Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Levensduur gps - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Levensduur gps

De slijtage van rubber knopjes lijkt mij een pleidooi voor touchscreen. Mijn etrex 35 is vele jaren oud, weet niet meer hoeveel, maar geen spoortje slijtage. Alles gaat via het scherm.
Nou mijn Mio 400 werkt al vanaf het begin slecht met het ontvangen van gps signalen.
Ik heb hem gekocht bij de fietsvakantiewinkel,die zelf zijn gestopt met de verkoop van Mio???,die hebben hem een paar dagen gehad maar deze mensen zeggen dat hij bij hen wel goed werkt, als ik hem gebruik duurt het meestal een half uur of meer voor hij zijn signalen heeft zij weigeren nu verdere meedewerking gekocht mei 2018.
Mic schreef:
wo 20 mar, 2019 04:48
De slijtage van rubber knopjes lijkt mij een pleidooi voor touchscreen. Mijn etrex 35 is vele jaren oud, weet niet meer hoeveel, maar geen spoortje slijtage. Alles gaat via het scherm.
"Vele jaren"? De eTrex 35 werd toch pas in 2015 geïntroduceerd? Maar mooi dat-ie het nog goed doet hoor.

Als ik nu zou gaan shoppen, werd het een GPSMAP66st. Groter scherm, connectiviteit, nog steeds batterijen, knopjes... maar ik wacht even tot na 7 april, eens kijken wat het WNRO-issue bij de mijne uitvreet.
hans van megen schreef:
wo 20 mar, 2019 08:21
Nou mijn Mio 400 werkt al vanaf het begin slecht met het ontvangen van gps signalen.
Ik heb hem gekocht bij de fietsvakantiewinkel,die zelf zijn gestopt met de verkoop van Mio???,die hebben hem een paar dagen gehad maar deze mensen zeggen dat hij bij hen wel goed werkt, als ik hem gebruik duurt het meestal een half uur of meer voor hij zijn signalen heeft zij weigeren nu verdere meedewerking gekocht mei 2018.
Even googelend op mio gps slechte intvangst lijk je niet de enige te zijn. Zie bv de reviews van de futurumshop.
Het is wel zo dat als je een probleem hebt met een produkt jij moet aantonen dat er een probleem is. Ik zou bv (langdradige...) filmpjes maken van het niet-opstarten en daarmee, schriftelijk, verhaal halen. Daarna moet de de winkel de gelegenheid geven om het op te lossen.
daar sluit ik me bij aan Leon.

Zou nu ook voor de 64 gaan. Dan maar hopen dat WNRO-issue iets uitvreet :wink: is er een reden om de 64 te kopen.
keesswart schreef:
di 19 mar, 2019 23:06
Leon schreef:
di 19 mar, 2019 16:27
Heb je enig idee van het aantal dagen gebruik dat deze apparaten het bij jou uithouden?
{best wel flink in geknipt}
Etrex Legend HCx ... Alles bij elkaar circa 300 dagen.

Etrex 30 ... Alles bij elkaar circa 400 dagen.

Etrex 30x ... Alles bij elkaar pakweg 200 dagen.
Kijk dat noem ik testen 8)
Inge1 schreef:
wo 20 mar, 2019 10:35
daar sluit ik me bij aan Leon.

Zou nu ook voor de 64 gaan. Dan maar hopen dat WNRO-issue iets uitvreet :wink: is er een reden om de 64 te kopen.
Dat wordt net als de millenium-bug ook weer zo’n heerlijke melkkoe, als je de zeil-forums er een beetje op na leest is er in de meeste gevallen niks aan de hand, sommigen hebben een software update nodig en echt heel oud spul moet misschien vervangen.
Shadow schreef:
do 21 mar, 2019 13:58
Inge1 schreef:
wo 20 mar, 2019 10:35
daar sluit ik me bij aan Leon.

Zou nu ook voor de 64 gaan. Dan maar hopen dat WNRO-issue iets uitvreet :wink: is er een reden om de 64 te kopen.
Dat wordt net als de millenium-bug ook weer zo’n heerlijke melkkoe, als je de zeil-forums er een beetje op na leest is er in de meeste gevallen niks aan de hand, sommigen hebben een software update nodig en echt heel oud spul moet misschien vervangen.
Het mooie hiervan is dat je nog maar twee weekjes hoeft te wachten om te zien wat er gebeurt. Gaat het mis, jammer. Doe je een update of in het ergste geval koop je een nieuwer (tweedehands) model. Is het in de zeilwereld al 7 april geweest trouwens?
Nee maar daar zitten wat mensen die zelf software schrijven :wink:
Een ander euvel van deze opgelapte Etrex 30 is het functioneren van de mini-usb poort, waar ik in dit draadje wat over gemeld heb.
Geen wonder dus dat er losse sliconenhoesjes (in alle kleuren van de regenboog) te koop zijn. Zelf heb ik het probleem met de aan/uit knop gehad en kon op een russiche website aan de vervangende onderdelen komen. www.gfixer.com (ook via eBay trouwens)
Hopelijk houdt die het met hoes nu langer dan 3 jaar uit, zoveel als Kees geruik ik hem niet eens.
N.a.v. mijn Alpenverslag (zie dit topic), waarin mijn oude etrex 30 weer eens van een nieuwe knop werd voorzien (in dit geval een gummetje, zoals de foto hieronder laat zien)...

Afbeelding

...kreeg ik een tip over een Spaanse webwinkel, die zulke knoppen (maar dan wat chiquer en met een ander prijskaartje) verkoopt. Levertijd is 2 à 3 weken. Instructief is in ieder geval het filmpje dat goed laat zien hoe je die knoppen kunt vervangen, ook als je het zelf met de hierboven beschreven houtje-touwtjemethode doet (zie hier en scrol dan even door). Wie grondiger te werk wil gaan of aan een vrolijker kleurtje toe is, kan elders ook een complete voorzijde inclusief drukknoppen voor de etrex serie kopen (zie hier). Waarbij dus wel het risico blijft bestaan dat binnen afzienbare tijd na een schijnbaar geslaagde hersteloperatie weer een ander deel van het apparaat het begeeft...
Ik had ook soortgelijke problemen. Toestel opgeschroeft en een beetje contactspray op printpaatje en micro switches gespoten. Dat helpt tot op heden goed
Ik gebruik een smartphone in een telefoonhouder. Met de app OsmAnd kan je kaarten downloaden en met Brouter kan je zelfs vooraf routes uitstippelen om in de app te gebruiken: http://www.brouter.de/brouter-web/
keesswart schreef:
zo 02 feb, 2020 00:27
N.a.v. mijn Alpenverslag (zie dit topic), waarin mijn oude etrex 30 weer eens van een nieuwe knop werd voorzien (in dit geval een gummetje, zoals de foto hieronder laat zien)...

Afbeelding

...kreeg ik een tip over een Spaanse webwinkel, die zulke knoppen (maar dan wat chiquer en met een ander prijskaartje) verkoopt. Levertijd is 2 à 3 weken. Instructief is in ieder geval het filmpje dat goed laat zien hoe je die knoppen kunt vervangen, ook als je het zelf met de hierboven beschreven houtje-touwtjemethode doet (zie hier en scrol dan even door). Wie grondiger te werk wil gaan of aan een vrolijker kleurtje toe is, kan elders ook een complete voorzijde inclusief drukknoppen voor de etrex serie kopen (zie hier). Waarbij dus wel het risico blijft bestaan dat binnen afzienbare tijd na een schijnbaar geslaagde hersteloperatie weer een ander deel van het apparaat het begeeft...
Kees,
Bij mijn etrex 30 is ook de aan- en uitknop vergruizeld en heb ik de rest verwijderd. Heb er nu een stuk wit rubber in, van een rubber ring van waarschijnlijk iets met aansluiting waterleiding.
Prettig dat je de link van die Spaanse site erbij doet: precies wat ik nodig heb!
ik ga daar een knop bestellen, moet wel even bestuderen want mijn Spaans is niet toereikend, ofwel: nihil.
die andere link naar een frontje: ik heb vanmiddag met een torx de etrex 30 opengemaakt, in een andere kleur ziet het er hetzelfde uit. Wel een delicaat blauw rubber, dat in de naad moet blijven en zorgt voor waterdichtheid.
Bedankt voor de Spaanse Link.



update: ik zie er toch maar vanaf, knopje kost 40 euro en moet je ook nog eens zelf lijmen. dat vind ik niet in verhouding voor een 7 jaar oude etrex. Gelukkig heb ik nu ook een ertrex 32X.
Gfixer is zo te zien door de voorraad heen, geen nieuwe (of gebruikte) voorkantjes meer. En die heb je dus nodig wil je het ding een beetje terug in fatsoen brengen, bij mij was de aanuitknop zelf ook niet helemaal lekker meer dus ik moest (en kon) nog een nieuwe vervangende kopen. Of dat 3D-geprinte knopje ook waterdicht zal blijken te zijn zul je af moeten wachten. Ook de andere knoppen zullen naar de knoppen gaan als de eerste inmiddels vergaan is. Het enige wat misschien nog helpt is een siliconen hoes er omheen.

Die 40 euro voor een knopje is wel erg veel, ik was geloof ik niet veel meer kwijt voor een complete voorkant (inclusief echt glas en geen plastic)

Als je even zoekt vindt je op ebay nog wel aanbieders die een voorkant aanbieden, of het economisch nog verantwoord is om het te repareren is een beslissing die je zelf moet maken. Echt moeilijk is het in ieder geval niet als je een kleine torx-schroevendraaier hebt.
Het gaat je zo rond de 50 euro kosten.
_Peter_ schreef:
di 07 jul, 2020 16:47
Gfixer is zo te zien door de voorraad heen, geen nieuwe (of gebruikte) voorkantjes meer. En die heb je dus nodig wil je het ding een beetje terug in fatsoen brengen, bij mij was de aanuitknop zelf ook niet helemaal lekker meer dus ik moest (en kon) nog een nieuwe vervangende kopen. Of dat 3D-geprinte knopje ook waterdicht zal blijken te zijn zul je af moeten wachten. Ook de andere knoppen zullen naar de knoppen gaan als de eerste inmiddels vergaan is. Het enige wat misschien nog helpt is een siliconen hoes er omheen.

Die 40 euro voor een knopje is wel erg veel, ik was geloof ik niet veel meer kwijt voor een complete voorkant (inclusief echt glas en geen plastic)

Als je even zoekt vindt je op ebay nog wel aanbieders die een voorkant aanbieden, of het economisch nog verantwoord is om het te repareren is een beslissing die je zelf moet maken. Echt moeilijk is het in ieder geval niet als je een kleine torx-schroevendraaier hebt.
Het gaat je zo rond de 50 euro kosten.
Frontje en andere voorkant is niet nodig, het ging alleen om het knopje.
Maar daar heb ik nu een oplossing voor.
Die siliconen hoes is mogelijk als preventie voor mijn Ertrex 32x handig, maar of ie dan in mijn stuurhouder past..?
Dit is een RAM mount, waar de etrex precies inpast.
Op de standaardGarmin mount (die zo lekker snel slijt bij mij) past het met hoesje (de onderkant is namelijik vrij en in mijn RAM-Mount past het ook alleen moet dat wel met beleid anders schuift het hoesje alle kanten op, overigens geen originele Garmin hoes maar een goedkope aftermarket. Omdat ik zelf dus al een nieuwe rubber-rand heb hoeft het hoesje niet als ik de RAM-mount gebruik.
_Peter_ schreef:
wo 08 jul, 2020 12:49
Op de standaardGarmin mount (die zo lekker snel slijt bij mij) past het met hoesje (de onderkant is namelijik vrij en in mijn RAM-Mount past het ook alleen moet dat wel met beleid anders schuift het hoesje alle kanten op, overigens geen originele Garmin hoes maar een goedkope aftermarket. Omdat ik zelf dus al een nieuwe rubber-rand heb hoeft het hoesje niet als ik de RAM-mount gebruik.
Ik ben niet tevreden over die standaard mount van Garmin. Ik krijg de Etrex 30 er met veel moeite af, en hoor van anderen dat ze er een extra kartonnetje onder moeten doen om 'm goed te klemmen. Niet echt handig en duurzaam dus. Zo'n RAM mount is dan misschien wel de oplossing, dus dank voor de tip!

Bedoel jij deze?
https://www.emounting.nl/ram-mount-houd ... -ga48.html
Ja, maar daar komt dus nog wel iets onder dat je op je stuur moet bevestigen en waar je dit deel in vastdraait met een klik, hierdoor komt je gps dus wel vrij hoog te staan. Dit in tegenstelling tot dat waardeloze stukje plastic wat je bijna elk seizoen moet vervangen anders dondert je GPS er weer eens uit als het jou niet uitkomt.

Je hebt dit nodig (dat heb ik tenminste)
Part#: RAM-HOL-GA48U UPC: 793442933929 de houder (die ziet er al weer anders uit dan de mijne)
en
Part#: RAP-274-1U UPC: 793442916465 dat zit voor de helft op je stuur (of stuurbuis) en de andere helft schroef je vast aan deel 1.

De Amerikaanse site is in deze beter dan die van de importeur in de BeNeLux. daar kun je tenminste zoeken op type GPS en er een bijbehorende mount bij vinden. https://www.rammount.com/mount-builder