Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 686 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33581 berichten
math schreef:
do 09 jul, 2020 20:02
Dat is dan gelijk goed! Lydd is een plaats tussen Dover en Hastings op de National Cycle Route 2.
Merkwaardig, ik heb op 17 juli 1972 van Hastings via Guestling naar Dover gefietst, maar ik kan me niet meer herinneren over welke weg precies. Wel via Rye maar Lydd? Wel heb ik een flink deel langs de kust gefietst.
Ik was in gezelschap van een Amerikaan (met gele jas) die naar Griekenland is doorgefietst.
Met Amerikaan op fiets-klein.jpg
keesswart schreef:
do 09 jul, 2020 21:34
Hier is de volgende foto, d.w.z. eerst de rechterhelft ervan. Misschien is dat al voldoende.
Een modelmolen met zogenaamde fokwieken (die witte gebogen platen achter de roeden langs), waarvan de rechter wiek in slechte staat verkeert. En de onderste fok hangt los. https://nl.wikipedia.org/wiki/Fokwiek
Maar geen idee waar....
Is het in de buurt van Leiden? (Binnen een cirkel van 50 km)

Staan op de niet getoonde linkerzijde nog één of meerdere grote molens?
Dat klopt. Het is niet ver van Leiden en links van het getoonde beeld is een grote molen te zien.
keesswart schreef:
vr 10 jul, 2020 10:05
Dat klopt. Het is niet ver van Leiden en links van het getoonde beeld is een grote molen te zien.
Heb voor tamtam gezorgd bij wat molenvrienden en het is dit hier: https://www.google.nl/maps/@52.2288388, ... 312!8i6656
schuin tegenover de Lisserpoelmolen anno 1676. Curieus: de grote molen staat in Zuid-Holland, maar de raadselfoto is op Noord-Hollands grondgebied genomen.
(met dank aan de molenaar van Garmerwolde)
Martin E. van Doornik schreef:
vr 10 jul, 2020 10:28
keesswart schreef:
vr 10 jul, 2020 10:05
Dat klopt. Het is niet ver van Leiden en links van het getoonde beeld is een grote molen te zien.
Heb voor tamtam gezorgd bij wat molenvrienden en het is dit hier: https://www.google.nl/maps/@52.2288388, ... 312!8i6656
schuin tegenover de Lisserpoelmolen anno 1676. Curieus: de grote molen staat in Zuid-Holland, maar de raadselfoto is in Noord-Holland genomen.
(met dank aan de molenaar van Garmerwolde)
Goed dat je jouw netwerk inzet!

Wij zetten ons inmiddels schrap voor een foto uit Emden 😁
willem.m schreef:
vr 10 jul, 2020 10:48
Wij zetten ons inmiddels schrap voor een foto uit Emden 😁
Hier weer een molen. Maar niet in Emden....
DSCF3956.JPG
Goed gevonden Martin. Willem had vast al een vermoeden en jouw molenaarstamtam bracht er vaart in ;-).

Hier is de complete foto:

Afbeelding

En voor de liefhebbers hier nog een mooier beeld van de tuinmolen (de bouwer hiervan houdt zo te zien meer van iets nieuws neerzetten dan iets ouds restaureren ;-).

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef:
vr 10 jul, 2020 10:52
Hier weer een molen. Maar niet in Emden....

DSCF3956.JPG
'Niet in Emden, maar hoogstwaarschijnlijk wel in Nedersaksen', was mijn eerste vermoeden. Dus snel even op deze lijst gekeken.

Op minder dan 4 km van hartje Emden blijkt een molen te staan die er verdacht veel op lijkt: de Larrelter Mühle met de naam 'Kost Winning' ;-)

Afbeelding
keesswart schreef:
vr 10 jul, 2020 11:45
Martin E. van Doornik schreef:
vr 10 jul, 2020 10:52
Hier weer een molen. Maar niet in Emden....

DSCF3956.JPG
'Niet in Emden, maar hoogstwaarschijnlijk wel in Nedersaksen', was mijn eerste vermoeden. Dus snel even op deze lijst gekeken.

Op minder dan 4 km van hartje Emden blijkt een molen te staan die er verdacht veel op lijkt: de Larrelter Mühle met de naam 'Kost Winning' ;-)
Ook weer goed gevonden: een molen met de Nederlandse naam „Kost Winning" ! Er zijn andere molens in de omgeving, die „Vrouw Johanna" en „De Goede Verwachting" heten. In het nabij gelegen dorp Pilsum is er zelfs geen Kirchstraße, maar Karkstraat !
Aan het einde van de 16e eeuw kende Emden een periode van grote bloei. Door de Spaanse blokkade van Vlaamse en Hollandse havens werd Emden de belangrijkste overslaghaven aan de Noordzee. Uit Vlaanderen en Brabant kwamen duizenden protestantse vluchtelingen naar de Oostfriese stad om de vervolgingen door de wrede Hertog van Alva te ontlopen. Dat verklaart de kopie van het Antwerpse stadhuis (zie eerder boven) in Emden, een fraai gebouw, een zeehavenstad waardig. Met steun van de Nederlanders wist Emden een vrije rijksstad te worden onder protectie van de Nederlandse Republiek. Het Nederlands van de vluchtelingen werd de voertaal van de handel en het burgerlijke bestuur. En in Emden staat een kerk, die een kopie is van zowel de Nieuwe Kerk in stad Groningen als van de Noorderkerk in Amsterdam!
Interessante geschiedenis!
De molen van Larrelt is met het bouwjaar 1732 het oudste achtkant van heel Duitsland. Ik kan aan de molen zien welke molenmaker eraan heeft gewerkt: Theodor Mönck uit Ostgroßefehn, want zijn logo staat in de vorm van een „Fuchs" (vos) op de vangstok. Door de windroos – de molen heeft geen staart – kruit de kap automatisch mee met de windrichtingen. Daar de onderste wiek niet op de bliksemafleider aangesloten kan worden, is er een koperen ring rondom de windroos, die via een sleepcontact met de aarde verbonden is.
De volgende is voor jou.
Emden heeft inderdaad een fascinerende historie, waar nu helaas weinig meer van te zien is. Hoe de binnenstad er kort voor de verwoesting uit heeft gezien, laat de video hieronder zien. Hier en daar zie je ook dat de Nazi's al aan de macht zijn. De stad zag er op dat moment nog pittoresk uit, maar de Tweede Wereldoorlog was al gaande.



Het volgende plaatje:

Afbeelding
keesswart schreef:
vr 10 jul, 2020 12:54
Emden heeft inderdaad een fascinerende historie, waar nu helaas weinig meer van te zien is. Hoe de binnenstad er kort voor de verwoesting uit heeft gezien, laat de video hieronder zien. Hier en daar zie je ook dat de Nazi's al aan de macht zijn. De stad zag er op dat moment nog pittoresk uit, maar de Tweede Wereldoorlog was al gaande.
Wauw, prachtige opnamen! Lijkt wel veel op Appingedam qua bouwinvloeden. Aan het eind zie ik Bildarchiv Dietrich Janßen, ik ken hem toevallig en hij is de molenaar van De Vrouw Johanna in Emden.
De nieuwe raadselfoto met het beeld in harnas kan ik niet oplossen, moet nu even weg.
Aan de bouwstijlen van de huizen te zien ook weer wel in Duitsland.
We blijven inderdaad nog even in Duitsland, waar heel wat beelden van deze figuur bestaan.
keesswart schreef:
vr 10 jul, 2020 18:13
We blijven inderdaad nog even in Duitsland, waar heel wat beelden van deze figuur bestaan.
Roland, zoals voor het Rathaus van Bremen? In ieder geval ziet het beeld op de raadselfoto daar wat te komisch voor (grote oren en een plat hoofd).
Roland was in de oudheid een militaire leider en een neef van keizer Karel de Grote.
Yep, Roland is het sleutelwoord voor dit plaatje!
keesswart schreef:
vr 10 jul, 2020 20:36
Yep, Roland is het sleutelwoord voor dit plaatje!
Ik heb de laatste tijd wat te vaak gewonnen, de oplossing laat ik aan anderen over.
Je hebt de wikipedia pagina ook gevonden? Kan geen streetview vinden, en zit zonder een leuke foto.
Deze? https://www.google.nl/maps/place/Roland ... 5916?hl=nl

Aan de Rolandplatz in de stad Burg in Sachsen-Anhalt.
Gevonden via deze site: http://www.naked-biker.de/roland.html
Precies, dat is de juiste. Op diverse Rolandsites te vinden. Hier heeft ook nog een standbeeld van Stalin gestaan, maar Roland bleek toch wat geliefder.
Nieuwe opgave.
Knipsel1.JPG