Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mag fiets mee in trein in Duitsland of Oostenrijk - Forum Wereldfietser

Mag fiets mee in trein in Duitsland of Oostenrijk

Dag,

de fiets mag niet mee in de trein in Nederland. Hoe is de situatie in Duitsland en Oostenrijk. Mag je daar de fiets wel meenemen in de trein en dan vooral de lokale treinen ?

Op de site van DB kon ik niets vinden https://www.bahn.de/p/view/service/fahr ... kehr.shtml

Alvast bedankt
In Duitsland mag de fiets gewoon mee, anders had hier https://www.bahn.de/p/view/home/info/co ... hnde.shtml wel iets gestaan.
En op de site van de ÖBB lees ik ook niks over fietsen https://www.oebb.at/de/neuigkeiten/eins ... ahnverkehr
Goeie vraag, ik vroeg me precies hetzelfde af. Ik ga later deze maand op vakantie en ik denk erover om naar Duitsland te fietsen, daar de trein te nemen naar het zuiden van Duitsland, om dan in de Alpen rond te fietsen en zo weer terug. Ik heb een Duitse vriend in Hannover en hem hetzelfde gevraagd, zodra ik van hem iets hoor dan laat ik het ook hier weten.
Er rijden niet overal langzame treinen in Oostenrijk. Vanuit Salzburg naar Villach had ik vorig jaar een reservering nodig omdat daar alleen Railjet rijdt. Kopen aan de balie ging daar prima alleen ik kon pas later op de dag weg.
Ook in Duitsland moet je op de intercity's zeker reserveren. Als je ergens een aansluiting mist of als er een trein uitvalt, ben je bedankt. Dus bij voorkeur lange trajecten uitzoeken.
Ik heb gisteren gewoon een fietskaartje (en gewoon kaartje) van Berlijn naar Aken kunnen kopen, online bij bahn.de
Alleen de NS is zo aan het klieren.
Ivo Miesen schreef:
do 04 jun, 2020 20:08
Ik heb gisteren gewoon een fietskaartje (en gewoon kaartje) van Berlijn naar Aken kunnen kopen, online bij bahn.de
Alleen de NS is zo aan het klieren.
Het topic gaat niet over de NS.
Ligger schreef:
do 04 jun, 2020 12:27
...
de fiets mag niet mee in de trein in Nederland. Hoe is de situatie in Duitsland en Oostenrijk. Mag je daar de fiets wel meenemen in de trein en dan vooral de lokale treinen ?

Op de site van DB kon ik niets vinden https://www.bahn.de/p/view/service/fahr ... kehr.shtml
...
willem.m schreef:
do 04 jun, 2020 20:41
Ivo Miesen schreef:
do 04 jun, 2020 20:08
Ik heb gisteren gewoon een fietskaartje (en gewoon kaartje) van Berlijn naar Aken kunnen kopen, online bij bahn.de
Alleen de NS is zo aan het klieren.
Het topic gaat niet over de NS.
Dan heb je de hoofdzin van mijn bijdrage niet gelezen. Daarin schrijf ik dat ik gisteren (inmiddels eergisteren) gewoon een Duits treinkaartje op de Duitse site van de Deutsche Bahn heb gekocht. Dit voor eind juli.
Jeroen206 schreef:
do 04 jun, 2020 17:01
Er rijden niet overal langzame treinen in Oostenrijk. Vanuit Salzburg naar Villach had ik vorig jaar een reservering nodig omdat daar alleen Railjet rijdt. Kopen aan de balie ging daar prima alleen ik kon pas later op de dag weg.
Alleen in NL rijden nog langzame treinen, maar dat komt omdat de afstand tussen de stations zo klein is. In D rijden de boemeltjes al sneller dan de IC's hier kunnen of mogen. En RailJet is net zoiets als de ICE of TGV, dus als je fiets daar in mee mag is ook mazzel te noemen, dat kan niet in alle RailJet (of kon) verbindingen.
Ooit waren fietsen verboden in de Railjet (RJ), maar inmiddels zijn alle treinstellen omgebouwd. Overigens rijden er tussen Salzburg Hbf en Villach Hbf ook een paar gewone Intercity-treinen en Eurocity-treinen, maar ook voor deze treinen geldt reserveren voor de fiets!
Ivo Miesen schreef:
vr 05 jun, 2020 00:05
willem.m schreef:
do 04 jun, 2020 20:41
Ivo Miesen schreef:
do 04 jun, 2020 20:08
Ik heb gisteren gewoon een fietskaartje (en gewoon kaartje) van Berlijn naar Aken kunnen kopen, online bij bahn.de
Alleen de NS is zo aan het klieren.
Het topic gaat niet over de NS.
Dan heb je de hoofdzin van mijn bijdrage niet gelezen. Daarin schrijf ik dat ik gisteren (inmiddels eergisteren) gewoon een Duits treinkaartje op de Duitse site van de Deutsche Bahn heb gekocht. Dit voor eind juli.
Zeker wel. Maar je kon het niet laten om weer een sneer naar de NS te geven. Wat een frustratie toch 😉
willem.m schreef:
vr 05 jun, 2020 07:57
Ivo Miesen schreef:
vr 05 jun, 2020 00:05
willem.m schreef:
do 04 jun, 2020 20:41

Het topic gaat niet over de NS.
Dan heb je de hoofdzin van mijn bijdrage niet gelezen. Daarin schrijf ik dat ik gisteren (inmiddels eergisteren) gewoon een Duits treinkaartje op de Duitse site van de Deutsche Bahn heb gekocht. Dit voor eind juli.
Zeker wel. Maar je kon het niet laten om weer een sneer naar de NS te geven. Wat een frustratie toch 😉
In de eerste bijdrage van dit topic proef ik dat de topicstarter vooral de NS regels als basis van zijn kennis neemt. Goed, ik zit hier pal op de grens dus van nature kijk ik al naar de regels van 3-4 spoorwegondernemingen die voor mij allemaal relevant zijn. En dan heb ik natuurlijk een opinie over welke wel en niet goed is. Daarbij zie ik er 1 negatief onderuit steken. UIteraard noem ik dat. Dat dit jou niet bevalt, dat is jouw probleem.
Ivo Miesen schreef:
vr 05 jun, 2020 09:24



In de eerste bijdrage van dit topic proef ik dat de topicstarter vooral de NS regels als basis van zijn kennis neemt. Goed, ik zit hier pal op de grens dus van nature kijk ik al naar de regels van 3-4 spoorwegondernemingen die voor mij allemaal relevant zijn. En dan heb ik natuurlijk een opinie over welke wel en niet goed is. Daarbij zie ik er 1 negatief onderuit steken. UIteraard noem ik dat. Dat dit jou niet bevalt, dat is jouw probleem.
In de eerste zin staat dat in Nederland geen fiets de trein in mogen. De vraag is of dit in Duitsland en Oostenrijk ook het geval is.

Ik woon 'ook' vlakbij de Duitse grens en kijk ook naar alternatieven voor vervoer in buitenland. Flixbus zou optie kunnen zijn?
Ik heb een vriendin in Hamburg wonen. Zij is niet gecharmeerd van reizen met OV op dit moment.

Negatieve ervaringen zijn divers te benoemen en is meestal vooral van persoonlijke aard.
Vaak helpt het een andere 'roze' vakantie stemming bril op te zetten :idea:
willem.m schreef:
vr 05 jun, 2020 07:57
Ivo Miesen schreef:
vr 05 jun, 2020 00:05
willem.m schreef:
do 04 jun, 2020 20:41

Het topic gaat niet over de NS.
Dan heb je de hoofdzin van mijn bijdrage niet gelezen. Daarin schrijf ik dat ik gisteren (inmiddels eergisteren) gewoon een Duits treinkaartje op de Duitse site van de Deutsche Bahn heb gekocht. Dit voor eind juli.
Zeker wel. Maar je kon het niet laten om weer een sneer naar de NS te geven. Wat een frustratie toch 😉
Ik vind dat er best in dit topic een sneer naar NS mag kunnen. Zie ook de motie die de Tweede Kamer deze week heeft aangenomen.
Bij de vraag mag de fiets mee in de trein Duitsland of Oostenrijk zal bij veel lezers ook de vraag opkomen: "Maar hoe krijg ik mijn fiets in Duitsland?" Opmerkelijk is natuurlijk de Internationale Intercity van Amsterdam naar Berlijn. Een trein met ruime fietsplaatsen in rekken, op een rustig uiteinde van de trein. Fietsen die andere reizigers absoluut niet in de weg staan.. Het absurde is dat van Amsterdam tot Bad Bentheim (net over de grens) V.V. deze trein verboden is voor fietsen, terwijl tussen Bad Bentheim en Berlijn V.V. fietsen gewoon meekunnen in deze zelfde trein. Reserveren zorgt verder voor een goede regulering NS en DB zitten hier duidelijk niet op één spoor.
bert sitters schreef:
vr 05 jun, 2020 15:10
willem.m schreef:
vr 05 jun, 2020 07:57
Ivo Miesen schreef:
vr 05 jun, 2020 00:05


Dan heb je de hoofdzin van mijn bijdrage niet gelezen. Daarin schrijf ik dat ik gisteren (inmiddels eergisteren) gewoon een Duits treinkaartje op de Duitse site van de Deutsche Bahn heb gekocht. Dit voor eind juli.
Zeker wel. Maar je kon het niet laten om weer een sneer naar de NS te geven. Wat een frustratie toch 😉
Ik vind dat er best in dit topic een sneer naar NS mag kunnen. Zie ook de motie die de Tweede Kamer deze week heeft aangenomen.
Bij de vraag mag de fiets mee in de trein Duitsland of Oostenrijk zal bij veel lezers ook de vraag opkomen: "Maar hoe krijg ik mijn fiets in Duitsland?" Opmerkelijk is natuurlijk de Internationale Intercity van Amsterdam naar Berlijn. Een trein met ruime fietsplaatsen in rekken, op een rustig uiteinde van de trein. Fietsen die andere reizigers absoluut niet in de weg staan.. Het absurde is dat van Amsterdam tot Bad Bentheim (net over de grens) V.V. deze trein verboden is voor fietsen, terwijl tussen Bad Bentheim en Berlijn V.V. fietsen gewoon meekunnen in deze zelfde trein. Reserveren zorgt verder voor een goede regulering NS en DB zitten hier duidelijk niet op één spoor.
Het gaat me vooral om het taalgebruik. Ik ben het misschien inhoudelijk eens met het argument, maar door woorden als "klieren" (en andere woorden die Ivo in andere topics gebruikt om de NS te bashen) haak ik op zijn minst af en ga ik misschien wel in het andere kamp staan. Ik heb namelijk helemaal niets met die activistische, polariserende toon. Ik begrijp de frustratie, die er vanaf spat, maar door steeds harder te toepen bereik je misschien het tegenovergestelde. Ik ben oprecht heel erg bang dat we de kant van de VS op gaan waar geen ruimte meer voor nuance is (of dichter bij huis: social media als Twitter, en van die vreselijke comments onder Elsevier-artikelen etc). Overigens vind ik dat jij het netjes formuleert Bert.
En hoe zal die buitenlander zich voelen die naar Nederland mag komen kamperen?
Wij mogen weer naar het buitenland.
Maar weten de Europese fietskampeerders dat in Nederland de sanitaire voorzieningen op de campings tot 1 juli gesloten blijven? Niet iedere kampeerder zal zijn eigen douche en toilet bij zich hebben, daarom zullen velen bij aankomst voor een onaangename verrassing staan.

Die buitenlander kan met fiets en trein tot de grens komen?

Daarna is het een en al verrassing. Wat doen die Hollanders weer zuinig.
Ergens las ik dat in treinen in Nederland de raampjes niet open kunnen. Bekend mag zijn dat ventilatie belangrijk is en daarom bewegen en sporten liefst in buitenlucht zal plaats vinden. Vooral als het corona virus nog onder ons is.

Het "gewone normale" zal mogelijk nooit meer terugkeren.
Wen er alvast maar aan.
bert sitters schreef:
vr 05 jun, 2020 07:45
Ooit waren fietsen verboden in de Railjet (RJ), maar inmiddels zijn alle treinstellen omgebouwd. Overigens rijden er tussen Salzburg Hbf en Villach Hbf ook een paar gewone Intercity-treinen en Eurocity-treinen, maar ook voor deze treinen geldt reserveren voor de fiets!
Goed om te horen Bert, alleen is mijn ervaring van inmiddels 10 jaar geleden, en de euro en intercity gaven me toch meer het idee van een boemeltje, juist tussen Salzburg en Villach.
Ik kijk nu even bij Bahn,de en zie dat de railjet net zo snel (of eerder langzaam want 2 uur en 32 minuten over ongeveer 200km is niet echt snel te noemen) is als de EC en IC op dit traject en ook nog eens net zo vaak stopt op dit traject. Het enige verschil zit hem dan nog in de prijs, die als je vroeg boekt vooral bij de IC 75% lager ligt (niet omboeken en geen geld terug) dan bij de rest.

Ik zie hier (oebb.at) overigens ook een waarschuwing omtrent het dragen van mondkapjes en afstand houden. dus ook daar beter mee verlegen dan om verlegen.
_Peter_ schreef:
vr 05 jun, 2020 17:05
bert sitters schreef:
vr 05 jun, 2020 07:45
Ooit waren fietsen verboden in de Railjet (RJ), maar inmiddels zijn alle treinstellen omgebouwd. Overigens rijden er tussen Salzburg Hbf en Villach Hbf ook een paar gewone Intercity-treinen en Eurocity-treinen, maar ook voor deze treinen geldt reserveren voor de fiets!
Goed om te horen Bert, alleen is mijn ervaring van inmiddels 10 jaar geleden, en de euro en intercity gaven me toch meer het idee van een boemeltje, juist tussen Salzburg en Villach.
Ik kijk nu even bij Bahn,de en zie dat de railjet net zo snel (of eerder langzaam want 2 uur en 32 minuten over ongeveer 200km is niet echt snel te noemen) is als de EC en IC op dit traject en ook nog eens net zo vaak stopt op dit traject. Het enige verschil zit hem dan nog in de prijs, die als je vroeg boekt vooral bij de IC 75% lager ligt (niet omboeken en geen geld terug) dan bij de rest.

Ik zie hier (oebb.at) overigens ook een waarschuwing omtrent het dragen van mondkapjes en afstand houden. dus ook daar beter mee verlegen dan om verlegen.
Salzburg - Villach is voor een belangrijk deel een bochtig bergspoor met ook nog de Tauerntunnel. Ook op enkele delen slechts enkelspoor. Treinen kunnen er niet harder rijden en moeten op diverse plaatsen wachten op de trein vanuit de andere richting.
bert sitters schreef:
vr 05 jun, 2020 17:32
_Peter_ schreef:
vr 05 jun, 2020 17:05
bert sitters schreef:
vr 05 jun, 2020 07:45
Ooit waren fietsen verboden in de Railjet (RJ), maar inmiddels zijn alle treinstellen omgebouwd. Overigens rijden er tussen Salzburg Hbf en Villach Hbf ook een paar gewone Intercity-treinen en Eurocity-treinen, maar ook voor deze treinen geldt reserveren voor de fiets!
Goed om te horen Bert, alleen is mijn ervaring van inmiddels 10 jaar geleden, en de euro en intercity gaven me toch meer het idee van een boemeltje, juist tussen Salzburg en Villach.
Ik kijk nu even bij Bahn,de en zie dat de railjet net zo snel (of eerder langzaam want 2 uur en 32 minuten over ongeveer 200km is niet echt snel te noemen) is als de EC en IC op dit traject en ook nog eens net zo vaak stopt op dit traject. Het enige verschil zit hem dan nog in de prijs, die als je vroeg boekt vooral bij de IC 75% lager ligt (niet omboeken en geen geld terug) dan bij de rest.

Ik zie hier (oebb.at) overigens ook een waarschuwing omtrent het dragen van mondkapjes en afstand houden. dus ook daar beter mee verlegen dan om verlegen.
Salzburg - Villach is voor een belangrijk deel een bochtig bergspoor met ook nog de Tauerntunnel. Ook op enkele delen slechts enkelspoor. Treinen kunnen er niet harder rijden en moeten op diverse plaatsen wachten op de trein vanuit de andere richting.
Zijn ze nu nog niet klaar met die uitbreidingen? Ik kan daar zelf zo niets over vinden namelijk. Daar waren ze 10 jaar geleden ook al mee bezig namelijk, en ja bochten en hoge snelheid gaan slecht samen, maar ik zie dat een groot deel toch wel 2 baans is, of is dat andere spoor specifiek voor vrachtvervoer, want dat is er op dit traject ook veel.