Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gravelbiken bij EenVandaag vanavond - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gravelbiken bij EenVandaag vanavond

Edwin* schreef:
zo 14 jun, 2020 09:56

En als ik dan naar het wegdek in ons kleine kikkerlandje kijk, zie ik geen aanleiding om daar een fatbike of gravelbike voor te kopen.
Maar we zitten toch juist met z'n allen op dit forum omdat we ook wel eens op die fiets Nederland uit gaan...?
Jurr schreef:
zo 14 jun, 2020 10:07
Edwin* schreef:
zo 14 jun, 2020 09:56

En als ik dan naar het wegdek in ons kleine kikkerlandje kijk, zie ik geen aanleiding om daar een fatbike of gravelbike voor te kopen.
Maar we zitten toch juist met z'n allen op dit forum omdat we ook wel eens op die fiets Nederland uit gaan...?
Da’s helemaal waar :idea: :wink:

Edit: ik heb daarnaast wel de indruk dat de marketingmachine “gravelbike” zich niet specifiek richt op de gemiddelde wereldfietser, hoewel het voor de gemiddelde wererldfietser best een geschikte fiets zou kunnen zijn (alhoewel ik de gravelbike niet voor me zie als een volbepakte fiets om eens lekker mee naar bijvoorbeeld China te cruisen).
Blackbelt schreef:
zo 14 jun, 2020 10:41
Beschouw het hele gravelbike gedoe nu eens gewoon als marketing.

Daar is nog geen consensus over blijkt wel :wink:
Leon schreef:
za 13 jun, 2020 23:33
Carl schreef:
za 13 jun, 2020 23:26
"Gravel is een mengsel van gemalen puin, zoals baksteen en dakpannen." Fietsen op tennisbanen dus, of weet één van jullie ergens een weg of fietspad met gravel?
Die zijn er best veel hier. Ook met veel aardewerk.
Hee, dat is nieuw voor me. Ik kom op grind en schelpen en zand en bosgrond en houtsnippers, maar ik kan me serieus niet herinneren dat ik ooit op gravel heb gefietst. Volgens Wikipedia vertraagt het trouwens veel meer dan andere ondergronden, maar stuit je wél veel hoger op. ;)

Carl
Toevallig beoefen ik beide sporten, en deed dat al in het oude normaal.

Ik vindt gravelen geweldig !
En dat terwijl ik in Noord-Holland woon.
Vanaf de 1ste meter op een gravelfiets was ik verkocht.

Waarom ? Omdat het heel goed past bij de manier waarop ik fiets.
Als ik een leuk paadje zie, wil ik er in.
Ook als ik een bultje tegenkom om te springen, randje om af te springen, ding om op te rijden, net als veel mtb routes die ik met de mtb saai of niet de moeite vindt.
En buiten dat, vindt ik gravelritten gewoon leuker als asfalt ritten, rustiger, mooiere plekken, vaak weinig verkeer.

De nadelen zijn voor mij dat dikkere banden wel lekker zou zijn.... net als voor en achtervering en een andere geometrie....
Ook moet ik me inhouden omdat de fiets gewoon niet gebouwd is op wat ik er mee wil doen.

Hulde voor het stuk, ze hebben er blijkbaar werk van gemaakt, en goede vertegenwoordigers laten zien.
Ik vind dat men hierboven de 'marketingmensen' iets te veel credits geven op het gebied van het bedenken van nieuwe produkten. De gravelbike is voordat hij hier arriveerde voortgekomen uit de praktijk, net als destijds mountainbikes. Voorafgaand aan de grote merken die iets oppikken, zijn er al lang liefhebbers dergelijke fietsen aan het maken/bouwen.

Ortlieb en Shimano hebben ook de bikepack tassen niet bedacht, er zijn al een decennium allerlei kleine bedrijfjes bezig om op kleine schaal dergelijke produkten te maken.

Voor wat betreft het terug gaan in de tijd: ik zie het meer als nieuwe combinaties maken van dingen die al bestaan. De gravelbike beleeft zijn opmars tegelijk met het bikepacken. Voor bikepacken is een mtb frame niet zo geschikt, de achtervering gaat niet lekker samen met een zadeltas, het frame is veel te klein voor een frametas of derde bidonhouder en de geometrie is niet zo lekker met klimmen.

En er is blijkbaar een bestaansrecht voor deze fietsen. Anders zouden de 'marketingmensen' er niet zo'n succes mee hebben.

Tot slot: ik ben bevooroordeeld want Ik heb een gravelbike. En ondanks mijn racefiets en tourfiets doe ik bijna alles op mijn gravelbike. Waarom? Ik kan er 32 of 38 mm bandjes om leggen voor op de weg, er kunnen spatborden op in de winter, er kan een bagagedrager op, betere positie met tegenwind, relatief licht... Kortom, ideale fiets!
kan me helemaal vinden in de nuchtere bijdragen van Sonny.
Sonny schreef:
zo 14 jun, 2020 14:54
Ik vind dat men hierboven de 'marketingmensen' iets te veel credits geven op het gebied van het bedenken van nieuwe produkten.
Daarnaast, een gravelbike is helemaal geen nieuw product, niet eens een nieuwe mix van bestaande producten. Het bestaat al lang. 1989:


rockcombo.jpg
Grandonneur schreef:
zo 14 jun, 2020 16:22
kan me helemaal vinden in de nuchtere bijdragen van Sonny.
Sonny schreef:
zo 14 jun, 2020 14:54
Ik vind dat men hierboven de 'marketingmensen' iets te veel credits geven op het gebied van het bedenken van nieuwe produkten.
Daarnaast, een gravelbike is helemaal geen nieuw product, niet eens een nieuwe mix van bestaande producten. Het bestaat al lang. 1989:



rockcombo.jpg
Soms is de tijd nog niet rijp voor een nieuw concept.
En als er maar één fabrikant is die er mee komt, dan is het succes ook meestal beperkt.

Wat maakt het uit dat het niet nieuw is, voor mij is het niet meer of minder dan een racefiets waar wat meer mogelijkheden aan zitten om er dikkere bandjes etc op te zetten.

Laat de mensen toch fietsen met waar ze zin in hebben, als er maar gefietst wordt.
Zo draadje wat opgeschoond. Graag on-topic blijven
Blackbelt schreef:
zo 14 jun, 2020 16:26
Wat maakt het uit dat het niet nieuw is, voor mij is het niet meer of minder dan een racefiets waar wat meer mogelijkheden aan zitten om er dikkere bandjes etc op te zetten.
Laat de mensen toch fietsen met waar ze zin in hebben, als er maar gefietst wordt.
Precies. En die racefiets met iets dikkere banden had ik al in 1976. Daarvoor fietste ik ook al jaren graag over gravelwegen, maar dat was met kinderfietsen. Ik noemde eentje ervan mijn crossfiets. Wist ik toen dat dat gravelbiken heette? :roll:
Maar nu ik dit draadje lees schaam ik me er een beetje voor.
Je was gewoon een enorme trendsetter!
Leon schreef:
zo 14 jun, 2020 17:00
Blackbelt schreef:
zo 14 jun, 2020 16:26
Wat maakt het uit dat het niet nieuw is, voor mij is het niet meer of minder dan een racefiets waar wat meer mogelijkheden aan zitten om er dikkere bandjes etc op te zetten.
Laat de mensen toch fietsen met waar ze zin in hebben, als er maar gefietst wordt.
Precies. En die racefiets met iets dikkere banden had ik al in 1976. Daarvoor fietste ik ook al jaren graag over gravelwegen, maar dat was met kinderfietsen. Ik noemde eentje ervan mijn crossfiets. Wist ik toen dat dat gravelbiken heette? :roll:
In mijn tijd stak je vooraan een wiel van 1-2 maten kleiner, je verfde je fiets zwart, een crossstuur er op, andere bandjes, en we hadden een crossfiets! Dikke fun hoor.
Hier een artikel over gravelfietsen

Ik doe het dagelijks onderweg naar mijn werk :) Vooral om drukke autowegen te vermijden (België = weinig fietspaden). Ofwel doe ik het met mijn VSF T-XXL met heel vlakke Marathon GT banden, ofwel met een Cube Editor die al even vlakke Marathon Supreme banden heeft. Ik denk dat profiel niet zo veel verschil maakt op fijne gravel, soms neem ik toch probleemloos heel snel mijn bochten. Het enige nadeel van de gravelwegen die ik neem zijn de putten door tractors (en andere diepe putten). Als je even niet oplet kan je een salto maken...
Tiewrap schreef:
zo 14 jun, 2020 12:40
Toevallig beoefen ik beide sporten, en deed dat al in het oude normaal.

Ik vindt gravelen geweldig !

..........

De nadelen zijn voor mij dat dikkere banden wel lekker zou zijn.... net als voor en achtervering en een andere geometrie....
Ook moet ik me inhouden omdat de fiets gewoon niet gebouwd is op wat ik er mee wil doen.

...........
Misschien dan toch maar weer op de mountainbike met voor- en achtervering, dikkere banden en een andere geometrie, zodat je je niet hoeft in te houden en er mee kunt doen wat je wilt? :wink:
Gravelbiken is cyclo-muletier avant la lettre
.
Tja, is het niet gewoon de god-weet-hoeveelste poging van de fietsindustrie om een bepaald fietsconcept aan de man te brengen? Stadsfiets, racefiets, tijdritfiets, MTB (met een stuk of 20 subcategoriën), BMX, cyclocrosser, fitnessfiets (dat is toch een racefiets met een recht stuur?), hybride / trekkingfiets....
Is een fiets niet gewoon een fiets? Dunne banden rijden sneller op asfalt, dikke beter op onverharde ondergrond. Iets er tussenin doet het overal redelijk. Een recht, krom of multi-positie stuur is gewoon een persoonlijke keuze.

Sinds ik een "gravelbike" heb draaien mijn racefiets en mountainbike aanzienlijk minder kilometers. Waarom? Omdat mijn "racefiets met dikke banden" / "mountainbike met krom stuur" voor mij het beste compromis is. Met mijn "compromis-fiets" ben ik op de weg iets langzamer als met mijn racefiets, draai ik wel met een grote grijns elke onverharde veldweg op. En met mijn "compromis-fiets" rijd ik tot nu toe nog elke mountainbikeroute die ik in Limburg tegen kom. In de (lastige) afdalingen wat minder snel als op mijn mountainbike, maar op de stukken met asfalt of aangereden grind weer een stuk sneller.

Mijn idee is dat je een fiets rijdt die het best bij je gebruik past. Dan heb je het meeste plezier van je fiets.
Voor wie valt voor gelikte marketingpraatjes waarin, eureka, een niche toepassing opeens tot de beste ontwikkeling ooit wordt gebombardeerd, kan ik alleen mijn schouders ophalen.

Oh ja, voordat er commentaar komt. Ik ben gewoon een vriendelijke fietser, die afremt voordat hij een wandelaar passeert. Die even zwaait of goeiendag zegt. Die bedankt als iemand voor hem zelf schuift. En die op een smal pad zelf even in de berm gaat staan om een wandelaar te laten passeren. Die zich niet druk maakt of zijn broek wel of niet moet flapperen? Waar een tas wel of niet hoort te hangen?
Als we met zijn allen een beetje geven en nemen, dan ziet de wereld een stuk zonniger uit.
Ruud-H schreef:
di 16 jun, 2020 11:16


Oh ja, voordat er commentaar komt. Ik ben gewoon een vriendelijke fietser, die afremt voordat hij een wandelaar passeert. Die even zwaait of goeiendag zegt. Die bedankt als iemand voor hem zelf schuift. En die op een smal pad zelf even in de berm gaat staan om een wandelaar te laten passeren. Die zich niet druk maakt of zijn broek wel of niet moet flapperen? Waar een tas wel of niet hoort te hangen?
Als we met zijn allen een beetje geven en nemen, dan ziet de wereld een stuk zonniger uit.
Je vat het mooi samen! Als we maar kunnen fietsen, ieder zijn insteek en een beetje respect voor de ander, dan komt alles goed.
Ik kom nog altijd meer vriendelijke mensen tegen dan hufters, en als ik een voetganger of tegenligger zie uitwijken om wat plaats te maken zeg ik altijd "Dank U". Ik hoop dat dat motiveert om het de volgende keer voor jou of een ander te doen.
Zoals elders werd geschreven is het soms even nuttig om het forum even te laten.
Nu ik mijn aanvankelijke tekst weer lees, het tweede bericht in dit draadje, vind ik het, inzake de gravelfiets, toch wel wat negatief van toon.

Het is uitdrukkelijk niet mijn bedoeling om mensen die plezier beleven aan hun kersverse fiets voor het hoofd te stoten. Mijn opmerkingen waren ook deels ironisch/sarcastisch bedoeld, en dat is vanouds iets wat op fora vaak niet goed wordt begrepen, zoals ik eerder schreef in nu weg-gemodereerde reacties.

Aangezien mijn reactie hierboven er nog staat, deze toelichting van mijn kant voor lezers die dit draadje voor het eerst bekijken.
Ik snap je reactie, daarvoor duim omhoog en +1

Ik vind het echter wel een beetje tweeledig.
Aan de ene kant: natuurlijk is het niet de bedoeling om iemand het plezier te ontnemen van zijn (zojuist aangeschafte) gravelbike.
Aan de andere kant: je mag toch best een mening hebben en daarvoor uit komen?
Het is dan inderdaad wel de manier waarop en er zijn verschillende gradaties van negatief zijn. Zolang er niemand persoonlijk aangevallen wordt, vind ik dat je e.e.a. best ter discussie mag stellen.

Als ik vind dat een gravelbike niet veel van toegevoegde waarde is voor hier in NL, dan is dat mijn mening. Dat neemt niet weg dat gebruikers van gravelbikes heel aardige mensen kunnen zijn (of niet) en er veel plezier aan beleven (of liever toch gaan mountainbiken).

En wellicht plaatsen gravelbikers dusdanige reacties, dat ik over mijn eigen mening ga nadenken en binnen de kortste keren toch ook een gravelbike heb (niet waarschijnlijk). Discussies, ook op een forum als deze, verrijken wat mij betreft je inzicht, inlevingsvermogen, (zelf)reflectie, etc.
Ik vind het daarbij niet erg om bepaalde zaken wat zwart/wit neer te zetten. Vaak komen daar best goede reacties uit voort van anderen en kom je zelf vaak ook tot andere inzichten. Misschien daarom ook jouw reactie. En dat is dan weer positief!
Joris/Georg,
Goed van je om er op terug te komen in de zin dat je nu begrijpt waarom ik en anderen het een rottige reactie vonden. Niet dat ik die eerdere reactie nu prima vind, dat is niet zo.

Voor de goede orde: ik heb na jouw reactie nog een aantal andere berichten geschreven dan reacties op jouw bericht. Ik ben pas gestopt op het moment dat ik van de moderatie te horen kreeg dat jouw bericht wel mocht blijven staan en de reacties van mij en anderen daarop niet en dat die berichten dan ook verwijderd waren.
Het komt er dus op neer dat de moderatie uitlegt dat je op dit forum "afschuwwekkende fatbikers net als speed pedelecers contactgestoorde stijllozen" mag noemen, dat je daar niet tegen mag gaan en dat de moderator dat ook niet doet. Prima zo. Maar dan heb ik er geen zin meer in.
Ik ben dus heel blij dat ik geen fatbike of speedpedelec heb.

Ik vond het ook niet leuk dat ondanks mijn verzoek in het eerste bericht om het niet over de gravelbikes te hebben maar over gravelbiken een aantal mensen geen benul bleken te hebben dat je mogelijkerwijs aan dat verzoek gehoor zou kunnen geven. Jij was daar trouwens de eerste van, met het tweede woord van je bericht.

BTW3: ik ben dit jaar 50 jaar gravelbiker, en heb nog steeds geen gravelbike.

Groetjes