Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 56 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2566 berichten
rsz_img_20200708_163650336.jpg
Nou omdat m'n bruine Jan Janssen frame toch iets teveel roest uit de framebuizen toverde dan me lief was, kreeg ik van een vriend een tip over een nieuw-oud Jan Janssen frame op marktplaats. Contact opgenomen en hier staat ie op de werkbank, nieuw, met alleen wat beschadigingen van +/- 20 jaar in de etalage en winkel verplaatst worden. Iets lager (64cm tegen 66cm) dan het bruine frame maar net zo lang en de opnieuw ingelakte stuurpen en het Velo-Orange stuur kunnen zo over, zilverkleurige groepset, naven en velgen - klaar 8)
Eerst maar eens de spullen bij elkaar sparen :roll:
Jurr schreef:
di 07 jul, 2020 19:32
- Centerlock-IS adapter
Wat zie ik precies. centerlock lijkt me iets met remschijf. mount voor rem lijkt achterop het frame aanwezig, maar daar zit 'ie niet. Hij zit ergens aan, inderdaad, adapter(s). Wat zie ik precies?
Shadow schreef:
wo 08 jul, 2020 17:47
Contact opgenomen en hier staat ie op de werkbank, nieuw, met alleen wat beschadigingen van +/- 20 jaar in de etalage en winkel verplaatst worden. Iets lager (64cm tegen 66cm) dan het bruine frame maar net zo lang en de opnieuw ingelakte stuurpen en het Velo-Orange stuur kunnen zo over, zilverkleurige groepset, naven en velgen - klaar 8)
Eerst maar eens de spullen bij elkaar sparen :roll:
Wat gaaf. Dat schreeuwt om polished velocity deep V :D
Heel fraai kleurtje :D
Grandonneur schreef:
wo 08 jul, 2020 18:05

Wat zie ik precies. centerlock lijkt me iets met remschijf. mount voor rem lijkt achterop het frame aanwezig, maar daar zit 'ie niet. Hij zit ergens aan, inderdaad, adapter(s). Wat zie ik precies?
Centerlock is een manier van remschijven bevestiging. Die zie je op de foto niet, want dat is achterop. Rohloff heeft een 4-bouts montagesysteem. Rem zit daar vast met Monkeybone en adapter, en de asplaat valt weer in de Monkeybone.

Voorop heb ik een Centerlock naaf maar wilde ik een 6-bouts schijf. Vandaar het adaptertje.
Grandonneur schreef:
wo 08 jul, 2020 18:13
Wat gaaf. Dat schreeuwt om polished velocity deep V :D
Dank! Het wordt DP18 zilver / polished
Fedor schreef:Heel fraai kleurtje :D
Dank!
Heel erg blij mee!
Jurr schreef:
wo 08 jul, 2020 18:22

Voorop heb ik een Centerlock naaf maar wilde ik een 6-bouts schijf. Vandaar het adaptertje.
20200708_182833.jpg
Zo zit het voorop nu.
Shadow schreef:
wo 08 jul, 2020 17:47
rsz_img_20200708_163650336.jpg

Nou omdat m'n bruine Jan Janssen frame toch iets teveel roest uit de framebuizen toverde dan me lief was, kreeg ik van een vriend een tip over een nieuw-oud Jan Janssen frame op marktplaats.
Jammer dat die oude toch geen goede basis bleek, stieken vind ik die toch net wat leuker. Wel een lekker kleurtje die nieuwe!
Ja is ook zo, maar ik ben lang en zwaar en ga geen risico nemen met zoiets, dat ‘nieuwe’ frame krijgt ook een goede antiroest behandeling :D
Jurr schreef:
wo 08 jul, 2020 18:29
Zo zit het voorop nu.
Had je dat éne boutje niet nog ergens in rvs liggen..?

Is niet iedereen gegeven om met deze setup om te gaan trouwens :shock:
V4/203mm/steelflex?
Grandonneur schreef:
wo 08 jul, 2020 19:32

Had je dat éne boutje niet nog ergens in rvs liggen..?
Haha, dit is de work in progress nog even. Morgen klaar als m'n zadelpen binnen is. 350mm bleek net niet genoeg.

Vrijdag vies maken. ;)

Grandonneur schreef:
wo 08 jul, 2020 19:32

Is niet iedereen gegeven om met deze setup om te gaan trouwens :shock:
Dat heeft wel even gewenning nodig ja... Al is het al omdat m'n voorrem rechts zit ;) Maar ze zijn wel goed te doseren, XT remmen bijvoorbeeld bijten meer.

Grandonneur schreef:
wo 08 jul, 2020 19:32

V4/203mm/steelflex?
Klopt inderdaad, Tech3 V4 voor en achter. Met 6mm Hell Performance gevlochten leidingen. Voor met geventileerde schijf, achter met veel te zware dikke idworx schijf.

En ach, natuurlijk volkomen overkill.... maar als ik dan ergens overkill heb, dan maar in de remmerij.
22-tands CDX tandwiel. Schroef.

Nog lang niet nodig maar dan heb ik hem alvast (voordat schroef niet meer verkrijgbaar is) :)
DSCN7781.JPG
Mooi tandwieltje!
Ik heb een diepte investering in mijn aandrijflijn gedaan;
rsz_img_20200710_164811248_hdr.jpg
Ik heb vorig jaar m'n Salsa Fargo gebouwd en daarbij aan de voorzijde een 28-42 crankset gezet, Thorn Cranks met TA bladen, aluminium. Dat dat erg snel slijt hoef ik niemand uit te leggen (toch?) en dus zag ik halverwege het jaar toen de ketting gewisseld moest worden ook de bui al hangen dat voor de winter de bladen en cassette ook aan de beurt zouden zijn. Één cassette per jaar is normaal voor me maar de bladen mochten iets langer mee gaan. Dus eens gezocht en een 28 tands stalen blad gevonden in 4x64 steek voor het bedrag van 6 euro en een paar cent, plus een Heggeman / Idworx 43 tands blad bij Eric de Vakantiefietser besteld, wat iets meer was als 6 euro :shock: maar geen derailleur blad is (hoor ik sommigen al denken) nou een buitenblad mist 2 tandpunten dus da's zo geregeld :lol:
IMG-20200710-WA0001.jpeg
Bergans Fjell 3 tent. 3.1kg, heerlijk licht en compact dus. 4 seizoenen tent dus kan er zelfs mee de sneeuw in. Bergans is vaste leverancier voor het Noorse leger dus dat klinkt alsof ze waarschijnlijk wel weten wat ze doen :lol: Mooie aanvulling op mijn MSR Zoic 1 die ik heb voor solo trips in temperaturen boven het vriespunt. Nieuwprijs meer dan 300 euro, heb 'm gescoord via marktplaats voor 120. Prima voor komende fiets- en wandel tripjes samen met m'n meisje. Nu al zin in :D
Shadow schreef:
vr 10 jul, 2020 17:10
Mooi tandwieltje!
Ik heb een diepte investering in mijn aandrijflijn gedaan;

rsz_img_20200710_164811248_hdr.jpg

Ik heb vorig jaar m'n Salsa Fargo gebouwd en daarbij aan de voorzijde een 28-42 crankset gezet, Thorn Cranks met TA bladen, aluminium. Dat dat erg snel slijt hoef ik niemand uit te leggen (toch?) en dus zag ik halverwege het jaar toen de ketting gewisseld moest worden ook de bui al hangen dat voor de winter de bladen en cassette ook aan de beurt zouden zijn. Één cassette per jaar is normaal voor me maar de bladen mochten iets langer mee gaan. Dus eens gezocht en een 28 tands stalen blad gevonden in 4x64 steek voor het bedrag van 6 euro en een paar cent, plus een Heggeman / Idworx 43 tands blad bij Eric de Vakantiefietser besteld, wat iets meer was als 6 euro :shock: maar geen derailleur blad is (hoor ik sommigen al denken) nou een buitenblad mist 2 tandpunten dus da's zo geregeld :lol:
Dan zit je nog wel met het boutje dat ervoor moet zorgen dat als de ketting eens van je grootste kettingblad afvalt de ketting niet vast komt te zitten, daar hebben ze zo te zien bij IDworx-niet aangedacht. Ik zie dat die bij B4T nu in de aanbieding is voor 89 euro, en dat is nog steeds veel geld.
Ik blijf wel doorstoempen op een 53 (meer tandjes slijt langzamer)
Wees gerust, ik rij met een chainguard op de plek van het buitenblad, als ie daar over heen gaat heb je heel andere problemen dan een vingertje wat er niet op zit :lol:
Ik heb het eigenlijk nog nooit gehad dat ie over het grote kettingwiel heen ging, wel dat ie van de kleinste af op het bracket terecht kwam :? Maar ik rij met een frictie shifter op de voor derailleur dus bijstellen is geen probleem :D
Maar eens wat nieuwe spullen gekocht voor aanstaande fietsreis naar Noorwegen:
nieuwe_slaapzak.jpg
Nieuwe zomerslaapzak Mountain Equipment Helium 250, en een zijden lakenzak.

garmin_edge_830.jpg
Nieuwe GPS: Garmin Edge 830. Mijn vorige, GPSMap 60 CSX, heeft 13 jaar zeer goed voldaan, deze hopelijk ook.

shimano_schoenen.jpg
Nieuwe fietsschoenen: Shimano ME301, incl plaatjes. Vervangen mijn oude M088, waar zeker 40 000km mee gefietst is.
Neem even de tijd om je vertrouwd te maken met de edge 830, het is toch wel even anders dan een Etrex of GPSMap heb ik gemerkt. En zorg dat je van te voren weet dat je tracks goed zijn, Het uploaden naar Garmin connect gaat niet altijd goed, en ze worden dan ook nog weer omgezet naar een .fit bestand, wat daar de toegevoegde waarde van is weet ik ook niet.
Ik ben al 2 dagen aan het spelen ermee. Ik moet zeggen, de eerste indrukken zijn erg positief, alle features komen erg intuïtief over. Ik kan navigeren op de kaart onderweg, ik kan tracks opnemen en syncen met Strava en ik kan ook GPX bestanden inlezen via Garmin Connect en deze als "Koers" naar het apparaat sturen en daarop navigeren.

Straks nog eens kijken of alle beschikbare en offline kaartmateriaal afdoende is voor Duitsland/Denemarken/Noorwegen, geen idee nog wat er precies in staat.
Zorg wel dat je de kaarten ook aanzet, bij mij stonden ze uit, en dan is navigeren of naar het begin van een track rijden opeens bijna onmogelijk omdat je dan de basiskaart gebruikt en die is niet echt gedetailleerd zeg maar. Waar je de kaarten aanzet vindt ik nu weer niet intuitief namelijk in het profiel van het type fiets wat je hebt geselecteerd, ik had liever in de algemene instellingen gezien. Wat me verder opvalt is dat de snelheidsmeting afwijkt (lager, nooit hoger) van wat de telefoon en andere apps aangeven soms met wel ruim 2 km/u (ook in het open land) Zal eens zien wat de Etrex aangeeft en dan de schuldige aanwijzen.
Calibratie van de hoogte is ook nog iets om rekening mee te houden, bij mij standaard 70 meter hoger dan werkelijk waarbij door het toestel wordt aangegeven dat het gecalibreerd is op de GPS posititie.