Additionally, paste this code immediately after the opening tag: single 19-tands voor, derailleur a, hoe lang gaat dat mee? - Forum Wereldfietser

single 19-tands voor, derailleur a, hoe lang gaat dat mee?

Fietste gisteren langs een fietsenwinkel met alleen maar elektische fietsen. Mijn mijn oog viel op een Riese & Muller, om preciezer te zijn, op de tandwielen van deze fiets. En dan met name op het, zeker in verhouding, extreem kleine voortandwiel.

Thuis gekomen even de specificaties erbij gezocht, ging waarschijnlijk om deze of een soortgelijke:
https://rijwielendemeester.be/supercharger-gt-touring
!1-speed, voortandwiel 19 tands, achter 11-42. Een verhouding dus waarmee je ook (zeer steile) bergen zou moeten kunnen bedwingen.

Nu vraag ik mij af, hoe lang gaat zo'n voorblad in praktijk mee?
In ogenschouw nemend: open onbeschermde ketting, 'normale' derailleurketting, best wel schuine kettinglijn (met één tandwiel voor en 11 achter), potentieel grote elektra krachten.
De monteur hield zich overigens aardig op de vlakte, dus daar werd ik niet wijzer van.
mikefiets schreef: De monteur hield zich overigens aardig op de vlakte, dus daar werd ik niet wijzer van.
Dat vind ik dan wel netjes.

Ik denk inderdaad dat een standaard goedkoop blaadje van 5 euro verkoop binnen 1000 km versleten zou kunnen zijn. Maar misschien hebben ze in dit geval even in de materialenkast gekeken en een staalsoort gebruikt die wat duurder is en slijtvaster. Dan zou het behoorlijk mee kunnen vallen.
Naarmate de slijtage toch snel gaat is het uiteraard belangrijker dat het blaadje gemakkelijk vervangen kan worden.
Ik denk dat, wanneer je zo'n ding de hele winter door gebruik om zeg 15-20km enkele reis te forenzen, je iedere 1 a 2 maanden je drivetrain kunt vervangen.
Ik noemde specifiek forenzen (in NL) omdat je dan op een vlakke weg rijdt, en vanwege de begrenzer van de e-bike het grootste deel van de tijd op exact dezelfde snelheid, en dus hetzelfde verzet rijdt, wat ook nog eens de kleinere kransjes van de cassette zullen zijn.

Die kransjes zullen dus zeer hard slijten, met inderdaad goeie kans dat je iedere 1500km een nieuwe cassette en ketting zult moeten monteren, 11-speed is best teer spul namelijk. Polderklei, strooizout en matig onderhoud zullen de rest doen. (Bij de gemiddelde e-bikeforens bedoel ik)

Op vakantie in de bergen zul je achter meer schakelen en ook de grotere kransjes gebruiken, dus zal de slijtage achter beter verdeeld worden.

Met genoemde 19-tands kransje voor het ik geen specifieke ervaring, maar 19t is gewoon erg klein voor zo'n zwaar belast tandwiel.

Ze zijn te krijgen tm 22t zie ik net, dat zou zowel voor als achter de slijtage moeten beperken.
Als bedoelt voor dagelijks gebruik/ woonwerkverkeer zou ik dan liever 200 euro meer neertellen voor deze fiets https://rijwielendemeester.be/brands/ri ... r-gh-vario

Heb je een gates belt drive en een mooie Envolio traploze naaf. Ben je af van de zorgen om dat tandwiel.

Lijkt mij minder onderhoud en sluitage op te leveren.
Nadeel is wellicht dat ie minder zuinig rijdt maar zolang je onder de 25 km/h blijft waarschijnlijk minder van belang.
mikefiets schreef:
wo 27 nov, 2019 11:35
Nu vraag ik mij af, hoe lang gaat zo'n voorblad in praktijk mee?
Weinig kwantitative antwoorden tot dusver!
Ik schat tussen 5000 en 10000 km. Op mijn racefiets rijd ik in Nederland meestal op een 19t kransje achter. Dat is van staal. Als de ketting versleten is na ca. 5000 km, moet ik ook de achtercassette wisselen. Maar als ik twee kettingen om-en-om gebruik, zeg elke 1000 km wisselen, haal ik waarschijnlijk het dubbele.
Ik denk dat een speciaal ontwikkeld kettingblad van gehard staal nog wel een factor 1.5-2 langer mee kan.

Ik zag dat deze kettingbladen voor Bosch e-bike motoren ongeveer een tientje kosten.
Degenen die riemen aanraden praten niet over de vervangingskosten en levensduur daarvan.
Nog een opmerking. Ik heb mij nooit verdiept in e-bikes omdat dat type fiets hopelijk ver weg is. Maar ik vroeg me af welk achterkransje je typisch gebruikt in combinatie met een 19-tands voorblad?

Bij de maximum snelheid van 25 km/h en een achterwiel met een omtrek van 217 cm (28 inch wiel met 37 mm band), maakt het achterwiel 25000/(2,17*60) = 192 omwentelingen per minuut.
Een e-bike rijder lijkt me niet de meest sportieve en krachtige fietser, dus volgens onderstaand plaatje, zal het aantal pedaalomwentelingen wel tussen 50 en 60 liggen, zeg 60/min. (de laagste EMG-activity is waar het lichaam zich het prettigst bij voelt).
Leg_Efficiency.jpg
Leg_Efficiency.jpg (40.59 KiB) 13367 keer bekeken
Met een 19-tands voorblad, moet het achterkransje dan 60x19/192 = 6 tanden hebben! Die bestaan niet. De fraaie 11-speed cassette gaat maar tot 11 tanden! De consequentie is dat de fietser veel sneller moet trappen, ongeveer 110 omw/min.
Het ligt voor de hand dat je gemak hebt van een groter kettingblad vóór, bv. 21 tanden. Die bladen zijn er, maar ook kleinere tot 14 tanden. Dat je de voorbladen gemakkelijk kunt aanpassen, lijkt me ook een voordeel tov riemaandrijvingen.

Ook zag ik dat Wippermann, geharde staalbladen heeft. Het moet toch niet moeilijk zijn om reële levensduren op het internet te vinden.
math schreef: Met een 19-tands voorblad, moet het achterkransje dan 60x19/192 = 6 tanden hebben! Die bestaan niet. De fraaie 11-speed cassette gaat maar tot 11 tanden! De consequentie is dat de fietser veel sneller moet trappen, ongeveer 110 omw/min.
Ik denk dat je daar wel de conclusie uit kunt trekken dat het voorblad hier niet rechtstreeks aan de cranck zit, maar versneld wordt.
Daar heb ik wel aan gedacht, maar geen informatie over gevonden. Uit de explosiebeelden van de Bosch motor, is mij dat niet duidelijk. Ik geef grif toe dat ik van deze motoren weinig verstand heb.

Ik denk niet dat het voor het antwoord op de topic-vraag iets uit maakt.
Zie https://youtu.be/j_vV70ImezM?t=198 daar kan je zien dat ze niet op dezelfde as zit*. De enige reden daarvoor, die ik kan bedenken, is dat ze niet op dezelfde snelheid draaien.

Zo komt er minder kracht op de ketting te staan. Wel loopt de ketting sneller. Hoe die combinatie qua slijtage uitpakt kan ik niet vaststellen, maar ik vermoed dat het een gunstig effect heeft, zeker voor die e-bikers die continu de hoogste ondersteuning aan hebben staan.

*Die gast zet er voor een groter tandwiel op, zodat ie minder snel hoeft te trappen, lijkt mij een beetje zinloos en zorgt denk ik voor juist meer spanning op de ketting, dus meer sluitage. Ook gaat die e-bike niet sneller want de ondersteuning houdt nog steeds op bij 25 km/h.
Hans Keesom schreef:
vr 20 dec, 2019 10:49
*Die gast zet er voor een groter tandwiel op, zodat ie minder snel hoeft te trappen, lijkt mij een beetje zinloos en zorgt denk ik voor juist meer spanning op de ketting, dus meer sluitage. Ook gaat die e-bike niet sneller want de ondersteuning houdt nog steeds op bij 25 km/h.
De lineaire kettingsnelheid wordt bepaald door de snelheid van de fiets, de omtrek van het achterwiel en de omtrek van het kransje achter. De maat van het voorblad staat daar los van.

Wat bij het kiezen van een ander voorblad wel anders is, is het aandrijfkoppel op de as van het voorblad.
Hans Keesom schreef:
vr 20 dec, 2019 10:49
Zie https://youtu.be/j_vV70ImezM?t=198 daar kan je zien dat ze niet op dezelfde as zit*. De enige reden daarvoor, die ik kan bedenken, is dat ze niet op dezelfde snelheid draaien.

Zo komt er minder kracht op de ketting te staan. Wel loopt de ketting sneller. Hoe die combinatie qua slijtage uitpakt kan ik niet vaststellen, maar ik vermoed dat het een gunstig effect heeft, zeker voor die e-bikers die continu de hoogste ondersteuning aan hebben staan.

*Die gast zet er voor een groter tandwiel op, zodat ie minder snel hoeft te trappen, lijkt mij een beetje zinloos en zorgt denk ik voor juist meer spanning op de ketting, dus meer sluitage. Ook gaat die e-bike niet sneller want de ondersteuning houdt nog steeds op bij 25 km/h.
Ik zie weinig reden tot andere/meer slijtage, slijtage komt door kracht en beweging. Meer kracht met minder beweging is hetzelfde als minder kracht met meer beweging.
Het enige dat verschil maakt, op vlak van slijtage, is grotere contactoppervlakken tussen de onderdelen. Dus dikkere kettingbladen, dikkere kettingschalmen. De hoeveelheid afgesleten materiaal blijft dezelfde, maar minder afstand weg in de looprichting, en dus ketting minder rap langer worden, de penafstand minder rap toenemende, en de tanden van bladen minder rap slijtende.
Een groter tandwiel is daarom eerder louter een persoonlijke keuze. Kiezen voor kolibrie of voor giraf.
Eigenlijk is een elektrische fiets voor veel meer een soort van yoga brommer. Een motorvoertuig waarbij je de benen zo af en toe eens strekt. Zo een beetje als een autochauffeur die met de vingers op het stuur tikt op de muziek van de radio. Een brommer met een excuus om het fietspad te kunnen gebruiken als dat effe uitkomt. :)
Op een e-mtb bij een vriend van me ging de eerste (Shimano) aandrijflijn ongeveer 550km mee. Nu met Sram cassette en aftermarket voortandwiel gaat het wat beter...het slijt als een dolle iig.
.
Leon schreef:
zo 31 mei, 2020 19:06
GMS21 schreef:
zo 31 mei, 2020 14:54
Een groter tandwiel is daarom eerder louter een persoonlijke keuze.
Je redenering klopt, maar je conclusie niet, vind ik.
Ik bvb heb liever meer kracht en trager draaien, dan minder kracht en sneller draaien. Dat ligt me, op vlak van lastigheid gemiddeld beter, bij mijn gebruik van de fiets en waarop ik rij. Kijk naar elektrische rijders, die draaien voor een gegeven snelheid opvallend trager dan niet elektrische. Omdat ze dat gemakkelijker vinden wat anders? Er zijn 2 manieren om elektrische fietsers van een mijl ver te herkennen: dat trager malen voor de snelheid, en een vest in de zomer. :D
GMS21 schreef:
zo 31 mei, 2020 14:54
Ik zie weinig reden tot andere/meer slijtage, slijtage komt door kracht en beweging. Meer kracht met minder beweging is hetzelfde als minder kracht met meer beweging.
Mijn hypothese: slijtage wordt voor groot deel tegengehouden door smering. Een smeerfilm kan meestal maar een beperkte druk hebben. Bij hogere krachten maar lagere snelheid wordt de druk hoger en heb je dus een smeermiddel nodig dat bestendiger is tegen hoge druk, of zal je slijtage hoger zijn.
bast1aan schreef:
ma 01 jun, 2020 14:46
GMS21 schreef:
zo 31 mei, 2020 14:54
Ik zie weinig reden tot andere/meer slijtage, slijtage komt door kracht en beweging. Meer kracht met minder beweging is hetzelfde als minder kracht met meer beweging.
Mijn hypothese: slijtage wordt voor groot deel tegengehouden door smering. Een smeerfilm kan meestal maar een beperkte druk hebben. Bij hogere krachten maar lagere snelheid wordt de druk hoger en heb je dus een smeermiddel nodig dat bestendiger is tegen hoge druk, of zal je slijtage hoger zijn.
Dat geldt alleen maar voor gesloten systemen, een fietsketting is dat me dunkt niet.
Je kunt geen druk opbouwen in een open systeem, de snelheid van de aandrijvingsonderdelen is bij een fiets ook zodanig laag dat er tijd zat is voor het smeermiddel om te ontsnappen. Zelfs viskeuze.
Dat is ook een reden dat viskeuze, zoals wax, feitelijk niet kunnen smeren. Het wordt gewoon weggeduwd en de hoge viscositeit maakt dat het in tegenstelling tot olie niet terugvloeit tijdens een onbelaste deel van de cyclus.
In die optiek zou je het nut van wax een klein beetje kunnen vergelijken met dat van de dichtingsringen in sommige motorfietskettingen: de barriere houdt vuil buiten.
Eigenlijk impliceert het bestaan van O (enz) ring motorfietskettingen dat "vreemde" externe deeltjes slijtender zijn dan "eigen" interne deeltjes. Allicht is dat de reden dat wax netto positief kan zijn op vlak van slijtage. Niet door smering maar door afdichting.
En hoe meer slijtage, hoe meer open het systeem wordt. Voor wat het uitmaakt in de fietstoepassing, niks allicht.
GMS21 schreef:
ma 01 jun, 2020 19:31
Dat geldt alleen maar voor gesloten systemen, een fietsketting is dat me dunkt niet.
Waarom zou dat alleen maar voor gesloten systemen gelden? Ook voor open hydrostatische systemen zoals een fietsketting geldt het principe van een smeerfilm, en is het zaak dat het smeermiddel die in stand houdt om zijn smerende werking te kunnen doen.

Eigenlijk impliceert het bestaan van O (enz) ring motorfietskettingen dat "vreemde" externe deeltjes slijtender zijn dan "eigen" interne deeltjes.
Dat klopt wel denk ik, daarom is een kettingkast ook erg nuttig om de levensduur van een ketting te verlengen (gemakkelijk met een factor 3)
Het is allemaal wat complexer, over de levensduur van een ketting en tandwielen lees je enorm veel verschillen.

Eerst en vooral, de oudere Bosch motoren hadden een versnelling ingebouwd in de motor, zodat het tandwiel sneller draait dan de krank, maar dat werd hierboven al geschreven.

Een fietsketting is een simpele ketting waar alles open is, olie kan dus snel weggespoeld worden als je in de regen rijdt, en vuil (zand, zout,...) blijft dan tussen de krakende schakels zitten.

De beste manier om een ketting te onderhouden is nog altijd door ze eerst te ontvetten en goed te spoelen, en dan te smeren met dunne olie. Hoe regelmatiger je dat doet, hoe langer je ketting zal leven.
Fiets je enkel bij droog weer in relatief stofvrije omgeving, dan is dat ook weer goed voor de levensduur.
Er bestaan diverse smeermiddelen voor droog en nat weer, maar de gewone stadsfietser zal dat amper gebruiken.
Zeker bij MTB is goed poetsen belangrijk.
En dan is er nog het materiaal van ketting en tandwielen.... En tandwiel uit pisbakkenstaal zal het niet lang uithouden in slechte omstandigheden.


De oringen op een motorfietsketting zijn geniaal, maar leveren te veel weerstand op voor een fiets.
bast1aan schreef:
ma 01 jun, 2020 20:18
GMS21 schreef:
ma 01 jun, 2020 19:31
Dat geldt alleen maar voor gesloten systemen, een fietsketting is dat me dunkt niet.
Waarom zou dat alleen maar voor gesloten systemen gelden? Ook voor open hydrostatische systemen zoals een fietsketting geldt het principe van een smeerfilm, en is het zaak dat het smeermiddel die in stand houdt om zijn smerende werking te kunnen doen.
In een open systeem heb je geen drukopbouw. Een ballon met een gat in kun je niet opblazen.
Ter herinnering: je argument was dat bij wax druk maakte dat de overgebrachte kracht de wax niet wegduwde.
En mijn argument was dat wax in tegenstelling tot olie te viskeus is om terug te vloeien, en daardoor wax geen smeermiddel is.
Eigenlijk impliceert het bestaan van O (enz) ring motorfietskettingen dat "vreemde" externe deeltjes slijtender zijn dan "eigen" interne deeltjes.
Dat klopt wel denk ik, daarom is een kettingkast ook erg nuttig om de levensduur van een ketting te verlengen (gemakkelijk met een factor 3)
[/quote]
Uiteraard klopt het, geen kat zou anders zulke kettingen produceren omdat geen kat ze zou kopen.
Een uitleg daarvoor is dat de afgesleten interne deeltjes minder slijtend zijn dan de externe. Een dichting voorkomt immers dat die afgesleten deeltjes weg kunnen. Daar is ook een uitleg voor te verzinnen: een ketting is van staal. De slijtdeeltjes zijn dus ijzer en misschien ijzeroxides. Terwijl zand harde steendeeltjes zijn. Zie "zandstralen". De laatste zijn veel slijtender dan de eerste.