Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gravelbiken bij EenVandaag vanavond - Forum Wereldfietser

Gravelbiken bij EenVandaag vanavond

Vanavond op TV: "Suppen en gravelbiken ongekend populair dankzij corona en dat blijft nog wel even zo."
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/sup ... l-even-zo/

Kunnen de gravelbikers hier leven met de definitie van gravelbiken die in deze reportage geschetst wordt?

(Nb graag over wat gravelbiken is, niet hoe een gravelbike er uit moet zien)
De gravelbike is een in de USA uitgevonden fietstype die in ons aangeharkte Nederland vrijwel overbodig is.

In de US bestaan nauwelijks fietspaden, en de autowegen zijn in beroerde staat. Verder heeft men er de beschikking over veel en weidse natuur. In die omstandigheden is er veel te zeggen voor een gravel/allroadbike.

In NL een treurige hype om de verkoop op te krikken. Er is geen land te bedenken waar de fietspaden zo perfect geasfalteerd zijn als Nederland; een racefiets met smalle banden is hier uitstekend te berijden. Er is ook vrijwel geen natuur met gravelfietspaden. Er is wel enige natuur met wandelpaden; en daar zie ik persoonlijk liever geen gravelbikes. (en velen met mij)
Verder bestaan er MTB-routes; maar daar ben je beter af met een MTB, logischerwijs.


Verder nog een prettig weekend gewenst.
Is een gravelbike niet gewoon een cyclocrosser? Ik begin ze nu ook te zien maar ook hier op de Veluwe is nu niet echt veel gravel wel veel zand en kiezels.
Waarschijnlijk kunnen hier net iets bredere bandjes met iets wat op profiel lijkt in. maar ik denk gewoon weer een hype gemaakt door slimme marketeers. En hele volksstammen tuinen er weer in. Over een jaar of 2 kun je leuke fietsjes voor weinig kopen.
Nou nou nou, ik denk dat er iemand een mening wil geven.... en dat zeker niet stijlloos, maar met een geheel eigen stijl (zo is mijn mening/indruk/oordeel) :shock: :wink:

Ik probeer te blijven lachen (met anderen, vaak ook (mot ik bekennen) om anderen en vaak genoeg (heel eventjes / niet te lang :twisted: ) om mezelluf ) :lol:

Ik vind het wel aardig, zo'n 'nieuw' fietstype als de gravelbike en ik denk dan: weer een fiets die je prima zelf kunt maken op basis van een hybride/trekking/mountainbike-fiets/-frame :D en soms doe ik dat dan ook.

Ik hoop dat mensen me hun fiets uit de bossen blijven en er mee fietsen waar je er mee mag fietsen.
En het lijkt me een lekker allround fiets, die het ook op mindere wegen prima doet. Misschien is het stiekem wel een wegfiets voor Wallonië :shock: :wink:

En ik ga straks kijken, bedank voor de tip!
Er zijn zat zand/schelpen/gravelpaden in NL waar de doorsnee fietser op 23 of 25 mm bandjes toch wel met geknepen billetjes zit, maar waar een mountainbike trage dikke overkill is.

Dus een gravelbike makes zeker wel sense.

En natúúrlijk is het ook een dikke hype die door fabrikanten van fietsen en accesoires volop aangewakkerd wordt.
Als (wereld)fietser, racefietser, Mtb 'r, hiker en wandelaar met respect en begrip voor alle disciplines ben ik bang dat we elkaar nog meer in de weg gaan zitten.
M.a.w. ... ik ben bang dat ik als ik met mijn rugzak en tentje op smalle ruige en nagenoeg onmogelijke paadjes in de bossen lekker aan het hiken ben plots aan de kant geschreeuwd wordt door een stel opgeschoten yuppen op zgn. gravelbikes.... en daar zit ik niet echt op te wachten....:-)
GerardH schreef:
za 13 jun, 2020 21:58
Als (wereld)fietser, racefietser, Mtb 'r, hiker en wandelaar met respect en begrip voor alle disciplines ben ik bang dat we elkaar nog meer in de weg gaan zitten.
M.a.w. ... ik ben bang dat ik als ik met mijn rugzak en tentje op smalle ruige en nagenoeg onmogelijke paadjes in de bossen lekker aan het hiken ben plots aan de kant geschreeuwd wordt door een stel opgeschoten yuppen op zgn. gravelbikes.... en daar zit ik niet echt op te wachten....:-)
En dan ook ook nog met een electrisch motortje.
En toch begrijp ik de opmerking van Joris Flemming wel en ben ik het er grotendeels mee eens, hetzij wat genuanceerder.

Het is alsof je zonder gravelbike echt datgene niet kunt doen wat de promotors van gravelbikes voorstaan. Hetzelfde geldt wat mij betreft voor fatbikes.

Ik vind het allemaal een beetje overdreven gedoe, zo van “kijk mij eens”....

Een gravelbike is voor mij niets anders dan een cyclocrosser en een fatbike is voor mij niets anders dan een mountainbike met buitenproportioneel dikke banden, alleen maar om extra mee op te vallen en interessant te doen.

Maar goed, hiermee maak ik me natuurlijk weer niet populair.... :|
Met mijn racefiets heb ik regelmatig de grens van zijn kunnen bereikt. Vanwege onverhard (ik doe maar wat als ik onderweg ben), bagagecapaciteit, handelbaarheid op lage snelheid, range in versnellingsbereik, etc. Gravel set-up is een uitkomst, verwacht ik. Met een eenvoudige conversie (drager-spatborden-banden) is het een klassieke randonneur anno nu. 29 ipv 33 kruissnelheid; who cares.
Leon schreef:
za 13 jun, 2020 15:09
(Nb graag over wat gravelbiken is, niet hoe een gravelbike er uit moet zien)
Gravelbiken lijkt mij biken op gravel. Biken is goed Nederlands voor fietsen, en over gravel zegt Wikipedia:
"Gravel is een mengsel van gemalen puin, zoals baksteen en dakpannen." Fietsen op tennisbanen dus, of weet één van jullie ergens een weg of fietspad met gravel?

(En als een gravelbike een cyclocrosser is, wat is dan het verschil met een veldrijfiets? Of gaat dat al over hoe een gravelbike eruit moet zien? Dan heb ik niks gezegd, anders gaan we off-topic.)

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
za 13 jun, 2020 23:26
"Gravel is een mengsel van gemalen puin, zoals baksteen en dakpannen." Fietsen op tennisbanen dus, of weet één van jullie ergens een weg of fietspad met gravel?
Die zijn er best veel hier. Ook met veel aardewerk.
Geen van mijn fietsen heeft daar ooit moeite mee gehad, maar ik heb dan ook nooit een racefiets gehad.
Nou doet iedereen hier alsof ie nog nooit van een gravelbike gehoord heeft...
Leon schreef:
za 13 jun, 2020 23:33
Carl schreef:
za 13 jun, 2020 23:26
"Gravel is een mengsel van gemalen puin, zoals baksteen en dakpannen." Fietsen op tennisbanen dus, of weet één van jullie ergens een weg of fietspad met gravel?
Die zijn er best veel hier. Ook met veel aardewerk.
Geen van mijn fietsen heeft daar ooit moeite mee gehad, maar ik heb dan ook nooit een racefiets gehad.
Dan is het gravel bij jou beter dan waar ik ervaring mee heb, daar zit namelijk nog al eens glas in wat met zijn scherpe randen toch ook een marathon weet te verschalken. Morgen maar weer eens wat kiezels, zand en macadam opzoeken met mijn 35mm kojaks (op een ligfiets) Dat is voor de bikkels denk ik dan maar.
Ideaal de komst van de gravelbike. Menig wielrenner meent te moeten mountainbiken in de winter. Vaak gebeurd dat op dezelfde manier als hoe er gereden wordt op de weg. Dat werkt op de weg niet en in het bos nog minder. Single tracks zijn daar te smal voor.
Nu zie je een verschuiving van mtb naar gravel. Scheelt de wielrenner weer een aantal lessen leren sturen.
Toertochten worden er op aan gepast. Toertochten passen beter op brede paden.

En wie weet behouden we hierdoor onverharde paden.
En het banden assortiment is er ook mee uitgebreid. Kon ik mooi een setje voor op mijn mtbrandonneur aanschaffen.
Edwin* schreef:
za 13 jun, 2020 23:05

Een gravelbike is voor mij niets anders dan een cyclocrosser en een fatbike is voor mij niets anders dan een mountainbike met buitenproportioneel dikke banden, alleen maar om extra mee op te vallen en interessant te doen.
Heb je er wel eens mee gereden?
Jurr schreef:
zo 14 jun, 2020 08:20
Edwin* schreef:
za 13 jun, 2020 23:05

Een gravelbike is voor mij niets anders dan een cyclocrosser en een fatbike is voor mij niets anders dan een mountainbike met buitenproportioneel dikke banden, alleen maar om extra mee op te vallen en interessant te doen.
Heb je er wel eens mee gereden?
Nee, ik heb twee weken geleden weer een nieuwe mtb gekocht met 27.5” wielen.

Met de Sallandse Heuvelrug en de Lemelerberg in de nabijheid zie ik voor mij persoonlijk geen voordelen in een gravelbike.

Mijn omgeving leent zich uitstekend voor de mtb, maar ook voor de racefiets.

Ik ben nog geen wegen tegen gekomen waarbij het zgn. voordeel van een gravelbike zich zou kunnen manifesteren.

Ik vind het wel mooie fietsen om te zien. Het is weer eens wat anders en je valt er mee op.
Je kunt je ermee onderscheiden van de mtb’ers en de wielrenners, best heel apart dus.

En volgens mij is het juist dat.
(Net zoals met een fatbike).
Jongens, we zitten hier toch op de Wereld fietser? Gaan we hier nu ook onze medefietser onder vuur nemen omdat hij/zij niet op de juiste fiets rijdt? Het zal mij aan mijn derrière roesten waar iemand op fietst, als er maar gefietst wordt.
Ik ken fietsers met een 'fatbike' die de mooiste reizen in afgelegen gebieden maken en voor een gravelrit in Nederland of België dezelfde fiets gebruiken. Moet daar dan nog een door het forum goedgekeurde Santos of Avaghon voor gekocht worden?
Gravelrijders zijn yuppen, fatbikers zijn stijllozen.... Pffff.
Van racefiets overgestapt naar gravelbike (inmiddels 2 in het bezit, eentje die niet zo veel minder doet dan een racefiets alleen meer inzetbaar en een andere die eigenlijk een sort van Mtb is die makkelijk single tracks kan pakken ) dat NL prachtige fietspaden heeft is duidelijk, toch mis je een hoop mooie stukken NL die zich bevinden achter wat slechtere wegen.
Sonny schreef:
zo 14 jun, 2020 09:43
Jongens, we zitten hier toch op de Wereld fietser? Gaan we hier nu ook onze medefietser onder vuur nemen omdat hij/zij niet op de juiste fiets rijdt? Het zal mij aan mijn derrière roesten waar iemand op fietst, als er maar gefietst wordt.
Ik ken fietsers met een 'fatbike' die de mooiste reizen in afgelegen gebieden maken en voor een gravelrit in Nederland of België dezelfde fiets gebruiken. Moet daar dan nog een door het forum goedgekeurde Santos of Avaghon voor gekocht worden?
Gravelrijders zijn yuppen, fatbikers zijn stijllozen.... Pffff.
Je hebt absoluut een punt. Ook mij zal het aan mijn derrière roesten waar iemand op fietst.
Maar ik heb daarbij wel een mening over bepaalde fietsen. En daarmee bedoel ik of deze fietsen voor mij, in de omgeving waar ik daar mee zou willen fietsen, geschiktere fietsen zouden zijn dan ik al heb.

En als ik dan naar het wegdek in ons kleine kikkerlandje kijk, zie ik geen aanleiding om daar een fatbike of gravelbike voor te kopen. Ik vind beiden toch in eerste instantie een modeverschijnsel, een nieuwe impuls voor de verkoopcijfers van fietsen.

Als vakantiefiets, waar je lichtgewicht mee op pad wilt kunnen gaan, lijkt de gravelbike mij een prima oplossing. Lichter en sneller dan de gemiddelde vakantiefiets, waar je grotere afstanden per dag mee kunt fietsen.
Misschien dat ik die ambitie nog een keer krijg en mijn Santos Travelmaster 3+ inruil voor een mooie gravelbike.

Maar voorlopig ben ik nog niet overtuigd.

Er zijn wel aardige filmpjes over de pro’s en contra’s van gravelbikes versus (o.a.) mountainbikes.

https://youtu.be/PvYFzKjdGmU
Edwin* schreef:
zo 14 jun, 2020 09:56
Er zijn wel aardige filmpjes over de pro’s en contra’s van gravelbikes versus (o.a.) mountainbikes.
De meeste van die filmpjes spitsen zich toe op één type wegdek. In de praktijk in Nederland e.o. heb je meerdere typen wegdek onder je fiets in één rit. Dat is voor iedereen anders, wat niet alleen komt door diens fietswensen maar ook door diens woonplaats. Voor iedereen zal de ideale fiets daardoor een andere zijn. Zo zie ik zelf uiteraard het nut van een fatbike voor mij niet in, simpel omdat je mulle ondergrond hier op fietsafstand nauwelijks kunt vinden, laat staan strand.