Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kampeerterreinen open of gesloten in verband met Corona - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Kampeerterreinen open of gesloten in verband met Corona

225 berichten
Jette Klijnsma pleit in Den Haag voor opening van toiletten op campings in Drenthe en elders.


https://www.dvhn.nl/drenthe/CdK-Jetta-K ... 32412.html
Marjan schreef:
za 06 jun, 2020 10:42
Jette Klijnsma pleit in Den Haag voor opening van toiletten op campings in Drenthe en elders.


https://www.dvhn.nl/drenthe/CdK-Jetta-K ... 32412.html
Alle ondernemers pleiten logischerwijs voor opening van hun voorzieningen. Maar het zijn wel allemaal risicogebiedjes die bij elkaar wel eens te veel zouden kunnen zijn.
Als het besmettingsgevaar op toiletten via de lucht gaat helpt schoonmaken ook helemaal niks.
Vanaf vandaag zijn op twee NTKC terreinen clubleden met een tent weer welkom, mits ze gereserveerd hebben (zie hier). Een van die terreinen - bij Huizen - ken ik nog van vorige zomer. Toen waren daar heel wat eiken met rode linten gemarkeerd. Ook dit jaar dreigt door de droogte van de afgelopen maanden weer een goed eikenprocessierupsenseizoen (mooi scrabblewoord!) te worden :?
Leon schreef:
za 06 jun, 2020 10:50
Als het besmettingsgevaar op toiletten via de lucht gaat helpt schoonmaken ook helemaal niks.
Daar zou inmiddels toch wel wat meer over bekend mogen zijn. Als het besmettingsgevaar via toiletten zo groot is, dan moeten er de afgelopen maanden heel wat mensen besmet zijn op toiletten die open zijn gebleven op werkplekken, in ziekenhuizen, tankstations, treinen en de laatste weken ook in scholen.
Kans op besmetting via de lucht op een W.C. lijkt mij alleen rieel als je met meerderen tegelijkertijd in één W.C-ruimte. gaat. Pas wel op voor de bril, de doortrekker en de deurknop. Daarna goed je handen wassen. Minimaal een minuut. .
Half mei begonnen de media te communiceren over besmettingen in de WC’s. Hier een van die artikels:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... evaar-rivm
Mja, men maakt zich zorgen over verspreiding via deurklinken van WCs en dergelijke. Ondertussen is in de supermarkt een karretje nog steeds verplicht maar worden ze nog maar zelden schoongemaakt.. :roll:
bert sitters schreef:
za 06 jun, 2020 12:41
Kans op besmetting via de lucht op een W.C. lijkt mij alleen rieel als je met meerderen tegelijkertijd in één W.C-ruimte. gaat. Pas wel op voor de bril, de doortrekker en de deurknop. Daarna goed je handen wassen. Minimaal een minuut. .
Als iemand net 5 minuten heeft zitten bouten heb je voor zo'n klein hokje geen dure apparatuur nodig om vast te stellen hoe lang het duurt voordat de lucht is geventileerd. In zo'n klein hokje kunnen concentraties hoog oplopen, dat weet iedereen. Dat lijkt me ook een aardige indicatie voor wat er gebeurt met uitgehoeste aerosolen. Samengevat: als er ergens één plek is waar je bang moet zijn voor aerosolen, dan is het de WC.

Je handen en zo, daar kun je nog wat aan doen. WC-bezoek zonder te ademen is toch lastiger.
Leon schreef:
za 06 jun, 2020 13:00
bert sitters schreef:
za 06 jun, 2020 12:41
Kans op besmetting via de lucht op een W.C. lijkt mij alleen rieel als je met meerderen tegelijkertijd in één W.C-ruimte. gaat. Pas wel op voor de bril, de doortrekker en de deurknop. Daarna goed je handen wassen. Minimaal een minuut. .
Als iemand net 5 minuten heeft zitten bouten heb je voor zo'n klein hokje geen dure apparatuur nodig om vast te stellen hoe lang het duurt voordat de lucht is geventileerd. In zo'n klein hokje kunnen concentraties hoog oplopen, dat weet iedereen. Dat lijkt me ook een aardige indicatie voor wat er gebeurt met uitgehoeste aerosolen. Samengevat: als er ergens één plek is waar je bang moet zijn voor aerosolen, dan is het de WC.

Je handen en zo, daar kun je nog wat aan doen. WC-bezoek zonder te ademen is toch lastiger.
Zijn dit nattevingerveronderstellingen of heb je ook wetenschappelijke bronnen voor je conclusies?
keesswart schreef:
za 06 jun, 2020 11:23
Ook dit jaar dreigt door de droogte van de afgelopen maanden weer een goed eikenprocessierupsenseizoen (mooi scrabblewoord!) te worden :?
Dit wordt idd de volgende ellende (naast teken uiteraard). Leuk die linten maar de verspreiding van brandharen is groot. Vorig jaar paar keer behoorlijk last ven gehad ondanks goed opletten.

En als je er op let zijn er idd enorme aantallen eiken. Bij dorpen bij mij in de buurt letterlijk langs elke weg in en uit het dorp. gewoon niet te vermijden.
peter de rijk schreef:
za 06 jun, 2020 13:29
Leon schreef:
za 06 jun, 2020 13:00
bert sitters schreef:
za 06 jun, 2020 12:41
Kans op besmetting via de lucht op een W.C. lijkt mij alleen rieel als je met meerderen tegelijkertijd in één W.C-ruimte. gaat. Pas wel op voor de bril, de doortrekker en de deurknop. Daarna goed je handen wassen. Minimaal een minuut. .
Als iemand net 5 minuten heeft zitten bouten heb je voor zo'n klein hokje geen dure apparatuur nodig om vast te stellen hoe lang het duurt voordat de lucht is geventileerd. In zo'n klein hokje kunnen concentraties hoog oplopen, dat weet iedereen. Dat lijkt me ook een aardige indicatie voor wat er gebeurt met uitgehoeste aerosolen. Samengevat: als er ergens één plek is waar je bang moet zijn voor aerosolen, dan is het de WC.

Je handen en zo, daar kun je nog wat aan doen. WC-bezoek zonder te ademen is toch lastiger.
Zijn dit nattevingerveronderstellingen of heb je ook wetenschappelijke bronnen voor je conclusies?
Beste Peter, lijkt mij eerder nattevingerveronderstellingen vanuit het kleinste kamertje. Als je binnenstormt net nadat iemand anders uitgebreid heeft zitten zwoegen en zweten, dan is er kans dat het virus nog even blijft hangen, maar volgens lezingen daalt het daarna snel neer.
Wel de natte vingers goed wassen.
peter de rijk schreef:
za 06 jun, 2020 13:29
Leon schreef:
za 06 jun, 2020 13:00
bert sitters schreef:
za 06 jun, 2020 12:41
Kans op besmetting via de lucht op een W.C. lijkt mij alleen rieel als je met meerderen tegelijkertijd in één W.C-ruimte. gaat. Pas wel op voor de bril, de doortrekker en de deurknop. Daarna goed je handen wassen. Minimaal een minuut. .
Als iemand net 5 minuten heeft zitten bouten heb je voor zo'n klein hokje geen dure apparatuur nodig om vast te stellen hoe lang het duurt voordat de lucht is geventileerd. In zo'n klein hokje kunnen concentraties hoog oplopen, dat weet iedereen. Dat lijkt me ook een aardige indicatie voor wat er gebeurt met uitgehoeste aerosolen. Samengevat: als er ergens één plek is waar je bang moet zijn voor aerosolen, dan is het de WC.

Je handen en zo, daar kun je nog wat aan doen. WC-bezoek zonder te ademen is toch lastiger.
Zijn dit nattevingerveronderstellingen of heb je ook wetenschappelijke bronnen voor je conclusies?
Als je een kersenpit en een kokosnoot van 10 m hoogte op je kop laat vallen heb je toch ook geen wetenschappelijk onderzoek nodig om vast te stellen dat de kokosnoot zwaarder was?
Leon schreef:
za 06 jun, 2020 13:00
In zo'n klein hokje kunnen concentraties hoog oplopen, dat weet iedereen. Dat lijkt me ook een aardige indicatie voor wat er gebeurt met uitgehoeste aerosolen. Samengevat: als er ergens één plek is waar je bang moet zijn voor aerosolen, dan is het de WC.
Moet je bang zijn voor aerosolen? Hier bijvoorbeeld een recent stukje daarover: https://www.trouw.nl/nieuws/aerosolen-v ... be71e6ee8/
Er staat dat er veel onderzoek wordt gedaan vooralsnog zonder dat aangetoond kan worden dat ze een bepalende rol spelen in de verspreiding.

ten tweede, hoe lang blijven aerosolen in de lucht zweven? ten derde, hoe groot is de kans dat die ene persoon voor je op het toilet drager van het virus is (toiletten bezoek je niet in grote gezelschappen). ten vierde, is de potentiële dosis virus van die ene toiletganger voldoende voor een besmetting? ten vijfde, zijn toiletten op camping over het algemeen afgesloten (van luchtstroom) en/of geventileerd? etc.

Het vergelijk met een kokosnoot is niet bepaald relevant toch?
Daarom schrjif ik ook: "ALS er ergens één plek is...".
Je komt vervolgens met een boel onzekerheden. Dat lijkt mij op zich al voldoende reden om voorzichtig te blijven.
Maar voel je vooral vrij om het zelf te proberen.
Het hele punt met het op vakantie mogen of kunnen is dat ik er helemaal geen zin in heb om me gedurende de vakantie bij zo veel dingen af te vragen of dat wel verstandig is.
daar heb ik inderdaad ook geen zin in. net zo min als in het dagelijks leven. Het is best moeilijk, ik behoor tot de meer voorzichtige mensen (merk ik om mij heen). Het is niet anders.

Mijn reactie was gericht op het geschetste beeld dat het in beton gegoten zou zijn dat toiletbezoek killing is. volgens mij valt dat nou juist best mee, gebaseerd op wat ik in de krant lees.
Toiletten maak ik mij minder zorgen om, zitten vaak aan de buitenkant van een gebouw. Wat mij meer zorgen baart zijn de douches in het gebouw.( waar geen of slechte afzuiging is) Lekker elkaar stoom inademen.
Het zou natuurlijk ook kunnen dat al dat douchewater voor een homeopatische verdunning van de mogelijk aanwezige virussen zorgt, dat shampoo en/of zeep de eventueel nog op het lichaam aanwezige virussen verdrijft en dat ze uiteindelijk via het doucheputje in het riool terechtkomen. Al kun je aan zo'n campingdouche dan nog altijd een legionellabesmetting of voetschimmel overhouden ;-).
Ik vind dit wel een interessante discussie van alle amateur virologen hoor. Vooral omdat iedereen er wat vanaf denkt te weten.
Maar ik ben geabonneerd op dit topic om te volgen welke campings er open gaan en hoe.
Misschien handig voor een ander topic.

De camping waar mijn ouders werken in Loenen is open en er zijn een hoop mensen met een wc-tentje die gewoon kamperen. Ik zie nog niet hoe dit goed te combineren is met fietsen. Want een Bob-trailer met porta-potti zie ik niet zitten.
Maar de campings bereiden zich allemaal voor op 1 juli (er gaan roddels over 15 juni) om gewoon weer lekker open te gaan.
volgens onderstaande site zijn hier de toiletten tussen 8:00 - 20:00 open

https://www.minicampingdewielewaal.nl/
egopro schreef:
zo 07 jun, 2020 12:42
Maar ik ben geabonneerd op dit topic om te volgen welke campings er open gaan en hoe.

De camping waar mijn ouders werken in Loenen is open en er zijn een hoop mensen met een wc-tentje die gewoon kamperen.

Maar de campings bereiden zich allemaal voor op 1 juli (er gaan roddels over 15 juni) om gewoon weer lekker open te gaan.
welke camping is dat dan? Loenen heeft er een stuk of vijf?

voorbereiding op 15 juni is geen roddels, tenzij dingen die Rutte gezegd heeft roddels zijn, dan wel.