Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips gevraagd - navigatie en tracking - Forum Wereldfietser

Tips gevraagd - navigatie en tracking

Beste medefietsers,

Al een tijdje geniet ik van al jullie mooie ervaringen op de fiets. Ik ben beginnend vakantiefietser en hoop over enige tijd ook vele mooie avonturen te kunnen delen. Maar eerst wat vragen over de voorbereiding, over de navigatie.

Ik wil graag navigeren met mijn smartphone, ik heb een iPhone. Ik zie echter door het woud van applicaties niet meer welke ik het beste kan gebruiken. Ik wil o.a. graag routes zelf maken, bestaande routes inladen en POI zien op de kaart overal ter wereld. Op basis van alles wat ik gelezen heb denk ik aan OsmAnd of Pocket Earth. Welke gebruiken jullie op de iPhone en raden jullie ze aan? Enig idee van de grootste verschillen tussen beide? Of hebben jullie hele andere suggesties?

Ik heb al wat gefietst met navigatie en merk dat mijn telefoon al snel leeg loopt. Ik zoek naar manieren om hier slim mee om te gaan. Ik heb al een powerbank aangeschaft en beide bovenstaande apps zijn in staat om offline te navigeren, wat volgens mij al veel moet schelen. Zijn er meer tips? Ik denk erover om een smartwatch aan te schaffen zodat deze de tracking kan doen en prestaties bijhoudt. Is dat zinvol en hebben jullie op dat gebied nog advies?

Zoals jullie kunnen merken ben ik een echte beginner. Alle tips zijn daarom welkom! Dank alvast voor het meedenken!
Ben zelf gek op Garmin, vooral de Montana, kan een accu pak in maar ook batterijen, zit op mn vakantiefiets, mn MTB, op de KTM offroad motor die regelmatig een helling is af gestuiterd en vroeger op mn zeekajak waar hij regelmatig een zout nat pak kreeg. Ding blijft t doen en mn telefoon is veilig opgeborgen.

Maar onderweg een track er op laden gaat moeilijk.

Verder speel ik wat met Osmand, wint op bijna alle punten behalve batterij duur [ en offline kaarten gebruiken scheelt bijna niks in gebruik] en degelijkheid maar die wordt bepaald door je telefoon[hoes]
telefoon met 3000mah is leeg na iets van 5 uur, De Montana doet iets van 10 a 12 uur met 3000mah, met mn zeekajak en bij offroad met de motor kom ik op plekken in het buitenland waar een werkende navigatie en telefoon van levensbelang kunnen zijn dus houd ze graag gescheiden zo dat als er wat gebeurd ik hopelijk nog 1 van beide werkend heb.

Op de vakantiefiets minder van belang, zou dan Osmand nemen met een powerpack er aan en een zonnepaneel om de boel op te laden, USB poorten van telefoons vinden het niet fijn als er een stekker in zit terwijl ze op je stuur lekker aan het trillen zijn, je hebt telefoonhouders met een draadloos laden functie ingebouwd, als je telefoon dat kan is dat aan te raden.
Ik gebruik een iPhone SE en Guru Maps. Zeer tevreden over. Uiteraard offline navigeren. Mooi helder kaartbeeld, zonder teveel storende elementen en bovendien maximaal schermgebruik. Zelf ben ik erg tevreden over de iCloud-integratie. Een route die ik op m’n MacBook maak, zet ik gewoon in een mapje en het verschijnt automatisch op de iPhone of iPad. Er is een aparte versie voor de iPad. Het verschil zie je in de screenshots, die ongeveer met dezelfde schaal gemaakt zijn. Wijzigingen die je op de iPad doorvoert worden automatisch gesynchroniseerd met je iPhone.

Op vakantie is de routine om in de avond de stops voor de volgende dag als POI’s in te voeren. Dat is handig op een groter scherm, dan zie je beter waar dorpen en steden liggen.

Volg wel altijd een kruimelspoor, geen turn by turn navigatie.

Spanning via de SON naafdynamo met een powerbank als backup. iPhone zit in een QuadLock houder. Geen last van trillen oid of problemen met de lightning-connector.
5C8434C8-F313-4D67-9628-F6D1FAA98FA8.jpeg
448FAE38-2BE4-4CAB-B305-8209EC89C186.png
Ik gebruik voornamelijk MapOut. Daarnaast soms Maps.me. In MapOut kan je eenvoudig onderweg zelf een track tekenen of importeren en exporteren.
Dank voor het delen van de ervaringen!

Mr. Z schreef:
wo 17 jun, 2020 19:19
Verder speel ik wat met Osmand, wint op bijna alle punten behalve batterij duur [ en offline kaarten gebruiken scheelt bijna niks in gebruik] en degelijkheid maar die wordt bepaald door je telefoon[hoes]

Op de vakantiefiets minder van belang, zou dan Osmand nemen met een powerpack er aan en een zonnepaneel om de boel op te laden, USB poorten van telefoons vinden het niet fijn als er een stekker in zit terwijl ze op je stuur lekker aan het trillen zijn, je hebt telefoonhouders met een draadloos laden functie ingebouwd, als je telefoon dat kan is dat aan te raden.
Geweldig moet dat zijn: zo'n buiten de gebaande paden offroad avontuur dat het van levensbelang kan zijn om navigatie te hebben en dat je er daarom dus twee hebt. Voorlopig blijf ik nog even op de paden waarvan ik verwacht dat dat niet zo is, dus houd ik het bij de smartphone. Dank voor je tips. Ik hoor dat Osmand niet het meest gebruikersvriendelijke programma is voor de iets minder handige gebruiker, of valt dat volgens jou mee?

ericplan schreef:
wo 17 jun, 2020 20:13

Ik gebruik een iPhone SE en Guru Maps. Zeer tevreden over. Uiteraard offline navigeren. Mooi helder kaartbeeld, zonder teveel storende elementen en bovendien maximaal schermgebruik. Zelf ben ik erg tevreden over de iCloud-integratie.

Spanning via de SON naafdynamo met een powerbank als backup. iPhone zit in een QuadLock houder. Geen last van trillen oid of problemen met de lightning-connector.
Guru Maps gaat bij op het lijstje om uit te zoeken: niet teveel storende elementen en gemakkelijke integratie tussen laptop en telefoon klinkt prettig. Ik heb een Windows laptop, dat hoeft geen probleem te zijn, toch? En importeren en tekenen van routes gaat dus ook prettig? QuadLock ben ik ook van plan aan te schaffen als de nieuwe fiets binnenkort binnen komt. Goed te horen dat dit bevalt.
Ik gebruik pocket earth dit was ooit het advies van Johan Blom. (De kenners weten wie dat is) Gratis te proberen (iOS) maar voor de complete functionaliteit moet je betalen dat heb ik met plezier gedaan. Er zijn nog regelmatig updates wat aangeeft dat de ontwikkelaar nog actief met de app bezig is.

Voorbereiden op je reis is het prettigs met PocketEarth als je ook een ipad hebt, alleen iPhone is een beetje klein.

Reviews van de app 4,7 ster is iets beter dan OSMand, alhoewel ik niet weet hoeveel waarde daar aan te hechten. Oei ik zie dat OSMAnd tegenwoordig een abbonement model hanteerd die valt Mijn’s inziens sowieso af.

Als je alles lokaal opslaat kan de telefoon op vliegtuigstand dan gaat de batterij best lang mee. Zeker met een powerbank.

Het prettigst vind ik toch de Garmin GPSMap op mijn stuur. Maar pocket Earth gaat ook mee met een quadlock case. Voordeel van een GPS apparaat op het stuur vind ik toch de beschikbaarheid van Garmin Basecamp om thuis goed te kunnen voorbereiden.

Tip: mocht je extra mogelijkheid willen gebruiken en dus betalen. Koop dan in de App Store de Pro versie in plaats van via in-app purchases dat is prettiger met bijvoorbeeld delen van de app met je partner
egopro schreef:
wo 17 jun, 2020 21:45
Oei ik zie dat OSMAnd tegenwoordig een abbonement model hanteerd die valt Mijn’s inziens sowieso af.
Ja, dat is een mogelijkheid maar de Free versie heeft alles wat je nodig hebt.

Wil je snel up-to-speed komen dan ik een cursus aanbevelen.
Guru Maps (voorheen Galileo Offline Maps) is tegenwoordig een pittig betaalmodel geworden, dus die zou ik links laten liggen.

Nu lijkt mij Pocket Earth de beste optie op iOS: eenmalig een redelijk bedrag betalen en je hebt alle kaarten van de wereld offline plus de hoogtelijnen. Verder ook een app met zeer veel mogelijkheden, waaronder veel POI en het maken van fietsroutes. En dat doet ie behoorlijk goed.

Geen enkele smartphone kan je de kaart continue tonen op volle helderheid, zonder dat de accu voortijdig wordt leeg getrokken, dus een powerbank en/of naafdynamo met lader is een vereiste.
Ik zie geen enkele functie meer voor een ouderwetse GPS apparaat.

Voor tracking gebruik ik Cyclemeter (de gratis versie).


Edit: het foutieve woord GSM veranderd in GPS
Ja, dat is een mogelijkheid maar de Free versie heeft alles wat je nodig hebt.

Wil je snel up-to-speed komen dan ik een cursus aanbevelen.
Misschien dat de gratis versie van OSM afdoende is. Maar ik installeer zo min mogelijk freemium apps omdat ik dat model verschrikkelijk vind en met de tijd de functies die je wil gebruiken toch achter de pay-wall komen, dat is namelijk hoe zulke apps werken.

De cursussen van Johan zijn nuttig als je geen ervaring hebt met dit soort software. Helaas ontdekte ik dat ik te tech-savvy en GPS-freak ben om iets te leren.

Voor tracking gebruik ik WorkOutDoors maar ik geloof dat dit alleen icm een Apple Watch werkt. Maar de watch (en de tracking) zijn voor thuis niet op fietsvakantie. Zowiezo denk ik dat het niet handig is om een smartwatch mee op vakantie te nemen, behalve als je elke avond in een hotel slaapt zodat je kan opladen.
Derde berg rechts schreef:
wo 17 jun, 2020 21:31
Dank voor het delen van de ervaringen!

Mr. Z schreef:
wo 17 jun, 2020 19:19
Verder speel ik wat met Osmand, wint op bijna alle punten behalve batterij duur [ en offline kaarten gebruiken scheelt bijna niks in gebruik] en degelijkheid maar die wordt bepaald door je telefoon[hoes]

Op de vakantiefiets minder van belang, zou dan Osmand nemen met een powerpack er aan en een zonnepaneel om de boel op te laden, USB poorten van telefoons vinden het niet fijn als er een stekker in zit terwijl ze op je stuur lekker aan het trillen zijn, je hebt telefoonhouders met een draadloos laden functie ingebouwd, als je telefoon dat kan is dat aan te raden.
Geweldig moet dat zijn: zo'n buiten de gebaande paden offroad avontuur dat het van levensbelang kan zijn om navigatie te hebben en dat je er daarom dus twee hebt. Voorlopig blijf ik nog even op de paden waarvan ik verwacht dat dat niet zo is, dus houd ik het bij de smartphone. Dank voor je tips. Ik hoor dat Osmand niet het meest gebruikersvriendelijke programma is voor de iets minder handige gebruiker, of valt dat volgens jou mee?

ericplan schreef:
wo 17 jun, 2020 20:13


Osmand heeft erg veel mogelijkheden en kost best wat studie om alles naar wens in te stellen, dat heeft zn voor- en nadelen, net zoals bij Garmin :wink:
Maar bij Osmand betaal je 1 x om onbeperkt kaarten te kunnen download.
Flix schreef:
Ik zie geen enkele functie meer voor een ouderwetse GSM apparaat.

Je bedoelt GPS?
Garmin oudoor toestellen die ook op batterijen werken
Die veel beter val- vuil- vocht- en schok bestand zijn dan een telefoon
Waar je van Garmin een refurbised toestel krijgt als je oude van je stuur viel en er een auto overheen rijd voor een klein bedrag
Waarvan het scherm prima te lezen is als de zon er op schijnt met de verlichting helemaal uit
Die je kan bedienen met gewone handschoenen omdat het scherm echt op druk reageert
Het scherm niet op regendruppels reageert
Accu duur veel langer is
Flix schreef:
wo 17 jun, 2020 22:27
Guru Maps (voorheen Galileo Offline Maps) is tegenwoordig een pittig betaalmodel geworden, dus die zou ik links laten liggen.
[…]
Dat was ik even vergeten. Ik heb Guru al jaren, inderdaad ruim voor het nieuwe verdienmodel en m’n licentie is geldig gebleven. Toch nog altijd erg tevreden over de app.

Hoewel Mapout ook erg de moeite waard is. Die laat weer mooi de hoogteprofielen van een route zien. Dat is leuk/nuttig als je even snel een alternatieve route wil maken.
Maar bij Osmand betaal je 1 x om onbeperkt kaarten te kunnen download.
Niet bij de versie van Osmand die ik gister even heb geinstalleerd. Ik kan kiezen uit maandelijk of jaarlijks. Een eenmalige aanschaf is niet mogelijk.
Ik zie geen enkele functie meer voor een ouderwetse GSM apparaat.
Ik ben blij dat je geen functie meer ziet voor een (ik neem aan GPS) maar daar ben ik het toch echt niet mee eens. Er zijn zoveel redenen te bedenken waarom een GPS nog functie heeft.
- Bouwkwaliteit, mijn eTrex heeft eens naast mijn tent overnacht.... in een beekje!
- De verwisselbare batterijen, een extra setje penlights is overal ter wereld te regelen en je kan weer een paar dagen verder
- Bediening met knoppen, is echt wel prettiger dan touchscreen voor dit soort functies. Ik heb wel een vloekend en tierend in een hoosbui mijn telefoon proberen te bedienen, ik was al 5 minuten bezig met unlocken,
egopro schreef:
wo 17 jun, 2020 23:50
Zowiezo denk ik dat het niet handig is om een smartwatch mee op vakantie te nemen, behalve als je elke avond in een hotel slaapt zodat je kan opladen.
Mijn Garmin VivoActive 3 hang ik elke 5-7 dagen aan de powerbank. Als ik hem ook voor tracking gebruik, wordt dat elke twee dagen. Gaat prima, powerbank laadt dan iPhone en Vivoactive gelijktijdig op.
egopro schreef:
do 18 jun, 2020 09:13
- Bediening met knoppen, is echt wel prettiger dan touchscreen voor dit soort functies. Ik heb wel een vloekend en tierend in een hoosbui mijn telefoon proberen te bedienen, ik was al 5 minuten bezig met unlocken,
Dat is inderdaad klote. Ik ben superenthousiast over de perfecte navigatiemogelijkheden van de telefoon en zou niet terug willen naar een GPS behalve als het regent of als ik teveel zweet. Dta is echt een pain in the ass.
Voorlopig de oplossing gevonden om alleen in gebieden te fietsen waar het niet regent :D . Oplossing voor zweten nog niet gevonden 8) .
egopro schreef:
do 18 jun, 2020 09:13
Ik ben blij dat je geen functie meer ziet voor een GPS maar daar ben ik het toch echt niet mee eens. Er zijn zoveel redenen te bedenken waarom een GPS nog functie heeft.
- Bouwkwaliteit, mijn eTrex heeft eens naast mijn tent overnacht.... in een beekje!
- De verwisselbare batterijen, een extra setje penlights is overal ter wereld te regelen en je kan weer een paar dagen verder
- Bediening met knoppen, is echt wel prettiger dan touchscreen voor dit soort functies. Ik heb wel een vloekend en tierend in een hoosbui mijn telefoon proberen te bedienen, ik was al 5 minuten bezig met unlocken,
Ik neem aan dat je sowieso een telefoon (en dat is tegenwoordig meestal een smartphone) meeneemt? Dus dan kan ie nog steeds in een beekje verdwijnen. Nou zijn de duurdere modellen van tegenwoordig, w.o. alle iPhone's, IP67 of IP68 kwa waterbestendigheid, dus gooi 'm evengoed rustig 30 minuten in een beekje. :wink:
Natuurlijk kun je wat voordelen noemen van GPS apparaten, maar zoiets als lange accuduur/batterijen is alleen voor de fietsers die echt lang off-the-grid gaan een punt van belang.
Bedienen als ie nat (regen/zweet) is, is zeker een issue. O.a. daarom heb ik 'm ook altijd aan staan, zodat je niet hoeft te unlocken. En je kunt natuurlijk voor de duur van je fietsreis alle lock-opties eraf halen, zodat je dat vloeken en tieren ook kunt overslaan. 8)

Een smartwatch heeft naar mijn idee geen toegevoegde waarde voor fietsreizigers (tenzij je specifieke zaken als hartslag wilt monitoren). Want nadeel is idd dat je weer een apparaat erbij hebt waar je aan moet denken om tijdig op te laden.
Marco Meijerink schreef:
do 18 jun, 2020 09:43
egopro schreef:
do 18 jun, 2020 09:13
- Bediening met knoppen, is echt wel prettiger dan touchscreen voor dit soort functies. Ik heb wel een vloekend en tierend in een hoosbui mijn telefoon proberen te bedienen, ik was al 5 minuten bezig met unlocken,
Dat is inderdaad klote. Ik ben superenthousiast over de perfecte navigatiemogelijkheden van de telefoon en zou niet terug willen naar een GPS behalve als het regent of als ik teveel zweet. Dta is echt een pain in the ass.
Voorlopig de oplossing gevonden om alleen in gebieden te fietsen waar het niet regent :D . Oplossing voor zweten nog niet gevonden 8) .
Ik heb nooit een Garmin gehad, maar ik vind het ook nogal een investering voor alleen de zomervakanties. Binnen NL red ik het wel met (vooral knooppunten) bebording. Bovendien is een groter scherm wel handig voor het overzicht. Ik heb ooit getwijfeld, maar zo langzamerhand niet meer. Een smartphone is wel zo handig.

Met de iPhone gebruik ik wel vaak een ‘disability hack’ waarmee het scherm extra helder kan. Door 3x op de homebutton te drukken wordt de schermhelderheid hoger gezet dan de standaard max. Vooral handig in de felle zon en stedelijk gebied. Altijd maar heel kort, want je ziet de batterij leeglopen.
Met een iPhone die TS heeft (en ik ook, een iPhone 8), is het heel prettig navigeren met Pocket Earth. Eenmalig (betaald) aanschaffen en een instructiecursus bij Johan Blom is het geld driedubbel-en-dwars waard. Daarbij van Busch & Muller de oplader B&M-Werk, in combinatie met Shimano naafdynamo; ik kan vertrekken met accu capaciteit van 20 / 30 %, aan het eind van de dag kom ik met een 100% geladen telefoon accu aan. Met naafdynamo heb ik ook uitstekende verlichting, voor- en achter-, zonder batterijen.
Thuis kan je alle routes, van o.a. Reitsma en Benjaminse, die je wilt uitzoeken, downloaden en opslaan in Pocket Earth en onderweg, zonder internetverbinding, bekijken en als je wilt volgen. Hoogtelijnen, campings, winkels, restaurantjes voor tussen de middag de lunch, stadsplattegronden, complete Wikipedia van steden etc. allemaal zichtbaar, daarnaast, als je dat wilt onderweg, heb je beschikking over email, What's App, je eigen muziek. En geen geklooi met powerbank, die je altijd als back-up kunt gebruiken voor als je eventueel een tablet, iPad of iPod mee wilt nemen.
Enig nadeel van e.e.a. is te felle zon en regen (hoewel ik dat laatste tot nu toe niet zo ervaren heb), dat bemoeilijkt het aflezen van je scherm ietwat
Succes met je keuze!
Zoveel meningen en ook zoveel mogelijkheden. Ik gebruik osmand en komt 10 sec voor een routewijziging en gaat 15 sec daarna weer in slaapstand. Werkt voor mij perfect. Ik heb de osmand+ voor een paar euro per jaar. Kan ik elke maand de kaarten afhalen/verversen. Mijn smartphonebatterij wordt via de fiets geladen.
Waar te beginnen? Wat een reacties, dank voor de uiteenlopende adviezen. Dit helpt de beginner op pad! :D

egopro schreef:
wo 17 jun, 2020 21:45
Ik gebruik pocket earth dit was ooit het advies van Johan Blom. (De kenners weten wie dat is) Gratis te proberen (iOS) maar voor de complete functionaliteit moet je betalen dat heb ik met plezier gedaan. Er zijn nog regelmatig updates wat aangeeft dat de ontwikkelaar nog actief met de app bezig is.

Tip: mocht je extra mogelijkheid willen gebruiken en dus betalen. Koop dan in de App Store de Pro versie in plaats van via in-app purchases dat is prettiger met bijvoorbeeld delen van de app met je partner
Toevallig ken ik hem ook, heb mijn fiets recent bij Johan gekocht. Ik was heel blij met de hulp en onder de indruk van de expertise. Een actieve ontwikkelaar klinkt goed. Ook ik houd niet van freemium bedrijfsmodellen dus dat is wel een belangrijke overweging. Ik ga Pocket Earth downloaden en proberen (via de App Store - goede tip!).

Flix schreef:
do 18 jun, 2020 10:42
Een smartwatch heeft naar mijn idee geen toegevoegde waarde voor fietsreizigers (tenzij je specifieke zaken als hartslag wilt monitoren). Want nadeel is idd dat je weer een apparaat erbij hebt waar je aan moet denken om tijdig op te laden.
Dummy-vraag waarschijnlijk, maar doet een Pocket Earth dan in offline kaarten ook tracking en noteert behalve hartslag dezelfde gegevens als je smartwatch doet? En is dat later ook deelbaar via een app als Strava? Mijn idee van de toegevoegde waarde was dat de smartwatch een deel van de taken van de smartphone kon overnemen en de telefoon zo batterij kan sparen, maar dat is een verkeerd idee als ik hier zo de reacties lees?

Polling schreef:
do 18 jun, 2020 09:35
Mijn Garmin VivoActive 3 hang ik elke 5-7 dagen aan de powerbank. Als ik hem ook voor tracking gebruik, wordt dat elke twee dagen. Gaat prima, powerbank laadt dan iPhone en Vivoactive gelijktijdig op.
Dat is de Smartwatch die ik voor ogen heb als ik er een wil aanschaffen! Tevreden over?

rickie schreef:
do 18 jun, 2020 14:23
Met een iPhone die TS heeft (en ik ook, een iPhone 8), is het heel prettig navigeren met Pocket Earth. Eenmalig (betaald) aanschaffen en een instructiecursus bij Johan Blom is het geld driedubbel-en-dwars waard. Daarbij van Busch & Muller de oplader B&M-Werk, in combinatie met Shimano naafdynamo; ik kan vertrekken met accu capaciteit van 20 / 30 %, aan het eind van de dag kom ik met een 100% geladen telefoon accu aan. Met naafdynamo heb ik ook uitstekende verlichting, voor- en achter-, zonder batterijen.
Thuis kan je alle routes, van o.a. Reitsma en Benjaminse, die je wilt uitzoeken, downloaden en opslaan in Pocket Earth en onderweg, zonder internetverbinding, bekijken en als je wilt volgen. Hoogtelijnen, campings, winkels, restaurantjes voor tussen de middag de lunch, stadsplattegronden, complete Wikipedia van steden etc. allemaal zichtbaar, daarnaast, als je dat wilt onderweg, heb je beschikking over email, What's App, je eigen muziek. En geen geklooi met powerbank, die je altijd als back-up kunt gebruiken voor als je eventueel een tablet, iPad of iPod mee wilt nemen.
Je enthousiasme spat van het scherm, ik krijg zin om te gaan fietsen! Ik ga Pocket Earth proberen, alle functies klinken goed. Cursus ga ik ook overwegen. Vind jij het ook de moeite waard als je zelf redelijk vindingrijk bent (of tech-savvy zoals hierboven genoemd)? Ik moet er nog over denken of ik mezelf in die categorie zou plaatsen, maar zo krijg ik alvast een beeld :wink: Ik krijg een SON naafdynamo op mijn fiets, maar had je geen omvormer o.i.d. nodig om daarmee op te kunnen laden? Daar heb ik nu nog niet voor gekozen. Of is dit weer een andere constructie waar je over spreekt?
Derde berg rechts schreef:
do 18 jun, 2020 22:49
Ik krijg een SON naafdynamo op mijn fiets, maar had je geen omvormer o.i.d. nodig om daarmee op te kunnen laden? Daar heb ik nu nog niet voor gekozen. Of is dit weer een andere constructie waar je over spreekt?
Als je je naafdynamo wilt gebruiken voor andere dingen dan alleen licht dan zal er wat elektronica tussen moeten, zoek maar op Forumslader, USB Werk (BUMM) en zo zijn er nog meer. Als je die nu al in je nieuwe fiets in laat bouwen (bij een Santos schijnt die optie er te zijn voor een forumslader) ben je meteen van een hoop gedoe af, en je krijgt er met de app ook nog een fietscomputer bij (oa)