Additionally, paste this code immediately after the opening tag: post eens een foto van je vakantiefiets - Pagina 148 - Forum Wereldfietser

post eens een foto van je vakantiefiets

3705 berichten
Grum schreef:
za 09 nov, 2019 16:37
The mighty Ogre!
Lekker bruut. Heel fraai!
Mooie fiets idd!
fud0 schreef:
za 09 nov, 2019 18:01
Ik had dit jaar alle bidonhouders-opties erbij gebruikt: Dat hield in dat ik de bidonhouders onder aan bovenbuis en liggende voorbuis nu ook heb gebruikt.
Is goed bevallen. Onderste bidonhouder voor twee binnenbanden en canvaslint en bovenbuis isostar voor verfrissing of douche iig van wildkamperen.


SUNP0044 (2).JPG
Alleen de dynamo op de voorband vind ik niet ze mooi.
Het rendement is maar lala, en ze belanden wel eens tussen de spaken, en dat moet je met 50+ op een afdaling niet hebben.
Ik heb dynamo, omdat ik maar zelden in het donker fiets tijdens fietsvakanties en ik deze fiets voornl. voor fietsvakanties gebruik en ik een "ouderwetse" dynamo wel veel weerstand vind hebben, maar ook niet geloof dat een naafdynamo maar 5 % rendement verlies heeft oid., maar meer?
maar omdat ik dus het meest zonder licht fiets ik het prefereer om te fietsen met een "clean" wiel, zonder de weerstand dus die een naafdynamo wel continu geeft.

Een dynamo kun je met een ouderwetse beugel zeer stevig bevestigen, ik heb ook een oude beugel gebruikt, die je volgens mij niet meer kunt kopen. Het rendement is zeer goed, vind ik wel, met de juiste lamp? maar de lichtopbrengst bij naafdynamo is meestal toch meer en perfect.

Ook heb ik er idd. een hekel aan om hard af te dalen met licht aan/een dynamo. Ik probeer dat ook het liefst te voorkomen door voor donker bestemming bereikt te hebben, maar in nood neem ik lamp mee voor op stuur en reflector met batterijoptie, als ik in een seizoen rijd, met meer kans op mogelijk in donker moeten rijden.
Op onze vakantie/tochtenfietsen zit batterijverlichting, omdat wij daarmee zelden in het donker fietsen, maar op onze woon/werk/boodschappenfietsen een naafdynamo.
fud0 schreef:
za 09 nov, 2019 18:05
Gideon schreef:
ma 21 okt, 2019 12:37
Afbeelding

Raptobike lowracer met zelfgemaakte waterdichte banaan-tas (blauw)
Mooi en handig die tas onderaan het frame :)
Zelfgemaakt van pvc zijldoek, goed waterdicht
Volgens mij een oud draadje, maar ik pak hem met trots weer op.

Deze (endurance fiets, 28 mm banden) staat klaar om, evenals bestuurder, de eerste fietsreis te maken. Met Rome als vertrekpunt de Reitsma route via Toscane :D

3,5 kg op het stuur, 5,4 kg aan het zadel. Verder nog wat aan frame en in een klein rugtasje, en aan mijn lijf natuurlijk. In totaal 13,5 kg ex fiets.

(niet op de slappe zadeltas letten, er zit hier alleen vulling in en de lucht er niet uit laten lopen :roll: )
DSC_0346.JPG
Fietsmans schreef:
di 30 jun, 2020 13:24
Volgens mij een oud draadje, maar ik pak hem met trots weer op.

Deze (endurance fiets, 28 mm banden) staat klaar om, evenals bestuurder, de eerste fietsreis te maken. Met Rome als vertrekpunt de Reitsma route via Toscane :D

3,5 kg op het stuur, 5,4 kg aan het zadel. Verder nog wat aan frame en in een klein rugtasje, en aan mijn lijf natuurlijk. In totaal 13,5 kg ex fiets.

(niet op de slappe zadeltas letten, er zit hier alleen vulling in en de lucht er niet uit laten lopen :roll: )

DSC_0346.JPG
Mooi, alvast een goede reis gewenst.
Je bent lekker licht onderweg, ga je in hotels/B&B slapen?

Slingert die tas achter je zadel niet als je op de trappers moet?

En hoe geraak je in Rome?
DAT is een minimalistische setup! :D
Ik neem aan hotels en B&B's?

Let erop dat alles wat je in een rugzak stopt, steeds meer gaat wegen gaandeweg de dag.
Ik vind dat 10x niks, een rugzak. Maar er zijn hele volksstammen mtb'ers die er bij zweren.
Ik zou dat wat er in de rugzak zit in een half-framebag stoppen. Maar dat ben ik...

Ja, hoe kom je in Italie?
Alles wat aan mijn stuur hangt heeft te maken met slapen. Dat wil zeggen een lichtgewicht tentje, een slaapzak en een luchtbedje (wel een warme). Zo min mogelijk hotels/B&B dus, alleen tijdens mijn rustdagen (één per vijf dagen). Aan de toptube hangen de tentstokken trouwens.

Ik kom in Rome met het vliegtuig. De fiets stop ik in een fietsdoos. Daarbij haal ik mijn derailleur (hoeft niet uit elkaar, gewoon losdraaien en met ketting en al tussen het frame), trappers en stuur los. Wel even sleutelen in Rome dus.

Mijn rugtas weegt met bagage max. 2 kilo dus dat valt mee, en ik ben het gewend op lange stukken. Zonder rugtas fietst inderdaad fijner, maar gezien de beperkte mogelijkheden om spullen weg te stoppen is het noodzaak. Een half-framebag heb ik geprobeerd maar dan kon ik mijn bidons (twee keer 1 liter) niet kwijt.
Leuk om te lezen!

Ik ga dit jaar voor deze setup een week bikepacken door Nederland.
(Net gewogen: 8,3 kg excl eten en drinken)
4ECB1C9B-9881-4158-B9E6-0EB96DF70506.jpeg
Mooi passende tassen. Kan je nog wel staan met de fiets tussen je benen?
jwkeij schreef:
di 30 jun, 2020 16:07
Leuk om te lezen!

Ik ga dit jaar voor deze setup een week bikepacken door Nederland.
(Net gewogen: 8,3 kg excl eten en drinken)

Dat is het gewicht van de tassen? anders is dat wel belachelijk weinig.
Of de weegschaal is kapot.... dat kan ook nog!😂
Ik heb niet veel mee, hoor. Lange dagen fietsen en spartaans kamperen. Al ben ik bang dat ik minstens de helft van mijn bagagegewicht aan rantsoen meeneem.
@fedor: nét niet helemaal. Als er harde niet-vervormbare spullen in hadden gezeten had t niet gegaan.
Laatst ook 3 dagen onderweg geweest met 8 kg extra excl. eten en drinken, maar met tent, matje en slaapzak, kookspullen, reservekleding, regenjas etcetera. Geen kleding voor nat of koud weer.
2020-06-19 16.01.42.2.jpg
Het kan prima en het is erg leuk. Voor langere tochten zou ik de kleding voor nat of koud weer niet willen missen.
Voor de regen heb ik SealSkinz sokken en een Arcteryx Beta Hybrid jas voor. :wink: Kou... Tsjaa... ik heb daar alleen 1 thermoshirt LS voor mee. En anders, jammer dan voor mij.

Nu moet ik wel zeggen... Ik verbaas mij soms dat mensen 25kg aan bagage meeslepen. Hoe doe je dat?
Vraag mij dat serieus af.
jwkeij schreef:
di 30 jun, 2020 16:37
Voor de regen heb ik SealSkinz sokken en een Arcteryx Beta Hybrid jas voor. :wink: Kou... Tsjaa... ik heb daar alleen 1 thermoshirt LS voor mee. En anders, jammer dan voor mij.

Nu moet ik wel zeggen... Ik verbaas mij soms dat mensen 25kg aan bagage meeslepen. Hoe doe je dat?
Vraag mij dat serieus af.
Dat zijn vaak nog onervaren fietskampeerders die de luxe van een laag gewicht nog niet kennen, en hebben vaak ook het geld niet om goede lichtgewicht spullen aan te schaffen, en als het in de tassen past kan het toch mee?

Ik moet zeggen dat ik ook steeds minder meeneem, maar als je naar het Hoge Noorden gaat fietsen is wat je meeneemt toch wel anders (en zwaarder/volumineuzer) dan als je naar het zuiden fietst (de Alpen vermijdend)
Ja, richting het Noorden, worden de spullen groter en volumineuzer. Dat snap ik. 8)
En geld... Ik heb geen top-salaris. Ik sprokkel bijna alles 2e hands. Zo ook mijn Vaude 1/2 persoons tent. De Power Lizard van destijds 625,- voor 75,- kunnen overnemen.
jwkeij schreef:
di 30 jun, 2020 16:37
Nu moet ik wel zeggen... Ik verbaas mij soms dat mensen 25kg aan bagage meeslepen. Hoe doe je dat?
Vraag mij dat serieus af.
Dan is dat makkelijker dan je zou denken. Ik heb lang niet het zwaarste gekozen, bron; één of andere kampeerspullenwinkel:

-brander/tankjes 2kg
-slaapzak 2kg
-mat 2kg
-toiletspullen/ehbo 2kg
-tent 5kg
-kleding 4kg
-schoenen 2kg
-laptop/camera/laders 1kg
-tassen 3kg
-servies/kookgerei 2kg

en je bent bij 25. Veel spullen kunnen veel lichter ja. Maar deze fictieve persoon wil ook nog handdoeken mee. gereedschap. boeken. een stoeltje. zonnebril en een hoed. zwemspullen. een kussen. verrekijker. hangmat. paraplu.

Dus ja. kan best. mogelijk dat ie zelfs een geweldige vakantie heeft.