Additionally, paste this code immediately after the opening tag: V&D e-bikes op de markt - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

V&D e-bikes op de markt

Er wordt helemaal niets op dit forum aangeprezen. Er wordt alleen melding gemaakt van een persbericht en dat valt onder vrije nieuwsgaring.
Laat iedereen zelf bepalen of dit een "opafiets" is en wat je op de fiets kunt vervoeren.
Blackbelt schreef:
di 02 jun, 2020 12:02
Het is vrij simpel, ofwel gaat dit forum daarin mee (en een aparte plaats is prima), ofwel sterft het langzaam uit, of wordt een digitaal café voor een paar mensen die zich de die-hards van het klassiek fietsen noemen. Het aantal zal zakken, daar kan je zeker van zijn.
Dat laatste vind ik helemaal niet erg.

Dat het zelftrapfietsen uitsterft lijkt me een voorbarige voorspelling. Paardrijden is ondanks alle ontwikkelingen van de afgelopen 125 jaar nog steeds bestaand. Wielrennen ondanks e-bikes ook. Mountainbiken is populair ondanks het feit dat de meeste wegen geasfalteerd zijn. Zwemmen gebeurt nog steeds - waarom zou je, er zijn toch boten?
Om op reis te gaan met de fiets is zelfs een vereniging ondanks dat het veel gemakkelijker is met de auto of het vliegtuig, al is dat nu even niet zo gemakkelijk.

Ik ben wel benieuwd wat er over een paar jaar gaat gebeuren met de miljoenen e-bikes die straks onderhoudsbehoeftig worden. Gewone fietsen eindgen als stationsfiets, als opknappertjes of worden na flinke tijd afgedankt middels de metaalrecycling. E-bikes hebben bijna alle onderdelen van gewone fietsen plus nog een flink aantal die ook onderhoudsbehoeftig zijn en vaak niet door de gebruiker of een handige familiegenoot gerepareerd kunnen worden. Bovendien is vervanging van de electriche onderdelen vaak kostbaar. Ik dnek niet dat mensen op een e-bike doorfietsen als het electrische gedeelte niet meer werkt, dus als je een electrisch probleem met een e-bike krijgt staat het ding stil.
Op de VD-site lees ik over hun garantie. Die is maar zeer beperkt. Geen echt milieuvriendelijke keuze dus.

2 jaar garantie op onderdelen (excl. slijtage)
3 jaar garantie op de batterij (conform afschrijving)
5 jaar garantie op het frame (bij normaal gebruik)
Dit bericht over e-bikes voor dagtochtjes is de druppel, zeker als het gaat om reclame voor de zoveelste dozenschuiver!!

Lijkt mij goed dat dit niet meer op het wereldfietserforum terecht komt en dat er verwezen wordt naar meer geschikte fora en als die er niet zijn, dan zou wereldfietsers dit kunnen overwegen om dit in samenwerking met een andere club te maken. Er is immers ook een samenwerking met Europafietsers. De vraag naar kennis en het uitwisselen van ervaringen over e-bikes is groot.

Voor vragen over meerdaagse tochten op een e-bike moet natuurlijk ruimte blijven, maar vragen over waterdichte tassen die alleen op een zonnige pinksterdag buiten komen passen hier niet meer. Het zijn toch echt aparte werelden aan het worden als ik onderweg om mij heen kijk.

Ik heb gisteren weer een paar mooie e-hoogtepunten uit de andere wereld gezien: iPads op het stuur, 2 echtparen waarvan er 2 een groot clipboard met extra grote rode wasknijpers voor de cijfers van de knooppunten en als klapper...............een hondenmand met gestoffeerde rand voor het tere hondenkeeltje en een doek erover tegen de zon.

Op zulke dagen valt mij het grote percentage mensen op fietsen dat extra calorieën verbrandt door de warmte in plaats van de inspanning. De voeten steunen vaak op de pedalen en belasting is nauwelijks te zien, met uitzondering van belasting van het zitvlak :D

#ditnooitmeer
groverr schreef:
di 02 jun, 2020 12:16
Dit bericht over e-bikes voor dagtochtjes is de druppel, zeker als het gaat om reclame voor de zoveelste dozenschuiver!!

Lijkt mij goed dat dit niet meer op het wereldfietserforum terecht komt en dat er verwezen wordt naar meer geschikte fora en als die er niet zijn, dan zou wereldfietsers dit kunnen overwegen om dit in samenwerking met een andere club te maken. Er is immers ook een samenwerking met Europafietsers. De vraag naar kennis en het uitwisselen van ervaringen over e-bikes is groot.

Voor vragen over meerdaagse tochten op een e-bike moet natuurlijk ruimte blijven, maar vragen over waterdichte tassen die alleen op een zonnige pinksterdag buiten komen passen hier niet meer. Het zijn toch echt aparte werelden aan het worden als ik onderweg om mij heen kijk.

Ik heb gisteren weer een paar mooie e-hoogtepunten uit de andere wereld gezien: iPads op het stuur, 2 echtparen waarvan er 2 een groot clipboard met extra grote rode wasknijpers voor de cijfers van de knooppunten en als klapper...............een hondenmand met gestoffeerde rand voor het tere hondenkeeltje en een doek erover tegen de zon.

Op zulke dagen valt mij het grote percentage mensen op fietsen dat extra calorieën verbrandt door de warmte in plaats van de inspanning. De voeten steunen vaak op de pedalen en belasting is nauwelijks te zien, met uitzondering van belasting van het zitvlak :D

#ditnooitmeer
Is ook niet mijn voorstelling van vetverbranding :lol: :lol: :lol:
Blackbelt schreef:
di 02 jun, 2020 12:02
Het is vrij simpel, ofwel gaat dit forum daarin mee (en een aparte plaats is prima), ofwel sterft het langzaam uit, of wordt een digitaal café voor een paar mensen die zich de die-hards van het klassiek fietsen noemen. Het aantal zal zakken, daar kan je zeker van zijn.
Als meer dan 50% van de nieuwe fietsen verkocht worden met ondersteuning, dan is dat een onmiskenbare trend, ofwel omarm je dat als forum, of je gaat ten onder.

Hetzelfde heb je gezien bij fotografieforums. Er waren er ook die niks met digitaal te maken wouden hebben, en bleven aanklooien met pellicule en ontwikkelaar in de doka.... En dan waren er fora die beide een plaats gaven, en die overleven wel nog.

Nu... ik ben er niet van overtuigd dat de fietsen van V&D een echte verrijking van de fietsenmarkt zijn....
Hoe gaat dat eigenlijk bij tourclubs die op zondagmorgen met elkaar een rondje gaan wielrennen. Maken die onderscheid tussen ouderwetse trapfietsen en het 'nieuwe normaal' van de e-bike? Of rijden die onder het mom van met je tijd meegaan in gemengde groepen van gewone en elektrische fietsen? Ik ken de wielrenwereld niet zo goed dus ben er wel benieuwd naar.
Blackbelt schreef:
di 02 jun, 2020 12:02

Het is vrij simpel, ofwel gaat dit forum daarin mee (en een aparte plaats is prima), ofwel sterft het langzaam uit, of wordt een digitaal café voor een paar mensen die zich de die-hards van het klassiek fietsen noemen. Het aantal zal zakken, daar kan je zeker van zijn.
Als meer dan 50% van de nieuwe fietsen verkocht worden met ondersteuning, dan is dat een onmiskenbare trend, ofwel omarm je dat als forum, of je gaat ten onder.
Je hebt een punt, maar dit is toch een forum voor "wereldfietsers"? Ik zie niet wat die fietsen van V&D (of Aldi of Lidl, of de fiets die je gratis krijgt wanneer je een abonnement op een krant neemt ...) daarmee te maken hebben.
Er komen massa's nieuwe fietsen op de markt elk jaar, in de branche van de racefietsen alleen al zijn het er tientallen. Daarover lees je hier niets - en terecht, want er wordt niet mee gewereldfietst.

Een tweede en voor mij onaangenaam aspect is dat berichten zoals dit steevast leiden tot steriele discussies die met wereldfietsen niets te maken hebben.
Er komen niet alleen merken bij, er verdwijnen er helaas ook:

https://cyclingindustry.news/fbm-bmx-bi ... -18-years/

(en volgens mij hoort dit evenmin op dit forum thuis.... :roll: )
Leon schreef:
di 02 jun, 2020 12:12
Blackbelt schreef:
di 02 jun, 2020 12:02
Het is vrij simpel, ofwel gaat dit forum daarin mee (en een aparte plaats is prima), ofwel sterft het langzaam uit, of wordt een digitaal café voor een paar mensen die zich de die-hards van het klassiek fietsen noemen. Het aantal zal zakken, daar kan je zeker van zijn.
Dat laatste vind ik helemaal niet erg.


Dat het zelftrapfietsen uitsterft lijkt me een voorbarige voorspelling. Paardrijden is ondanks alle ontwikkelingen van de afgelopen 125 jaar nog steeds bestaand. Wielrennen ondanks e-bikes ook. Mountainbiken is populair ondanks het feit dat de meeste wegen geasfalteerd zijn. Zwemmen gebeurt nog steeds - waarom zou je, er zijn toch boten?
Om op reis te gaan met de fiets is zelfs een vereniging ondanks dat het veel gemakkelijker is met de auto of het vliegtuig, al is dat nu even niet zo gemakkelijk.

Paarden worden alleen nog ter vermaak gebruikt, 100 jaar geleden was dat een economische factor.
Wielrennen is een "echte" sport, eMTB's zijn populair, maar minder in NL omdat er geen bergen zijn.
Zwemmen is nooit een belangrijke manier van "verplaatsen" geweest, dat is nog altijd een sport


Ik ben wel benieuwd wat er over een paar jaar gaat gebeuren met de miljoenen e-bikes die straks onderhoudsbehoeftig worden. Gewone fietsen eindgen als stationsfiets, als opknappertjes of worden na flinke tijd afgedankt middels de metaalrecycling. E-bikes hebben bijna alle onderdelen van gewone fietsen plus nog een flink aantal die ook onderhoudsbehoeftig zijn en vaak niet door de gebruiker of een handige familiegenoot gerepareerd kunnen worden. Bovendien is vervanging van de electriche onderdelen vaak kostbaar. Ik dnek niet dat mensen op een e-bike doorfietsen als het electrische gedeelte niet meer werkt, dus als je een electrisch probleem met een e-bike krijgt staat het ding stil.
Op de VD-site lees ik over hun garantie. Die is maar zeer beperkt. Geen echt milieuvriendelijke keuze dus.

Gewone fietsen staan na 5-10 jaar ook ergens te roesten, enkelingen houden het langer uit , de rest ligt op de schroothoop of in de Amstel.
Dat een ebike de 10 jaar niet kan halen is onzin.
Wij hebben 10 jaar geleden een Giant ebike gekocht (zowat mid of the range), en die werkt zonder veel onderhoud nog altijd prima.
Eerste batterij (240 Wh) laat nog altijd toe om een tochtje van 40 km te maken, remmen, naaf, alles nog prima.
En laat me stellen dat die regelmatig, maar niet intensief gebruikt is.

Neem nu een Riese&Mueller fiets die ca 4000€ kost, of een mid range fiets van ca 3000€
Naaf, remmen, lagers, wielen etc: die zijn allemaal te onderhouden en daar kan je jarenlang vervangstukken voor vinden.
En wat het electrisch gedeelte betreft: Bosch heeft maar een paar modellen van batterijen. Die gaan nog jaren aangeboden worden als wisselstuk, en vermits er zo veel in omloop zijn gaan er tal van bedrijven opstaan die zowel batterij als motor kunnen reviseren/herstellen.

Ik denk eerder dan fietsen als de Cowboy of de Van Moof een veel korter leven beschoren zijn door de kleinere series en de te speciale componenten.

De garantievoorwaarden hieronder vind ik redelijk, zeker niet veel slechter dan anderen, wetende dat de componenten op die fietsen



2 jaar garantie op onderdelen (excl. slijtage)
3 jaar garantie op de batterij (conform afschrijving)
5 jaar garantie op het frame (bij normaal gebruik)
derdekeer schreef:
di 02 jun, 2020 12:27
...
Ik zie niet wat die fietsen van V&D (of Aldi of Lidl, of de fiets die je gratis krijgt wanneer je een abonnement op een krant neemt ...) daarmee te maken hebben. Er komen massa's nieuwe fietsen op de markt elk jaar, in de branche van de racefietsen alleen al zijn het er tientallen. Daarover lees je hier niets - en terecht, want er wordt niet mee gewereldfietst.
...
Precies!

Berger schreef:
di 02 jun, 2020 11:07
...
Kom de laatste tijd ook steeds meer e-bike vragen tegen in de reguliere topics. Zou fijn zijn als alles wat met e-bikes te maken heeft. Of hij nu een reisverslag, techniek of commercieel is onder "reizen met de e-bike" blijft.
Ik vind het* zo off-forum dat het wat mij betreft in Kletspraat mag.

*) Reclame voor een dozenschuiver die fietsen verkoopt waarvan voor TS aannemelijk is dat je er geen serieuze fietsvakanties op kan maken.

Weet je waar dit topic me aan doet denken? De ongewenste lading reclamefolders die je 1x per week door de brievenbus geduwd krijgt, en waar je dan zelf NEE NEE tegen moet zeggen.

Capture.JPG
Edwin* schreef:
di 02 jun, 2020 12:22
Is ook niet mijn voorstelling van vetverbranding :lol: :lol: :lol:
Nee, de vetverbranding begint na het tochtje als de speklapjes gecremeerd worden op de bbq. ;-)
Blackbelt schreef:
di 02 jun, 2020 12:59
Leon schreef:
di 02 jun, 2020 12:12
Blackbelt schreef:
di 02 jun, 2020 12:02
Het is vrij simpel, ofwel gaat dit forum daarin mee (en een aparte plaats is prima), ofwel sterft het langzaam uit, of wordt een digitaal café voor een paar mensen die zich de die-hards van het klassiek fietsen noemen. Het aantal zal zakken, daar kan je zeker van zijn.
Dat laatste vind ik helemaal niet erg.


Dat het zelftrapfietsen uitsterft lijkt me een voorbarige voorspelling. Paardrijden is ondanks alle ontwikkelingen van de afgelopen 125 jaar nog steeds bestaand. Wielrennen ondanks e-bikes ook. Mountainbiken is populair ondanks het feit dat de meeste wegen geasfalteerd zijn. Zwemmen gebeurt nog steeds - waarom zou je, er zijn toch boten?
Om op reis te gaan met de fiets is zelfs een vereniging ondanks dat het veel gemakkelijker is met de auto of het vliegtuig, al is dat nu even niet zo gemakkelijk.

Paarden worden alleen nog ter vermaak gebruikt, 100 jaar geleden was dat een economische factor.
Wielrennen is een "echte" sport, eMTB's zijn populair, maar minder in NL omdat er geen bergen zijn.
Zwemmen is nooit een belangrijke manier van "verplaatsen" geweest, dat is nog altijd een sport


Ik ben wel benieuwd wat er over een paar jaar gaat gebeuren met de miljoenen e-bikes die straks onderhoudsbehoeftig worden. Gewone fietsen eindgen als stationsfiets, als opknappertjes of worden na flinke tijd afgedankt middels de metaalrecycling. E-bikes hebben bijna alle onderdelen van gewone fietsen plus nog een flink aantal die ook onderhoudsbehoeftig zijn en vaak niet door de gebruiker of een handige familiegenoot gerepareerd kunnen worden. Bovendien is vervanging van de electriche onderdelen vaak kostbaar. Ik dnek niet dat mensen op een e-bike doorfietsen als het electrische gedeelte niet meer werkt, dus als je een electrisch probleem met een e-bike krijgt staat het ding stil.
Op de VD-site lees ik over hun garantie. Die is maar zeer beperkt. Geen echt milieuvriendelijke keuze dus.

Gewone fietsen staan na 5-10 jaar ook ergens te roesten, enkelingen houden het langer uit , de rest ligt op de schroothoop of in de Amstel.
Dat een ebike de 10 jaar niet kan halen is onzin.
Wij hebben 10 jaar geleden een Giant ebike gekocht (zowat mid of the range), en die werkt zonder veel onderhoud nog altijd prima.
Eerste batterij (240 Wh) laat nog altijd toe om een tochtje van 40 km te maken, remmen, naaf, alles nog prima.
En laat me stellen dat die regelmatig, maar niet intensief gebruikt is.

Neem nu een Riese&Mueller fiets die ca 4000€ kost, of een mid range fiets van ca 3000€
Naaf, remmen, lagers, wielen etc: die zijn allemaal te onderhouden en daar kan je jarenlang vervangstukken voor vinden.
En wat het electrisch gedeelte betreft: Bosch heeft maar een paar modellen van batterijen. Die gaan nog jaren aangeboden worden als wisselstuk, en vermits er zo veel in omloop zijn gaan er tal van bedrijven opstaan die zowel batterij als motor kunnen reviseren/herstellen.

Ik denk eerder dan fietsen als de Cowboy of de Van Moof een veel korter leven beschoren zijn door de kleinere series en de te speciale componenten.

De garantievoorwaarden hieronder vind ik redelijk, zeker niet veel slechter dan anderen, wetende dat de componenten op die fietsen



2 jaar garantie op onderdelen (excl. slijtage)
3 jaar garantie op de batterij (conform afschrijving)
5 jaar garantie op het frame (bij normaal gebruik)
Als ik dit dan lees:

“Wij hebben 10 jaar geleden een Giant ebike gekocht (zowat mid of the range), en die werkt zonder veel onderhoud nog altijd prima.
Eerste batterij (240 Wh) laat nog altijd toe om een tochtje van 40 km te maken, remmen, naaf, alles nog prima.
En laat me stellen dat die regelmatig, maar niet intensief gebruikt is.”

dan vraag ik me af: en welke fietsvakantietochten hebben jullie daar dan op gefietst?

De ergernis bij sommigen is niet zozeer of alleen maar dat het om een e-bike gaat, maar om het ontbreken van elk raakvlak met dit forum en dat geldt helaas voor meer e-bike gerelateerde topics. Ik zie topics voorbij komen over e-bikes, waarvan ik me serieus afvraag of die e-bikes en/of speedpedelecs überhaupt voor een fietsvakantie gebruikt worden. Vaker lees ik dat het om woon-/werkverkeer gaat of ander recreatief gebruik. Dat soort topics horen dus niet op dit forum thuis. Net zo min als dit topic. Weg ermee, lekker naar een e-bike forum gaan.

De e-bike van V&D is naar mijn mening totaal ongeschikt voor een fietsvakantie, laat staan wereldfietsreis.

En natuurlijk kun je gaan discussieren over wat een fiets of e-bike geschikt of ongeschikt maakt voor een fietsvakantie en/of wereldfietsreis, maar dan kan ik hier net zo goed allerlei onzin verkondigen over bmx-fietsen, of allerlei topics starten over bmx fietsen, omdat ik het misschien een uitdaging vindt om te gaan bikepacken op een bmx fiets.

Ik vind dat je het niet serieus kunt nemen als je een V&D fiets of soortgelijke meuk op dit forum plaatst.
Net zo min als een bmx, van welke prijsklasse dan ook.
@edwin

Nee, met die Giant hebben we geen vakanties gefietst.
Wel ben ik van plan om wat langere tochten 3-4 dagen te doen met de nieuwe ebike. En als ik ooit eens veel meer tijd krijg om langere vakanties te plannen (kan nu niet onwille van werk), dan wil ook eens naar Rome of Santiago rijden.
En als je wil weten waarom met een ebike.... Ik heb een huidaandoening die me echt parten speelt als ik lang en uitgebreid ga zweten, dus dat wil ik onder controle houden. Misschien is het na een pelgrimstocht naar Santiago (via Lourdes?) wel genezen :twisted:

Als dat niet genoeg is om hier af en toe mee te schrijven, dan trek ik me wel terug. (laat maar weten aub)

Ik ben het absoluut eens dat een V&D fiets helemaal niet geschikt is om meer dan een dagtoer te doen.
Sowieso neem ik elke ebike onder de 1500€ niet serieus, daar zitten altijd haken en ogen aan (onder de vorm van totaal minderwaardige componenten en afwerking).
@Blackbelt: Ik denk niet dat iemand bezwaar heeft tegen fietsverhalen op dit forum van mensen op ebikes, welke reden iemand ook heeft om op een ebike te zitten.

Dit topic gaat over het vermelden van een nieuw merk fiets dat ongeschikt is voor fietsvakantie, dus geen relevantie voor dit forum. Maar Bert is reageert helaas niet op de opmerkingen op zijn bericht, maar blijft volhouden dat het passend is. Als dat zo is zou ik een mooie nieuwe pannenset voor in de camper die hier ook onder de aandacht kunnen brengen. Op mijn campertje zit een fietsenrek, en ik neem mijn (niet elektrische) fiets mee. Daarmee zou het een relevant onderwerp voor dit forum zijn :D. (grapje dus).
martin schreef: Maar Bert is reageert helaas niet op de opmerkingen op zijn bericht, maar blijft volhouden dat het passend is.
+1

1 = Priemgetal
om een afgezaaghde grap te maken. (nee, het is niet leuk)
Peter Molog schreef:
di 02 jun, 2020 18:42
martin schreef: Maar Bert is reageert helaas niet op de opmerkingen op zijn bericht, maar blijft volhouden dat het passend is.
+1

1 = Priemgetal
om een afgezaaghde grap te maken. (nee, het is niet leuk)
Een camper is een camper en een fiets is een fiets. Nogmaals, laat iedereen zelf bepalen wat voor fiets hij of zij geschikt acht voor een vakantie. Ervaringen uit de eigen praktijk dragen natuurlijk wel bij aan een onderbouwd beeld.
martin schreef:
di 02 jun, 2020 17:58
@Blackbelt: Ik denk niet dat iemand bezwaar heeft tegen fietsverhalen op dit forum van mensen op ebikes, welke reden iemand ook heeft om op een ebike te zitten.

Dit topic gaat over het vermelden van een nieuw merk fiets dat ongeschikt is voor fietsvakantie, dus geen relevantie voor dit forum. Maar Bert is reageert helaas niet op de opmerkingen op zijn bericht, maar blijft volhouden dat het passend is.
Martin als je nu eens zou stellen "ik vind dat een nieuw merk ongeschikt is voor een fietsvakantie."
Ok. Ik vind dat een nieuw merk ongeschikt is voor een fietsvakantie.

Zo, als jij nu eens begint de vragen en reacties inhoudelijk te beantwoorden zonder je te verschuilen achter 'vrije nieuwsgaring" e.d.? Bijvoorbeeld de eerste reactie op je openingspost die later herhaald is. En de reacties van anderen die stellen dat deze fiets in dit forum vermelden niks met wereldfietsen te maken heeft.
groverr schreef:
di 02 jun, 2020 12:16
De voeten steunen vaak op de pedalen en belasting is nauwelijks te zien, met uitzondering van belasting van het zitvlak :D
Misschien kunnen e-bikers wel heel goede tips over zadels geven. Ze zitten er meestal zo "dood" op (en met een groot deel van het lichaamsgewicht) dat het wel problemen zou moeten geven, of ze weten misschien wel heel goede oplossingen tegen zadelpijn:)
martin schreef:
di 02 jun, 2020 19:08
Ok. Ik vind dat een nieuw merk ongeschikt is voor een fietsvakantie.

Zo, als jij nu eens begint de vragen en reacties inhoudelijk te beantwoorden zonder je te verschuilen achter 'vrije nieuwsgaring" e.d.? Bijvoorbeeld de eerste reactie op je openingspost die later herhaald is. En de reacties van anderen die stellen dat deze fiets in dit forum vermelden niks met wereldfietsen te maken heeft.
Ik heb het gemeld als ontwikkeling. Ik heb geen mening gegeven over deze fiets, want ik ken die fiets niet en ik heb er niet op gezeten. Pas dan kan ik stellen of deze fiets geschikt.is en of deze fiets wel of niets met fietsvakanties te maken heeft.
bert sitters schreef:
di 02 jun, 2020 19:53

Ik heb het gemeld als ontwikkeling.
Ik vermoed dat je niet de bedoeling had om de discussie aan te stoken die volgde op je melding.

Verhalen van mensen die met een fiets of een e-fiets (twee verschillende dingen, toch) een wereldreis gemaakt hebben, kunnen prettig & leerzaam lezen zijn. Maar ik heb nu drie lange trips in Frankrijk gedaan, ultralight met de racefiets. Ik vind dat persoonlijk geen reden om hier te melden dat er een nieuwe Specialized Domane Defy XYZ te koop is of Lidl volgende week een leuk racefietsje aanbiedt voor een bodemprijs.

Dan krijg je de hele tijd discussies als deze en is het einde zoek. Maar goed, dat ben ik maar.