Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen in Duitsland - Forum Wereldfietser

fietsen in Duitsland

Ik overweeg volgende week van mijn huis uit naar mijn schoonmoeder in Duitsland te fietsen. Als ik de informatie er op na lees, zie ik tegenstrijdige berichten: 1. Nederlanders mogen alleen in Duitsland reizen met een dringende reden of 2. Nederlanders mogen vrij in Duitsland reizen. Wie weet hoe het (volgende week) zit?
Er zijn geen beperkingen voor het reizen naar Duitsland vanuit Nederland (voor andere landen naar Duitsland wel). Echter worden alle niet essentiele reizen ontraden. Verder is een mondkapje verplicht voor een bezoek aan winkels, reizen met OV etc.
Ha, id mondkapje. Moet ik er toch aan geloven!
De meest actuele info vind je op het officiële NRW-Portal (als je schoonmoeder in die deelstaat woont). Overigens word je als fietser geen strobreed in de weg gelegd als je de Duitse grens passeert. Voor automobilisten kan dat nu nog anders liggen (vorige week zag ik nog een Duitse grenscontrole tussen Vaals en Aken), maar lang zal dat vast niet meer duren, want de Duitsers oefenen grote druk op Rutte en Merkel uit om het verkeer en het toerisme tussen NL en NRW te normaliseren.
Let op dat de Duitse deelstaten strengere en niet overal dezelfde regels hebben dan Duitsland zelf, dat maakt het wel weer wat lastiger voor ons buitenlanders. Dus vooraf even checken.
Als fietser had je al geen beperking om NRW te bezoeken. Je hebt als fietser ook geen mondkapje nodig.

Vanaf 15 mei (vandaag) geldt voor andere reizigers

Hier finden Sie die Coronaeinreiseverordnung in der seit 15. Mai 2020 gültigen Fassung. Sie gilt vorerst bis zum 25. Mai 2020.

Welche Neuregelungen gibt es für Einreisende und Rückreisende?
Nordrhein-Westfalen hat seit 15. Mai 2020 Einreisende und Rückreisende aus EU- und Schengen-assoziierten Staaten (neben EU Island, Norwegen, Liechtenstein und Schweiz) sowie aus Großbritannien von der Pflicht ausgenommen, sich zunächst für zwei Wochen in häusliche Quarantäne zu begeben.

Gilt in Bus und Bahn eine Maskenpflicht?
Ja – seit dem 27. April 2020 besteht in Nordrhein-Westfalen die Pflicht, im öffentlichen Personenverkehr eine Mund-Nasen-Bedeckung bzw. eine so genannte Alltagsmaske zu tragen. Diese Pflicht gilt auch in Schulbussen, an allen Haltestellen und in Bahnhöfen.

Öffnen Hotels wieder?
Ja, ab dem 18. Mai 2020 sollen touristische Übernachtungen von Inländern in Hotels wieder möglich sein. Es gelten strenge Auflagen mit einem verpflichtenden Hygieneschutzkonzept sowie der Gewährleistung von Abstandsregelungen und Kontaktbeschränkungen.
Je hebt als fietser ook geen mondkapje nodig.
Klopt, maar wel als ik ergens binnen iets wil kopen.
Begrijp ik het goed dat alleen inwoners van Duitsland in hotel mogen overnachten?

En hoe zit het met campings?

Anja.
Voor zover ik het begrepen heb, gaan camping pas half juni weer open met voorwaarden.
Ik ontving informatie van iemand die in Weener woont. Fietsen mag wel in Duitsland, maar winkels o.i.d. binnengaan, moet je een mondkapje dragen.
De deelstaat Niedersachsen wil zelfs reizigers vanuit Zweden in quarantaine plaatsen. Dat meldde de NDR. Hoe dan, terwijl Kiel in Sleeswijk-Holstein ligt? De grens van Niedersachsen ligt onder Hamburg....
Ik heb een bootticket van Stena Line naar Göteborg en terug, nog ver voor de corona geboekt.
Reizen naar Zweden zijn nog niet toegestaan.
Bert van Sprang schreef:
vr 12 jun, 2020 14:09
Reizen naar Zweden zijn nog niet toegestaan.
Op de website van de ANWB lees ik iets anders:

https://www.anwb.nl/vakantie/reiswijzer ... len-zweden

Namelijk:

grenzen open voor reizigers:
ja, voor reizigers uit de EU. Toeristische reizen worden ontmoedigd. Verwachting is dat vanaf 13 juni reizigers vrij kunnen reizen in Zweden op voorwaarde dat je gezond bent. Geen quarantaine nodig. Verpleeghuizen mogen niet bezocht worden.

Raadpleeg vooraf de accommodatie voor eventuele extra regels.

Zie deze site (https://www.krisinformation.se/en/summer) voor meer informatie over reizen in Zweden vanaf 13 juni


Het reisadvies vind je hier: https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... reisadvies
Dat zegt de Nederlandse regering/het Nederlandse ministerie. In Denemarken denken ze er op het moment anders over. Je zult dus om Denemarken heen moeten en controleren of het land waar de veerboot vertrekt/aankomt wel reizigers uit Zweden toelaat.
Bert van Sprang schreef:
vr 12 jun, 2020 14:09
Reizen naar Zweden zijn nog niet toegestaan.
Ik veeg de mening van Rutte pertinent van tafel. Te overdreven. Hij denkt dat reizen altijd gebaseerd zijn op drukke campings en hotels. Van de boordevolle Randstad waar Rutte zelf woont over de boordevolle Péage-wegen in Frankrijk naar boordevolle bestemmingen? En wij hebben een eigen huis in Zweden. Ik check altijd de coronakaart van Zweden: https://www.coronakartan.se/ Het gaat om Värmland, half zo groot als Nederland en deze provincie heeft 313.000 inwoners, waarvan de helft in de hoofdstad Karlstad. De Zweedse buren meldden ons dat daar gewoon verkeer is en dat er gewinkeld kan worden, van super- tot bouwmarkten aan toe. Wel worden er 1½ meter afstanden in acht genomen of elkaar begroeten door tikken van ellebogen. Dus een zeer rustig gebied. Alleen de grote steden zijn zwaar getroffen.
Ik heb regelmatig contact met Stena Line en de veerboten varen sinds 15 mei j.l. weer. Al zijn er aan boord bepaalde maatregelen en er is begeleiding van het personeel. Sommige lijnen zijn wel uit de vaart genomen, zoals Travemünde-Trelleborg of Frederikshavn-Oslo. Ik weet vanaf de boot in Göteborg een landelijk gelegen route naar onze bestemming, dus niet dwars door de grote stad heen.
De krant Dagblad v/h Noorden heeft me zelfs benaderd voor een interview. Ons Zweedse huis is, geen grapje, van 5 januari t/m 1 oktober 2020 helemaal volgeboekt. De Nederlandse huurders gáán gewoon, hebben ze gezegd.
https://www.dvhn.nl/groningen/Het-rusti ... 77843.html
Wij nemen onze katten mee, want stel als er nou een tweede coronagolf komt, wij hebben daar toch mooi al een eigen huis om langer te verblijven, toch?
De dochter van mijn molencollega is nog vorige week met haar man naar Zweden vertrokken, zij zijn eigenaren van een restaurant dichtbij ons Zweedse huis. Via de grote bruggen door Denemarken gereden. Aangezien hun reis werkgerelateerd is, lieten de grensbeambten ze gewoon doorrijden.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 12 jun, 2020 19:51
Ik veeg de mening van Rutte pertinent van tafel. Te overdreven.

Das prima maar weet dan wel dat je reisverzekering waarschijnlijk jou claim ook van tafel veegt bij calamiteiten vanwege het negeren van een negatief reisadvies. Zelf weten...

Edit: Sorry off topic, was afgeleid door Martin en had het topic van dit draadje niet in de smiezen
@Martin: Dit topic gaat over fietsen in Duitsland en niet over wat Rutte goed of fout doet. Ik zie de laatste weken regelmatig dat je het met dingen niet eens bent. Misschien kun je een apart topic aanmaken om daarin te gaan mopperen.
Hier staat het echt: This ban will apply until 30 June op https://www.krisinformation.se/en/summer
En we vertrekken eind augustus en blijven daar vijf weken. Dusss...
Nogmaals, als je van hier overland naar Zweden wil dan is het minder relavant wat de Nederlandse of Zweedse regeringen zeggen. Relevant is dan of je de grenzen over mag. Dus wat de Duitse of Deense regering zeggen is een stuk relevanter. Ligt een van hen dwars dan kom je niet verder (of terug).
Ik ga binnenkort een fietstocht in Emden en omgeving maken, ongeveer over een week zelfs. En dat mag wel.
Ik moet toch tenslotte op een adres aldaar zijn om een nieuwe mengkraan voor onze keuken op te halen (oude is kapot), die ik had besteld. Helaas niet online.
willem.m schreef:
vr 12 jun, 2020 20:06
@Martin: Dit topic gaat over fietsen in Duitsland en niet over wat Rutte goed of fout doet. Ik zie de laatste weken regelmatig dat je het met dingen niet eens bent. Misschien kun je een apart topic aanmaken om daarin te gaan mopperen.
Dit gaat wel over reizen door Duitsland en op terugreis uit Zweden (ik heb een fiets bij me in de auto) voel ik me er niet voor om tegengehouden te worden.