Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mini v-remmen en STI racegrepen afstelling - Forum Wereldfietser

Mini v-remmen en STI racegrepen afstelling

Dag forumleden,

Ik heb mini-v remmen gemonteerd om te kunnen gebruiken met racegrepen. Ik begreep dat dit qua cable pull zou moeten werken. Ik heb echter nog steeds te weinig pull om fatsoenlijk te kunnen remmen. Nu gaat het wel lukken als ik de remblokken heel strak op de velg afstel, maar ik kom niet dichtbij genoeg. Het is een MTB/hybride frame met racewielen die ik heb gemonteerd dus de armen van de remmen met de blokken zitten behoorlijk ver van de velgrand af.

Mijn vraag is: hoe kan ik dit oplossen? Zijn er remblokken met langere bouten te koop waardoor ik de blokken dichter bij de velg krijg? Of zie ik iets anders over het hoofd?

Alvast bedankt.
Plaats eens een foto zodat we kunnen zien hoe ze nu gemonteerd zijn. Wat ik me zo kan bedenken is dat je de schijfjes die in elkaar passen die op de stift van de remblokjes zitten om ze te positioneren verplaatst, de ene kant is mogelijk net iets dikker dan de andere kant, en die 2 (of 4mm in totaal) net het verschil uit kunnen maken. Als je de Tektro RX-6 hebt kun je ook aan de schroef draaien die de veerspanning regelt, hier krijg je de blokken ook dichter op de velg, de andere kant gaat dan helaas wel weer van de velg af, en is dus vooral bedoeld om de boel te centreren, maar alle kleine beetjes helpen.
hoe ver staan de nokken op de voorvork uit elkaar?

ik heb wel eens v-brakes gemonteerd op fiets met cantileverremmen (koga adventure, vittorio strada) : probleem want de nokken staan dichter bij elkaar dan op modernere trekkingfiets. dat was op te lossen door de twee keer twee ' conische' ringen om te wisselen: de dunnere twee ringen tussen remarm en remblokje.
jij hebt het omgekeerde probleem... ik weet even geen oplossing (het is nog vóor de koffie :D )
maar :) Martin Gerritsen schrijft er over: http://www.m-gineering.nl/rem.htm
minder wenselijk: - cantilevers (en dan heb je steunpunt voor einde buitenkabel nodig...)? die hebben langere armpjes/steel aan het remblokje
- bredere velg?
- dikker rembokjes?
Problem Solvers Travel Agents 8)
Ik weet niet of Travel Agents hier de oplossing zijn. Er zijn twee mogelijke issues. De eerste is die van cable pull, oftewel de verschillende overbrengingsverhouding van remmen en grepen. Dit is een probleem met sti racegrepen en gewone v brakes, maar zou geen probleem moeten zijn met mini Vbrakes of brede cantis. Maar goed, hier kunnen Travel Agents bij helpen, al ben ik er geen fan van. Het andere probleem kan zijn dan de nokken gewoon nogal ver uiteen staan en je dus je blokjes niet dicht genoeg op de velg kunt krijgen. Dit kan komen doordat je een juist vrij smalle velg gebruikt in een mtb frame waarbij de nokken vrij ver uiteen staan. De oplossing hier zou moeten zijn om de combinatie van holle en bolle etc ringetjes die je bij de blokjes krijgt zo aaneen te rijgen dat het blokje zover mogelijk naar de velg komt. Uit je beschrijving maak ik op dat je met dit laatste probleem te maken hebt, maar helemaal zeker weten doe ik het niet.
Ideaal is het niet Wim, maar als je per sé v-brakes met STI's wil combineren...
Klopt, dan zit er weinig anders op. Maar hier gaat het om miniVs en die hebben een kabeltrek die meer lijkt op cantis. Helaas remmen ze ook weer minder goed dan gewone V brakes. Kortom, er is geen beste oplossing. Zelf zou ik daarom gaan voor brede cantis, of als meer remkracht nodig is voor crosscommandeurs met V brakes en Tektro racegrepen voor V brakes. Helemaal fijn zijn dan de Magura HS66s, maar dat wordt zoeken (ik heb ze op mijn Rohloff fiets met racebocht).
Maar goed, wat hier het probleem is blijft nog even onduidelijk.
TS omschrijft het typische probleem van mini v’s. Doordat ze een korte arm hebben, kunnen ze werken met minder cablepull. Maar doordat de slag die het blokje kan maken kleiner wordt, moet hij erg nauwkeurig en dicht bij de velg geplaatst kunnen worden. Dat combineert dan weer lastig met spatborden of bredere banden. Mogelijk is een langere mini V gekozen vanwege meer ruimte (de ene is de andere niet), maar die geeft dan weer de minste verplaatsing aan het blokkie.

Bijkomend probleem van de set-up is het ontbreken van een stelschroef, daar zul je ook een voorziening voor moeten inbouwen.

Ze zijn eigenlijk slechts geschikt voor een crosser.

Travel agent icm mini v is een prima optie. Als daar tegenwoordig nog/weer aan te komen valt.
Ik heb de Gevenalle shifters met 11 speed mtb groep en schijfremmen - erg blij mee! ook verkrijgbaar voor race derailleurs.
Daar kun je kiezen tussen cable pull voor raceremmen of v-brake / schijfrem.
Dank voor de reacties allen. Het zijn 80 mm armen dus qua pull zou het moeten werken, Tektro 926AL. 'Adjustable noodles' heb ik nu binnen, maar zie niet dat dat gaat helpen. Probleem is gewoon de mtb nokken en racevelgen denk ik. Ik heb wat foto's gemaakt. Voor krijg ik de blokken op de velg als ik rem omdat daar de grote spacer aan de kant van het remblok gemonteerd zat. Achter stonden ze er verder vanaf zoals te zien op de foto omdat die zelfde grote ring aan de buitenkant was geplaatst. Na het wisselen van die spacer maken voor en achter nu contact, veel remvermogen is het helaas niet.

Ik wil proberen dit te laten werken omdat het een fiets is met een klein budget. Iemand aanbevelingen voor duidelijk dikkere remblokken of remblokken met langere bout? Of een manier om een remblok bout veilig, langer te maken? Dat zou de uitkomst kunnen zijn hier.
mini-v 1.jpeg
Mini-v 2.jpeg
Mini-v 3.jpeg
mini-v 4.jpeg
Je remblokken staan veel te ver van de velg. Zoals _Peter_ in de eerste reactie zei, je moet de spacerringen omwisselen om de remblokken dichter bij de velg te krijgen. Dus rood en groen omwisselen.

mini-v 4.jpeg
bdr schreef:
di 23 jun, 2020 11:38
Je remblokken staan veel te ver van de velg. Zoals _Peter_ in de eerste reactie zei, je moet de spacerringen omwisselen om de remblokken dichter bij de velg te krijgen. Dus rood en groen omwisselen.
Dank! Ik probeerde uit te leggen dat ik dat al heb gedaan. Moet de kabel alsnog heel strak afstellen en heb nog steeds weinig remkracht. Vandaar op zoek naar suggesties voor alternatieve remblokken.
morrisn schreef:
di 23 jun, 2020 11:48
Dank! Ik probeerde uit te leggen dat ik dat al heb gedaan. Moet de kabel alsnog heel strak afstellen en heb nog steeds weinig remkracht. Vandaar op zoek naar suggesties voor alternatieve remblokken.
Dus, als ik het goed begrijp, tonen de foto's in jouw vorige bericht hoe de situatie niet is?
bdr schreef:
di 23 jun, 2020 11:57
morrisn schreef:
di 23 jun, 2020 11:48
Dank! Ik probeerde uit te leggen dat ik dat al heb gedaan. Moet de kabel alsnog heel strak afstellen en heb nog steeds weinig remkracht. Vandaar op zoek naar suggesties voor alternatieve remblokken.
Dus, als ik het goed begrijp, tonen de foto's in jouw vorige bericht hoe de situatie niet is?
Dat begrijp je goed. Fiets staat elders dus kan de foto zo snel niet opnieuw maken.
Ik zie toch nog wel veel ruimte tussen de remblokken en de velg, dat is idealiter niet meer dan 2 mm (vroeger had shimano voor de V-brakes en cantilever-brakes zelfs speciale afstelsjablonen) je kan met afstandshouders die ze bij de keukenboer gebruiken om iets waterpas te maken het zelfde bereiken. (ik denk de blauwe en anders de gele).
Je hebt zo te zien ook nog wel wat kabel over om de boel wat dichter bij de velg te krijgen.
En anders vragen of je de remmen mag ruilen voor echte race-remmen (die dus in het mannetje an de staande achtervork wordt gemonteerd en voor door een gat in de vorkkroon.)

Overigens weet ik niet of die 926 van jou niet specifiek BMX is zoals bij Tektro aangegeven is, en dan wordt het een ander verhaal.
_Peter_ schreef:
di 23 jun, 2020 13:00
Ik zie toch nog wel veel ruimte tussen de remblokken en de velg, dat is idealiter niet meer dan 2 mm (vroeger had shimano voor de V-brakes en cantilever-brakes zelfs speciale afstelsjablonen) je kan met afstandshouders die ze bij de keukenboer gebruiken om iets waterpas te maken het zelfde bereiken. (ik denk de blauwe en anders de gele).
Je hebt zo te zien ook nog wel wat kabel over om de boel wat dichter bij de velg te krijgen.
En anders vragen of je de remmen mag ruilen voor echte race-remmen (die dus in het mannetje an de staande achtervork wordt gemonteerd en voor door een gat in de vorkkroon.)

Overigens weet ik niet of die 926 van jou niet specifiek BMX is zoals bij Tektro aangegeven is, en dan wordt het een ander verhaal.
Bedankt, ik ga nog wat klooien. Als het niet lukt ga ik toch nadenken over schijfremmen. Heb net een mooie XT wielset met brede banden kunnen kopen en schijfremmen. 50 mm banden gaat niet met deze 80 mm armen van de Tektro's. Het idee is dat mijn vriendin het hele jaar rondjes met mij mee kan rijden met racewielen en ik in de zomer bredere wielen kan monteren zodat ze hiermee op vakantie kan gaan.

Het is een beetje puzzelen en welke kant het opgaat is afhankelijk van wat ik kan vinden op Marktplaats voor weinig.
als je aan zij-optrek-remmen denkt... Tektro R559 hebben lange armen. 73 mm en da's de verticale afstand van midden van het gat boven in je frame aan tot midden van remblokje tegen de zijkant van de velg.
zie bijvoorbeeld ook hier: http://somafab.blogspot.com/2013/03/som ... reach.html
en 'onderzoekend': https://www.reddit.com/r/bikewrench/com ... reach_and/
Wat voor fiets gaat het eigenlijk over?
hoogframe schreef:
di 23 jun, 2020 18:01
als je aan zij-optrek-remmen denkt... Tektro R559 hebben lange armen. 73 mm en da's de verticale afstand van midden van het gat boven in je frame aan tot midden van remblokje tegen de zijkant van de velg.
zie bijvoorbeeld ook hier: http://somafab.blogspot.com/2013/03/som ... reach.html
en 'onderzoekend': https://www.reddit.com/r/bikewrench/com ... reach_and/
Bedankt! Ook nog een optie.

Zag ook V-rem extenders voorbijkomen. Aliexpress dus altijd maar de vraag hoe de kwaliteit is en nog steeds duur voor twee paar. Komen ook nog eens over 2 maanden pas aan waarschijnlijk wat te laat is.

https://nl.aliexpress.com/item/10000004 ... hweb201603_

Misschien heeft iemand zoiets liggen in een la? Dan kan ik met wat dikkere remblokken of spacers toch twee wielsets gebruiken met de mini-v remmen.
Grandonneur schreef:
di 23 jun, 2020 18:11
Wat voor fiets gaat het eigenlijk over?
Het is een Stevens 6 X Lite. Door wat bij elkaar te sprokkelen en met onderdelen die ik nog had liggen moet het een alleskunner worden. Cassette zit verkeerd om maar ik was te enthousiast en snel toen het op een fiets begon te lijken. :D
Stevens.jpeg