Additionally, paste this code immediately after the opening tag: helm op e-bike verplicht? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

helm op e-bike verplicht?

236 berichten
Dat is toch prima, maar op het moment dat je dan wel valt en gewond bent aan je hoofd is dan de ervaring wel geldend?
Dit klinkt een beetje als 'het is bij mij nog nooit fout gegaan, dus waar hebben we het over?'
Er zijn gewoon veel ongevallen met letsel en een gebroken been geneest wat makkelijker als een schedelbasisfractuur, daarom rij ik wel met een helm.
kathy78 schreef:
do 02 jul, 2020 01:13
Even heel simpel ik zie een helmplicht niet zitten. Neem mijn ouders 76 en 82. Mijn moeder is de jongste maar hartritme stoornissen. Sinds kort een ebike omdat ze mijn vader heuvel op niet kan bijhouden omdat de medicijnen het hartvermogen terugschroeven. Moeders ziet er altijd piekfijn uit met kapperbezoek elke 2 weken. Je denkt toch niet dat ze met een helm op gaat rijden! En met haar alle dames uit de flat. Ze rijden rustig. Ze haalt de 20km echt niet. Dat haalt mn vader niet. En ja ze is sportief met 2-3x sportschool. Kortom fiets dan weg en minder conditie. Kijk bij 0km per uur geen doden gewonden etc maar er is ook zo iets nog als een risico berekening. Op 17 miljoen mensen komen er elk jaar zoveel om het leven door domme fouten in en om het huis. Ik begin me inmiddels toch af te vragen hoe ik ooit volwassen ben geworden met al die gevaarlijke dingen die ik deed zoals keihard naar school fietsen door een drukke stad, kunstrijdend op de schaats. Mag denk ik nu ook niet meer zonder airbags en padding :shock: Trouwens nog wat aan ouderen gevraagd en een aantal was wel eens met de ebike gevallen maar allemaal beurse heupen! Niks met hoofd. De meeste gaven aan dat dit bij opstappen gebeurde als de fiets nog in een te hoge stand stond. Mijn omgebouwde ebike begint pas bij 9km of zo te ondersteunen maar bij gewone begint dat schijnbaar gelijk en als je dan in turbo staat. Vlak ook niet uit dat je zo,n helm overal naartoe moet slepen. Veel moeders worden dan helemaal gek bij het boodschappen doen. Nog meer leuke dingen om te slopen door vandalen en dieven. Ik denk dat de mens ook zelf een beetje autonoom over zn leven moet blijven
Mijn tante is 77 jaar oud. Fietst heel regelmatig toertjes met vriendinnen van 30-50km onderbroken door een koffietje en een pannekoek.
Ze gaat ook elke 2 weken naar de kapper, en een helm.... nee, dan is mijn haar in de war.

Tot ze vorig jaar van de rand van een betonnen fietspad reed. Kwam een tegenligger die haar NIET raakte, maar ze week wat uit, en ging toen met het voorwiel van het pad af, en omdat de grond er naast een pak dieper was ging ze vol met het gezicht de grond op. Gelukkig niet op het beton, maar wel op keiengrond.
Resultaat, hersenschudding, paar tanden afgebroken, en een dikke bult op het voorhoofd. Een volle week ziekenhuis....
Het heeft 4 weken geduurd eer de diepe blauwe plekken uit haar gezicht waren, 7 tandartsbezoeken, en 3 maanden regelmatig hoofdpijn.
Guess what: nu draagt ze een helm. Het haar... met een kammetje in de fietstas ziet dat er ook een beetje toonbaar uit.
Ik passeer regelmatig e-bikes wat dan zoveel zou betekenen dat als ik fiets of erg hard kan lopen, ook een helm zou moeten dragen volgens dat advies.
Bij bepaalde snelheid en 'bevolkingsgroep' leg je een helm verplichting op, dan kom je al snel uit op leeftijddiscriminatie.
Althans als je een helm relateert aan snelheid en hiermee aan veiligheid.

Eenzijdige ongelukjes komen in veel situaties voor.
Zelfs in de thuissituatie met soms dodelijk resultaat zoals val van een trap.
Veel vaker kom je er vanaf met schaafwondjes, een gebroken lichaamsdeel of lichte hersenschudding.

Veel mensen menen dat jarenlang drankmisbruik vooraf moet gaan aan schade aan de hersenen..... maar enkele weken 'vakantie zuipen' en 'comazuipen' is al oorzaak van hersenletsel. Ook drugsgebruik kan blijvende hersenschade (= hersenletsel) als gevolg hebben. En dan nog al die verkeersslachtoffers t.g.v. alcohol en deelname aan het verkeer!

Resumerend; deelname aan het leven zit vol risico's. Zo'n helmplicht heeft veel weg van symptoombestrijding.
joukon schreef:
do 02 jul, 2020 09:09
...
Resumerend; deelname aan het leven zit vol risico's. Zo'n helmplicht heeft veel weg van symptoombestrijding.
+1
Ik vind dat jij dingen vaak treffend duidt.
Ook binnen de fiets-branche zien de meningen verdeeld.
https://nieuwsfiets.nu/2020/07/02/menin ... aantal_269
joukon schreef:
do 02 jul, 2020 09:09
Ik passeer regelmatig e-bikes wat dan zoveel zou betekenen dat als ik fiets of erg hard kan lopen, ook een helm zou moeten dragen volgens dat advies.
Bij bepaalde snelheid en 'bevolkingsgroep' leg je een helm verplichting op, dan kom je al snel uit op leeftijddiscriminatie.
Althans als je een helm relateert aan snelheid en hiermee aan veiligheid.
maar daar relateer je het niet aan. Je relateert het aan rijden op een fiets met ondersteuning, een gemotoriseerd voertuig dus.

helmplicht voor kinderen t/m 12 jaar is natuurlijk wél aan merken als onderscheid naar leeftijd (discriminatie vind ik een groot woord).
bert sitters schreef:
do 02 jul, 2020 11:07
Ook binnen de fiets-branche zien de meningen verdeeld.
https://nieuwsfiets.nu/2020/07/02/menin ... aantal_269
Opmerkelijk, Abus vindt fietsdoden belangrijker dan obesitasdoden (ja, ik chargeer):
De vergelijking tussen het aantal ongevallen en het effect van minder fietsers gaat wat ons betreft niet op. Ieder slachtoffer van een ongeval met dodelijke afloop of letsel wat voorkomen had kunnen worden door het dragen van een fietshelm is er een teveel.
Grandonneur schreef:
do 02 jul, 2020 11:29

maar daar relateer je het niet aan. Je relateert het aan rijden op een fiets met ondersteuning, een gemotoriseerd voertuig dus.
Dat is het, denk ik.
De discussie zou heel wat eenvoudiger zijn mocht de e-fiets algemeen erkend worden als een gemotoriseerd voertuig.
Helmplicht op een fiets? Mmm ...
Helmplicht op een gemotoriseerd voertuig? Lijkt al heel wat overtuigender.
Ik denk niet dat fietsen op een Ebike heel erg bijdraagt aan je vetverbranding, wel aan het verbeteren van je conditie.
eindgebruiker schreef:
do 02 jul, 2020 11:45
...
Opmerkelijk, Abus vindt fietsdoden belangrijker dan obesitasdoden (ja, ik chargeer):
De vergelijking tussen het aantal ongevallen en het effect van minder fietsers gaat wat ons betreft niet op. Ieder slachtoffer van een ongeval met dodelijke afloop of letsel wat voorkomen had kunnen worden door het dragen van een fietshelm is er een teveel.
Tja, verkeersveiligheid is een lucratief verdienmodel. En reclame werkt zo dat je eerst mensen angst (of hebberigheid) aanpraat, daarna de oplossing aanreikt en hen tot slot verleidt om het product of de dienst af te nemen.

Helaas lukt dat met obesitas niet goed, terwijl dat, in Nederland, althans een veel groter en groeiend probleem met zeer nadelige effecten op de langere termijn (kanker, hart- en vaatziekten, diabetes etc). Een probleem niet alleen voor de mensen zelf, maar ook voor hun naasten (mantelzorg) en de maatschappij die voor de zorgkosten moet opdraaien - geld dat bijvoorbeeld niet aan verkeersveiligheid kan worden besteed. Er valt door de markt helaas heel veel aan ongezonde voeding en gezondheidszorg te verdienen. De overheid heeft mooie praatjes over preventie (vgl het Preventieakkoord), maar doet in de praktijk weinig om incentives uit ons systeem voor 'ongezondheid' te halen. En dus gaan er nog meer mensen 'onnodig' (lees: niet ter vervanging van ww-verkeer met de auto, of vanwege een fysieke beperking) op een ebike fietsen: voor het gemak of uit fysieke noodzaak vanwege ongezond leven. Het is een rare wereld.

Tot zover mijn offtopicbijdrage.
Blackbelt schreef:
do 02 jul, 2020 08:16
[...]

Tot ze vorig jaar van de rand van een betonnen fietspad reed. Kwam een tegenligger die haar NIET raakte, maar ze week wat uit, en ging toen met het voorwiel van het pad af, en omdat de grond er naast een pak dieper was ging ze vol met het gezicht de grond op. Gelukkig niet op het beton, maar wel op keiengrond.
[...]
Waar het om gaat is dat de oorzaken aangepakt worden, dan zijn er vanzelf minder gevolgen. Er is, vooral bij wegbeheerders, weinig aandacht voor potentieel gevaarlijke situaties zoals dit soort bermen. Het zijn vaak relatief simpele maatregelen, zoals een vergevingsgezinde berm of kantbelijning, weghalen van overbodige paaltjes enz.

Rijksoverheid stelt momenteel 500 miljoen beschikbaar, juist voor dit soort maatregelen. https://vervoerregio.nl/pagina/20200626 ... -2020-2021
Maar dan moet een wegbeheerder wel met plannen komen.
Bert van Sprang schreef:
do 02 jul, 2020 11:51
Ik denk niet dat fietsen op een Ebike heel erg bijdraagt aan je vetverbranding, wel aan het verbeteren van je conditie.
Al eens ooit op een e-bike gereden? Er is zo iets als stuurlui en wal!!
Rokon schreef:
do 02 jul, 2020 20:22
Bert van Sprang schreef:
do 02 jul, 2020 11:51
Ik denk niet dat fietsen op een Ebike heel erg bijdraagt aan je vetverbranding, wel aan het verbeteren van je conditie.
Al eens ooit op een e-bike gereden? Er is zo iets als stuurlui en wal!!
Ik heb nog nooit op een e-fiets gereden, maar wat ik wel zeker weet is dat je op een gewone fiets heel lang moet fietsen voor je een enigszins significante hoeveelheid vet verbrandt.
derdekeer schreef:
do 02 jul, 2020 20:44

Ik heb nog nooit op een e-fiets gereden, maar wat ik wel zeker weet is dat je op een gewone fiets heel lang moet fietsen voor je een enigszins significante hoeveelheid vet verbrandt.
Meten = weten.
Hieronder een spinning sessie met zeer lage intensiteit.
screenshot.680.jpg
Trainingseffect lees hieronder. Dit resultaat is voor mij geen streven. Het laat zien dat het wel mogelijk is om vet te verbranden.
screenshot.681.jpg
screenshot.681.jpg (57.1 KiB) 3935 keer bekeken
joukon schreef:
do 02 jul, 2020 21:05


Meten = weten.
Even een berekening op een bierviltje.
Stel dat je op een e-bike zit en 80 W op de pedalen zet. De motor doet daar nog wat bij, dus je schiet flink op.
Een fietsend lichaam is niet zo efficiënt. De efficiënt ligt meestal ergens tussen de 20 en de 25 %.
Laat me dus veronderstellen dat het lichaam van de e-fietser 400 W produceert (de onderkant van de efficiëntie) om 80 W op de trappers te zetten.
Ik reken hier even met grootteordes, iemand anders mag het verfijnen.
400 W, dat wil zeggen dat je ongeveer per 10 seconden een kilocalorie verbruikt. Om aan 1000 kilocalorieën te komen, moet je 10 000 seconden fietsen, pakweg twee uur en drie kwartier.
Maar die calorieën komen niet alleen uit vet. Het lichaam spreekt ook de voorraad koolhydraten aan. Laten we zeggen dat 60 % uit lichaamsvet komt, 600 calorieën dus. Vet bevat ruwweg 9 calorieën per gram. Afgerond gebruik je dan 70 gram lichaamsvet op een tocht van iets minder dan drie uur.
Je kunt wat morrelen aan de cijfers in de berekening, maar de conclusie lijkt me duidelijk: Ja, je verbrandt vet maar veel is het niet.

EDIT: Dit is vanzelfsprekend volledig offtopic, mijn excuses hiervoor.
Ik heb wel eens op een Ebike gefietst, ik kreeg het er koud van.
Bert van Sprang schreef:
do 02 jul, 2020 21:48
Ik heb wel eens op een Ebike gefietst, ik kreeg het er koud van.
Nu we toch volledig offtopic gaan ... Die opmerking spreekt me wel aan. Als ik met mijn vrouw fiets, doen we het altijd rustig aan, en dan moet ik véél meer kleren dragen dan wanneer ik alleen op pad ga. Het verschil is vrij verbijsterend. Daarom ook dat je veel e-fietser ziet die op een zonnige lentedag in dikke donsjassen rijden, denk ik.
derdekeer schreef:
do 02 jul, 2020 20:44
Rokon schreef:
do 02 jul, 2020 20:22
Bert van Sprang schreef:
do 02 jul, 2020 11:51
Ik denk niet dat fietsen op een Ebike heel erg bijdraagt aan je vetverbranding, wel aan het verbeteren van je conditie.
Al eens ooit op een e-bike gereden? Er is zo iets als stuurlui en wal!!
Ik heb nog nooit op een e-fiets gereden, maar wat ik wel zeker weet is dat je op een gewone fiets heel lang moet fietsen voor je een enigszins significante hoeveelheid vet verbrandt.
Dat dacht ik al, van horen zeggen zijn er al heel veel van een kale reis teruggekomen
Ik denk dat we weer even terug moeten naar het onderwerp;

moet een helm voor e-bikers verplicht worden, voor iedereen of helemaal niet?

Wat mij betreft voor iedereen, wat cijfers zeggen boeit me niet zo, die leest iedereen toch maar naar eigen inzicht en trekt vervolgens de gewenste conclusie. (Iets met ‘lies, damn lies and statistics’ ...)

Maar er zijn vast genoeg afwijkende inzichten hier?
Als je aan 25 km/u valt met een e-bike, een racefiets, een tandem, een step, ... en je valt fout heb je problemen zonder helm. Met helm heb je gewoon meer kans dat het kan meevallen. Ik draag altijd een helm, of het woon-werkverkeer is of op een fietstocht. Is gewoon een attitude. Ik heb daar geen wetten voor nodig.