Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 47 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2566 berichten
Ik had dit Zipp stuur veel eerder moeten kopen.
Wat een genot voor mij. Eerste ronde is geslaagd.
Zipp maakt leuke spullen, maar koop geen wielen van ze aub :wink:
Ik kocht deze week.

Eureka spitfire duo tent met grondzeil.

Bever: slaapzak, Rab asecon 300, afgeprijst van €230, voor €129

Expex synmat xp 9 lw met €25 korting

1 juli gaan de campings en saniter weer open, dus fietsen.

Wilde fietsen in Limburg, maar kan niet meer met trein heen en terug, is 6 dagen langer fietsen.

Mario
1 (4).jpg
Een parts-bin-special voor moeder de vrouw. Frame gekregen van een vriend met remmen, stuur en stuurpen, zadelpen en crank. Origineel Hercules, groen gepoedercoat. Aangevuld met onderdelen uit de reserve. 11-speed 105 derailleur, 10 speed 12-27 cassette, 1x10 aandrijving. Frictie-shifter.

Achterwiel is een echte parts-bin-special: tweedehands gekocht voor 15€ met kapotte velg, samen met een volledig voorwiel. Overgespaakt naar Rigida Snyper velg via methode plak twee velgen aan elkaar en zet één voor één de spaken over. 2 jaar later en 17.000km verder is de flens van 8-speed Dura-Ace naaf gebarsten. Nu heb ik er een Novatec naaf ingezet. Met andere woorden, die spaken hebben al in 3 wielen gezeten (afhankelijk van de definitie van een wiel).

Frame gespreid volgens methode van Sheldon brown: leg de fiets neer steek een houten balk door de achtervork en laat deze op de zadelbuis rusten. Ondersteun de fiets bij het balhoofd en laat aan de andere kant de balk op een stoel rusten. Ga op het frame staan. Draai het frame om om de andere kant uit te spreiden. Ik was iets te enthousiast, zat al aan 145mm, komende van 125mm, dus terug wat samen geduwd. Nadien de achterpatten gericht, daar was geen geweld voor nodig, die kan je in alle dimensies vormgeven met een simpele sleuteltang. Gemaakt van 3mm plaatstaal.

Om goed te zijn zou ik nog een tweede remgreep van Weinman voor vlakke sturen moeten hebben want de Shimano's die er nu op staan zijn toch niet zo mooi. Stuur wordt nog afgewerkt met stuurlint als de positie en breedte vastligt. Ik zoek ook een functie voor de linkse frictie-shifter. Heeft iemand een idee? (Dropper-post in maat 25,60mm?)

1 (5).jpg
Zo heb ik er maar één :-(
heerlijk zo'n project!
en weer wat geleerd: parts bin special. ik heb net even 'parts bin special bike' gegoegelt en er gaat een nieuw werelddeel voor me open, dank je 8) :wink:
Leuk! Ik heb nog zo’n mixte hangen van RIH, maar daar kijk ik graag naar dus die hangt aan de muur in de tuin. (Naast een Cannondale CAAD3)
De eerste 500 kilometers zitten erop, dus morgen fietsen we naar Amsterdam, @Vakantiefietser, voor de eerste beurt. De Santos Travel Lite fietst als een trein, mag ik wel zeggen. Het VNT stuur (voluit: ALLOY 6061 MULTI-POSITION AERO) roept niet alleen herinnering aan mijn racefietsjaren als puber op, maar geeft 40 jaar later zeker 2 extra prettige handposities.
De Pinion 1.18 was even wennen, er ging zelfs een crank los zitten (zelf weer vastgezet), maar in de duinen lukt snel en soepel schakelen steeds beter. Voor de kenners: ja, het frame is aangepast, want wilde geen schijfremmen, maar Firmtech.
Een puzzelstukje moet morgen nog wel even goed worden gelegd door bikefitter Chris: de perfecte afstelling die ik op mijn stadsfiets heb ontbreekt nog op de vakantiefiets. Het zadel heeft een setback, waardoor mijn zadel niet verder naar voren kan. Met de armen leunen op het stuur vind ik prima, maar het leunen is net iets te veel van het goede (met als gevolg af en toe pijn onderin de nek), terwijl de zadelhoogte goed bevalt. Een liefhebber van het SQ-Lab zadel ben ik niet geworden: met een fietsbroek glij ik van de 'verhoging' naar voren. Achteraf gezien was hun pasfiets een goede exercitie, maar is bij de aflevering niet even gekeken hoe je dat vertaalt naar de echte fiets. Dat merkte ik meteen aan het stuur. Het is zo breed dat het niet door Leidse tuindeuren past :D , misschien wel door Amsterdamse. Het verergert het leunen op het stuur, dus ben benieuwd wat het effect van inkorten gaat zijn.
Na de eerste beurt moet hij helemaal als gegoten zitten.
Dan word ik 'vriend van Eric.' :P

Bijlagen

Zojuist een eerste rit met mijn nieuwe Santos gemaakt, en wat fietst dat ontiegelijk lekker zeg. :D

Bijlagen

Delaguerre schreef:
vr 29 mei, 2020 20:44
De eerste 500 kilometers zitten erop,
Gefeliciteerd met je aanwinst, mooie fiets hoor!
Het zadel heeft een setback, waardoor mijn zadel niet verder naar voren kan. Met de armen leunen op het stuur vind ik prima, maar het leunen is net iets te veel van het goede (met als gevolg af en toe pijn onderin de nek), terwijl de zadelhoogte goed bevalt. Een liefhebber van het SQ-Lab zadel ben ik niet geworden: met een fietsbroek glij ik van de 'verhoging' naar voren.
Op de foto lijkt het alsof het zadel wat naar voren helt, wat het naar voren glijden zou kunnen verklaren. (Het lijkt echter ook of de schuur achter de fiets naar links helt, dus misschien ligt het hellen niet aan het zadel. :wink: ) Door je zadel naar voren te brengen, krijg je mogelijk nog meer gewicht op je armen, omdat je daardoor meer 'op je stuur' geduwd wordt. Maar deze dingen zijn altijd moeilijk te beoordelen via een forum; één fietser óp de fiets morgen bij De Vakantiefietser zegt waarschijnlijk meer dan duizend woorden en een foto!

Groetjes,

Carl
beste delaguerre, mooie fiets!
je schrijft:
Het zadel heeft een setback, waardoor mijn zadel niet verder naar voren kan.
waarom zet men er geen gewone zadelpen op (ipv van deze met knik)?

zo'n SQ-lab-zadel heeft soort van de ingebouwde bedoeling om alleen op het achterste deel, de verhoging, te zitten.... :oops: probeer een ander zadel als het niet bevalt! oo de zadelpunt ietsjepietsje omhoog zetten, kan helpen.
groet hoogframe
Als een zadel zo is dat je je blijft verzetten tegen verschuiven dan staat het fout of het is gewoon niet goed voor je.

Dat die pen gebogen is, is uiteraard om toch een setback te krijgen omdat het bovenste deel van de pen die in dit geval geen setback heeft. Maar dat moet uiteraard in afstemming zijn met de hoek van de zadelbuis in het frame en de ingebakken setback van het zadel zelf.

M.a.w. Er zijn een aantal punten die de terugstand van je zitbotjes ten opzichte van de trapas bepalen:
1. De hoek van de zitbuis in het frame.
2. De lengte van de zitbuis + zadelpen + zadel tot dek.
3. De knik in de zadelpen. (Vrij zeldzaam)
4. De setback van pen.
5. De setback van het zadel.

Helaas worden deze zaken zelden in onderlinge samenhang besproken.
Zou er een onderzoek zijn geweest waarin bepaald is wat voor verschillende fietsstijlen goede setbackhoeken zijn? De setbackhoek is dan de hoek tussen trapas en zitbotjes t.o.v. horizontaal.
Gaat goed met de aanwinsten van nieuwe of geassembleerde fietsen :D Iedereen veel plezier er mee!
Nieuwe naafjes voor de Jan Janssen racer van vrouwlief;
IMG_20200529_222930_493.jpg
IMG_20200529_222927_245.jpg
IMG_20200529_222923_975.jpg
Hope RS4 met - oew ouderwets - 36 spaken, de velgen liggen al klaar.
Het frame ligt bij Wind Cycleworks voor een verse poedercoat 8)
Waarom zit er bij de achternaaf links zo'n "leeg" stuk? Je zou verwachten dat de spaken zo breed mogelijk (dan dus asymetrisch) op de naaf moeten worden gezet voor de stevigheid van het wiel. Of is dat om de boel symmetrisch te houden?

Wel mooie spullen overigens :)
Je hebt gelijk.
Spaken ver uit elkaar maken het wiel stevig.

Maar op deze manier is de spanning links en rechts meer gelijk.
Omdat een derailleurachternaaf zo assymetrisch is, is het moeilijk om genoeg spanning te krijgen op de Non-Drive-Side spaken. Spaken die niet onder voldoende spanning zitten gaan rapper kapot. Campagnolo gebruikt om dit probleem op te lossen hun G3 spaakpatroon: 2 spaken aan de Drive Side tegen 1 spaak aan de Non Drive Side.
Fedor schreef:
za 30 mei, 2020 13:30
Waarom zit er bij de achternaaf links zo'n "leeg" stuk? Je zou verwachten dat de spaken zo breed mogelijk (dan dus assymetrisch) op de naaf moeten worden gezet voor de stevigheid van het wiel. Of is dat om de boel symmetrisch te houden?

Wel mooie spullen overigens :)
Daar kan evt een schijfremopname zitten, op deze manier blijft ook, zoals al genoemd, de spaakspanning links en rechts minder ver uit elkaar ligt, wat de velg weer leuker vind.

En bedankt voor het compliment :D
bdr schreef: Omdat een derailleurachternaaf zo assymetrisch is, is het moeilijk om genoeg spanning te krijgen op de Non-Drive-Side spaken. Spaken die niet onder voldoende spanning zitten gaan rapper kapot. Campagnolo gebruikt om dit probleem op te lossen hun G3 spaakpatroon: 2 spaken aan de Drive Side tegen 1 spaak aan de Non Drive Side.
Ik heb zo mijn twijfels, ik snap dat dat in theorie voordeel oplevert en gewicht kan besparen, in de praktijk moet de velg weer zwaarder zijn om de wisselende belasting te vangen. Uiteindelijk is het verschillend, maar toch weer hetzelfde :D
De marketing boys’n’girlz hebben iig weer iets om het merk zich mee te laten onderscheiden is mijn kijk er op.
Dank aan allen voor jullie tips en inzichten. Zo leer ik ook met iets meer kennis van zaken een volgende keer te oordelen.
Maar het zadelprobleem is opgelost. Zadel omgewisseld door een OEM Selle Bassano Volare (dat ik al kende uit ervaring). Een zadel met minder relief verschil, lekker licht (lichter dan Ergon ST Core prime bijv.) en hij is inderdaad iets rechter (ipv voorover) gezet. Dat trapte een stuk vlotter terug naar Leiden. Misschien dat ik 'm de komende tijd nog een millimetertje bij stel, maar het voelt al stukken beter. Nog wat extra push-ups om van het steunen op het stuur een piece-of-cake te maken.
Bij de Pinion ontdekten ze dat die in het aangepaste frame niet zo stevig af-Santos fabriek was vastgeschroefd als de bedoeling is (tip voor Nieuw-Vennep dus). Had zelf ook wel eens wat gekraak gehoord. Daarmee is potentieel veel ellende bespaard. Nog mooie bidon erbij gekregen.
Stuur iets 1 cm ingekort aan weerszijden (het past nu zonder manoeuvreren door de tuindeur), dat vonden mijn armen/handen al meteen prettiger,
Vanaf nu vriend van Eric Schuijt dus. Complimenten aan Chris en de Vakantiefietser.
Delaguerre schreef:
za 30 mei, 2020 21:35
Nog wat extra push-ups om van het steunen op het stuur een piece-of-cake te maken.
Veel fietsen helpt ook prima ;)

Toen ik nog een (diepe) racefiets had kwam ik altijd nogal "strak afgetraind" (vanwege de continue spanning op armen en schouders) weer terug.
Shadow schreef:
za 30 mei, 2020 10:58
Het frame ligt bij Wind Cycleworks voor een verse poedercoat 8)
Ik ben benieuwd! Coating is robuust genoeg. Weet ik uit ervaring. :wink: