Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tubeless - Forum Wereldfietser

Tubeless

Ik hoor er steeds meer over, maar is het ook haalbaar? Rijd nu met Schwalbe roadcruisers. Ze bevallen goed maar zijn bij volle belading (10kg) vrij gevoelig voor lek rijden. Vooral voor is nog als eens lek. De bandenspanning heb ik al lager gemaakt tot 4,5 bar maar ook dan rijd ik snel lek... Dus wou ik eens proberen of tubeless mij beter bevalt.
Mr Wojtas schreef:
ma 01 jun, 2020 01:48
Ik hoor er steeds meer over, maar is het ook haalbaar?
Dat ligt aan wat voor velgen je hebt en of de banden er ook geschikt voor zijn.

Wel zorgen dat er genoeg tubeless vloeistof in blijft zitten als je ermee gaat rijden... ;)
Tubeless is vooral handig voor mountainbikers. Ik heb ze op mijn MTB, maar op een vakantiefiets (laat staan racefiets) zou ik zelf nooit tubeless gaan rijden. Zie voor de voor- en nadelen de eerdere berichten over tubeless op dit forum of elders.

N.B.
Misschien kan je beter goede banden kopen. (Ik rij zelf gemiddeld 1x per 10 jaar lek op mijn vakantiefiets.)
willem.m schreef:
ma 01 jun, 2020 09:34
Tubeless is vooral handig voor mountainbikers. Ik heb ze op mijn MTB, maar op een vakantiefiets (laat staan racefiets) zou ik zelf nooit tubeless gaan rijden. Zie voor de voor- en nadelen de eerdere berichten over tubeless op dit forum of elders.

N.B.
Misschien kan je beter goede banden kopen. (Ik rij zelf gemiddeld 1x per 10 jaar lek op mijn vakantiefiets.)
+1

Zoek met de zoekfunctie eens op tubeless. De meeste overwegingen zijn al wel geschreven.
En neem daarna lekker een set Marathon Almotions of Supremes, afhankelijk van het gebruik. Niet de TLE variant nemen, gewoon de Vguard met een binnenband.
Inderdaad, V-guard met (lichte) binnenband, alleen V-guard is soms moeilijker verkrijgbaar.
Wat ik zo om me heen meekrijg kan tubeless goed werken op lage druk, maar is het bij hoge druk (racebanden) inderdaad nog hopeloos. ik denk dat 4,5 bar een grensgeval is, maar met tubeless kan je op lagere druk rijden.
Ik denk niet dat Schwalbe Roadcruisers (hoe oud?) tubeless geschikt zijn, en inderdaad sowieso niet zulke geweldige banden zijn.
Het voordeel van tubeless zou vooral zijn minder rolweerstand, meer comfort en beter rijgedrag (lagere druk en missen van extra laag rubber) en inderdaad minder vaak lekrijden.
Voor lange tochten moet je denk ik extra afdichtingsvloeistof en binnenbanden meenemen voor mochten ze toch een keer lek gaan, en dan heb je gelijk meer gedoe om de afdichtingsvloeistof smurrie dan eruit te krijgen, enz, dat kunnen nadelen zijn.
Inmiddels 18000 km tubeless gefietst op mijn reisfiets. Of ik lek gereden ben, ik zou het niet weten. Dit, als het al zo zou zijn (lek rijden) heeft de latex het gaatje gedicht. Een keer drukverlies meegemaakt. Bleek er lucht ontsnapt te zijn tussen velg en band. Hier had de latex zijn werk gedaan en de boel gedicht. Dit over een lengte van wel 10 cm (de er uitgelopen latex kon ik tussen velg en band waarnemen). Ondanks mijn banden zo langzamerhand aan hun einde van hun latijn zijn ga ik op pad zonder pomp en plakkertjes, zoveel vertrouwen heb ik hierin. Het grote voordeel zie ik in de demping van de banden. Deze geven tubeless gemonteerd nog meer comfort. Mocht ik aan nieuwe banden toe zijn kijk naar wat dan de markt aanbied. Maar het zal zeker weer tubeless zijn. Nadeel vind ik dat ik niet goed weet of er nog genoeg latex in de banden zit. Deze kristalliseert na verloop van tijd. Het is dus zaak om, zo om de vier maanden of voor een grote reis de band onder een stukje van de velg te halen om te kijken hoeveel vloeistof er nog in zit.
Tip mocht je tubeless gaan fietsen en drukverlies waarnemen, niet in paniek raken. Gewoon relax door fietsen zodat de latex in de band blijft rond slingeren en zijn werk kan doen. Ook niet gaan bij pompen, dat komt later wel. Door de band dan hard te gaan oppompen kan de latex niet stollen maar blijft uit het gaatje komen.
Ik kan het je dus van harte aanbevelen. Mocht het toch niet bevallen, geen man overboord. Latex eruit, de boel schoonmaken en alsnog een binnenband monteren. Wel is het zo, dat vaak tubeless banden zich moeilijk laten op de velg laten leggen als er een binnenband tussen zit.
Sucses met je keuze.

Bijlagen

En juist die TLE versie is zwaarder en minder soepen als de Vguard!
TLE is net zo zwaar als V-guard met binnenband.Het verlost zijn van snakebites zou voor mij wel een plus zijn, maar weegt in mijn hoofd nog niet op tegen het gedoe met antilekvloeistof.
Bert van Sprang schreef:
ma 01 jun, 2020 17:52
TLE is net zo zwaar als V-guard met binnenband.Het verlost zijn van snakebites zou voor mij wel een plus zijn, maar weegt in mijn hoofd nog niet op tegen het gedoe met antilekvloeistof.
...zoals een ventiel dat verstopt raakt. En als je dan onverhoopt toch een band moet verwisselen is dat op tubeless ready velgen bijzonder vervelend. Been there done that.
Bert van Sprang schreef:
ma 01 jun, 2020 17:52
TLE is net zo zwaar als V-guard met binnenband.Het verlost zijn van snakebites zou voor mij wel een plus zijn, maar weegt in mijn hoofd nog niet op tegen het gedoe met antilekvloeistof.
Daarom kun je dus beter de Vguard gebruiken icm antilek vloeistof...dat gaat prima mits je de regels rondom tubeless rijden in acht houd en dus regelmatig de vloeistof checkt. De banden van Compass / René Hersé zijn ook prima tubeless te rijden en die wegen nog minder!
Let op;

René Herse Antelope Hill 55x622 standaard versie 530 gram
Schwalbe Marathon Almotion 55x622 Vguard versie 730 gram
Schwalbe Marathon Almotion 55x622 TLE versie 895 gram

Nu zijn de banden van René Herse niet echt goedkoop, maar ik zou voor tubeless eens te proberen gewoon een Almotion Vguard nemen, scheelt je 165 gram, maar normaal gebruik je een binnenband van 220 gram dus Vguard met binnenband is dan 950 gram, ga je uit van minimaal 50ml sealant in een TLE dan ben je weer net zo ver qua gewicht. Het mooiste is dus de band van René Herse tubeless rijden, gevolgd door een Vguard en dan pas de TLE. (en dat gaat prima)
Snakebites zijn ook gewoon te voorkomen met voldoende druk in je banden toch? Voor reisfietsen dan in ieder geval.

Variant van verstopt ventiel dat ik heb gehad: verstopte fietspomp. Lucht incl antilekmeuk was teruggelopen de pomp in.

Pomp onbruikbaar, moest de slang + opzetstuk vervangen.
Ja zeker door met voldoende druk te rijden, voor mij is het niet interessant, ik rij altijd met meer dan 4 bar rond.
Als je meer comfort wil of offroad wil gaan met lagere drukken is het risico op stootlekken groter, ik moet zeggen dat ik die al jaaaren niet meer heb gehad. Wel van die lekkere kleine steenflinters die net lang genoeg zijn om door te dringen tot in je band.
Mr Wojtas schreef:
ma 01 jun, 2020 01:48
Vooral voor is nog als eens lek. De bandenspanning heb ik al lager gemaakt tot 4,5 bar maar ook dan rijd ik snel lek...
Waardoor rijd je lek?
Nu ben ik zelf geen ervaringsdeskundige op het gebied van tubeless banden, maar ik heb me er wel uitgebreid in verdiept, en het enige voordeel van tubeless zijn de zelfdichtende eigenschappen van het vloeibare latex in de band.
Dan moet je je dus afvragen hoe groot het probleem is van een lekke band, op fietsvakantie.
Voor mij is dat geen probleem; zelden rijd ik lek, en als dat onverhoopt zo is, heb ik een niet geplande pauze.

Rolweerstand is allang in diverse testen weerlegd; maakt niets uit. Gewicht idem, of zelfs in het nadeel van tubeless.
Praktische nadelen bij problemen met tubeless “in het veld” zijn bekend en al genoemd.
Ieder z’n meug, maar tubeless is echt iets voor MTB gebruik.
Joris Flemming schreef:
ma 01 jun, 2020 21:30
Rolweerstand is allang in diverse testen weerlegd; maakt niets uit.
Toch wel bij de tests en ervaringen met tubeless versus butyl binnenbanden die ik gelezen en gehoord heb. Bv https://www.bicyclerollingresistance.co ... utyl-tubes

Wat ik wel gelezen heb bij verschillende tests van racebanden het verschil tussen tubeless en latex binnenbanden niet heel overtuigend is. Maar latex binnenbanden hebben sowieso veel minder rolweerstand dan butyl, maar is praktisch niet handig omdat deze heel snel druk verliezen en amper repareerbaar zijn. Voor normaal gebruik gebruikt iedereen butyl binnenbanden, dus die vergelijking zou je moeten maken.

Maar of het relevant is voor vakantiefietsen is natuurlijk wat anders, voor mij persoonlijk niet. Althans niet zolang tubeless nog zoveel nadelen heeft en niet betrouwbaar is voor banden op hoge druk.
Er is wel een kentering, ook bij racefietsen, richting tubeless gaande hoor, maar ik denk dat het nog wel even duurt voor dat die ook allemaal om zijn, als dat ooit gebeurd. Heeft een beetje met je insteek in de hobby te maken...
Grandonneur schreef:
ma 01 jun, 2020 21:29
Mr Wojtas schreef:
ma 01 jun, 2020 01:48
Vooral voor is nog als eens lek. De bandenspanning heb ik al lager gemaakt tot 4,5 bar maar ook dan rijd ik snel lek...
Waardoor rijd je lek?
Meestal een te hoge piekbelasting. Veel gespeeld met bandenspanning. Van kneiterhard(6,5 bar) tot bijna plat(3 bar) maar ik merk niet veel verschil in comfort of minder lekrijden.

Misschien toch eens tijd om een setjes Almotions te halen.
Nu rijd ik veel industriegebied aan de kust (iets met werk en daar willen ze me regelmatig zien verschijnen tussen het fietsen door) maar ik heb met mijn achterband toch ook al een keer lek gereden, zo'n lekker dun vlijmscherp steenflintertje.
Met vrij nieuwe Almotions dus :?