Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wat met geboekte tickets fiets/ trein doorheen Nederland? - Forum Wereldfietser

wat met geboekte tickets fiets/ trein doorheen Nederland?

In februari boekten wij, via de treinreiswinkel, onze tickets om met de trein en de boot vanuit Oostende naar Trelleborg in Zweden te gaan. Onze vakantie staat gepland vanaf halfweg juli. We zijn een gezin van 5 en nemen allen onze fiets mee. We nemen de trein vanuit Oostende , via Nederland en Duitsland tot in Röstock om daar de boot te nemen richting Trelleborg.
Nu blijkt dat de Nederlandse spoorwegen beslist hebben dat er tot tenminste 1 september geen fietsen mee mogen op de trein.
Wanneer we annuleren, verliezen we heel wat, want bij elke treinmaatschappij gelden de gewone annuleringsvoorwaarden. Vanuit de treinreiswinkel doen ze ook geen omruilingen van tickets, enkel annulatie.

Zijn er mensen die in dezelfde situatie zitten als wij?
Zijn er alternatieven?
Is er een mogelijkheid dat de Nederlandse Spoorwegen hun maatregelen toch nog wat versoepelen?

Groeten,
Ik vrees van niet - heb mijn reis naar Frankrijk gecancelled via de treinreswnkel.
Welke reisadvies geeft het Ministerie van Buitenlandse Zaken van België voor Zweden? Het Nederlandse Ministerie geeft een negatief reisadvies: code oranje.

Willen jullie toch gaan, dan lijkt de enige mogelijkheid de treintickets te annuleren en nieuwe tickets ter boeken via Duitsland: Luik, Verviers, Aken. De boottickets kunnen jullie natuurlijk handhaven. Alleen zorgen dat jullie met de trein tijdig bij de boot zijn.
Er bestond toch een regel dat je met een buitenlands treinticket ook in de spits met de fiets mocht reizen?

Zou dat op één op andere manier hiervoor ook niet gelden? Ik zou verwachten dat de treinreiswinkel dit wel zou weten.
daulagari schreef:
ma 15 jun, 2020 22:17
Er bestond toch een regel dat je met een buitenlands treinticket ook in de spits met de fiets mocht reizen?

Zou dat op één op andere manier hiervoor ook niet gelden? Ik zou verwachten dat de treinreiswinkel dit wel zou weten.
Dat is volgens mij inderdaad zo, ook omdat je van alles gereserveerd hebt en niet zo maar een trein na 9 uur kan nemen. Alleen zal NS nu wel weer schermen met overmacht. Maar als je het niet vraagt krijg je het zeker niet, en gewoon maar proberen half juli lijkt me ook niet verstandig.
NS stelt nu nadrukkelijk géén fietsen in de trein. Ook niet in de Internationale Intercity vanaf Brussel en in de Internationale Intercity richting Berlijn. In deze laatste trein is een grote ruimte voor fietsen in een speciale wagon, maar zelfs hier mogen op het Nederlandse traject géén fietsen mee. Vanaf Bad Bentheim, het eerste station net over de grens in Duitsland, mag het wel. Merkwaardige situatie.
Ik weet niet of jullie een claim kunnen leggen bij de Nederlandse Spoorwegen, want zij kunnen immers niet leveren van wat jullie besteld en betaald hebben. Ik zou zeggen: neem contact op met klantenservice van de NS en leg jullie probleem uit. Vanuit België:
0031-30 751 5155
https://www.ns.nl/klantenservice
bert sitters schreef:
di 16 jun, 2020 01:45
NS stelt nu nadrukkelijk géén fietsen in de trein. Ook niet in de Internationale Intercity vanaf Brussel en in de Internationale Intercity richting Berlijn. In deze laatste trein is een grote ruimte voor fietsen in een speciale wagon, maar zelfs hier mogen op het Nederlandse traject géén fietsen mee. Vanaf Bad Bentheim, het eerste station net over de grens in Duitsland, mag het wel. Merkwaardige situatie.
Met Abelio mag je de fiets nog meenemen naar Arnhem



Fahrradmitnahme
In den Niederlanden ist außerdem die Mitnahme von Fahrrädern im Zug aktuell nicht gestattet. Bitte beachten Sie dies vor allem für eine evtl. Weiterreise mit dem Zug ab Arnhem. Auf der Linie RE 19 befördern wir Sie aus Kulanz auch weiterhin mit Ihrem Fahrrad bis nach Arnhem.
Ligger schreef:
di 16 jun, 2020 09:15
bert sitters schreef:
di 16 jun, 2020 01:45
NS stelt nu nadrukkelijk géén fietsen in de trein. Ook niet in de Internationale Intercity vanaf Brussel en in de Internationale Intercity richting Berlijn. In deze laatste trein is een grote ruimte voor fietsen in een speciale wagon, maar zelfs hier mogen op het Nederlandse traject géén fietsen mee. Vanaf Bad Bentheim, het eerste station net over de grens in Duitsland, mag het wel. Merkwaardige situatie.
Met Abelio mag je de fiets nog meenemen naar Arnhem



Fahrradmitnahme
In den Niederlanden ist außerdem die Mitnahme von Fahrrädern im Zug aktuell nicht gestattet. Bitte beachten Sie dies vor allem für eine evtl. Weiterreise mit dem Zug ab Arnhem. Auf der Linie RE 19 befördern wir Sie aus Kulanz auch weiterhin mit Ihrem Fahrrad bis nach Arnhem.
Opmerkelijk, want Abello is van NS, maar helaas hebben Belgen die met de trein vanuit hun land door Nederland naar Duitsland willen reizen daar weinig aan.
hey, hoe dan ook wil ik even laten weten dat ik jullie plannen heel mooi vind! Het doet me denken aan de fietsvakanties die ik toen ik klein was met mijn ouders en broertje maken. Super goede herinneringen aan. Wel erg vervelend natuurlijk dat je reis niet zoals gepland door kan gaan.

Ik denk beste optie is om met de trein via BE en DE alsnog in Rostock te komen.

Tevens contact opnemen met NS Klantenservice, je situatie voorleggen en terugbetaling verzoeken. Laat je ook niet afschepen door medewerkers van de telefooncentrale, mijn ervaring is dat die niet altijd zo proactief of service gericht zijn. Mocht je er telefonisch niet uit komen zou je per post een brief kunnen sturen. Ik heb het idee dat de mensen die die brieven behandelen soms net wat meer ervaren/volwassen zijn, en wel een stapje extra kunnen doen.

Succes en ik hoop dat jullie vakantie alsnog door kan gaan!
Ik zou eerst schriftelijk (digitaal) contact leggen met NS en als het even duurt, er af en toe telefonisch achteraan gaan.

Aannemelijke uitkomst: "u heeft er eigenlijk geen recht op, maar uit coulance betalen we u terug", zo is het mij althans eens vergaan toen ik (door een fout hunnerzijds) een taxi moest nemen voor het (nachtelijke) laatste deel van mijn treinreis
Mijn onderbuik zegt dat de NS in gebreke is. De door jouw geboekte reis, met fiets, kan geen doorgang vinden door een wijziging in de regels. Voor mijn gevoel is dat niet anders dan dat je vliegtuig niet vliegt. Dus voor mijn gevoelg heb je recht op je geld terug. Maar goed recht hebben en recht krijgen... En daarmee ben je nog niet op je bestemming.

Zelf heb ik moet ik zoals het er nu naar uitziet mijn reis ook staken in Arnhem. De laatste 60 kilometer moeten dan fietsend de bult over.
Dan is de treinreiswinkel toch in gebreke?
Degene die je iets verkoopt is in gebreke, dat de verkoper nu overmacht schreeuwt maakt het voor jou als klant extra vervelend, maar als de verkoper niet kan leveren moet die zijn leverancier er op aan spreken, jij hebt denk ik gewoon recht op je geld terug, al zullen de kleine lettertjes wel weer wat anders zeggen.
Let op er is een NS NL en een NS internationaal. Uit eigen ervaring weet ik dat men handig naar elkaar gaat verwijzen.
En jij met lege handen staat. Ik zou het bij de verkopende partij de Treinreiswinkel neerleggen als je je geld terug wil. Succes!
Grandonneur schreef:
di 16 jun, 2020 15:37
Dan is de treinreiswinkel toch in gebreke?
Het is niet de Treinreiswinkel die de regels veranderd heeft. De Treinreiswinkel heeft nadrukkelijk in de voorwaarden staan dat de diverse spoorwegmaatschappijen verantwoordelijk zijn voor het uitvoeren van hun diensten.
Grandonneur schreef:
di 16 jun, 2020 15:37
Dan is de treinreiswinkel toch in gebreke?
Nee, want die fungeert bij de verkoop van losse treintickets slechts als bemiddelaar. De treinmaatschappij is verantwoordelijk voor de uitvoering. Zo gaat het ook bij losse vliegtickets en hotels boeken -- organisaties zoals cheaptickets en expedia bemiddelen slechts tussen de consument (koper) en uitvoerder (trein- of vliegmaatschappij). Als je een pakketreis hebt geboekt, dus trein- of vliegreis met accommodatie inbegrepen, ligt het anders; dan is sprake van een reisarrangement en kun je wel terecht bij treinreiswinkel of expedia om verhaal te halen..
dank je wel voor de adviezen en tips

ondertussen heb ik contact opgenomen met de klantenservice van NS.
Daar waren ze heel erg vriendelijk. Omdat de tickets gekocht werden voor 15 maart en omdat zij inderdaad ons de service van de fietsen niet kunnen aanbieden, hebben we recht op volledige terugbetaling van de early bird tickets van Oostende naar Breda. Zij zelf konden deze annulatie niet doen, omdat de tickets geboekt waren via de treinreiswinkel. Hij kon inderdaad zien waar en wanneer we de tickets gekocht hadden, maar kon ze zelf niet annuleren. de man zocht ook op wat met onze Sparpreis tickets van Breda naar Röstock, ook deze konden we volgens hem kosteloos annuleren of verlengd gebruiken, maar wel over hetzelfde traject. Tickets omboeken naar een ander traject was niet mogelijk.

het jammere is wel dat de Treinreiswinkel momenteel niet telefonisch of niet via chat bereikbaar is. alles gebeurt via mail. De treinreiswinkel boekt ook geen nieuwe tickets meer voor trein en fiets.

Ondertussen bekeken we ook het traject via België en Duitsland.
Heeft iemand daar ervaring mee? Klopt het dat er soms problemen zijn bij het traject waarbij je de overstap maakt van België naar Duitsland? Kun je alle tickets bestellen via NMBS internationaal of spits je dit beter op via NMBS en Deutsche Bahn.? Is er een reden waarom iedereen doorheen Nederland reist?
In 2017 nam ik de trein vanuit Antwerpen naar Berlijn, met fiets. Mijn belevenissen in verband met de tickets en reservering beschreef ik hier.
anne marie schreef:
di 16 jun, 2020 20:57
Ondertussen bekeken we ook het traject via België en Duitsland.
Heeft iemand daar ervaring mee? Klopt het dat er soms problemen zijn bij het traject waarbij je de overstap maakt van België naar Duitsland? Kun je alle tickets bestellen via NMBS internationaal of spits je dit beter op via NMBS en Deutsche Bahn.? Is er een reden waarom iedereen doorheen Nederland reist?
Het stukje van België vergt meerdere keren overstappen, vandaar dat het niet naar voren komt als je enkel zoekt op de snelste optie. In principe is het ook een omweg, een omweg die helaas nu noodzakelijk is.
Gezien de prijsstructuren en boekingsmerkwaardigheden zou ik je eigenlijk adviseren om gewoon met de NMBS naar Welkenraedt te reizen. Deze reis hoef je niet te reserveren en gaat met je gratis railpass (als je die al niet ergens anders voor gebruikt hebt). Daarna een kort stukje fietsen (vooral bergaf) naar Aken. Aken tot Rostock kun je gewoon online kopen via de site van de Deutsche Bahn. Gek genoeg kun je wel een ticket voor jezelf kopen via die site van Welkenraedt naar Rostock maar niet voor je fiets, dat kan pas vanaf Aken.