Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips gevraagd! Langere fietstocht (1 week) op wielrenfiets - Forum Wereldfietser

Tips gevraagd! Langere fietstocht (1 week) op wielrenfiets

Hi allen,

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips. Graag hoor ik ook jullie mening over mijn ideeën.

In mijn zomervakantie zou ik graag een langere fietstocht willen maken met mijn wielrenfiets. Ik ben een beginnende fietser, maar met een gezond doorzettingsvermogen denk ik prima ongeveer 140/150 km per dag te kunnen doen (met wat heuvels wellicht minder). Ik woon in Amsterdam en zou vanuit daar ook willen vertrekken, en een Flixbus of trein terug willen nemen. Ik zou ongeveer een weekje willen gaan. Overnachten in B&B/pension/hostel en eten bij lokale tentjes, bagage minimaal met een tas aan mijn zadel/zadelpen (max 15L).

Ik zat te denken aan de volgende routes:
- Oeverlandroute richting Maastricht en de Langs Oude Wegen route (gedeelte)
- Haarlem-Santiago (maar dan tot Parijs)
- of evt. ideeën voor routes richting Duitsland of in Nederland?

En mijn vervolgvraag, zouden jullie een GPS adviseren, of is het eenvoudig om het met app/bordjes te doen?

Alvast bedankt!

Groet,
Michiel
Welkom,

De routes die je noemt lijken me prima voor een eerste fietsvakantie, je kan ze ook als leidraad nemen en op die manier Richting Duitsland of Frankrijk fietsen en kijken hoe ver je komt.

Als je met Flixbus gaat moet je er wel voor zorgen dat de bus plek heeft voor fietsen, dat hebben ze lang niet allemaal. Of op je eindbestemming de fiets in een doos stoppen. Als je dat doet is de trein ook opeens een optie.

Zorg er vooral voor dat je lekker fietst met je bagage, je zou het een keer een weekend moeten testen, dan weet je meteen waar het mogelijk mis kan gaan. En probeer niet alle bagage in één tas te stoppen, het kan prettig zijn om ook wat gewicht aan de voorkant van je fiets te hebben, door middel van een stuurtasje of 'gastank' tas, dat is ook handig voor dingen die je bij de hand wil hebben, zoals geld/sleutels/een banaan.
Wellicht wil je net wat dikkere banden dan normaal, als dat past, dat geeft wat meer comfort. En zorg voor genoeg ruimte voor water, als het net zo heet wordt als vorig jaar kan je makkelijk 4-5 liter water per dag drinken.

Als GPS zou ik gewoon je telefoon gebruiken, als dat niet bevalt kan je later nog investeren in een vaste, maar het zou prima moeten lukken als je elke dag kan bijladen.

Zoek vooral even verder op dit forum, er is al veel over deze onderwerpen geschreven. En uiteindelijk gewoon gaan fietsen en genieten!
Wij reden in 2015 naar Berijn:
http://www.bike-amsterdam-berlin.info
En vonden dit een mooie route.
Lijkt me niks om een korte vakantie strak te moeten plannen op een bepaalde tijd ergens zijn, en ook tijd kwijt te zijn aan een transferdag. Tenzij je om reden een bepaald doel hebt te bereiken, maar dat is niet het geval. Komt bij dat je in coronatijd-light gaat, moeten overnachtingen vooraf geboekt? Komt bij dat je beginnend fietser bent. Pijntjes, overbelasting, vermoeidheid gaan slecht samen met doorzettingsvermogen.

Als je inschat dat dat reële dagafstanden zijn, knutsel dan eens een rondje vanaf thuis. Amsterdam-Roosendaal-Brugge-Lille-Charleroi-Eindhoven-Amsterdam (ofzo) is dan op allerlei manieren haalbaar. En alles zit erin: groene hart en dijken, kust, platteland, heuvels etc.
Over je vervolgvraag, bij het gebruik van appjes, let op de plaatselijke wetgeving. Die is vaak streng op het gebied van telefoongebruik tijdens het fietsen.
Ik zou voor een GPS gaan.
Ivo Miesen schreef:
di 16 jun, 2020 09:36
Over je vervolgvraag, bij het gebruik van appjes, let op de plaatselijke wetgeving. Die is vaak streng op het gebied van telefoongebruik tijdens het fietsen.
Ik zou voor een GPS gaan.
Dit argument pro gps contra telefoon ben ik nog niet eerder tegengekomen. Ik ken geen enkel land waar je geen telefoon (cq gps-apparaat) op het fietsstuur mag bevestigen (en daarop mag kijken), dus als je dit kunt verduidelijken, graag.
In Nederland geldt het verbod alleen voor het vasthouden van een mobiel elektronisch apparaat tijdens het fietsen (zie hier).
In Frankrijk zijn de regels strenger. Hier staat: Frankrijk is bijzonder streng op het gebied van gsm- en gps-gebruik achter het stuur. Met je gsm in de hand bellen mag ook niet wanneer je stilstaat langs de weg, al rijdend mag je ook niet met oortjes handsfree bellen en je telefoon mag zich tijdens het rijden niet in je gezichtsveld bevinden. Of 'achter het stuur' ook voor fietssturen geldt, hangt wellicht af van het humeur van een gendarme :roll: .
Is het in Frankrijk wettelijk toegestaan om te fietsen met een dedicated GPS-apparaat op een fietsstuur? Is daar informatie over te vinden?

Als in Frankrijk fietsen met een telefoon op het stuur niet is toegestaan, hoe zit het dan met de handhaving ervan in de praktijk? Is daar informatie over te vinden?

Off-topic:
Zelf zou ik het een reden vinden om thuis te blijven als ik niet al fietsend op het tablet mijn favoriete Netflix-series kan kijken 😎

0271a_2.jpg
MS28 schreef:
ma 15 jun, 2020 22:04
een langere fietstocht willen maken met mijn wielrenfiets.
...denk ik prima ongeveer 140/150 km per dag te kunnen doen. Ik woon in Amsterdam en zou vanuit daar ook willen vertrekken, en een Flixbus of trein terug willen nemen. Ik zou ongeveer een weekje willen gaan.

- Haarlem-Santiago (maar dan tot Parijs)
- of evt. ideeën voor routes richting Duitsland of in Nederland?
Amsterdam-Parijs, Santiago route: dat wordt een krap aantal kilometers met 140-150km per dag!
Dan kun je bijna heen terug! Wellicht een mooi alternatief voor trein of Flix?

Ik sluit me graag aan bij
Polling schreef:
di 16 jun, 2020 07:56
Wij reden in 2015 naar Berijn:
http://www.bike-amsterdam-berlin.info
En vonden dit een mooie route.
Waar je wel rekening mee moet houden, hoe breed je banden zijn (wielrenfiets!). Want sommige stukken gaan door bos en/of slechte (lees: onverharde) wegen. Maar ik meen me te herinneren dat er ook routes speciaal voor de 'sportieve' fietser zijn.

En daarnaast, meer algemeen: hoe zijn de corona-omstandigheden? Toegestaan, reserveren etc.
Ik zou het andersom doen : laat je met de bus naar een geschikt punt, bv. Parijs, brengen en fiets terug naar huis. Dat ben je niet meer gestresst dat je je terugvervoer kunt missen.

Met Booking kun je heel goed overdag, bv. rond de middag, een overnachtingsplek vinden die binnen de actie-radius van die dag ligt. Het fietst dan na de middag heel ontspannen omdat de overnachting geregeld is. Plan dus van dag tot dag.

Neem behalve je fietskleren nog een setje vakantiekleding mee. Dat voelt wel zo lekker als je 's avonds uit gaat eten. Zo'n setje weegt hoogstens 4 kg en is licht en klein genoeg voor een rugzakje of een dry bag onder je zadel. Je fietskleren kun je heel goed elke dag uitspoelen in de wasbak en drogen door ze te rollen in de badhanddoeken die meestal ruim op een kamer aanwezig zijn.

Tenslotte: plan niet meer dan 100-120 km per dag.
willem.m schreef:
di 16 jun, 2020 11:47
Is het in Frankrijk wettelijk toegestaan om te fietsen met een dedicated GPS-apparaat op een fietsstuur? Is daar informatie over te vinden?

Als in Frankrijk fietsen met een telefoon op het stuur niet is toegestaan, hoe zit het dan met de handhaving ervan in de praktijk? Is daar informatie over te vinden?
Op de ANWB-site waar Kees Swart naar verwijst staat niet dat je geen telefoon op het fietsstuur mag hebben, alleen dat die zich niet in je gezichtsveld mag bevinden. Het lijkt me dat er een hele stellage nodig is om de telefoon daadwerkelijk in je gezichtsveld te krijgen tijdens het fietsen. Die regel is uiteraard bedoeld tegen automobilisten die de telefoon midden op de voorruit plakken. Verder mag je de telefoon niet met je hand aanraken tijdens het autorijden en waarschijnlijk ook fietsen... Afijn, pakkans nul maar het gaat om het principe zullen we maar zeggen..
Die Franse verkeersvoorschriften zijn trouwens vaak een hoop poeha, maar in de praktijk zijn ze vaak oncontroleerbaar. Vergelijk het malle gedoe met die alcoholtesters, die eerst verplicht waren in de auto, toen verplicht maar niet beboetbaar als je ze niet had, en nu? Niemand die het weet...
Maar goed, dit allemaal terzijde.
De Groene Weg naar de Middellandse Zee, of een gedeelte daarvan. Een mooie route voor een niet al te geoefende fietser.

GPS ja!. Maar dan gewoon je smartphone met app als Pocket Earth o.i.d. En een powerbank.
Hey, leuk idee! Je vraag doet me erg veel denken aan dit topic: viewtopic.php?f=12&t=34749. Ik denk dat je daar al veel info vindt.
math schreef:
di 16 jun, 2020 12:04
Tenslotte: plan niet meer dan 100-120 km per dag.
Hangt o.a. er vanaf hoe oud je bent, en wat je lichamelijke staat is.
Ik zit soms om 8 uur op de fiets, en kom er om 18 uur weer vanaf (soms zelf 20u), met een middagpauze van een uurtje of één, twee. Voor je het weet heb je 150 km achter de kiezen.
Voor mij is een van de mooie dingen van 'reis'-fietsen het blijven doormalen met die benen. Heerlijk.
math schreef:
di 16 jun, 2020 12:04
Ik zou het andersom doen : laat je met de bus naar een geschikt punt, bv. Parijs, brengen en fiets terug naar huis. Dat ben je niet meer gestresst dat je je terugvervoer kunt missen.
Zeker met de huidige corona -stress (fiets meenemen, veranderende regels etc.), het overwegen waard.

Persoonlijk vind ik echter het naar huis fietsen, aanzienlijk minder leuk dan het naar verweg fietsen!
Vergelijk: naar een (leuk) doel fietsen, waarbij de omstandigheden vaak steeds 'exotischer' worden.
Versus: naar huis rijden, naar het bekende Nederland en het eind van je vakantie.
(ik weet, de route blijft per saldo hetzelfde. Maar tussen de oren werkt het toch echt wezenlijk anders, althans bij mij)
mikefiets schreef:
di 16 jun, 2020 12:25
math schreef:
di 16 jun, 2020 12:04
Ik zou het andersom doen : laat je met de bus naar een geschikt punt, bv. Parijs, brengen en fiets terug naar huis. Dat ben je niet meer gestresst dat je je terugvervoer kunt missen.
Zeker met de huidige corona -stress (fiets meenemen, veranderende regels etc.), het overwegen waard.
Persoonlijk vind ik echter het naar huis fietsen, aanzienlijk minder leuk dan het naar verweg fietsen!
Vergelijk: naar een (leuk) doel fietsen, waarbij de omstandigheden vaak steeds 'exotischer' worden.
Versus: naar huis rijden, naar het bekende Nederland en het eind van je vakantie.
(ik weet, de route blijft per saldo hetzelfde. Maar tussen de oren werkt het toch echt wezenlijk anders, althans bij mij)
Van bekend naar exotisch fietsen heeft bij mij ook zeker de voorkeur. De aankomsten na een wekenlange fietstocht op de Praza do Obradoiro in Santiago de Compostela. het Sint-Pietersplein in Rome of op het mediterrane strand bij Malaga staan in mijn geheugen gegrift. Onvergelijkbaar met bij het eind- cq. hoogtepunt beginnen met fietsen en dan als apotheose thuis in de motregen je fiets weer in de schuur zetten.
Flix schreef:
di 16 jun, 2020 12:13
De Groene Weg naar de Middellandse Zee, of een gedeelte daarvan. Een mooie route voor een niet al te geoefende fietser.
Als je die trip maakt à 150 kilometer per dag en je neemt de originele versie dwars door de Ardennen mag je toch al een beetje geoefend zijn.

Langs Oude Wegen is m.i. heel goed te doen à 140-150 kilometer per dag tot diep in Frankrijk. Maar opnieuw: als je de route door de Ardennen neemt, wordt het begin behoorlijk zwaar. Tussen België en Saint-Amand-Montrond is deze trip niet moeilijk, daarna begint het stevig te heuvelen.

Zowel de Groene Weg als langs Oude Wegen zijn overal verhard.

Een tip: als je met een rugzakje rijdt, maak dat dan zo licht mogelijk.
En nog een tip ... à 150 kilometer per dag, dagen aan een stuk, wordt elke fout in je zithouding vergroot. Ik kan van ervaring spreken.

Vraagje: hoe klein is je kleinste versnelling? 34 x 28? Als je vermoeid begint te zijn en het bergop gaat, kan dat plots een verrassend grote versnelling worden.
Of alleen een onderbroek en tandenborstel mee en onderweg avondeten. Je toetje eet je een paar dorpen verder bij een ijszaak. Je rijdt er dan nog makkelijk 40 in de avond bij. Dan slaap je alleen bij de B&B. Je kan zo een rondje Nederland doen van ongeveer 1500 km, incl. zuid Limburg. Neem de grootste delen van de RATN over en skip wat teveel is.
Ha allen,

Dank voor de uitgebreide reacties! Heel erg fijn!

Even opgesomd een aantal reacties op jullie punten:
-- Het aantal km is voor mij echt obv een inschatting (op NL, vlakke terreinen durf ik te stellen dat ik dat wel haal). In de Ardennen (of ander heuvelachtig terrein) zal dat wat minder zijn. Binnenkort ga ik dat eens met een rondje doen vanuit Amsterdam om te testen!
-- Mijn fiets heeft een triple crankstel (I know.. foei!), maar daarmee verwacht ik wel genoeg schakelmogelijkheden te hebben
-- Advies wat ik lees: GPS is niet nodig, gebruik apps (en ik heb m'n mobiel aan m'n stuur met een setje)

Dan voor de route: graag zou ik toch wel vanuit NL willen vertrekken richting Frankrijk/Duitsland. Dat is idd het gevoel van het onbekende, dat ik niet weet waar je precies heengaat en wat je kan verwachten. Voelt toch wat avontuurlijker..

Qua tips en routes:
mikefiets schreef:
MS28 schreef:
ma 15 jun, 2020 22:04
een langere fietstocht willen maken met mijn wielrenfiets.
...denk ik prima ongeveer 140/150 km per dag te kunnen doen. Ik woon in Amsterdam en zou vanuit daar ook willen vertrekken, en een Flixbus of trein terug willen nemen. Ik zou ongeveer een weekje willen gaan.

- Haarlem-Santiago (maar dan tot Parijs)
- of evt. ideeën voor routes richting Duitsland of in Nederland?
Amsterdam-Parijs, Santiago route: dat wordt een krap aantal kilometers met 140-150km per dag!
Dan kun je bijna heen terug! Wellicht een mooi alternatief voor trein of Flix?

Ik sluit me graag aan bij
Polling schreef:
di 16 jun, 2020 07:56
Wij reden in 2015 naar Berijn:
http://www.bike-amsterdam-berlin.info
En vonden dit een mooie route.
Waar je wel rekening mee moet houden, hoe breed je banden zijn (wielrenfiets!). Want sommige stukken gaan door bos en/of slechte (lees: onverharde) wegen. Maar ik meen me te herinneren dat er ook routes speciaal voor de 'sportieve' fietser zijn.

En daarnaast, meer algemeen: hoe zijn de corona-omstandigheden? Toegestaan, reserveren etc.
Heb je enig idee van hoe verschillende namen van deze routes? Aangezien ik op mijn wielrenfiets ga wil ik wel graag dat alles verhard is, anders ga ik dat zeker betreuren.

Anders wordt het denk ik Langs Oude wegen, maar het eindigen in Berlijn spreekt me ook erg aan moet ik zeggen!

Rest voor nu vooral: trainen en nog eens trainen! Moet het aantal km toch vooral goed gaan opschroeven komende periode. :)
MS28 schreef:
di 16 jun, 2020 22:47
-- Mijn fiets heeft een triple crankstel (I know.. foei!),
Oneens :)

Het zijn sowieso allemaal prima en relatief risicoloze plannen, dus enjoy! Ik zou me idd het meest druk maken over het fietsen an sich; een keer prettig 150km maken is héél wat anders dan meerdaags midden zomer onderweg zijn, kwa lichaam.
Mijn lichaam heeft véél kilometers nodig om weer voldoende 'taai' te worden na een periode van minder fietsen. Dat is niet voor iedereen gelijk.