Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Binnenstad Groningen verboden voor fietsers - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Binnenstad Groningen verboden voor fietsers

Men gaat er even aan voorbij dat met name voor ouderen de fiets een soort rollator is. En als je dan niet mag parkeren bij je favoriete winkel, maar ook geen grote stukken kan lopen word je aardig beperkt.
foutje, kan weg
JanH schreef:
vr 05 jun, 2020 17:11
Op de site van de gemeente Groningen: https://gemeente.groningen.nl/coronamaa ... binnenstad staat "U mag met de fiets aan de hand door het voetgangersgebied lopen maar u mag uw fiets niet parkeren."
Best overdreven van de gemeente Groningen, want de provincie Groningen behoort tot een van de minst gekleurde plekken op de corona-kaart van Nederland (heel dieprood in Oost-Brabant). Zelfs in mijn eigen gemeente is er niet één persoon besmet....
Martin E. van Doornik schreef:
vr 05 jun, 2020 19:07
JanH schreef:
vr 05 jun, 2020 17:11
Op de site van de gemeente Groningen: https://gemeente.groningen.nl/coronamaa ... binnenstad staat "U mag met de fiets aan de hand door het voetgangersgebied lopen maar u mag uw fiets niet parkeren."
Best overdreven van de gemeente Groningen, want de provincie Groningen behoort tot een van de minst gekleurde plekken op de corona-kaart van Nederland (heel dieprood in Oost-Brabant). Zelfs in mijn eigen gemeente is er niet één persoon besmet....
Ik hoop voor jullie Groningers dat er daar geen tweede golf komt, maar als iedereen laconiek wordt dan wordt die kans wel groter. Speculatie: Er wonen 30.000 studenten in de Stad. Die gaan de komende maanden vast door Nederland of in het buitenland reizen, en klitten als ze terug komen. Ze werken in de horeca, in winkels, en besmetten zo zonder dat ze het doorhebben argeloze bezoekers. Op het platteland waar jij woont zal het allicht meevallen, maar toch.
keesswart schreef:
vr 05 jun, 2020 17:58
OK, dat is duidelijker. Het filmpje met de BOA’s wekte bij mij sterk de indruk dat lopen met je fiets toch echt niet mocht.
Bijzonder. Ik kende dit filmpje niet. Ik ga morgen op de fiets naar de stad, zal het dan wel ervaren.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 05 jun, 2020 15:51
Fietsen is vrijheid en dat pakt niemand van me af.
Wandelen is voor mij echt vrijheid en dat pakt niemand van mij af. Ben te vaak aangereden door fietsers. Ook in voetgangerszones. Terecht dat delen in de binnensteden worden afgesloten.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 05 jun, 2020 19:07
JanH schreef:
vr 05 jun, 2020 17:11
Op de site van de gemeente Groningen: https://gemeente.groningen.nl/coronamaa ... binnenstad staat "U mag met de fiets aan de hand door het voetgangersgebied lopen maar u mag uw fiets niet parkeren."
Best overdreven van de gemeente Groningen, want de provincie Groningen behoort tot een van de minst gekleurde plekken op de corona-kaart van Nederland (heel dieprood in Oost-Brabant). Zelfs in mijn eigen gemeente is er niet één persoon besmet....
Dit is niet overdreven. Corona kan zich gemakkelijk verspreiden. De maatregelen zijn nodig. Ook om ervoor te zorgen dat de medewerkers in de zorg wat rust kunnen nemen.
En wat je meldt over jouw gemeente klopt niet volgens de officiële cijfers.
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (25.2 KiB) 2835 keer bekeken
JanH schreef:
vr 05 jun, 2020 19:37
Martin E. van Doornik schreef:
vr 05 jun, 2020 19:07
JanH schreef:
vr 05 jun, 2020 17:11
Op de site van de gemeente Groningen: https://gemeente.groningen.nl/coronamaa ... binnenstad staat "U mag met de fiets aan de hand door het voetgangersgebied lopen maar u mag uw fiets niet parkeren."
Best overdreven van de gemeente Groningen, want de provincie Groningen behoort tot een van de minst gekleurde plekken op de corona-kaart van Nederland (heel dieprood in Oost-Brabant). Zelfs in mijn eigen gemeente is er niet één persoon besmet....
Dit is niet overdreven. Corona kan zich gemakkelijk verspreiden. De maatregelen zijn nodig. Ook om ervoor te zorgen dat de medewerkers in de zorg wat rust kunnen nemen.
En wat je meldt over jouw gemeente klopt niet volgens de officiële cijfers.
Knipsel.JPG
Oeps, dat is nieuw voor mij. Op de coronakaart is de gemeente Het Hogeland namelijk helemaal wit. Wit van schrik?
PietV schreef:
vr 05 jun, 2020 19:30
Wandelen is voor mij echt vrijheid en dat pakt niemand van mij af. Ben te vaak aangereden door fietsers.
Dit is een fietsersforum Piet. Je moet hier schrijven "Fietsen is voor mij echt vrijheid en dat pakt niemand van mij af. Heb te vaak last gehald van wandelaars." ;-)
De gemeente het Hogeland heeft per 100.000 inwoners twee keer zoveel mensen die in het ziekenhuis zijn opgenomen als de stad Groningen. Nu kan dat al gauw want er wonen gewoon niet zoveel mensen op het Hogeland. Blijft staan dat er bij ons in de stad heel weinig gevallen zijn. Er zijn al weken geen ziekenhuis opnames bij gekomen, en evenmin sterfgevallen. We hebben het dus vooralsnog heel goed onder controle, maar dat moet ook zo blijven. Als ik het gedrag van mijn studerende kinderen en hun vrienden zie maak me best wel een beetje zorgen over de openstelling van de terrassen. Mijn vrouw en ik hebben dus besloten ons een tijdje weer wat meer in huis terug te trekken. De universiteit blijft vooralsnog ook na de zomer grotendeels online opereren. Dat is echt niet leuk. We hebben het online onderwijs eigenlijk heel goed op orde, en we leren snel bij, maar het blijft tweede keus, en erg vermoeiend voor docenten en studenten.
Ik werk(te) in Groningen en fietste geregeld door de binnenstad. In diverse straatjes was vaak een chaotische mix van voetgangers en fietsers, vind het niet zo vreemd om daar nu wat meer op te reguleren, dat was misschien voor corona ook al wel verstandig geweest. Wennen is het natuurlijk wel....
Afgelopen dinsdag 2 juni mocht ik in Groningen niet voorbij de hekken met de fiets aan de hand het voetgangersgebied in. Vandaag (vrijdag 5 juni) mocht het opeens wel. De regels lijken wat bijgesteld.
Ik heb op 18 maart j.l. voor het laatst door stad Groningen gefietst. Afgelopen week een keer per auto naar het UMCG geweest voor controle na mijn melanoom-operatie. Slechts een gesprek van vijf minuten met de arts en dan weer terug naar huis. In het ziekenhuis zijn er veel maatregelen genomen, markeringen op de vloeren, palen met linten, heel aparte ingang voor de corona-patiënten, veel begeleiding.
Leon schreef:
vr 05 jun, 2020 20:05
PietV schreef:
vr 05 jun, 2020 19:30
Wandelen is voor mij echt vrijheid en dat pakt niemand van mij af. Ben te vaak aangereden door fietsers.
Dit is een fietsersforum Piet. Je moet hier schrijven "Fietsen is voor mij echt vrijheid en dat pakt niemand van mij af. Heb te vaak last gehad van wandelaars." ;-)
Dat zei die fietser ook, die mij in een voetgangerszone aan reed. :lol: Ben 'n keer aangereden door een fietser die zijn smartphone gebruikte. Die smartphone viel stuk op de tegels en hij af mij de schuld. :wink:
Ik fiets en wandel erg veel en observeer mij medeweggebruikers. Ik moet het meeste opletten voor hufterige fietsers. Van bezopen tot zonder licht. Ik hoop dat forumleden ook een kritisch kijken naar fietsers. Dan kijken ze ook anders naar zones die gesloten worden verklaard voor fietsers. En ja, de goede moeten onder de kwaden lijden.
Heerlijk al die verontwaardiging in tijden van corona crisis, waarin niets meer is wat het ooit was.
Voetgangers eisen in de 1,5 meter samenleving steeds meer hun eigen gebied op. Territorium.

Beperkt publieke ruimte moet met steeds meer mensen worden gedeeld. Nederland groeit nog steeds in populatie.
Als je soms de 'discussie' ziet over wel/niet fiets mee in de trein, wel/niet lange afstanden fietsen voor niet essentiële doeleinden, het wel of niet dragen van een mondkapje in de publieke ruimte, niets is meer zoals het ooit was; wen er alvast maar een beetje aan.
Was eerst de automobilist die zichzelf in verdomhoekje gezet voelde door allerhande beperkende maatregels, nu lijkt dat opgeschoven naar de fietser toe. Openbare ruimte moet gedeeld worden met steeds meer verschillende gebruikersgroepen.
In stedelijk gebied begint dat al met veel blik op straat.
Daarnaast toenemende ruimte inname van de 'stalen' ros.
Dan nog de scootmobielen. En steden moeten ook nog eens gaan vergroenen.

Tijdens een raadsvergadering in het stadhuis in Arnhem heb ik een VVD-raadslid weleens horen zeggen; groen levert geen geld op. Alleen als je op die plek huizen neer kan zetten is die grond iets waard.
Kennelijk is er een soort van mentaliteitsverandering nodig, een leefstijlverandering, dat we de waarde weer gaan inzien dat ruimte om ons heen, in breedste zin van het woord, weer meer aandacht verdient.

Geef elkaar, vooral de voetganger, weer meer de ruimte!
Ja, er zijn hufterige en domme fietsers. Wat ik momenteel echter in versterkte mate zie is een trend die al langer aan de gang is, namelijk dat er meer woon-werk etc gefietst wordt. In Groningen komt daarbij dat het aantal studenten flink is toegenomen, en nu boven de 60000 zit, en dat met de Swapfiets meer studenten ook een fiets hebben. Maar ook elders zie je het drukker worden met fietsen. Bakfietsen en ebikes leggen daarbij in de praktijk door grotere afmetingen en iets hogere snelheid ook nog eens een wat groter beslag op de capaciteit. Al met al zijn de fietspaden vaak te smal geworden, maar dat lijkt nog niet steeds doorgedrongen tot de ontwerpers die nog lijken te werken met ontwerpnormen van tien jaar of langer geleden. Ik denk dat we voor een flinke uitdaging staan om hier in de komende jaren wat aan te doen, ook al omdat we die infrastructuur misschien wat zullen moeten aanpassen aan de komst van zelf sturende auto's. Tegelijk is het natuurlijk gewoon heel goed nieuws: er wordt meer gefietst, en dat is gezond en goed voor het milieu.
Wim schreef:
za 06 jun, 2020 10:51
Al met al zijn de fietspaden vaak te smal geworden, maar dat lijkt nog niet steeds doorgedrongen tot de ontwerpers die nog lijken te werken met ontwerpnormen van tien jaar of langer geleden.
Van die normen, uit het bij fietspadontwerpers beroemde document Tekenen voor de Fiets uit 1993 (https://www.fietsberaad.nl/Kennisbank/T ... r-de-fiets), waar ik tijdens mijn Fietsersbondperiode soms mee werkte, kan ik nog steeds alleen maar dromen. Ik vraag me af of er hier in de wijde omgeving zelfs ook maar één fietsvoorziening is die daar volledig aan voldoet.

Hier lijkt men te werken met een zesjescultuur.
Als een fietspad een nuttige bestemming heeft, breed genoeg is, maar een afgrijselijk wegdek, dan scoort het toch 66% en is dus ruim voldoende.
Als een fietspad breed genoeg is, van mooi asfalt, maar helemaal nergens heen gaat, dan scoort het toch 66% en is dus ruim voldoende voor een mooie foto in de rapporten. (En ja, die paden zijn er!)
Als een fietspad, van mooi asfalt is, ergens heen gaat, maar belachelijk smal (Ik bedoel dus zo smal dat je echt niet naast elkaar kunt fietsen) dan scoort het toch 66% en is dus ruim voldoende.
PietV schreef:
za 06 jun, 2020 10:03
Ik fiets en wandel erg veel en observeer mij medeweggebruikers. Ik moet het meeste opletten voor hufterige fietsers. Van bezopen tot zonder licht. Ik hoop dat forumleden ook een kritisch kijken naar fietsers. Dan kijken ze ook anders naar zones die gesloten worden verklaard voor fietsers. En ja, de goede moeten onder de kwaden lijden.
Hufterige fietsers zie ik hier ook wel in de Leidse binnenstad - maar nog vaker nonchalante fietsers, die niet bewust voetgangers in gevaar willen brengen, maar dat wel doen door bellend, append of kletsend overal tussendoor te slingeren. En voetgangers zijn vaak net zo nonchalant, door midden op de weg te lopen, zonder op of om te kijken een straat over te steken, etc. In straten zonder duidelijke stoepranden - of waar de trottoirs worden ingenomen door terrassen - bepaalt de meerderheid wie de baas is. Is het druk en zijn voetgangers in de meerderheid, dan kom je er fietsend haast niet meer doorheen - of je moet toevallig in het kielzog van een maaltijdbezorger of scooterterrorist rijden; zijn fietsers in de meerderheid, dan dreig je als voetganger verzwolgen te worden in de maalstroom van fietsers.
Toch blijven mensen op piekuren de stad in komen. Enkele weken geleden lazen we in de nieuwsmedia dat de Haarlemmerstraat in Leiden (een winkelstraat die achter ons huis ligt) afgesloten moest worden omdat er teveel mensen te dicht bij elkaar liepen (op een tijdstip dat fietsen daar sowieso verboden is). Op dat moment waren waren we blij dat we in een leeg deel van Nederland aan het fietsen waren, waar de kans om kwade virussen op te snuiven aanzienlijk kleiner moet zijn geweest dan rondom ons huis.
willem.m schreef:
vr 05 jun, 2020 14:34
Wat een geklaag toch weer over de overheid. Als ze iets nalaten, dan doen ze het fout (Femke). Als ze wel preventieve maatregelen nemen, dan is het ook niet goed (zoals in Groningen). Ik vind het ook heel erg vanuit het belang van 1 groep geredeneerd, terwijl de (lokale) overheid meerdere belangen moet afwegen, waarbij veiligheid (het virus is niet weg hoor :roll:) en lokale economie (ze kunnen klagen, maar hebben ook extra terrasruimte nodig) belangrijk zijn.

En dan nog:
HOE GROOT IS NOU EIGENLIJK HET PROBLEEM??

Pfff... ik word hier zo moe van.
Tip : Een pauze, niet meelezen en reageren op het WF forum werkt heel vitaliserend weet ik uit ervaring Willem. Misschien ook wat voor jou?
keesswart schreef:
vr 05 jun, 2020 15:32
Als het zulke BOA's zijn die ik laatst op het Amsterdamse Delflandplein een tijdje heb geobserveerd, zie ik inderdaad geen probleem. Ze maakten op mij de indruk dat het daklozen of (ex)verslaafden waren, die een uniform hadden gekregen. Ze vielen niemand lastig die een regel overtrad (zoals fietsen op de stoep, groepsvorming en de anderhalvemeterregel) en overtraden die regels zelf ook voortdurend ;-).
Stel dat het klopt dat het daklozen of ex verslaafden waren zoals je zelf aanneemt. Mensen die eindelijk hun leven op de rit hebben gekregen en aan de slag zijn als BOA. Wat wil je dan hier nu precies mee zeggen Kees? :roll: