Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hemelsblauwe racert - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Hemelsblauwe racert

162 berichten
Je kunt dit verhaal natuurlijk ook gebruiken om uit te leggen waarom je al het andere van je fietsgegevens ook niet zou delen. Toch deel je veel andere gegevens wel. Maar oké, als monteurminister ben je niet verplicht het de forumkamer te informeren. :wink:
Aan de ene kant begrijp ik het wel, het zegt niet zo veel, als je een frame voor een reisfiets hebt kan dat rustig bijna 2x zo zwaar zijn als een raceframe voor een lichte rijder. Avaghon zit aan de onverwoestbare ‘rijden-met-bagage’ kant dus ik heb een donkerbruin vermoeden.
Leon schreef:
ma 08 jun, 2020 11:00
Je kunt dit verhaal natuurlijk ook gebruiken om uit te leggen waarom je al het andere van je fietsgegevens ook niet zou delen.
Nee niet mee eens! Ten eerste: geometriegegevens zijn zéér goed vindbaar (oké, Avaghon is nogal eh, minimalistisch wat dat betreft :)), goed meetbaar, en ook goed onderling vergelijkbaar. Fabrikanten informeren je over hun fiets met het inzichtelijk maken van deze getallen.
Daarnaast is het best duidelijk wat die waardes één voor één voor effect hebben. Een BB drop van 60 geeft een hogere montage van de trapas dan een BB drop van 80. Dat heeft voor- en nadelen. Stack en reach, zelfde verhaal. Maar hoe zit dat met een frame van 2kg of 3kg?

Je hebt vaak gebruik gemaakt van het plaatje van een VSF en een Avaghon over elkaar gelegd. Erg verhelderend. Maar weet je wat het verschil in gewicht van die beide frames doet met het rijgedrag van de fiets?
quote=Grandonneur
Leon schreef:
ma 08 jun, 2020 11:00
Je kunt dit verhaal natuurlijk ook gebruiken om uit te leggen waarom je al het andere van je fietsgegevens ook niet zou delen.
> Nee niet mee eens! Ten eerste: geometriegegevens zijn zéér goed vindbaar
Des te meer reden om ons wél te informeren of het gewicht.

>Daarnaast is het best duidelijk wat die waardes één voor één voor effect hebben.
> Een BB drop van 60 geeft een hogere montage van de trapas
> dan een BB drop van 80. Dat heeft voor- en nadelen. Stack en reach,
> zelfde verhaal. Maar hoe zit dat met een frame van 2kg of 3kg?
Zijn we niet allemaal op zoek naar lichte spullen? Zeker op vakantie als er veel geklommen moet worden is een kilo een kilo.
Vakantiefietsers betalen goud geld voor spullen die lichter zijn dan andere spullen
Niet dat ik die gegevens gebruik om mensen aan te zetten om maar een lichtere fiets te kopen; integendeel. Ik heb op dit forum al vaak uitgelegd dat het verschil tussen een fiets van 11 kilo en een van 20 nooit alleen aan het frame ligt. Als je daar getalen bij kunt noemen is dat erg handig en overtuigend.

> Je hebt vaak gebruik gemaakt van het plaatje van een VSF en een
> Avaghon over elkaar gelegd. Erg verhelderend. Maar weet je wat
> het verschil in gewicht van die beide frames doet met het rijgedrag van de fiets?
Helaas heb ik het frame van de T400 nooit kunnen wegen. Hij was afgemonteerd toen ik hem kocht.
Ik vermoed dat het verschil minimaal is. Ik denk ook dat het gewicht van het frame, binnen de gewichten van bestaande reisframes (dus tussen 1,5 en 3 kilo), op zich geen invloed heeft op het rijgedrag. Met rijgedrag bedoel ik dan of de fiets graag rechtuit rijdt, goed boor de bocht gaat, hobbels dempt etc.
Shadow schreef:
ma 08 jun, 2020 11:45
Avaghon zit aan de onverwoestbare ‘rijden-met-bagage’ kant dus ik heb een donkerbruin vermoeden.
Ik wil wel een sterk frame ja. Maar belangrijker nog een stijf frame, is voorkeur. Die heb ik met dit frame. Het gewicht viel mij niet tegen voor zo'n XL maat staal.

Het gewicht is (schatting) 1/4 hoger dan een net stalen crossframe zonder poespas. Ik vermoed (maar weet niet zeker) dat de buizen an sich niet bijzonder zwaar nog licht zijn. extra gewicht zal zitten in zaken als royale liggende achtervorken, véél nokjes en geleiders, de dropouts, dat soort luxe.
Leon schreef:
ma 08 jun, 2020 12:43
Zijn we niet allemaal op zoek naar lichte spullen?
Je begint 'em te begrijpen. 'licht' zal als mooi en positief worden beoordeeld. 'zwaar' als overbodig en negatief.

Terwijl (ik val in herhaling) niemand kan zeggen wat het optimale gewicht zou kunnen zijn voor zo'n frame. Wat licht is of zwaar. De kwaliteiten van de grammen zijn onbekend, het valt nergens mee te vergelijken, er kan geen waarde aan worden verbonden. Het enige wat je er aan hebt is dat je er een mening over kunt hebben, en ik snap dat dat lekker kan zijn.

Leon schreef:
ma 08 jun, 2020 12:43
Zijn we niet allemaal op zoek naar lichte spullen?
retorische vraag, antwoord is nee. Zoals ik al zei. Ik zoek niet naar een licht frame. Het gewicht van het frame valt me niks tegen, leuk voor mij om te weten, kan verder net zo min iets met die informatie. Wil straks een fiets hebben die cool is, fijn rijd en lang heel blijft.

(Per definitie niemand met een NL stijl reisfiets (S, K, A, I) is op zoek naar lichte spullen. Hetzij omdat andere eigenschappen belangrijker zijn, hetzij omdat het iemand helemaal niets interesseert wat zijn fiets weegt.)
En vervolgens wel bakken met geld uitgeven voor een lichtgewicht kampeeruitrusting cq afmontage. Voor iedereen die graag een bergje meepakt is het totale gewicht natuurlijk belangrijk en daarom is het interessant wat een kaal frame van S, A,K of I weegt. Ik heb eerder al vastgesteld dat Idworx in dit rijtje heel goed scoort, maar het gewicht van een kaal frame vind je nergens. Ik erger mij sowieso kapot aan fietsleveranciers die niet duidelijk aangeven wat ze precies leveren.
Grandonneur schreef:
ma 08 jun, 2020 13:57
(Per definitie niemand met een NL stijl reisfiets (S, K, A, I)
Maar laten we nu hier net op een forum zijn waar de populariteit van het lichtgewicht kamperen de afgelopen jaren een enorme vlucht heeft genomen. De paklijsten vliegen je soms om de oren. Bikepackers weten er ook alles van, want die willen ook niet met de 25 kilo op pad die ik tot een paar jaar terug minimaal aan mijn fiets had hangen. Ik heb het inmiddels wat beperkt, maar ik ben in mijn gewichtsbesparingswoede toch een van de meeste bescheiden forumleden. (Lees: mijn bepakte fiets is nog steeds te (?) zwaar).

De vraag die juist nu regelmatig op dit forum naar voren komt is die van SKAI-fietsers die hier komen vragen naar een lichtere fiets, die dan vaak de tip krijgen dat ze de bestaande fiets ook kunnen ontdoen van een boel overbodigheden.
De meeste gewichtsbesparing behalen de meeste fietsers nog door zelf flink af te vallen, uitzonderingen natuurlijk daargelaten. maar daar valt bij velen denk ik toch wel winst te behalen. Nog even afgezien van de boost in je conditie natuurlijk.
En mijn gewicht zit nog onder wat het zou mogen zijn.
Grandonneur schreef:
ma 08 jun, 2020 13:57

Per definitie niemand met een NL stijl reisfiets (S, K, A, I) is op zoek naar lichte spullen. Hetzij omdat andere eigenschappen belangrijker zijn, hetzij omdat het iemand helemaal niets interesseert wat zijn fiets weegt.
Leon schreef:
ma 08 jun, 2020 16:14
De vraag die juist nu regelmatig op dit forum naar voren komt is die van SKAI-fietsers die hier komen vragen naar een lichtere fiets, die dan vaak de tip krijgen dat ze de bestaande fiets ook kunnen ontdoen van een boel overbodigheden.
Ik vind de term SKAI fietsers wel een like waard ;)

Je zou het ook nog geSAIK kunnen noemen, maar dat geeft het misschien een te negatieve bijklank...
Inderdaad als je al een fiets hebt, kun je die ontdoen van een hele hoop overbodigheden cq hele zware onderdelen (vlinderstuur - Marathon Plus-banden - geveerd Brooks-zadel) vervangen door lichtere onderdelen.Maar als ik een nieuwe fiets wil kopen, wil ik graag een frame wat met het laagste gewicht doet wat ik er mee wil.
Bert van Sprang schreef:
ma 08 jun, 2020 17:45
Maar als ik een nieuwe fiets wil kopen, wil ik graag een frame wat met het laagste gewicht doet wat ik er mee wil.
Dat snap ik wel. Voor jou krijgt gewicht een hoge prioriteit. Je hebt er ook veel besef van. Ik vind dat mooi (ook al liggen mijn prioriteiten wat anders). Je bent hiermee geen gemiddelde vakantiefietser. Het belang van gewicht is óók voor mensen die heuvels en bergen rijden helemaal niet zo 'natuurlijk'. Hele volksstammen rijden met veel gewicht en met lage versnellingen, veel tijd, doorzettingsvermogen, pauze, kracht, lopen, afzien komen ze boven. En genieten er evengoed van.

Volgens mij kom jij voor een nieuwe fiets sowieso niet bij een SKAI-trekker uit, omdat je daar helemaal niet zoekt. De opties die je hebt zul je prima gericht kunnen vragen naar gewichten van een frame. Denk ook dat bijvoorbeeld B4T best een frame aan de unster wil hangen zou dat een optie zijn. Zoals ik al zei, ook ik vind het leuk om over te praten in real life maar dat is wat anders dan hier of waar dan ook cijfers neerplempen die (bijna) niemand op waarde kan schatten of kan vergelijken (maar wel heel eenvoudig bron kan zijn voor verkeerde conclusies).
Bert van Sprang schreef:
ma 08 jun, 2020 17:45
Inderdaad als je al een fiets hebt, kun je die ontdoen van een hele hoop overbodigheden cq hele zware onderdelen (vlinderstuur - Marathon Plus-banden - geveerd Brooks-zadel) vervangen door lichtere onderdelen.Maar als ik een nieuwe fiets wil kopen, wil ik graag een frame wat met het laagste gewicht doet wat ik er mee wil.
Dan moet je altijd voor een custombouw frame gaan naar een bouwer die weet wat je nodig hebt daar voor, een SKAI-fiets wordt het niet dan...
Bij een customframebouwer kom je altijd op staal uit en dat levert meestal niet het lichtste frame op.
Ik blijf het draadje volgen, maar het is wel één van de meest raadselachtige topics van de laatste tijd...
Bert van Sprang schreef:
ma 08 jun, 2020 20:58
Bij een customframebouwer kom je altijd op staal uit en dat levert meestal niet het lichtste frame op.
Of titanium. ;)
Ik heb nog niet gezien dat een titanium frame bij dezelfde stijfheid lichter is als aluminium.
Joris Flemming schreef:
ma 08 jun, 2020 21:13
Ik blijf het draadje volgen, maar het is wel één van de meest raadselachtige topics van de laatste tijd...
:lol:

ik vind het wel gezellig!

Vandaag een stuur geplaatst. en wat logo's verwijderd hier en daar. en me ingelezen op aansluiten van een postmount caliper op grx shifters. Geef me nog heel even :)
Grandonneur schreef:
ma 08 jun, 2020 21:25

Vandaag een stuur geplaatst. en wat logo's verwijderd hier en daar.
En dan geen foto's met progressie plaatsen? ;)
Bert van Sprang schreef:
ma 08 jun, 2020 21:20
Ik heb nog niet gezien dat een titanium frame bij dezelfde stijfheid lichter is als aluminium.
Wel lichter dan staal toch?

Ik zou zelf alleen een titanium fiets weer niet voor een Franse hypermarché durven te parkeren in m'n eentje...
Grandonneur schreef:
ma 08 jun, 2020 20:34
Zoals ik al zei, ook ik vind het leuk om over te praten in real life maar dat is wat anders dan hier of waar dan ook cijfers neerplempen die (bijna) niemand op waarde kan schatten of kan vergelijken (maar wel heel eenvoudig bron kan zijn voor verkeerde conclusies).
Is ie zo zwaar? :wink: