Additionally, paste this code immediately after the opening tag: helm op e-bike verplicht? - Forum Wereldfietser

helm op e-bike verplicht?

236 berichten
Helm op e-bike verplicht. Dit schrijven het Centraal Plan Bureau en het Planbureau voor de leefomgeving in een advies dat vandaag wordt aangeboden aan de regering.

https://www.destentor.nl/binnenland/ver ... gn=stdc_st
Dat zou heel goed zijn, of snelheid begrenzen op 20 km/h.
Diverse studies in het buitenland hebben aangetoond dat het aantal ongelukken met 60 tot 88 procent kan worden teruggebracht als het dragen van een fietshelm verplicht is.
Merkwaardige conclusie over het effect van het dragen van een fietshelm.
Ook opmerkelijk:
Een verplichte fietshelm voor kinderen tot twaalf jaar [...]
De maatregel is met name belangrijk voor kinderen tussen de tien en veertien jaar. ,,Dat is de kwetsbaarste groep“, vertelde een traumachirurg van het AMC in een eerder interview.
Het verplichten van een helm voor E-bikers heeft twee positieve effecten: 1. minder hersenletsel en 2. demping van de Ebike verkoop.
eindgebruiker schreef:
di 30 jun, 2020 14:00
Ook opmerkelijk:
Een verplichte fietshelm voor kinderen tot twaalf jaar [...]
De maatregel is met name belangrijk voor kinderen tussen de tien en veertien jaar. ,,Dat is de kwetsbaarste groep“, vertelde een traumachirurg van het AMC in een eerder interview.
Diverse studies in het buitenland hebben aangetoond dat het naijleffect twee jaar aanhoudt. Heeft een kind gedurende twee jaar geen helm meer gedragen, dan beginnen automobilisten hem of haar weer gewoon aan te rijden.

Carl
Er zijn toch mensen die alles aangrijpen om ebikes te bashen...

Ik rij altijd met een helm op mijn ebike, behalve als ik naar de bakker ga op 500m van huis. Heb geen enkel probleem met een helm, zelfs op een gewone fiets draag ik die.

Maar om nu de snelheid te beperken naar 20 km/h.... wtf.
Ik zou het omdraaien. Zonder helm: max 20km/h, met helm 30 km/h zoals in de VS.
Bert van Sprang schreef:
di 30 jun, 2020 14:10
Het verplichten van een helm voor E-bikers heeft twee positieve effecten: 1. minder hersenletsel en 2. demping van de Ebike verkoop.
Bert van Sprang weer in topvorm. :D :D :D :D
Blackbelt schreef:
di 30 jun, 2020 14:14
Er zijn toch mensen die alles aangrijpen om ebikes te bashen...

Ik rij altijd met een helm op mijn ebike, behalve als ik naar de bakker ga op 500m van huis. Heb geen enkel probleem met een helm, zelfs op een gewone fiets draag ik die.

Maar om nu de snelheid te beperken naar 20 km/h.... wtf.
Ik zou het omdraaien. Zonder helm: max 20km/h, met helm 30 km/h zoals in de VS.
Er zou geen onderscheid gemaakt mogen worden, maar het aantal (al dan niet opgevoerde) e-bikes en bereiders dat mij dagelijks van het leven probeert te beroven is zelfs in Zeeland aan het oplopen tot minder leuke hoogte.

Wij dragen een helm, onze kinderen ook, punt uit. of dat nou verplicht is of niet. Het is gewoon een stuk drukker op de weg en men heeft over het algemeen ook nog meer haast dus je wordt zo over het hoofd gezien.
Shadow schreef:
di 30 jun, 2020 14:41
Blackbelt schreef:
di 30 jun, 2020 14:14
Er zijn toch mensen die alles aangrijpen om ebikes te bashen...

Ik rij altijd met een helm op mijn ebike, behalve als ik naar de bakker ga op 500m van huis. Heb geen enkel probleem met een helm, zelfs op een gewone fiets draag ik die.

Maar om nu de snelheid te beperken naar 20 km/h.... wtf.
Ik zou het omdraaien. Zonder helm: max 20km/h, met helm 30 km/h zoals in de VS.
Er zou geen onderscheid gemaakt mogen worden, maar het aantal (al dan niet opgevoerde) e-bikes en bereiders dat mij dagelijks van het leven probeert te beroven is zelfs in Zeeland aan het oplopen tot minder leuke hoogte.

Wij dragen een helm, onze kinderen ook, punt uit. of dat nou verplicht is of niet. Het is gewoon een stuk drukker op de weg en men heeft over het algemeen ook nog meer haast dus je wordt zo over het hoofd gezien.
Dit is gewoon een corona effect. Meer mensen gaan fietsen, of dat nu met een ebike is of een racefiets of een stadsfiets. Meer verkeer op de fietspaden betekent dat je af en toe voorbij moet of voorbij gereden wordt.
Wat wil je daar aan doen?

Ik vind ook dat er te veel auto's rond rijden....
Blackbelt schreef:
di 30 jun, 2020 14:46
Wat wil je daar aan doen?
Het zou fijn zijn als mensen begrepen dat je plek op de weg iets is wat je deelt met elkaar, niet opeist of afdwingt.
Mooi gezegd Shadow.
Blackbelt schreef:
di 30 jun, 2020 14:14
Er zijn toch mensen die alles aangrijpen om ebikes te bashen...
Ik kan wel geloven dat de explosief gestegen ekm's zorgen voor meer ongevallen.

mijn ervaring (de ervaring van een ander kan gerust anders zijn):
-ebikers reageren bijvoorbeeld slechter op een fietsbel.
-ebikers gebruiken meer plek op de weg, rijden breder.
-ebikers nemen vaak rare binnenbochten, te krap (ruime bocht) of te ruim (krappe bocht).
-ebikers zijn niet flexibel in hun snelheid en reageren traag op situaties.

Of dat nu komt door het ebiken op zich, of doordat de rijder minder focus heeft voor de wereld om hem heen, of doordat de ebiker een onervaren fietser is, of doordat de leeftijd hoger is, ik zou het niet weten. Misschien valt dit onder bashen, misschien niet, maakt me niet zo veel uit. Mensen op een niet-ondersteunde fiets lijken beter in balans met de situatie dan mensen op een ebike. Ik zou best willen snappen hoe dat komt.
Ha ik zie het al voor mij. Fietshelm op en het werkt als met veiligheidsgordel bij de automobilist, je waant jezelf veiliger dus trap die snelheid nog maar even verder aan. Met gevolg miljoenen overschrijdingen van snelheid in verkeer; kassa voor het Rijk.
Onveiligheid neemt alleen maar toe voor overige weggebruikers zoals voetgangers, bejaarden met rollator, enzovoorts.
Enfin, het is een advies.
fiets en helm.png
fiets en helm.png (68.85 KiB) 13372 keer bekeken
Sinds ik een speedpedelec heb, heb ik ook een helm. Die draag ik inmiddels ook op de gewone fiets.

E-bikers met een verplichte helm vind ik een goed idee. Alleen al omdat dan de (middelbare) scholieren waarschijnlijk deels weer teruggaan naar gewone fietsen (als de 25-scootertjes tenminste ook een helmplicht krijgen)
Shadow schreef:
di 30 jun, 2020 14:57

Het zou fijn zijn als mensen begrepen dat je plek op de weg iets is wat je deelt met elkaar, niet opeist of afdwingt.
+1
Door veiligheidsgordel, kreukelzone, airbag etcetera is de auto veel veiliger geworden. Dat sommigen hier niet goed mee om gaan, doet hier niets aan af.
Ik denk dat we de automobilist eerst maar eens moeten gaan verplichten een helm te gaan dragen. Net als dat bij een helmplicht voor fietsers het fietsgebruik zal afnemen zal dat bij automobilisten hopelijk hetzelfde bewerkstelligen (minder autogebruik). Zij zijn er met al hun veiligheidsmaatregelen er nog steeds de oorzaak van dat de mindere in het verkeer steeds vaker de klos is. ISA is blijkbaar nog steeds teveel gevraagd want stel je eens voor dat je opeens gas moet geven, nee trap eens op de rem.
Dus misschien maar eens gaan omdenken.
Shadow schreef:
di 30 jun, 2020 14:57
Blackbelt schreef:
di 30 jun, 2020 14:46
Wat wil je daar aan doen?
Het zou fijn zijn als mensen begrepen dat je plek op de weg iets is wat je deelt met elkaar, niet opeist of afdwingt.
Klopt, maar dat heeft niks te maken met de aanwezigheid van een motor, batterij of carbon wielen, een krom stuur of het model van de fiets.
Grandonneur schreef:
di 30 jun, 2020 16:34
Mooi gezegd Shadow.
Blackbelt schreef:
di 30 jun, 2020 14:14
Er zijn toch mensen die alles aangrijpen om ebikes te bashen...
Ik kan wel geloven dat de explosief gestegen ekm's zorgen voor meer ongevallen.

mijn ervaring (de ervaring van een ander kan gerust anders zijn):
-ebikers reageren bijvoorbeeld slechter op een fietsbel.
-ebikers gebruiken meer plek op de weg, rijden breder.
-ebikers nemen vaak rare binnenbochten, te krap (ruime bocht) of te ruim (krappe bocht).
-ebikers zijn niet flexibel in hun snelheid en reageren traag op situaties.

Of dat nu komt door het ebiken op zich, of doordat de rijder minder focus heeft voor de wereld om hem heen, of doordat de ebiker een onervaren fietser is, of doordat de leeftijd hoger is, ik zou het niet weten. Misschien valt dit onder bashen, misschien niet, maakt me niet zo veel uit. Mensen op een niet-ondersteunde fiets lijken beter in balans met de situatie dan mensen op een ebike. Ik zou best willen snappen hoe dat komt.
N=1

Ik zou er wel eens een studie over willen lezen.

Ik ben veel flexibeler in mijn snelheid, terug optrekken kost me,toch amper moeite.
Is het niet een gat in de regelgeving dat je wél een bromfietscertificaat nodig hebt voor een snorfiets, maar niet voor een e-bike die ook doorgaat tot 25km/u?

Ik vind een helmplicht tot 25km/u persoonlijk niet nodig, maar ik zie genoeg helmloze e-fietsers die harder gaan dan dat en bovendien ook nog fluisterstil en onherkenbaar zijn. Een snorfiets die 25 gaat hoor je wel aankomen en daarbij is in ieder geval geprobeerd om de bestuurder wat te leren via het bromfietscertificaat. Een e-bike is soms bijna onherkenbaar en trekt veel sneller op dan een snorfiets als je meetrapt.
Wat mij betreft mag alles op één lijn getrokken worden: als je 25 kan met een vorm van ondersteuning moet je in ieder geval een certificaat halen, een herkenningsteken op je voertuig voeren (dat oranje ding op het voorspatbord van snorfietsen) en een blauwe kentekenplaat hebben. Alles daarboven: helm verplicht.
Ik denk dat je op die manier al een hoop idioten van de weg haalt en meer duidelijkheid schept voor alle weggebruikers.

En dan ook e-bikes af en toe op de rollerbank zetten.