Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Anderhalvemeter samenleving ,een blijverdje ? - Forum Wereldfietser

Anderhalvemeter samenleving ,een blijverdje ?

Ik ben van mening van niet.

Waarom: niet handhaafbaar, niet uitvoerbaar en druist in tegen alle menselijke behoeftes.
Er is nu al veel burgerlijke ongehoorzaamheid en dat zal alleen maar toenemen, mn voor buitenshuis

Het zal nog een tijdje duren maar dan zullen we inzien dat het middel erger is dan de kwaal.

Dirk
De vraag zal vooral zijn waar wel en waar niet. Het is inmiddels duidelijk dat de risico's buiten niet zo groot zijn, maar binnen juist wel. Dat is lastig, omdat juist binnen veel belangrijke dingen gebeuren. Kortom terrassen kunnen makkelijk open, maar openbaar vervoer, fabrieken, kerken, theaters, universiteiten etc lang niet zo makkelijk.
Zo gaan we vanavond horen hoe de vleesverwerkende sector de infectiedruk gaat verminderen. Gezien de ervaringen tot nu toe is dat dringend nodig, en dan boeit het me niet of daar draagvlak voor is of niet. De uitbraken in slachterijen waren daarvoor gewoon te ernstig.
Natuurlijk is dat geen blijvertje, hoewel veel dames nu waarschijnlijk blij zijn dat ze van het verplichte gezoen met relatieve vreemden verlost zijn. Ik ga er van uit dat op enig moment het aantal besmette personen zo klein is dat het een verantwoord risico is te stoppen met de anderhalve meter samenleving. Ik ga er van uit dat vanaf ca 1 september de meeste restricties wel zijn opgeheven, waarbij ik grote herriemakende mensenmassa's dicht op elkaar in een te kleine ruimte voorlopig nog zal mijden.
Bert van Sprang schreef:
di 26 mei, 2020 16:57
. Ik ga er van uit dat op enig moment het aantal besmette personen zo klein is dat het een verantwoord risico is te stoppen met de anderhalve meter samenleving.
Dan weet je niet hoe een epidemie en een exponentiële functie werkt. Het immers wereldwijd ook met waarschijnlijk één besmet persoon begonnen. Ook als er maar één persoon wereldwijd besmet blijft kunnen we binnen een half jaar precies hetzelfde scenario doorlopen want de opgebouwde groepsimmuniteit stelt nog niks voor.
Of we kiezen er inderdaad voor om 90.000 in plaats van 9.000 doden te accepteren in Nederland, plus ook 10x zo veel mensen met gezondheidsproblemen door corona, en 10x zo veel IC-paptienten. Economisch heeft dat flinke voordelen, maar gelukkig blijken veel regeringen toch menselijke trekjes.
Op straat e.d. (zag nu ook al groepen jongeren op strandjes zitten) zal het langzaam verwateren, maar in restaurants, winkels e.d. kan makkelijker worden gehandhaafd en de dreiging van zware boetes zorgt er wel voor dat ze zich aan de normen houden. De bezoekers zullen daar dan gewoon in moeten meegaan.
Leon schreef:
di 26 mei, 2020 17:51
Bert van Sprang schreef:
di 26 mei, 2020 16:57
. Ik ga er van uit dat op enig moment het aantal besmette personen zo klein is dat het een verantwoord risico is te stoppen met de anderhalve meter samenleving.
Dan weet je niet hoe een epidemie en een exponentiële functie werkt. Het immers wereldwijd ook met waarschijnlijk één besmet persoon begonnen. Ook als er maar één persoon wereldwijd besmet blijft kunnen we binnen een half jaar precies hetzelfde scenario doorlopen want de opgebouwde groepsimmuniteit stelt nog niks voor.
Of we kiezen er inderdaad voor om 90.000 in plaats van 9.000 doden te accepteren in Nederland, plus ook 10x zo veel mensen met gezondheidsproblemen door corona, en 10x zo veel IC-paptienten. Economisch heeft dat flinke voordelen, maar gelukkig blijken veel regeringen toch menselijke trekjes.
Dat.

Plus nog de vele (honderdduizenden?) patienten die als gevolg van wederom extreme druk op het zorgsysteem langer moeten wachten op behandeling voor hun niet-levensbedreigende ziekte of aandoening. Als je alles los laat ben je de controle op dat zorgsysteem kwijt.

Persoonlijk denk ik dat een deel van de maatregelen niet per se direct effect heeft, maar wel een goede voorbeeldwerking biedt om bewustzijn te houden. En dat is nodig. Onverstandige mensen zijn snel geneigd om dingen te vergeten als ze beloningen op korte termijn denken te krijgen.
Nee, want er komt een vaccin. Na de zomer gaan de Britse bookmakers weddenschappen op de precieze datum beginnen aanbieden. Ik gok op 12 maart.
Natuurlijk komt er een vaccin, maar daar gaan wij niet op wachten. De anderhalve meter samenleving is nu al (helaas) een farce.
Bert van Sprang schreef:
di 26 mei, 2020 18:47
Natuurlijk komt er een vaccin, maar daar gaan wij niet op wachten. De anderhalve meter samenleving is nu al (helaas) een farce.
Daarom is het de kunst om de kwetsbaarste groepen die zichzelf niet kunnen beschermen te beschermen zodat hoogstends degenen die denken dat het allemaal niet nodig is besmet raken. Helaas werkt het niet helemaal zo.
Corona is een paard van troje, om door te kunnen voeren wat op de planning staat van de wereld elite met de mensheid,
in het vaccin zal genetisch gemodificeerd organisme zitten, (van foetus) die je DNA verandert, Alles staat op de agenda van de wereld elite. De WHO en RIVM zijn corrupt, worden gesponsord door oa. Bill Gates foundation, die is vriendjes met de wereld elite. Vaccinatie icm met 5G is moordwapen. Ze kunnen op de man af dan traceren en bewerken.

https://www.youtube.com/watch?v=h55u8cz1w0g&t=122s
fud0 schreef:
di 26 mei, 2020 19:07
Corona is een [complot]
Dat niet.
Of het een blijvertje is weet ik niet, het is een simpele regel die goed te begrijpen is en te handhaven maar die een erg versimpelde versie geeft van de risico op besmetting/verspreiding.

De risico's lijken beduidend kleiner:
  • Buiten/met voldoende ventilatie
  • Als de contacttijd kort is
  • Als je het aantal mensen dat contact hebt limiteert
  • Voor kinderen
  • Met zonlicht/een bepaalde luchtvochtigheid
En hopelijk komt er binnenkort nog meer informatie over het risico van transmissie via het aanraken van dingen.

Iemand een mening of het beter is om de regel van 1.5 meter te hebben of iedere Nederlander verplicht een cursus en/of examen te laten doen zodat ze snappen hoe de risico's voldoende klein te houden ;-)

Het zou wel een intelligente lock-down zijn, maar of het werkt, het hamsteren van toiletpapier doe mij niet veel goeds vermoeden.
Alle Nederlanders laten snappen hoe de risico's (ook voor anderen) voldoende klein te houden, gaat hem niet worden. En anderhalve meter is inderdaad wat simplistisch: Op een 1 m breed fietspad ga ik niet de bosjes in om anderhalve meter afstand van een tegenligger te houden, maar bij mijn koor heb ik mij voorlopig afgemeld.
Niet alle regels hoeven gesnapt te worden en altijd precies te kloppen. Neem de maximumsnelheid voor auto's. Als ergens een maximumsnelheid geldt is dat vaak wegens verkeersveiligheid, maar als criticus kun je zeggen dat dat voaral bij duisternis en regen hard nodig is, dus overdag en met mooi weer zou het gemakkelijk harder kunnen. Toch gelden de meeste maximumsnelheden 24/7. Daar kun je heel moeilijk over gaan doen en verwachten dat er meer genuanceerde regels komen maar die komen niet. Simpel is vaak goed.

P.s. Dit draadje scoort wel hoog op de lijst van veel spel- en interpunctiefouten in de titel.
Een simpele regeling is inderdaad anderhalve meter afstand houden, maar zelfs dat willen Nederlanders niet snappen.
Leon schreef:
di 26 mei, 2020 21:54
Niet alle regels hoeven gesnapt te worden en altijd precies te kloppen. Neem de maximumsnelheid voor auto's. Als ergens een maximumsnelheid geldt is dat vaak wegens verkeersveiligheid, maar als criticus kun je zeggen dat dat voaral bij duisternis en regen hard nodig is, dus overdag en met mooi weer zou het gemakkelijk harder kunnen. Toch gelden de meeste maximumsnelheden 24/7. Daar kun je heel moeilijk over gaan doen en verwachten dat er meer genuanceerde regels komen maar die komen niet. Simpel is vaak goed.
Fair enough. Ook de anderhalve meter lijkt meer een middel dan een doel op zich. Handhygiëne, elkaar niet aanraken en elkaar niet in het gezicht niezen / schreeuwen / met-consumptie-praten en we zijn een heel eind met zijn allen. Als je elkaar op straat op kortere afstand passeert is er niet meteen een man overboord, maar het is wel een handig extraatje (bovenop voorlopig een expliciet verbod) om te drukke samenscholingen waarin het toch link wordt te voorkomen.

Overigens was ook mijn verwachting dat die anderhalve meter wel een blijvertje zou zijn tot er een vaccin is, maar in Duitsland is men kennelijk ook al met een einddatum daarvoor bezig. En zoals we met de vakantiediscussie vorige week zagen: als er een schaap over de dam is...
Natuurlijk is het geen blijvertje. Om twee redenen, namelijk:

1. Mensen zijn sociale wezens, we hebben ons altijd al in groepen verzameld, en Covid 19 is niet eng genoeg om dat te veranderen. Geen disrespect aan wie het heeft gehad, of er dierbaren aan heeft verloren...maar het is lang niet dodelijk genoeg om af te schrikken. Ebola zou dat kunnen wellicht, maar tot dusver heeft de mensheid pest, pokken, cholera, polio, tbc en nog wat andere ziektes langs zien komen, en die hebben ons niet veranderd.

2. In Nederland is er geen ruimte voor. Met het OV naar je werk? Je mocht op sommige trajecten al blij zijn dat je erbij paste. Meer treinen etc passen niet op het spoor, en het is financieel niet haalbaar. Fietspaden zijn over het algemeen net breed genoeg voor twee mensen naast elkaar. Alle fietspaden verbreden gaat ook niet gebeuren. Dus de anderhalve meter fietser zal op de autowegen moeten gaan rijden. Ik kijk uit naar de analyse over of er dan meer mensen doodgereden worden dan aan Covid 19 zouden overlijden door besmetting bij het inhalen.

En laten we eerlijk zijn, nu is iedereen nog voor gezondheid boven economie. De echte economische uitwerking van de lock down, is namelijk nog niet echt zichtbaar. Die kosten worden de komende maanden duidelijk. Ik ben IT' er en kan dus makkelijk een tijd van huis werken. Mijn inkomen heeft nog nergens onder geleden. Maar al de mensen uit de horeca, kappers, wellness branche en andere contact beroepen, die nu niets binnen krijgen of in de bijstand lopen, gaan het komende jaar heel weinig uitgeven. Dat gaan we merken. De bedrijven die aan de horeca leveren hebben een enrome klap gehad, en daar gaan harde klappen vallen. De hele uitgaanssector staat voor een bloedbad.
Nederland is rijk. maar niet zo rijk.

En afgezien van de rationele argumenten...mensen slaan nu al BOA's in elkaar. Mensen zullen niet om kunnen gaan met de vrijheid die ze binnenkort weer krijgen. Ze zullen de regels in de wind slaan. En dan komt er of

- geen tweede golf. En zal blijken dat het eigenlijk mee viel.
- een tweede golf, met nu een echte keiharde lock down. En misschien wel een derde golf.

Als ik dit zo lees is het heel lang, en lijk ik wel de Nostradamus uit te hangen...was niet de bedoeling. Maar korter gaat niet lukken denk ik.
Leon schreef:
di 26 mei, 2020 17:51
Dan weet je niet hoe een epidemie en een exponentiële functie werkt. Het immers wereldwijd ook met waarschijnlijk één besmet persoon begonnen. Ook als er maar één persoon wereldwijd besmet blijft kunnen we binnen een half jaar precies hetzelfde scenario doorlopen want de opgebouwde groepsimmuniteit stelt nog niks voor.
Of we kiezen er inderdaad voor om 90.000 in plaats van 9.000 doden te accepteren in Nederland, plus ook 10x zo veel mensen met gezondheidsproblemen door corona, en 10x zo veel IC-paptienten. Economisch heeft dat flinke voordelen, maar gelukkig blijken veel regeringen toch menselijke trekjes.
Overheid die zich de rol van immuunsysteem aanmeet.
Wat doet overheid eigenlijk: verschuiven.
Van eigendom en van problemen. Hier in de tijd.
Echter overheid heeft een (serieuze) kost. Netto is het dus een zeker verlies.
Wat ging de impact geweest zijn op de werkzaamheid in de samenleving door het virus?
De impact van overheid kennen we al. Allez, de hoofdmoot moet nog komen.
In "mijn" Vlaanderen waren 70% van de griepdoden WZC/rusthuis bewoners en hun gemiddelde leeftijd die van de bevolking. De VS staat Philadelphia, idem.
Soms beperken keuzes zich tot kwalen. Dan kies je de minste. Wat zou de minste hier (geweest) zijn?
GMS21 schreef:
ma 01 jun, 2020 21:46
Reactie...
Ik begrijp niet wat je bedoelt.
willem.m schreef:
ma 01 jun, 2020 21:58
GMS21 schreef:
ma 01 jun, 2020 21:46
Reactie...
Ik begrijp niet wat je bedoelt.
Poging 2 via analogie.
Er liggen twee hamers op tafel.
Een zware en een lichte.
Er wordt verplicht met een hamer op je hoofd te slaan.
Welke hamer kies je?