :) . Ik was vooral geïmponeerd door de hoogte van het geheel. Zo vind ik de Gooyer in Amsterdam een buitengewone verschijning ondanks dat het met een vlucht van 27 meter dus nog niet de grootste molen is. De molen in Haastrecht lijkt veel kleiner.
DSCF1899.JPG
Er bestaan grote verschillen tussen de hoogste molens (zoals in Schiedam en Princenhage) en de vlucht van de wieken. Dit is de Boezemmolen No. 6 van Haastrecht. Kijk maar hoeveel (klim)latten er in de wieken zitten.... Kijk maar ter verhouding naar die man met de grasmaaier voor de groene halfronde deur. Eigen foto 17 mei 2014. Dit is géén raadselfoto!
Ik vind "onze" molen De Valk ook erg fraai. Tijdens afgelopen open monumentendag ben ik er weer eens in/op geweest.Onderstaande foto maakt ik op 14 september 2019. Beetje off-topic, maar okay :)

Afbeelding
En bovenop een fraai uitzicht over de Leidse binnenstad - in afwachting van het volgende te raden plaatje ;-)

Afbeelding
ook in afwachting
40_012_ IMG_1264.JPG
Misschien maar een aparte topic molens? Dan blijft deze wat schoon :wink:
Is anders wel een leuk Raadplaatje .....
Martin E. van Doornik schreef:
vr 29 mei, 2020 11:03
Dit is géén raadselfoto!
Zou het geen goed idee zijn wél een nieuw raadplaatje te posten? Tip: voor het bespreken van gedeelde hobby's kun je privéberichten versturen.

Carl
Welke is dan wél de raadfoto?
Die vraag kan alleen Martin beantwoorden, als ik het goed heb bijgehouden.
Zolang er geen nieuwe opdracht is.....
WillemT schreef:
vr 29 mei, 2020 11:52
Is anders wel een leuk Raadplaatje .....
Kan het echter niet vinden ... Is aan de 2000RD vanuit Chanute KS naar de SR39. Er is geen streetview van. Ik zie via de satelliet wel de ja-knikkers die ik op de foto heb gezet, maar deze molen niet. In mijn herinnering stond die links van de weg.
keesswart schreef:
vr 29 mei, 2020 11:31
En bovenop een fraai uitzicht over de Leidse binnenstad - in afwachting van het volgende te raden plaatje ;-)
Ik heb nog in mei 1983 op De Valk in Leiden gedraaid. Een fijne molen en de kap kruit zeer licht. Paar maanden later ook op De Gooyer in Amsterdam.
De voorgevel van de bekende houtzaagzaagmolen d'Heesterboom, ook in Leiden, heeft me geïnspireerd tot het bouwen van mijn schuur in Zweden.
Maar off-topic.
Leon schreef:
vr 29 mei, 2020 12:21
Welke is dan wél de raadfoto?
Ik moet na het goed raden van die witte klapbruggetje bij Bad Nieuweschans mijn raadselfoto toch nog plaatsen? De "Amerikaanse" windmotor is wat voorgedrongen. Dat iele ding heeft niet eens een verticale aandrijfspil....
Ik was zojuist in de badkamer bezig met het vervangen van een warm/koud kraan op de wastafel door nieuwe. Online besteld vanuit Emden (D.), 29 euro goedkoper dan in Nederland. Dinsdagavond >klik< op de computer en donderdagmorgen al aan de deur! Versandkosten frei! Daarom wat geduld.

Hier is mijn nieuwe Raad plaatje! Ditmaal uit de oude doos.

Raadwaar.jpg
In Davos.
Geen streetview, maar Railview: https://www.google.nl/maps/@46.7877109, ... 6656?hl=nl
Het middelste gebouw. Het hout van de balustrades is vervangen door glas.

Wat dichterbij: https://www.google.nl/maps/@46.7880764, ... 5120?hl=nl

En in de sneeuw: https://www.google.nl/maps/@46.7877571, ... 3000?hl=nl

Waarom Davos? Martin had eerder aangegeven dat hij daar geweest is.
JanH schreef:
vr 29 mei, 2020 17:13
In Davos.
Je hebt het helemaal goed, ik was in 1974 op fietstocht via Oostenrijk naar Zwitserland (daar deed ik 9 dagen over). Het is juist dat middelste gebouw waar mijn tante (vaders zus) woonde en daar heb ik na aankomst een week gelogeerd (mooi gratis in het dure Zwitserland). Zij was werkzaam op het Sanatorium van het Rode Kruis in Davos. Vandaaruit heb ik wat fietstochten ondernomen of mooie tochtjes gemaakt met de Rhätische Bahn (die achter die twee schuren links loopt), fiets mee. Door de hoogte op 1560 meter hing er nog geen blad aan de bomen, ondanks dat het eind mei was! Vergelijk maar met bij ons in Nederland, nu ook eind mei. Soms sneeuwde het ook nog. Ik ben vanaf Zürich-Kloten naar huis terug gevlogen per Swissair, fiets gratis mee.
Mijn tante is in 2010 overleden en nu zijn de familiebanden met Zwitserland afgesneden.
De volgende is voor jou.
Nog even off-topic...
JanH schreef:
vr 29 mei, 2020 12:51
Zolang er geen nieuwe opdracht is.....
WillemT schreef:
vr 29 mei, 2020 11:52
Is anders wel een leuk Raadplaatje .....
Kan het echter niet vinden ... Is aan de 2000RD vanuit Chanute KS naar de SR39. Er is geen streetview van. Ik zie via de satelliet wel de ja-knikkers die ik op de foto heb gezet, maar deze molen niet. In mijn herinnering stond die links van de weg.
Gevonden. Stond rechts van de weg. https://www.google.nl/maps/@37.6608402, ... !1e3?hl=nl

On-topic
Nieuwe opgave
Knipsel.JPG
JanH schreef:
vr 29 mei, 2020 18:42
Nieuwe opgave
Knipsel.JPG
Kan ik in één oogopslag zien dat dit een molenrestant in het Duitse Ostfriesland is. Die grijze deuren met de ruitvormige raampjes is daar een kenmerk van. Een gaaf voorbeeld is de Deichmühle in Norden.
Na onderzoek: Mühle Steenblock te Wymeer uit 1868. Net ten zuiden van Bunde. Een paar decennia geleden heb ik een foto van deze molen in complete toestand in handen gehad.