Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vraag over gps - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

vraag over gps

Behalve een steile leercurve hebben de Garmins nog een andere feature: https://forums.garmin.com/sports-fitnes ... uring-ride

Het is dus niet aan te raden om vlak voor je vakantie nog even de firmware te updaten. En ja, zo’n Garmin stond ooit op m’n verlanglijst, maar nu niet meer.
Kortom:
- Elk van de drie alternatieven (GPS, telefoon, papieren kaart) heeft voor- en nadelen die uitentreuren op dit forum zijn behandeld.
- Er zijn mensen die goed overweg kunnen met een dedicated GPS en deze bij voorkeur gebruiken voor navigatie.
- Er zijn mensen die liever hun telefoon gebruiken, wat bijvoorbeeld voor de hand ligt als je een naafdynamo hebt.
- Er zijn mensen die het liefst een papieren kaart volgen.
- En er zijn mensen die zweren bij hybride oplossingen (twee of zelfs drie van bovenstaande opties).

Zullen we afspreken dat we de TS informeren over de eigen voorkeuren met respect voor mensen die er anders over denken? Het is vervolgens aan de TS (of andere geïnteresseerden) om op basis van de eigen voorkeuren en omstandigheden een afgewogen keuze te maken.
willem.m schreef:
di 07 jul, 2020 12:22
Kortom:
- Elk van de drie alternatieven (GPS, telefoon, papieren kaart) heeft voor- en nadelen die uitentreuren op dit forum zijn behandeld.
- Er zijn mensen die goed overweg kunnen met een dedicated GPS en deze bij voorkeur gebruiken voor navigatie.
- Er zijn mensen die liever hun telefoon gebruiken, wat bijvoorbeeld voor de hand ligt als je een naafdynamo hebt.
- Er zijn mensen die het liefst een papieren kaart volgen.
- En er zijn mensen die zweren bij hybride oplossingen (twee of zelfs drie van bovenstaande opties).

Zullen we afspreken dat we de TS informeren over de eigen voorkeuren met respect voor mensen die er anders over denken? Het is vervolgens aan de TS (of andere geïnteresseerden) om op basis van de eigen voorkeuren en omstandigheden een afgewogen keuze te maken.
zo mee eens.
Voordeel van mijn Etrex vind ik de pret die je vooraf hebt als je een route maakt in Basecamp op je computer. uitzoeken hoe je het prettigst rijden kunt, de hoogteverschillen, de campings langs de route etc. en dan alles in de Garmin laden en op pad!
Maar ik zal niet sneu doen over iemand die het anders doet, al vraagt ie in elk dorp de weg...
willem.m schreef:
di 07 jul, 2020 12:22
Zullen we afspreken dat we de TS informeren over de eigen voorkeuren met respect voor mensen die er anders over denken? Het is vervolgens aan de TS (of andere geïnteresseerden) om op basis van de eigen voorkeuren en omstandigheden een afgewogen keuze te maken.
Mee eens hoor.

Echter, TS vroeg om advies, en dat is wat anders als dat iedereen over zijn voorkeuren en methodieken begint te palaveren. Zoiets als iemand die vraagt op een tech-forum welke mobiel ie zal kopen, en dat iedereen hem een Nokia 7210 gaat aanraden, want zo mooi compact en man, wat een batterij-duur!
Hallo daar, we leven sinds 2007 in de tijd van de smartphone.

Dus iedereen moet vooral gebruiken wat ie leuk vind/gewend is/etc, maar ga het niet verkopen als de oplossing anno 2020. Zo kwam ik ooit een fietsend meisje op De Groene Weg tegen, die zich een Mio had laten aanpraten (misschien ook wel op dit forum); het kind gebruikte toch voornamelijk Maps op haar smartphone, want al dat gedoe met die Mio...

Maar teruglezend zag ik dat TS absoluut géén smartphone wilt gebruiken voor navigatie, en ben ik dus uitgel*ld. “Dit was Onze Tijden, teug naar de andere...” (vrij naar Hans Goedkoop) :lol:
hapipiko schreef:
di 07 jul, 2020 14:15
Voordeel van mijn Etrex vind ik de pret die je vooraf hebt als je een route maakt in Basecamp op je computer. uitzoeken hoe je het prettigst rijden kunt, de hoogteverschillen, de campings langs de route etc. en dan alles in de Garmin laden en op pad!
Dit. De GPS gebruik ik alleen op de meest simpele methode (tracks laden en volgen).

In Basecamp lekker uitgebreid aanklooien om een mooie route te maken. Soms gebruik ik de Fietsersbond-routeplanner (routetype "natuurgebieden") om mezelf te "verrassen", maar zelf maak ik leukere routes ;)
Ik ben een groot fan van Garmin apparaten onder andere vanwege de standaard AA batterijen. Ik merkte wel dat mijn GPSMap 64 redelijk traag was en ik zag in de error-log dat het apparaat met nieuwe alkaline batterijen toch een "low power" melding gaf. Dit gaat ten koste van de opstarttijd. Tijdens normale bediening merk je het verschil niet maar het lijkt dat het apparaat de CPU wat langzamer zet tijdens het initialiseren als er niet genoeg stroom aanwezig is.
Mooi ontwerp maar wel vervelend, de oplossing is denk ik overstappen op Lithium batterijen, ik ga op onderzoek.
GPS.jpg
Fedor schreef:
wo 08 jul, 2020 08:29
In Basecamp lekker uitgebreid aanklooien om een mooie route te maken. Etc.
Dat heeft dan overigens niks met welk GPS systeem je gebruikt te maken.
In alle systemen (i.e. Garmin, smartphone) kun je de door jou met zoveel zorg en plezier gegenereerde GPX tracks importeren om hem te gaan gebruiken.
Flix schreef:
wo 08 jul, 2020 12:05
Fedor schreef:
wo 08 jul, 2020 08:29
In Basecamp lekker uitgebreid aanklooien om een mooie route te maken. Etc.
Dat heeft dan overigens niks met welk GPS systeem je gebruikt te maken.
In alle systemen (i.e. Garmin, smartphone) kun je de door jou met zoveel zorg en plezier gegenereerde GPX tracks importeren om hem te gaan gebruiken.
We praten langs elkaar heen: in Basecamp bereid ik mijn route voor.
mijn methode (ieder staat vrij het anders te doen) is per dagroute 8-10 waypoints te zetten en die dan in de Etrex te laden.
zo fiets ik elke dag van waypoint naar waypoint.

Is het mogelijk die waypoints ook in een telefoon te zetten? Zoekt de telefoon dan via een zelfgemaakte route de waypoint op? Ik weet het niet, want ik navigeer niet op mijn iPhone.
Als ik batterijen in mijn Etrex heb, kan ik er drie dagen mee fietsen.
Als ik er oplaadbare batterijen in zet, en hem aansluit op de Kemo, is dat niet beperkt.
hapipiko schreef:
do 09 jul, 2020 16:16
We praten langs elkaar heen: in Basecamp bereid ik mijn route voor.
mijn methode (ieder staat vrij het anders te doen) is per dagroute 8-10 waypoints te zetten en die dan in de Etrex te laden.
zo fiets ik elke dag van waypoint naar waypoint.
Is het mogelijk die waypoints ook in een telefoon te zetten? Zoekt de telefoon dan via een zelfgemaakte route de waypoint op?
Hoe weet je dan dat de Etrex ook de meest geschikte route tussen die waypoints kiest? Met andere woorden: waarom maak je niet meteen een track in Basecamp?
Ik heb net een Edge 830 gekocht. Ik heb er 2 dagen wat woon/werk/afspraak ritjes mee geprobeerd en ik ben nu al onder de indruk hoeveel soepeler en intuïtiever dit werkt dan smartphone apps.

Hop, weg met die energieverslindende en onhandige smartphone navigatie apps :D en geen junk van het stopcontact als ik op reis ben.
LOL. Gefeliciteerd.
Dan zal die Edge in jouw geval ook wel beter bellen. En Whatsappen. En surfen. En betalen. En ... 8)

Maar ik ben toch even in de materie gedoken, om te kijken of ik mijn mening moet bijstellen.
Lees ik: max. 20 uur batterijduur; dat is 2 dagen voor mij, en ik vermoed dat als je ‘m vaker gebruikt hebt, en tijdens de rit veel mee pielt (zoals ik met de iPhone), die 20 uur al snel een stuk korter wordt.
Tot zover het niet gebruiken van stopcontacten-junk.
Flix schreef:
za 11 jul, 2020 07:23
LOL. Gefeliciteerd.
Dan zal die Edge in jouw geval ook wel beter bellen. En Whatsappen. En surfen. En betalen. En ... 8)

Maar ik ben toch even in de materie gedoken, om te kijken of ik mijn mening moet bijstellen.
Lees ik: max. 20 uur batterijduur; dat is 2 dagen voor mij, en ik vermoed dat als je ‘m vaker gebruikt hebt, en tijdens de rit veel mee pielt (zoals ik met de iPhone), die 20 uur al snel een stuk korter wordt.
Tot zover het niet gebruiken van stopcontacten-junk.
Ik heb die 830 al wat langer en moet zeggen dat die batterijduur ook met het scherm constant aan erg lang is. grote voordeel voor mij is dat ik het stopcontact gewoon mee op de fiets heb. :wink:
peter de rijk schreef:
do 09 jul, 2020 19:34
hapipiko schreef:
do 09 jul, 2020 16:16
We praten langs elkaar heen: in Basecamp bereid ik mijn route voor.
mijn methode (ieder staat vrij het anders te doen) is per dagroute 8-10 waypoints te zetten en die dan in de Etrex te laden.
zo fiets ik elke dag van waypoint naar waypoint.
Is het mogelijk die waypoints ook in een telefoon te zetten? Zoekt de telefoon dan via een zelfgemaakte route de waypoint op?
Hoe weet je dan dat de Etrex ook de meest geschikte route tussen die waypoints kiest? Met andere woorden: waarom maak je niet meteen een track in Basecamp?
De meest geschikte routes maakt Basecamp aan de hand van de instellingen.
BC kan bv een korte route kiezen, of een mooie route die iets langer is. Of een route zonder veel klimmetjes. Hangt af van de instellingen.
Mijn Etrex heeft precies dezelfde instellingen, en die berekent dan dezelfde route als BC doet.
Ik maak in BC een route, en zet die om naar een spoor.
Een spoor (track) kan ook, alleen is dat veel absoluter: moet je wegens bv een wegomlegging van je spoor af, dan moet je maar zien of je ooit nog weer op dat spoor terugkomt.
Ik ben daar juist mee bezig en denk dat te ondervangen door om de 20 km een waypoint te maken, die ik dan ook in de etrex laad. Moet je van het spoor afwijken, dan laat ik de etrex de dichtbijzijnde waypoint op de route zoeken, en ben ik daar, dan volg ik het spoor weer.
Voordeel van een route is wel dat je makkelijker van de route kunt afwijken, er wordt dan een herberekening gemaakt door de Etrex.
Maar nog belangrijker vind ik het signaal dat aangeeft om links of recht te gaan.
Ik maak mijn routes in Google Maps (Fijn om ook in Streetview te zien waar je fietst) en maak er een Track van via deze web:
https://mapstogpx.com/, werkt perfect! De track stuur ik via Mapsourse ( Mapsource bevalt me nog steeds beter dan Basecamp) naar mijn GPS.
Peter.
Flix schreef:
za 11 jul, 2020 07:23
LOL. Gefeliciteerd.
Dan zal die Edge in jouw geval ook wel beter bellen. En Whatsappen. En surfen. En betalen. En ... 8)

Maar ik ben toch even in de materie gedoken, om te kijken of ik mijn mening moet bijstellen.
Lees ik: max. 20 uur batterijduur; dat is 2 dagen voor mij, en ik vermoed dat als je ‘m vaker gebruikt hebt, en tijdens de rit veel mee pielt (zoals ik met de iPhone), die 20 uur al snel een stuk korter wordt.
Tot zover het niet gebruiken van stopcontacten-junk.
De echte reden dat ik een Garmin heb gekocht voor navigatie is dat het stroomverbruik veel lager is. Dat het veel beter werkt was een beetje om te trollen maar ook wel een beetje waar. Ik vind veel (navigatie) apps op de smartphone toch wel vrij middelmatig werken, misschien is dit op de iPhone allemaal beter (maar heeft weer andere serieuze nadelen waarom ik toch Android heb op mijn telefoon)

Navigeren op een smartphone met OSMAnd kost gemiddeld 2,5W (10Wh smartphone accu in 4 uur leeg), navigeren op een Garmin kost 0,25W (3,7Wh interne Garmin accu in 15 uur leeg), factor 10 minder dus. Dat betekent dat je veel langer met je powerbank lading kan doen. Whatsappen, surfen, bellen e.d. kan beperkt worden tot max een uur per dag. en is minder essentieel dan navigeren wat je de hele dag doet tijdens het fietsen.
Petervd schreef:
za 11 jul, 2020 19:10
Ik maak mijn routes in Google Maps (Fijn om ook in Streetview te zien waar je fietst) en maak er een Track van via deze web:
https://mapstogpx.com/, werkt perfect! De track stuur ik via Mapsourse ( Mapsource bevalt me nog steeds beter dan Basecamp) naar mijn GPS.
Peter.
Ja, dat doe ik ook, werk gek genoeg vrij goed. Het werkt zelfs het beste als je Google Maps op "lopen" hebt staan, in Nederland dan. (de fietsen-stand kent allemaal rare beperkingen of bepaalde wegen niet.)
Enige jammere is dat het alleen op een desktop/laptop werkt.
hapipiko schreef:
za 11 jul, 2020 16:16
Voordeel van een route is wel dat je makkelijker van de route kunt afwijken, er wordt dan een herberekening gemaakt door de Etrex.

Dit vind ik geen voordeel want bij lange routes (> 50 km) doet mijn eTrex er tientallen minuten over om de route te herberekenen. En het is voldoende om even verkeerd te rijden om een herberekening te triggeren.

Ik gebruik graag brouter.de of routeyou.com om een spoor te maken. Routeyou heeft een fijne optie om onverharde wegen extra aan te geven zodat je hele mooie gravelroutres kan maken.

Beide websites zijn vele malen performanter dan Basecamp wat toch wel veel zegt over de kwaliteit van Garmins software departement.
Precies wat bdr schrijft. In een stad kan het misschien nog wel handig zijn om een route te hebben naar een lokatie toe maar als dat meer dan 5 kilometer is dan snapt de Etrex dat vaak al niet, simpel omdat er teveel wegen zijn en de computer die het uit moet rekenen gewoon niet krachtig genoeg is hiervoor. Als je in een gebied met weinig wegen fietst kan het wel maar is het nog steeds niet ideaal, want die track is vaak gemaakt door iemand die daar de omgeving kent en je over rustige en mooie weggetjes van A naa B laat rijden, Een computer houdt daar geen rekening mee.

Dus als je inzoomt tot zeg 200m in de stad dan is de kans dat je van de track afrijdt ook niet zo groot, en als dat een keer gebeurd gewoon de volgende afslag nemen als dat kan om weer op de track te komen, Door het niet hoeven herberekenen wordt er ook nog eens stroom bespaard.
Ik volg altijd m’n spoor en zeker in het buitenland zoals Zwitserland of Oostenrijk heb ik geen behoefte aan herberekenen, integendeel. Dan bepaal ik graag zelf hoe ik weer op m’n spoor kom, rekening houdend met het terrein en de soort wegen. Dat is dus soms een stukje dezelfde foute weg terug.
bast1aan schreef:
za 11 jul, 2020 21:02
...
Navigeren op een smartphone met OSMAnd kost gemiddeld 2,5W (10Wh smartphone accu in 4 uur leeg), navigeren op een Garmin kost 0,25W (3,7Wh interne Garmin accu in 15 uur leeg), factor 10 minder dus. Dat betekent dat je veel langer met je powerbank lading kan doen. Whatsappen, surfen, bellen e.d. kan beperkt worden tot max een uur per dag. en is minder essentieel dan navigeren wat je de hele dag doet tijdens het fietsen.
Mmmm.... Na 64 km fietsen met OSMand is de batterij van mijn 4jaar oude SM (Android) voor 50% leger. De batterij is 5300mAh. Ik zou het nog iets meer kunnen optimaliseren. Na 15sec in slaapmodus en 15 sec voor de afslag terug uit slaapmodus. Loopt perfect.
PatrickL schreef:
zo 12 jul, 2020 13:07
Mmmm.... Na 64 km fietsen met OSMand is de batterij van mijn 4jaar oude SM (Android) voor 50% leger.
De batterij is 5300mAh. Ik zou het nog iets meer kunnen optimaliseren. Na 15sec in slaapmodus en 15 sec voor de afslag terug uit slaapmodus. Loopt perfect.
En die 64km is ook ongeveer 4 uur? Een 5300mAh accu is (x 3,7V) 20Wh, dus dat zou dan ook ongeveer 2,5W zijn. En is dat met die 15sec slaapmodus aan of uit?

Ik vind het zelf belangrijk om kaart continu in beeld te hebben zodat ik snel kan besluiten anders te rijden, een route is nooit perfect en snel zelf kunnen beslissen er vanaf te wijken vind ik erg fijn, zo van "deze weg ziet er wel erg vervelend uit, maar als ik nu die andere weg kies kom ik er ook" (en dat inderdaad zonder herberekenen)
Een Garmin heeft een scherm dat ook goed leesbaar is met daglicht en zonlicht, zonder backlight, dat scheelt een hoop stroom.