Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Basel of Berlijn - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Basel of Berlijn

Het is Basel, en Düsseldorf.
(Net zo goed als dat het zot is als Duitsers het over Arnheim en Nimwegen hebben.)
Dusseldorp hoor je inderdaad nog maar zelden (net als Brunswijk of Atrecht), maar Bazel kan nog wel, net als Aken, Berlijn, Londen, Parijs, Luik, Doornik, Duinkerke of Kleef ;-).
Bouk schreef:
za 27 jun, 2020 20:48
Hoi! Wie kan mij advies geven over het volgende:

Ik ga over een paar weken mijn eerste solo fiets-vakantie doen en daar heb ik super veel zin in! Ik ben een redelijk ervaren mountainbiker en ik heb 3 weken om te gaan fietsen. Ik ga op mijn MTB met mijn kampeer spullen. Ik hoop onderweg vooral mooie natuur, idyllische dorpjes en andere reizigers te zien. Ik ga als vrouw alleen en dus is veiligheid voor mij ook een belangrijk onderdeel. (zoals genoeg camping plaatsen onderweg en regelmatig langs een dorpje komen) Daarnaast wil ik een rustig tempo kunnen aanhouden, met niet teveel hoogte meters maar wellicht juist wel onverharde wegen.

Ik twijfel tussen:
- R1 naar Berlijn (Harz vermijdend)
- of de Benjaminse route naar Basel.

Beide keren zou ik dan met de trein/bus terug gaan, of andersom met de trein/bus heen.
Wie heeft ervaring met beide routes? en wat heeft dan jouw voorkeur?

Bedankt alvast! :D
Nog weer even terug naar je idee. Je hoopt onderweg vooral mooie natuur, idyllische dorpjes en andere reizigers te zien.
Een paar jaar geleden zijn wij vanaf Basel langs de Rheinradweg terug gereden naar Xanten en vanaf daar rechtstreeks naar huis gefietst.

Zoals eerder opgemerkt is er een prima camping te vinden in Huningue. Toen wij daar aankwamen was de camping overvol, maar volgens de relaxte campingeigenaar moest er nog wel een plekje te vinden zijn. Het was een gezellige boel zo hutje mutje op elkaar met allerlei vakantiefietsers, enz. Of dit een goedkope camping was kan ik me niet herinneren, in Basel hebben we niet naar een camping gezocht dus we hadden geen vergelijk.
Ik kan beamen dat het eerste gedeelte aan de Franse kant een saai stuk is, langs een kanaal. Dat stuk is geen aanrader. Maar er is ook een Duitse kant waar je langs kunt fietsen.

Je fietst langs de Rijn. En hoe mooi is de natuur dan? Best mooi, maar de Rijn is er altijd. Soms mooi, zoals langs de Lorelei, de wijnbergen, maar soms ook wat saai zoals door industriegebieden, buitenwijken, etc.
Idyllische dorpjes kom je wel tegen en ook de steden als Koblenz en Köln zijn de moeite waard. Andere reizigers kom je er zeker tegen, het is immers een bekende fietsroute. Op een camping net buiten Köln kun je prima kamperen. Het centrum is binnen fietsafstand.

Dus tot zover denk ik dat je aan deze route veel plezier kunt beleven. Ook omdat je niet veel hoogtemeters fietst en dat ook niet wil.

Daarnaast heb je het erover dat je graag wellicht juist wel onverharde wegen wilt fietsen. Op de Rheinradweg, of Eurovélo 15 kom je niet heel veel onverhard tegen. Maar als je dat voor lief neemt kan ik je de route wel aanbevelen.

Wij hebben destijds de trein (Regionalbahn) genomen van Gronau (voor ons 2,5 uur fietsen) naar Karlsruhe. Wel een aantal keren overstappen en een dagje treinen, maar ook goedkoop met een Quer-durchs-Land ticket.
We hebben een paar dagen door het Schwarzwald zuidwaarts gefietst. Prachtige natuur, idyllische dorpjes, wel pittige klimmetjes, maar met een set up zoals jij gaat fietsen moet dat te doen zijn. Misschien dat je daar wat stukjes onverhard kunt fietsen. Of wellicht dat de Benjaminse route je wat meer onverharde wegen biedt dan de Rheinradweg.

We hebben na 3 dagen door het Schwarzwald een stukje met de trein overbrugd naar Basel en zijn van daaruit langs de Rijn naar huis gefietst (voelde overigens niet als “naar huis” fietsen).

Veel plezier in ieder geval!
willem.m schreef:
ma 29 jun, 2020 21:54
Het is Basel, en Düsseldorf.
(Net zo goed als dat het zot is als Duitsers het over Arnheim en Nimwegen hebben.)
Inderdaad. Laten we van Karlsruhe maar geen Karelrust maken, of wat denk je van Daarmond i.p.v. Dortmund? :D

En aan The Hague kan ik ook maar niet wennen :wink:
Als alternatief voor het hierboven genoemde saaie stukje tussen Basel en Strasbourg kan je dit gedeelte fietsen langs de wijnroute. Dat is iets meer westwaarts dan de Rijnroute en de EV15. Je fietst dan van Basel via Mulhouse - Colmar ( en het mooie Turckheim!) - Obernai tot Strasbourg langs de rand van het park van de Vogezen, doorheen de wijnvelden van de Elzas. Heel mooi en best pittig met veel korte venijnige hellingen. Ook culinair een aanrader.
Zeker het overwegen waard als je niet gehaast bent om van A naar B te geraken.
Inderdaad Nicovelo geweldige route! Wel zwaar vond ik, maar dat kan ook aan de vermoeide benen gelegen hebben.
willem.m schreef:
ma 29 jun, 2020 21:54
Het is Basel, en Düsseldorf.
(Net zo goed als dat het zot is als Duitsers het over Arnheim en Nimwegen hebben.)
De officiële aardrijkskundige naam in het Nederlands is Bazel. Ik vind het leuk om de naam Dusseldorp te gebruiken. Wordt weliswaar beschouwd als verouderd, maar dit is de eerst opgedoken naam van de plaats, toen nog een dorp.
Precies. We noemen dit verschijnsel taal. Taal verandert in de tijd en is afhankelijk van je eigen culturele achtergrond en positie.
Het mag van mij allemaal.
keesswart schreef:
ma 29 jun, 2020 22:42
Dusseldorp hoor je inderdaad nog maar zelden (net als Brunswijk of Atrecht),
Kees: Unie van Atrecht 1678. Een belangrijk moment uit de geschiedenis der Nederlanden.
De Hertog van Brunswijk.

Maar "What's in a name? " terug naar het onderwerp: Bazel of Berlijn/ Basel oder Berlin?
Toch kan het zo ook wel Babylonische worden, bv igv namen als Trèves of Lüttich op verkeersborden... :D
Flix schreef:
di 30 jun, 2020 10:10
Toch kan het zo ook wel Babylonische worden, bv igv namen als Trèves of Lüttich op verkeersborden... :D
Lijkt het fietsen meer avontuurlijk te maken. Aix-la-Chapelle, wie wil daar nu niet naar toe? Wel eens in Trst geweest?
Terug naar het onderwerp.
Je kunt op weg naar Bazel inderdaad leuk uitstapjes maken. In de Elzas is een keuze aan fietsroutes. Straatsburg staat bekend als de fietsstad van Frankrijk met een prachtige historische binnenstad. Het fietsen in Straatsburg zal ongetwijfeld nog meer bevorderd worden. De inwoners kozen afgelopen zondag een groene burgemeester.