Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pontjes Grensmaas gaan weer varen - Forum Wereldfietser

Pontjes Grensmaas gaan weer varen

De pontjes over de Grensmaas tussen Nederlands-Limburg en Belgisch-Limburg zijn met ingang van 1 juli allemaal weer in de vaart. Wel mondkapje op! Het is prachtig fietsen daar. Vooral aan de Belgische kant, waar de oevers op natuurlijke wijze zijn heringericht.
zie het persbericht:

Veerponten RivierPark Maasvallei opnieuw in de vaart op 1 juli 2020 Aangepaste dienstregeling en afstandsregels wegens COVID-19

Nu de grens weer open is, worden alle voorbereidingen getroffen om de veerponten op de Maas terug te laten varen vanaf 1 juli 2020. Net op tijd voor fietsers en wandelaars om te genieten van het grensoverschrijdende RivierPark Maasvallei. Om de oversteek voor iedereen op een veilige manier te laten verlopen, zullen gebruikers wel enkele maatregelen in acht moeten nemen. In lijn van de maatregelen op het openbaar vervoer is een mondmasker verplicht als je je op het veerpont begeeft. Op het veerpont zelf is 1,5 m afstand namelijk niet mogelijk. Wie geen mondmasker bij heeft, kan er eentje aanschaffen op het veerpont. Door gepast te betalen wordt fysiek contact met de veerman zoveel mogelijk vermeden. Op de veerstoepen aanschuiven gebeurt met 1,5 m afstand. Door de nodige infoborden en lijnen op de veerstoepen wordt een vlotte start verwacht. De kostprijs voor een overzet blijft onveranderd: 1,20 euro per rit – 6 euro voor een tienrittenkaart. Het veerpontenseizoen zou normaal in april gestart zijn, maar werd als gevolg van het COVID-19 virus uitgesteld. Het autoveer, tussen Meeswijk (Maasmechelen, B) en Berg aan de Maas (Stein, NL) kwam als eerste terug in de vaart op zaterdag 30 mei. Hier gelden de normale veiligheidsregels: afstand houden en zoveel mogelijk gepast betalen. Minister Lydia Peeters toont zich verheugd: “Nadat eerder al andere veerponten in Vlaanderen operationeel werden, gaan nu ook de veerponten over de Gemeenschappelijke Maas vanaf 1 juli weer van start. Deze veerponten hebben een uitgesproken toeristisch-recreatief karakter en zijn uitermate aantrekkelijk voor het grensoverschrijdend fietsverkeer en -toerisme. Tijdens de afgelopen periode hebben we massaal de fiets (her)ontdekt, voor onze regio zijn deze veren een belangrijke troef.”


Staycation in het RivierPark Maasvallei Om in te spelen op de trend van vakanties in eigen land heeft het RivierPark Maasvallei een divers aanbod uitgewerkt vol activiteiten in en langs de Maas. Zo kunnen gezinnen deze zomer op pad met een uitgebreide Zomerzoektocht en zal er elke week één lus in de kijker gezet worden om te gaan ontdekken. Voor liefhebbers van wandelvakanties is er de vernieuwde Lange afstandswandeling van maar liefst 137 km door de 11 Maasgemeenten. En als een blijvende herinnering aan deze bijzondere vakantie, kan je een fotoshoot van 30 minuten reserveren op een kleurrijk plekje in het RivierPark Maasvallei. Alle tips voor een geslaagde staycation in het RivierPark Maasvallei zijn terug te vinden op: www.rivierparkmaasvallei.eu/staycation
Hoe staat het met de waterstand in de Maas (een regenrivier)? Als er niet geneog water is kunnen de pontjes ook niet heen en weer.
_Peter_ schreef:
ma 15 jun, 2020 12:10
Hoe staat het met de waterstand in de Maas (een regenrivier)? Als er niet geneog water is kunnen de pontjes ook niet heen en weer.
Volgens het Waterschap Limburg is het waterpeil in de Grensmaas nu normaal. Er wordt echter deze week aardig wat regen verwacht in het stroomgebied van de Maas in de Ardennen en Noord-Frankrijk.
Toevallig rondje gemaakt en veerpont Meeswijk genomen. Deze vaarde en er staat water, maar niet overdreven weinig. Je ben er zo over.
Patrick
Het viel me een paar weken aan de Ijssel op dat die behoorlijk laag stond, nu is de maas natuurlijk een wat meer gereguleerde rivier (of kanaal) maar het lijkt me toch verstandig om even te kijken of de pontjes varen als je er gebruik van wilt maken.
bert sitters schreef:
ma 15 jun, 2020 11:35
Het is prachtig fietsen daar. Vooral aan de Belgische kant, waar de oevers op natuurlijke wijze zijn heringericht.
Hoever zijn ze daar mee eigenlijk (ook aan de NL-kant? In Maps en Streetview zie ik vooral grote zandbergen en tijdelijke werkwegen.

Kan idd een fraai gebied worden :)
De Nederlandse kant ken ik niet zo recent. Aan de Belgische oever is het allemaal zeer ver gevorderd. Vorige zomer werd nog op een plaats druk gewerkt. Was wel interessant om te zien. Fietspaden zijn overal in orde. Zie ook mijn content op fietsrondje.nl
https://verkeersbureaus.info/fietsrondj ... n-limburg/
Fedor schreef:
di 16 jun, 2020 08:34

Hoever zijn ze daar mee eigenlijk (ook aan de NL-kant? In Maps en Streetview zie ik vooral grote zandbergen en tijdelijke werkwegen.

Kan idd een fraai gebied worden :)
Afgelopen zaterdag heb ik nog een retourtje Maastricht gefietst. Eerst langs de Belgische kant naar het zuiden, dan vervolgens via Nederland terug. Aan de Belgische kant zijn ze weer ongeveer 2 kilometer gevorderd met de afgravingen ten opzichte van vorig jaar, en zijn ze nu bij Elen. Het gebied waar ze in 2018 en 2019 aan het graven waren (ter hoogte van Rotem) is nu heringericht. Maar als je het hele gebied bekijkt zijn ze toch al erg lang aan het baggeren.

Pieter