Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Orlieb tassen, maar welke??? - Forum Wereldfietser

Orlieb tassen, maar welke???

Hoi,
Ik ben op zoek naar fietstassen en kom een aantal verschillen tegen. Ben benieuwd hoe jullie tegen deze verschillen aankijken en wat jullie aanraden.

Ortlieb Classic, de standaard tas
Ortlieb Classic Pro, de standaard tas maar dan iets groter
Ortlieb plus, geen plastic maar cordura
Ortlieb plus Pro, grote versie van bovenstaande

En dan heb je nog t verschil met t rollen of klikken.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen.
dank alvast
Wat wil je? Ik zou zeggen Ortlieb Classic of nog beter City. Deze laatste is de meest simpele, lichte en duurzame uitvoering. En rollen natuurlijk.
Wil je voor lichtgewicht fietsen gaan? Dus met zo weinig mogelijk bagage?
Of veel zware spullen meenemen?
Fiets je alleen? Dan kan jij bijv niet tent en keukenspullen verdelen over 2 personen.

Afhankelijk daarvan kun je keuzes maken.

Anja
De waterdichtheid van de Plus tassen wordt geregeld door een waterdichte coating aan de binnenkant van de tassen.

Die laag is behoorlijk duurzaam, maar ik merk dat bij mijn oude plus-tassen (ondertussen een jaar 15 gebruik/misbruik) die coating los aan het laten is. Dit wel vooral in het gedeelte dat opgerold wordt maar de waterdichtheid is niet meer 100%.

Bij mijn (minder gebruikte) Classic-tassen is dat effect er niet omdat het materiaal zelf waterdicht is. De Classic-tassen zijn bij koud weer wel een pak stijver. Door sommigen wordt dat als een voordeel gezien (tas blijft leeg beter rechtstaan) maar het oprollen gaat net wat minder soepel.

Renaat
Plus is iets lichter van gewicht. Nadeeltje kan zijn dat het materiaal snel verkleurt in de zon, maar sommige Classic-kleuren hebben daar ook last van.
Classic, gaat minimal 16 jaar mee
Ik ken het verschil niet. Ik weet wel dat de Clasics die ik heb na dik 15 jaar nog steeds niet kapot willen.
Als je keus hebt, ga voor een lichtgekleurde versie. Dat scheelt vooral als je in het donker iets uit je tas moet vissen.
Of High Visibility, als je het geld ervoor over hebt. Ik jaag nog op een setje gebruikte ;)

viewtopic.php?f=32&t=33039
Jurr schreef:
ma 29 jun, 2020 11:33
Of High Visibility, als je het geld ervoor over hebt. Ik jaag nog op een setje gebruikte ;)
Na verloop van tijd wordt het geel wel wat minder "fluo", maar blijft verder wel prima zichtbaar.

Op deze foto zijn de achtertassen "als nieuw", de stuurtas is wat verbleekt. Het verschil valt zo wel mee eigenlijk.
download/file.php?id=8428&mode=view
Handig bij het wild-kamperen!
Bert van Sprang schreef:
ma 29 jun, 2020 11:46
Handig bij het wild-kamperen!
Die knalgele van mij zijn superhandig bij het wildkamperen. Zeker omdat verstoppen in de rode tent weinig zin heeft. Maar goed, wildkamperen doe je denk ik meestal in de schemering en het donker.
Bert van Sprang schreef:
ma 29 jun, 2020 11:46
Handig bij het wild-kamperen!
Gewoon alles in de tent stoppen.
Ja, m'n bikepacking tassen hoef ik inderdaad niet high visibility omdat die op m'n fiets blijven 's nachts. Bij die Front Rollers achterop die ik er zo af klik en in het voorportaal van de tent zet lijkt me dat best handig.
Wij hebben classics met rolsluiting en die gaan al 18-24 jaar mee in dagelijks gebruik, en er zit nog voor jaren leven in, al was het maar omdat losse onderdelen te koop zijn. Ze zijn dus heel degelijk. Tegelijk zijn ze ook nogal zwaar, dus op mijn wat minimalistische solo tochten in de zomer gebruik ik nu een stel Altura Arc15 tassen, van samen 33 liter. Die wegen samen 1050 gram in plaats van 1900 gram. Als je de extra riempjes van de Classics niet nodig hebt bespaar je met de City Line geld en gewicht. Dus wat mij betreft is 33 liter of 40 liter meer dan genoeg, afhankelijk van de omstandigheden. De tent gaat dan bovenop (niet in een zware tas), en de brandstaf in een fles onder de onderbuis. Voor het kleine spul voor onderweg heb ik ook nog een stuurtas. Voortassen gebruik ik al tijden niet meer. Die Pro modellen van 70 liter vind ik voor enigszins normaal gebruik belachelijk, en moet je voor de stabiliteit natuurlijk ook nog eens combineren met voortassen.
Ik heb classics en mijn huisgenoot heeft city-rollers. De city rollers zijn een stuk minder zwaar. Ze sluiten ook iets onhandiger. Ze hebben maar 1 positie om ze te sluiten in de gespen aan de zijkant van de tas, terwijl je classic tassen afhankelijk van de inhoud een keer extra kan oprollen of een keer minder natuurlijk en dan de linker en rechterkant aan elkaar kan klikken.
Maar goed op prijs/kwaliteit zijn de city tassen zeer interessant, mocht ik toe zijn aan nieuwe (en dat komt er langzaam maar zeker aan) dan word het een lastige keuze.
Ze hebben maar 1 positie om ze te sluiten in de gespen aan de zijkant van de tas
Dat heb ik voor € 5 laten aanpassen door de plaatselijke schoenmaker.
Ik heb de city en plus achtertassen. De city heeft met 3 keer rollen en de gespen aan de zijkant een vaste inhoud.

De classic plus is flexibeler en kan je vaker oprollen als je minder mee hebt. En met het bandje over de rolsluiting kan je de inhoud wat strakker tegen de drager krijgen. Ook kan je hem bomvol stoppen met boodschappen en alsnog met dat bandje erover de boel bij elkaar houden. De schouderband, die je aan de onderkant van de tas kan haken heb ik nooit gebruikt.

Van de bijbehorende frontrollers plus gebruik ik de linker voor kleine boodschappen en de rechter als werktas, omdat daar precies een 13 inch laptop in past.

Kortom, ik gebruik ze zoveel mogelijk.
Ik heb de Classic en de Plus. Ik gebruik voor fietsreizen alleen nog de Plus versie want deze zijn lichter. De Classics gebruik ik nu voor de supermarkt en andere boodschappen.
Zoals al gezegd zijn de Classics stijver; de half gevulde tas blijft makkelijker staan dan de Plus, die eerder inzakt.
De schouderband zit aan beide typen; ik vind die erg handig als ik via een smalle ingang een trein in moet, dan draag ik de achtertassen om de schouders, en de fiets is zo veel lichter.
johnny schreef:
zo 28 jun, 2020 21:59
Hoi,
Ik ben op zoek naar fietstassen en kom een aantal verschillen tegen. Ben benieuwd hoe jullie tegen deze verschillen aankijken en wat jullie aanraden.

Ortlieb Classic, de standaard tas
Ortlieb Classic Pro, de standaard tas maar dan iets groter
Ortlieb plus, geen plastic maar cordura
Ortlieb plus Pro, grote versie van bovenstaande

En dan heb je nog t verschil met t rollen of klikken.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen.
dank alvast
Wat wil je met de tassen, in een paar basils kun je je booschappen ook kwijt, wil je er mee door europa of ook een wereldreis mee maken, daarnaast hoeveel moet in de tassen passen,
Als je de grootste kiest dan komt die net zo makkelijk vol als die tas die net iets kleiner is.

Wil je echt waterdicht dan ontkom je niet aan de back- en of frontrollers. De bike-packer classic is het echte originele mdel en ook waterdicht zolang de tas maar niet kopje onder gaat.

de tassen waar plus of pro achter staat zijn vaak zwaarder en of luxer uitgevoerd, je moet dus voor jezelf nagaan of je dat nodig hebt. Cordura houdt wel vocht vast, wat geen probleem is zolang ze de tent niet in hoeven. Ik heb nog geen Ortlieb-tassen versleten buiten de stuurtassen, die waren van een lichter materiaal wat minder sterk is, maar al wel hier en daar gerepareerd, en de nieuwste gaan nu al 15 jaar mee, (ook in het dagelijks gebruik)