Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Binnenstad Groningen verboden voor fietsers - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Binnenstad Groningen verboden voor fietsers

Franzi schreef:
za 06 jun, 2020 16:21
keesswart schreef:
vr 05 jun, 2020 15:32
Als het zulke BOA's zijn die ik laatst op het Amsterdamse Delflandplein een tijdje heb geobserveerd, zie ik inderdaad geen probleem. Ze maakten op mij de indruk dat het daklozen of (ex)verslaafden waren, die een uniform hadden gekregen. Ze vielen niemand lastig die een regel overtrad (zoals fietsen op de stoep, groepsvorming en de anderhalvemeterregel) en overtraden die regels zelf ook voortdurend ;-).
Stel dat het klopt dat het daklozen of ex verslaafden waren zoals je zelf aanneemt. Mensen die eindelijk hun leven op de rit hebben gekregen en aan de slag zijn als BOA. Wat wil je dan hier nu precies mee zeggen Kees? :roll:
Heb je het hier over toezichthouders of handhavers. De laatstgenoemde zijn Buitengewoon Opsporingsambtenaar. Toezichthouders rapporteren en kunnen mensen alleen aanspraken op hun gedrag. Maar geen beschikkingen of bekeuringen uitschrijven. BOA's moeten jaarlijks trainingen en bijscholingen volgen en een getuigschrift BOA is maar 5 jaar geldig. Ik kende BOA's die hun bevoegdheden beter kenden, dan menig politieambtenaar. Een politiediploma blijft onbeperkt geldig en sommige politieambtenaren maken hun eigen regels.
https://www.politie.nl/themas/buitengew ... enaar.html
Franzi schreef:
za 06 jun, 2020 16:21
Stel dat het klopt dat het daklozen of ex verslaafden waren zoals je zelf aanneemt. Mensen die eindelijk hun leven op de rit hebben gekregen en aan de slag zijn als BOA. Wat wil je dan hier nu precies mee zeggen Kees? :roll:
Dat ik niet de indruk had dat hier fanatieke dienstkloppers rondliepen die op hun strepen stonden, maar eerder mensen die door een samenloop van omstandigheden in een baan met een uniform terecht zijn gekomen. Ze straalden in ieder geval geen autoriteit uit, wat ik zelf wel prettig vond.

PietV schreef:
za 06 jun, 2020 18:00
Heb je het hier over toezichthouders of handhavers. De laatstgenoemde zijn Buitengewoon Opsporingsambtenaar.
Geen idee. BOA is voor mij meer een verzamelnaam voor mensen die rondlopen in een uniform, maar geen politie-agenten zijn. Ze deden mij denken aan stadswachten, die je vanaf 1990 steeds meer op straat zag. Destijds waren dat Melkertbanen. (In die tijd zorgde ik ervoor dat ik elk jaar net genoeg uren voor uitzendbureaus had gewerkt om geen recht op zo'n Melkertbaan te hebben. Van fotografie kon ik niet rondkomen, maar ik wilde wel de regie over mijn eigen leven houden en niet gedwongen worden om een baan te accepteren waar ik niet voor gekozen had.)
JanH schreef:
vr 05 jun, 2020 17:11
Misschien ten overvloede: het zijn tijdelijke maatregelen in het kader van Corona.
Ah... zoals bijv. de paalkampeerplekken ;)
Een aantal winkels vreest een extra omzetdaling:

Winkeliers boos over fietsbeleid: ‘We krijgen een nekslag van het stadsbestuur’ #rtvnoord

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/710638/W ... adsbestuur
Zo te lezen lijkt dit toch op een wat overhaast ingevoerde maatregel. Ik ben benieuwd wat daar het motief voor is geweest. Die winkelstraat op de foto is inderdaad erg smal en dan zie ik ook nog een terras, waar nu eigenlijk geen ruimte voor is. Dan maar nummertjes trekken en op je beurt wachten aan de uiteinden van zo'n straat?
Een ideale oplossing is er in zo'n geval niet. Als er dan ook nog zonder goed overleg een maatregel wordt opgelegd, is het niet zo gek dat dit door veel betrokkenen niet begrepen wordt en waarschijnlijk ook niet gaat werken.
Voordat die maatregel werd ingevoerd is er een raadsvergadering geweest lees ik.
Een burger die goed geïnformeerd wil zijn is zelf actief en gaat op zoek naar zijn gemeente politieke 'avond' website aankondigingen en kijkt wat de agendapunten zijn. Achteraf klagen dat je niet betrokken wordt bij besluitvorming is nogal kort door de bocht. Wordt dan tijd om je eigen verantwoordelijkheid te nemen.
Een agenda is meestal een week van te voren bekend gemaakt op de gemeentelijke website.
En het staat je vrij om de raadsleden en fractievolgers een email te sturen met je bezwaren. Er is altijd wel een politieke partij die een serieus signaal oppakt en dit meeneemt naar de besluitvorming toe.

Zoals ik die foto bekijk zie ik terrasjes dicht tegen de gevels aan? Als die de 1,5 meter richtlijn moeten volgen wordt het al snel erg krap in die straat. In Arnhem gebruiken ondernemers het dubbele aantal meters om toch nog enigszins aan een verdienmodel te komen. In overleg met de gemeente die moet toezien dat hulpdiensten wel vrije toegang houden vraag ik mij dan af!. Anders krijg je daar weer publieke verontwaardiging over als een ambulance niet snel ter plekke verscheen.. Verder is het naar alle waarschijnlijkheid een tijdelijke maatregel als uitvloeisel van corona uitbraak preventieve maatregel. Daar is natuurlijk helemaal niets mis mee. Een gemeente dient velerlei belangen. Niet enkel die van winkeliers of fietsers.

Het gaat natuurlijk ook om veiligheid van alle weggebruikers in een tijd van de 1,5 meter handhaving.
Wanneer elke seconde telt bij noodsituaties, is het wel fijn te weten dat stadsbesturen hier aandacht aan schenken, juist in deze tijd van 1,5 meter schaarste aan ruimte.
joukon schreef:
zo 07 jun, 2020 09:35
...
Goede, genuanceerde reactie, waarin je meerdere perspectieven benoemt.

Ik weet alleen niet of je daarmee de mensen overtuigt die voor hun eigen belang gaan, by default de overheid wantrouwen, of gewoon lekker willen klagen. Die kunnen de gele hesjes weer uit de kast gaan halen. 😉

groningen-centrum-demostratie-gele-hesjes-08-12-1.jpg
joukon schreef:
zo 07 jun, 2020 09:35
Zoals ik die foto bekijk zie ik terrasjes dicht tegen de gevels aan? Als die de 1,5 meter richtlijn moeten volgen wordt het al snel erg krap in die straat. In
Dit is de Folkingestraat. Inderdaad wat aan de smalle kant. Vroeger was dit de Joodse buurt van Groningen. De monumentale synagoge staat er nog. Nog tot in de jaren '90 was het een gewone straat met asfalt en trottoirs. Rustige straat. Juist dankzij de bouw van het nieuwe Groninger Museum schuin tegenover het Hoofdstation is er ook een voetgangers- en fietsbrug gerealiseerd, de H.N. Werkmanbrug. Voor die tijd moesten de fietsers via het Emma- of Hereplein met stoplichten (bij de bruggen, héél lang rood, trommelende vingers op mijn stuur....) naar het Hoofdstation komen. Nu is de Folkingestraat opgeknapt en gepromoveerd tot de leukste winkelstraat van Nederland. Gele bakstenenbestrating van gevel tot gevel. Juist door de H.N. Werkmanbrug is het nu een gedrang van jewelste tussen voetgangers en fietsers geworden. Iedereen (en ik ook dus) die in het centrum per fiets wilt winkelen, gaat zowat via de Folkingestraat en de eveneens smalle Ubbo Emmiusstraat (aan de andere kant van het Zuiderdiep) de stad uit. En vergeet de universiteit niet die zich ten noorden van de Vismarkt bevindt, daar waar de Folkingestraat bij de Korenbeurs uitkomt. Ook is er fietsersdrukte over de Ebbingestraat (niet smal, maar er rijden ook auto's) naar het Noorderstation.
joukon schreef:
zo 07 jun, 2020 09:35
Een burger die goed geïnformeerd wil zijn is zelf actief en gaat op zoek naar zijn gemeente politieke 'avond' website aankondigingen en kijkt wat de agendapunten zijn. Achteraf klagen dat je niet betrokken wordt bij besluitvorming is nogal kort door de bocht. Wordt dan tijd om je eigen verantwoordelijkheid te nemen.
Een agenda is meestal een week van te voren bekend gemaakt op de gemeentelijke website.
En het staat je vrij om de raadsleden en fractievolgers een email te sturen met je bezwaren. Er is altijd wel een politieke partij die een serieus signaal oppakt en dit meeneemt naar de besluitvorming toe.
Tot zover het fraaie theoretische verhaal. In de praktijk zijn er wel redenen waarom toch vrij weinig mensen deze weg bewandelen; waarom zelfs bijvoorbeeld ervaren fietsersbonders het bijltje erbij neergooien; waarom zelfs sommige wethouders die van goede wil zijn binnen vier jaar geen deuk in een pakje boter krijgen.
Even wat beelden opgezocht die Martins verhaal illustreren.

Martin E. van Doornik schreef:
zo 07 jun, 2020 10:34
joukon schreef:
zo 07 jun, 2020 09:35
Zoals ik die foto bekijk zie ik terrasjes dicht tegen de gevels aan? Als die de 1,5 meter richtlijn moeten volgen wordt het al snel erg krap in die straat. In
Dit is de Folkingestraat. Inderdaad wat aan de smalle kant. Vroeger was dit de Joodse buurt van Groningen. De monumentale synagoge staat er nog. Nog tot in de jaren '90 was het een gewone straat met asfalt en trottoirs. Rustige straat.
Afbeelding

Martin E. van Doornik schreef:
zo 07 jun, 2020 10:34
Nu is de Folkingestraat opgeknapt en gepromoveerd tot de leukste winkelstraat van Nederland. Gele bakstenenbestrating van gevel tot gevel. Juist door de H.N. Werkmanbrug is het nu een gedrang van jewelste tussen voetgangers en fietsers geworden. Iedereen (en ik ook dus) die in het centrum per fiets wilt winkelen, gaat zowat via de Folkingestraat en de eveneens smalle Ubbo Emmiusstraat (aan de andere kant van het Zuiderdiep) de stad uit. En vergeet de universiteit niet die zich ten noorden van de Vismarkt bevindt, daar waar de Folkingestraat bij de Korenbeurs uitkomt. Ook is er fietsersdrukte over de Ebbingestraat (niet smal, maar er rijden ook auto's) naar het Noorderstation.
Afbeelding

De drukte op de laatste foto wordt wel wat overdreven door het teleperspectief ;-)
willem.m schreef:
vr 05 jun, 2020 15:21
Misschien moet je dan een BOA of politieagent bewijzen dat je in die straat woont, maar dat lijkt me geen probleem, want een identificatieplicht is er toch al. Alleen ontbreekt het woonadres dan op de ID, dus hoe men dat wil gaan doen...
Ik vind dat wel een probleem, want de ID plicht is daar nooit voor bedoeld. (En niet alleen theoretisch. Ik ga best vaak zonder ID de straat op, bv om even een ommetje naar de super te lopen.)
Leon schreef:
zo 07 jun, 2020 10:37

Tot zover het fraaie theoretische verhaal. In de praktijk zijn er wel redenen waarom toch vrij weinig mensen deze weg bewandelen; waarom zelfs bijvoorbeeld ervaren fietsersbonders het bijltje erbij neergooien; waarom zelfs sommige wethouders die van goede wil zijn binnen vier jaar geen deuk in een pakje boter krijgen.
Sinds ongeveer 3 jaar volg ik actief de Arnhemse politieke avond, uit persoonlijke belangstelling, en weet als geen ander dat "klagen" Nederlanders erg makkelijk afgaan!
Niemand moet de politieke besluitvorming volgen. Het kan wel helpen als je vind dat er iets aan je wensen tegemoet gekomen wordt. Een ander doet dat vaak niet voor jou. Sinterklaas wenslijstje maken en delen doe je onder bekenden en mensen waar je graag samen mee wilt zijn.

Het is inherent aan mensen die iets vrijwillig samen willen doen, al snel mensen afvallen, en uiteindelijk bijna niemand overblijft. Dat is de praktijk zoals ik die dagelijks meemaak. Ik meen al zolang ik sinds mijn 13e levensjaar bezig ben..
Ik mag hopen dat anderen, als ik ergens mee stopte, dat niet gezien hebben als ophouden met actief zijn :?

In Arnhem is ook een fietsersbond actief. Zij hebben een keer deelgenomen aan een actie die enkele mensen waaronder mijzelf georganiseerd hadden rondom plaatsen van een "verkeersbord" 'Let op! Ongezonde lucht!'. Samen met sponsoring en ondersteuning van Milieudefensie en Luchtwachters Arnhem.
Ongezonde Lucht actie Arnhem.jpg
Ik houd van theorie mits hieraan praktijk verbonden is. Ik sta op bovenstaande foto op de ladder.
Over resultaten lopen meningen vaak fors uiteen. Je gelijk halen is iets anders dan je gelijk ook krijgen.
Daar struikelen heel veel mensen op.
Daarom mijn advies; doe vooral die dingen waar je lol in hebt.
joukon schreef:
zo 07 jun, 2020 12:00
Ongezonde Lucht actie Arnhem.jpg

Ik houd van theorie mits hieraan praktijk verbonden is. Ik sta op bovenstaande foto op de ladder.
Zo te zien op het Velperplein voor het Musis Sacrum; je kijkt langs de mooie kerktoren van St. Martinus de Steenstraat in met rechts de Spijkerbuurt.
DSCF0595.jpg
Foto 13 oktober 2017 vanuit mijn fiets genomen, onderweg naar Emmerich en Kleve.
keesswart schreef:
zo 07 jun, 2020 11:03
Even wat beelden opgezocht die Martins verhaal illustreren.

Afbeelding

De drukte op de laatste foto wordt wel wat overdreven door het teleperspectief ;-)
Bedankt Kees Swart voor het benadrukken van toen en nu. Het markante pand in het midden, met het ronde raam boven, is het Joodse Rabbinaat. Vlak daarachter de gerestaureerde synagoge. In de zijstraat rechts daarvan is een straat waar ik 's avonds niet graag kom: overal ramen met rode tl-buizen....
Martin E. van Doornik schreef:
zo 07 jun, 2020 20:13
joukon schreef:
zo 07 jun, 2020 12:00
Ongezonde Lucht actie Arnhem.jpg

Ik houd van theorie mits hieraan praktijk verbonden is. Ik sta op bovenstaande foto op de ladder.
Zo te zien op het Velperplein voor het Musis Sacrum; je kijkt langs de mooie kerktoren van St. Martinus de Steenstraat in met rechts de Spijkerbuurt.

DSCF0595.jpg
Foto 13 oktober 2017 vanuit mijn fiets genomen, onderweg naar Emmerich en Kleve.
Ik heb ook nog wel 25 foto's van Arnhem, maar die bewaar ik voor RaadPlaatje 😉
Als je toch vlot door een voetgangersgebied wilt gaan, stap je op een Lopifit en wandel je het gebied in. :D

https://www.youtube.com/watch?v=Iky98fjPruA
Het gaat lekker in Groningen. :lol:

Oproep City Club: 'Hef fietsverbod in binnenstad onmiddellijk op' #rtvnoord

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/711145/O ... dellijk-op

Vooral op zaterdag is het druk dus een verbod op andere dagen lijkt mij totaal niet nodig.
Een neutraal artikel van Fietsberaad CROW:

Groningen weert fiets uit centrum om voetganger meer ruimte te geven

Ja, vervelend voor fietsers maar er zijn tegelijk ook wat positieve maatregelen voor fietsers
Die Folkingestraat is een heel leuke drukke winkelstraat met veel aardige winkeltjes. Tegelijk is het ook zoals gezegd de doorgaande loop en fietsroute vanaf het (bus)station naar de binnenstad en de universiteit. De vormgeving maakt niet erg duidelijk wat nu weg is en wat trottoir en veel vooral Duitse bezoekers hebben geen idee van het verschil. Kortom, het was al een paar jaar steeds enger aan het worden voor fietsers, vooral op zaterdag.
Ik heb de media links hier wel gelezen maar ik mis een beetje een overzichtskaart waar het fietsverbod nu precies van kracht is. Of ben ik te lui om het op te zoeken?

Ik kan me persoonlijk niet zo druk maken over een fietsverbod om voetgangers te faciliteren, kan me wel voorstellen dat het voor mensen slecht ter been of bewoners/bedrijven vrij vervelend kan zijn, of in het algemeen als er geen goede alternatieve routes zijn.