Additionally, paste this code immediately after the opening tag: geen fietsen meer in de treinen van NS - Pagina 15 - Forum Wereldfietser

geen fietsen meer in de treinen van NS

340 berichten
Martin E. van Doornik schreef:
di 30 jun, 2020 10:26
Heel mooi verwoord! :D
Het verzoek was on-topic te blijven. :roll:
Wat wordt verstaan onder: een fiets als hulpmiddel in deze context?
Mijn fiets is eigenlijk altijd een hulpmiddel, maar het lijkt dat de NS, jullie, informanten en discussianten, iets anders bedoelen. ?
BikerCH schreef:
wo 01 jul, 2020 07:02
Wat wordt verstaan onder: een fiets als hulpmiddel in deze context?
https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen ... trein.html
Update

Op de site van de NS is op dit moment deze tekst nog te vinden onder het kopje Veelgevraagde informatie
Let op! Tijdelijk geen fiets in de trein
Vanaf 12 mei zijn fietsen tijdelijk niet meer toegestaan in de trein, tenzij de (aangepaste) fiets dient als hulpmiddel. De Fietskaart Dal is dan ook tijdelijk niet te koop.


Via de site van de NS kun je nu een wel dagkaart fiets kopen. Er staat wel dat je je fiets moet registreren. Dat kan alleen via een NS-account.
Zeer curieus is de tekste op deze pagina:
https://www.ns.nl/producten/onbeperkt-r ... skaart-dal

Stal uw fiets alleen op een speciaal daarvoor bestemde plek in de trein. Is deze ruimte er niet? Dan mag de fiets niet mee.

Wat registreren dan voor zin heeft, is mij volstrekt onduidelijk.

Via de NS-app kun je nu gewoon een fietsdagkaart kopen. Apart regisreren hoeft dan niet meer. Dat zit blijkbaar in de app ingebakken.

Ik ben nog niet op het station geweest om te kijken of je een fietskaart uit de automaat kunt halen.

Peter
Ik heb net even geprobeerd en kon via die link van Peter van hierboven bij de registratiepagina komen - deze link dus:
Ik heb 'geproefdraaid' op Schiedam-Vlissingen (doe ik wel eens, familiebezoek en dan fiets ik met de wind mee terug), ik zou over drie kwartier kunnen vertrekken en zo te zien voorlopig ook met alle treinen daarna. Je kunt alleen 'vandaag' en 'morgen' registreren, niet verder vooruit. Het gaat per trein, dus bij overstappen moet je voor elke trein apart registreren.

Wat het precies toevoegt - geen idee. Kun je er rechten aan ontlenen? Omdat er ook staat dat je niet mee mag als er geen plek is. Ook als je hebt geregistreerd? Dat is inderdaad zeer curieus.

Fiets wel mee in de Intercity Direct is nieuw, toch?

Louise
Louise schreef:
wo 01 jul, 2020 10:40

Fiets wel mee in de Intercity Direct is nieuw, toch?
Dacht ik ook, maar zie, bericht uit 2017:
https://www.treinreiziger.nl/fiets-mag- ... ty-direct/
De NS website is inmiddels ook aangepast, de info m.b.t. de fiets is hier te vinden:

https://www.ns.nl/reisinformatie/fiets-in-de-trein.html

Men geeft het verzoek om de fiets vooraf te registreren....

Scroll je op deze pagina verder naar beneden dan kom je bij de veelgestelde vragen over het registreren, daar staat ondermeer:

Ben ik verplicht om mijn treinreis en/of fiets te registreren?
Nee, je bent niet verplicht om je treinreis te registreren en je bent dus ook niet verplicht om je fiets te registreren. Je mag ook reizen zonder reisregistratie. Wel verzoeken we je om je reizen te registreren.

Hierdoor kunnen wij – en jij als reiziger – vooraf zien hoe druk het in de trein gaat zijn en of er ruimte is om je fiets mee te nemen. Zo zorgen we samen voor een zo goed mogelijke spreiding en een zo veilig mogelijke reis.


En verder:

Krijg ik met een registratie voorrang als het druk is in de trein?
Nee, een registratie voor een reis geeft geen recht om te reizen in de trein waarvoor geregistreerd is. Datzelfde geldt voor de registratie van je fiets: een registratie geeft niet het recht om je fiets mee te nemen in de trein. Je kunt je fiets alleen meenemen in de trein als er plek is.

Wel zorgt het registreren van je reis en fiets ervoor dat je inzicht krijgt in de drukte in de trein voor zitplaatsen en fietsen.


Het lijkt er dus op dat het in de praktijk weer gewoon zo is zoals het altijd was: hopen dat er plaats is in de trein zodat je mee kunt.
PeterVanRijn schreef:
wo 01 jul, 2020 10:53
Louise schreef:
wo 01 jul, 2020 10:40

Fiets wel mee in de Intercity Direct is nieuw, toch?
Dacht ik ook, maar zie, bericht uit 2017:
https://www.treinreiziger.nl/fiets-mag- ... ty-direct/
Nou, dat hebben ze goed verstopt weten te houden dan!

En dat registeren - :roll: Voegt inderdaad helemaal niets toe zo.

Louise
Dat registreren is vermoedelijk het resultaat van overleg tussen NS en reizigersorganisaties. Om voor iedereen acceptabel te zijn, moet zo’n compromis op verschillende manieren uitgelegd kunnen worden, zonder dat iemand er enig recht aan kan ontlenen ;-).

In de nieuwsbrief van de Fietsersbond (zie hier) is te lezen: Het reserveren van een fiets in de trein wordt verzocht, niet verplicht. Met de aanmeldservice helpt NS reizigers een handje om vooraf te weten dat er voldoende plek is voor je fiets.
JJFietst schreef:
wo 01 jul, 2020 11:24
Wel zorgt het registreren van je reis en fiets ervoor dat je inzicht krijgt in de drukte in de trein voor zitplaatsen en fietsen.
Als het registreren niet verplicht is, zal het inzicht beperkt zijn. In het beste geval weet je dat er niet voldoende plek is.
F4DEFF59-1C96-4536-9F24-666C7EADEFF3.png
Erkend dat dat registreren zo zonder plaatsgarantie een beetje een lege huls is, maar ik zal het t.z.t. toch eens proberen.

Maar waar vind ik die registratie-optie? Heb wat rondgezocht in de NS-app, maar vooralsnog niks gevonden (en zeker niet zo'n screenshot als ericplan hierboven plaatst).
Volgens mij lopen de teksten van het vrijwillige registreren van je persoon en het verplicht registeren (dus eigenlijk reserveren) van je fiets een beetje door elkaar heen.

Ik zie dat je maar twee dagen vooruit kunt registeren. Tegen de tijd dat mijn rit eraan komt, half augustus, zal het een en ander wel verder uitgekristalliseerd zijn. Of alles zit tegen die tijd weer op slot..

Moet zeggen dat ik wel voor een reserverings-systeem van fietsen ben. Geen 'strijd' met andere fietsers op de schaarse plaatsen meer.
Peter Molog schreef: Via de NS-app kun je nu gewoon een fietsdagkaart kopen. Apart registreren hoeft dan niet meer. Dat zit blijkbaar in de app ingebakken.
Schreef ik al eerder. Ergens in de tekst van de NS staat dat ze je e-mailadres nodig hebben. En als je de app op je telefoon hebt staan, hebben ze dus ook een e-mailadres.
De registratie optie kun je hier vinden:

https://registreer-je-reis.ns.nl/

Via deze pagina log je in op je Mijn-NS Account. Even aanmaken voor het geval je dat nog niet hebt.
Vanmorgen even uitgeprobeerd en dat werkt goed. Je kiest je traject en ziet keurig hoeveel fietsplekken er nog vrij zijn.
Werkt alleen voor bestemmingen in het NS netwerk, stations waar alleen regionale vervoerders op rijden komen er niet in voor.

Op het moment dat ik dit schrijf werkt de site helaas niet, overbelast of nog kinderziektes?

Het zou inderdaad mooi zijn wanneer het niet een vrijblijvende maar een verplichte reservering zou zijn, waarbij je dan ook de zekerheid hebt dat je een gereserveerde plek hebt. Toch maar hopen dat iedereen nu ook reserveert en niet zomaar met een fiets op de trein stapt. Wie weet houden we er dan toch een mooi reserveringssysteem aan over :)
JJFietst schreef:
wo 01 jul, 2020 13:46
De registratie optie kun je hier vinden:

https://registreer-je-reis.ns.nl/
Dank, gevonden.
Heb hem even uitgetest voor een reis vandaag en hij geeft inderdaad keurig een aantal beschikbare plekken per trein. Hij staat overigens ook toe om in de middagspits met de fiets te reizen (wat normaalgesproken in juli en augustus ook het geval was) - die vraag kwam hier even tevoren ook nog aan bod.
Er kan dus een slotje op dit draadje.
eindgebruiker schreef:
wo 01 jul, 2020 11:53
JJFietst schreef:
wo 01 jul, 2020 11:24
Wel zorgt het registreren van je reis en fiets ervoor dat je inzicht krijgt in de drukte in de trein voor zitplaatsen en fietsen.
Als het registreren niet verplicht is, zal het inzicht beperkt zijn. In het beste geval weet je dat er niet voldoende plek is.
Voor wie al met zijn fiets op het perron staat is het echter te prefereren om niet te weten óf er voldoende plek is, boven wel weten dát er niet voldoende plek is.

Hans
Niet gereserveerd, wel een fiets dagkaart gekocht. Werkt prima, blij dat dit weer kan!

Mijn voorkeur is dat het nooit verplicht gaat worden om fietsen te reserveren, en dat er altijd voldoende ruimte is. Wel zo flexibel, en bespaart ons zorgen :)
IMG_20200701_211214.jpg
(waarom de afbeelding gedraaid is weet ik niet)
mrboot schreef:
wo 01 jul, 2020 21:11
Niet gereserveerd, wel een fiets dagkaart gekocht. Werkt prima, blij dat dit weer kan!

Mijn voorkeur is dat het nooit verplicht gaat worden om fietsen te reserveren, en dat er altijd voldoende ruimte is. Wel zo flexibel, en bespaart ons zorgen :)

(waarom de afbeelding gedraaid is weet ik niet)
Zo beter?
IMG_20200701_211214.jpg
IMG_20200701_211214.jpg (64.38 KiB) 3414 keer bekeken