Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mag je in Duitsland vrij fietsen over wandelpaden in bossen? - Forum Wereldfietser

Mag je in Duitsland vrij fietsen over wandelpaden in bossen?

We willen binnenkort aan de westzijde van Sauerland een paar dagen gaan mountainbiken. Wie weet of je in Duitse bossen (of in Sauerland in het bijzonder) vrij mag fietsen over wandelpaden?

P.S.
Als iemand nog een leuke camping weet, ergens tussen Dortmund en Winterberg met ook plek voor tenten en niet zo'n feestcamping, dan hoor ik dat graag.
Ach so:

"Eigentlich ist es ganz einfach. In NRW ist das Radfahren im Wald auf den meisten Forstwegen erlaubt. Abseits der Wege jedoch nicht."

(2e link, waarvoor dank!)

Dat wordt dus officiële mtb-routes zoeken en die via jeep tracks of gewone wegen (maar niet wandelpaden) aan elkaar lussen.
Dus in NRW mag het wel op de wandelpaden, maar niet er naast of los door het bos.
Blackbelt schreef:
za 27 jun, 2020 22:46
Dus in NRW mag het wel op de wandelpaden, maar niet er naast of los door het bos.
Nee, geen wandelpaden.

Een Forstweg is een breed pad:
https://www.google.com/search?q=forstwe ... 60&bih=588
Meestal wordt een grens van minimaal 2 meter breedte aangehouden (zodat er geen conflicten met wandelaars kunnen ontstaan), dus de bos-, gravelwegen e.d. mogen dan wel, maar smalle paadjes dus niet.
willem.m schreef:
za 27 jun, 2020 23:01
Blackbelt schreef:
za 27 jun, 2020 22:46
Dus in NRW mag het wel op de wandelpaden, maar niet er naast of los door het bos.
Nee, geen wandelpaden.

Een Forstweg is een breed pad:
https://www.google.com/search?q=forstwe ... 60&bih=588
Ofwel bospad, meestal gebruikt door bosarbeiders Förster zijn de beheerders van een stuk bos. Meestal prima over te fietsen (ook zonder mountainbike), maar soms heb je pech en is de bovenste laag weggespoeld door de regen.
Of ze hebben net een nieuwe grint/kiezellaag erop gestort. Dat troffen wij vorige week in het Teutenburger Wald op de route van Kees Swart :? :roll:

Anja.
dijken63 schreef:
za 27 jun, 2020 23:29
Of ze hebben net een nieuwe grint/kiezellaag erop gestort. Dat troffen wij vorige week in het Teutenburger Wald op de route van Kees Swart :? :roll:

Anja.
Dat doen ze ook in Denemarken en op de Ochsenweg van Hamburg naar het noorden, dat is onderdeel van het onderhoud en ik snap ook niet waar al dat grind toch elke keer blijft want ze herhalen dit toch regelmatig, niet elk jaar maar toch. Dat betekend vaak afstappen en lopen. Als je met een aanhanger of op een driewieler fietst is dat helemaal een drama. Maar beter dan geen onderhoud.
Dat grind verdwijnt dus ergens in het bos, ik heb me daarom weleens afgevraagd of een asfaltweg uiteindelijk niet milieuvriendelijker is.
Bert van Sprang schreef:
zo 28 jun, 2020 23:46
Dat grind verdwijnt dus ergens in het bos, ik heb me daarom weleens afgevraagd of een asfaltweg uiteindelijk niet milieuvriendelijker is.
Asfalt schijnt automobilisten aan te trekken, die wil je als bosbeheerder en fietser of wandelaar liever niet in het bos. In Duitsland is het inmiddels al wel zo dat als de autobezitter er baat bij heeft het geasfalteerd wordt. Uizondering zijn dan weer historische kernen.

Daarnaast laat grind makkelijker regenwater door dan asfalt en is het veel minder gevoelig voor vorstschade, dus uiteindelijk denk ik toch ook goedkoper, nog even afgezien van de milieu schade die asfalt ook met zich meebrengt, veel Duitse bossen zijn NSG of LSG.
dijken63 schreef:
za 27 jun, 2020 23:29
Of ze hebben net een nieuwe grint/kiezellaag erop gestort. Dat troffen wij vorige week in het Teutenburger Wald op de route van Kees Swart :? :roll:
Hopelijk was dit een traject waar ook een asfaltalternatief is. Misschien was het oorspronkelijke pad kapotgereden door grote trekkers die gebruikt worden om gerooide bomen af te voeren. Zoiets heb ik jaren geleden meegemaakt op de Alte Heerstrasse, een onverhard stuk van de Hanzefietsroute. Toen ik daar reed, trof ik er een stukgereden pad met diepe tractorsporen aan. Michaël Wannet, de maker van de Hanzefietsroute, verzekerde me later dat hij op dit pad destijds nog goed had kunnen fietsen (en dat zal inmiddels 25 jaar geleden zijn, op een dunnebandenfiets).

Afbeelding

Toen ik een paar uur later weer in de bewoonde wereld was, smaakte de Kaffee mit Kuchen wel dubbel zo lekker!

Bij het plannen van routes over bospaden maak ik soms gebruik van de Reit- und Wanderkarte (zie hier), samen met de OpenFietsMap. De R&W-karte is vooral gemaakt voor ruiters en bevat veel gedetailleerde info over bospaden. Hieronder een voorbeeld van de OpenFietsMap (boven) en de reit- und Wanderkarte (onder) van hetzelfde gebied.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Al blijft het altijd spannend om ter plekke te ontdekken wat in de praktijk het verschil is tussen een Schotterweg, Feldweg, Wiesenweg, Unbefestigd en Pfad. Ook de omschrijving 'Feldweg unbekannt' kan erg mee- of tegenvallen ;-).
Zoals de kaartjes in het bericht van Kees al laten zien, stikt het in bossen vaak van de alternatieven. Die zie ik op mijn GPS-scherm, en bij twijfel kijk ik op mijn telefoon in de Locus-app op betere kaarten. Dus als er een omgeploegde Forstweg op ons pad komt, en we ondanks onze dikke noppenbanden de uitdaging niet aan willen gaan, dan pakken we gewoon een alternatief pad. Kein Problem.
keesswart schreef:
ma 29 jun, 2020 14:25
Al blijft het altijd spannend om ter plekke te ontdekken wat in de praktijk het verschil is tussen een Schotterweg, Feldweg, Wiesenweg, Unbefestigd en Pfad. Ook de omschrijving 'Feldweg unbekannt' kan erg mee- of tegenvallen ;-).
Het ligt er maar net aan wie dat gebied in kaart heeft gebracht en wanneer (kwaliteit van zo'n track kan enorm variëren).
Ik heb hier nog een tooltje waar je nog meer info uit de Openstreetmapkaart kunt halen:
http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfie ... TTFFFFFFFF
Als je op zo'n track klikt kan je nog meer info uit de kaart halen, soms staan er ook toegangsregels bij (bv bicycle=no) of de breedte en aard van de verharding: https://www.openstreetmap.org/way/128380377
De tovenaar schreef:
ma 29 jun, 2020 15:31
keesswart schreef:
ma 29 jun, 2020 14:25
Al blijft het altijd spannend om ter plekke te ontdekken wat in de praktijk het verschil is tussen een Schotterweg, Feldweg, Wiesenweg, Unbefestigd en Pfad. Ook de omschrijving 'Feldweg unbekannt' kan erg mee- of tegenvallen ;-).
Het ligt er maar net aan wie dat gebied in kaart heeft gebracht en wanneer (kwaliteit van zo'n track kan enorm variëren).
Ik heb hier nog een tooltje waar je nog meer info uit de Openstreetmapkaart kunt halen:
http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfie ... TTFFFFFFFF
Als je op zo'n track klikt kan je nog meer info uit de kaart halen, soms staan er ook toegangsregels bij (bv bicycle=no) of de breedte en aard van de verharding: https://www.openstreetmap.org/way/128380377
Die info staat of valt natuurlijk met hoe goed de informatie door vrijwilligers wordt bijgehouden. Als ik al zie dat het voor de gemeente hier vaak al te veel werk is om bij te houden waar er een omleiding of werkzaamheden aan de weg gepland zijn, dan blijft die extra info ook maar gokken of het nog klopt.
Geluk voor de fietser, meestal kun je er wel langs of moet je even een stukje lopen, En die kaffee und kuchen is nu ook weer geen straf, al zijn de bakkerijen ook steeds dunner gezaaid met name in het noorden van Duitsland.
@ Kees Swart
Klopt, alternatief kon ook ( de asfaltweg).
En ach uiteindelijk kom je boven.
Ik zoek jouw kaartjes en info nog even op en zal dan nog eventuele bijzonderheden vermelden.
Maar voor nu; mooie route met hier en daar een leuke stijging. Wij (Jaap en ik) noemen dat nu een echte Kees :D

Anja
even over de bossen en sporen van trekkers: in Nl is het meeste bos productiebos, voor houtproductie. er wordt wel eens in de vele jaren gedund (want je hebt 'blijvers' en 'wijkers') en/maar pas na dertig á vijftig jaar geoogst. dus per bosperceel/bosgebied heb je gelukkig niet zo vaak last van de bosbouwtrekkers :D (bron: Staatsbosbeheer, de beslissingsbevoegde beheeder van 60 km2 (!) bos op de Noord-Veluwe 8) ) (in NL speelt ook amper dat fietsers last kunnen hebben van de sporen van bosbeheer want de meeste bospaden zijn geen fietspaden)
...maar het onderwerp is fietsen in Duitse bossen 🤔
Fietsen in Duitse bossen dus, daar heb ik ook nog steeds herinneringen aan.
P7150048_kl.jpg
In 2010 van Berlijn naar Zaltbommel via de Hanzeroute. Op een gegeven ogenblik alleen nog rul zand in het bos en niet meer door te komen met de fiets (schwalbe mr of mx 42 geloof ik toen). Ik was met mijn zoon en we werden op een gegeven ogenblik aangevallen door Horzels/dazen. Hebben toen regenpak aangetrokken en ons compleet ingespoten met DEET. Waren blij dat we redelijk heelhuids het bos konden uitkomen.
Wat je nog ook genoeg tegenkomt: zijn de onverharde paden:, wandelpad zeker, maar ook veel onderdeel van een fietsroute.

Bijlagen