Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bagageregels: één stuk? - Forum Wereldfietser

Bagageregels: één stuk?

Sommige vliegmaatschappijen hebben nieuwe bagageregels, volgens hun website: maar één stuk ruimbagage van max. 23 kilo.
Nogal onhandig als je met vijf fietstassen aan komt zetten.
Heeft iemand hier al ervaring mee?
Het is ook nog wel eens minder dan 23 kg.
Wim
hansmetz schreef: Nogal onhandig als je met vijf fietstassen aan komt zetten.
Geen ervaring, maar ik heb een grote maar zeer lichte tas, waar ik meestal mijn rugzak insteek maar - als ik met de fiets zou vliegen - ook al mijn fietstassen in zou steken. (Dat wijzigt natuurlijk niets aan het probleem van het transporteren van de fiets zelf.

Renaat
Zo nieuw zijn die regels toch niet? Stop je alles samen in een grote tas....
Wij hebben hoezen voor onze rugzakken en in 1 hoes passen, met wat passen en meten, 2 voor- en 2 achtertassen, die gebruiken we daar dan ook voor, hebben we 1 stuk bagage pp. De stuurtas is handbagage.
Ik heb afgelopen jaar een flightbag gekocht bij Bever. Volgens mij was het iets van 12 euro of zo. Supersterke stof waar alle tassen in passen. Daarna kon hij opgevouwen in de fietstas en soms gebruikte ik hem om op de grond te zitten.
Deels terugverdiend toen we in een hotel onze tassen wilde laten bewaren. Dat was €1 per stuk. Toen heb ik mijn 5 tassen in de flightbag gedaan en €4 bespaard. :D
Er passen met gemak 4 fietstassen in een flightbag, zo een waar een 60 tot 70L bagpack in past, en met een beetje passen en meten past de stuurtas er ook nog wel bij. En anders gaat de kleinste tas in de dagrugzak mee als handbagage. No problemos.
Hey,
die tip van Hans vd V, vond ik nog eens een goeie, een mooi licht multifunctioneel hulpmiddel.
Nagezocht bij Bever: een flightbag kost 17,95 Euro. Ga die morgen zeker kopen
De meeste maatschappijen hanteren het "one piece" concept: alleen op de intercontinentale vluchten. Je fiets kan je het "one piece"laten zijn , zo veel mogelijk aanvullen tot max 23 kg. Daar na zoveel mogelijk (grote fietstassen) mee als handbagage .Eventueel de rest als overbagage, kost mischien een paar tientjes .
Maar dan hoeft je niet extra voor je fiets te betalen.
In de webshop van de Fietsvakantiewinkel Flightbag van Tatonka €17,50. Wij gebruiken die al jaren, ijzersterk en weegt maar 300 gram. Kunnen met gemak je 4 tassen en een tent in. Onderweg kan je hem gebruiken als zitlap. Als je tegelijk een hoes voor je fiets koopt is hij nog goedkoper

Ronald van der Perk
Inderdaad, gewoon alles in een flightbag stoppen.

"Je fiets kan je het "one piece"laten zijn , zo veel mogelijk aanvullen tot max 23 kg."
Is dat zo? Ik bedoel: meestal is het formaat van de bagage toch aan regels gebonden?
Afgelopen zondag op de beurs in Bussum de Tatonka tas gekocht. Bij de Fietsvakantiewinkel. Was inderdaad goedkoper als je ook een fietshoes kocht. Samen 25,=. Prachtig spul samen en dus klaar voor de reis. Ook nog uit te breiden met een snelspanas met beschermbeugel.

Gr. Arno

Aanvulling: tas weegt 200 gram, max 85 liter, max 100 x 40 x 29 cm
Je kunt op de markt zo'n grote boodschappentas kopen. Dat is zo een die de marktkooplui zelf ook gebruiken met een rits van boven. Die zijn een stuk goedkoper. Daar passen makkelijk al je tassen in. Twee spanbanden erom voor de zekerheid en klaar. Je kunt ze ook ergens ter plekke kopen.

Een van achtertassen gebruik ik als handbagage. Ik probeer 'm vol te proppen met zware dingen die wel in de cabine mee mogen. Vaak is gewicht een issue en krijg je een bagagelimiet van 25 kilo voor fiets en ruimbagage. Als je 10 kilo in je handbagage heb je daar een stuk minder last van. Een vinger onder het zadel bij wegen van je fiets helpt ook ;-).

Op mijn laatste trip naar Marokko had ik geen voortassen mee. Dus ik kon met spanbanden een mooi pakketje maken van 1 achtertas en mijn tent. Geen tas nodig.

Ik heb geen stuurtas, dat maakt het waarschijnlijk makkelijker.
Afgelopen zomer zijn wij, twee broers, naar de Noordkaap gefietst. Omdat we een bagagehoes van €17,50 wat te duur vonden, hebben we allebei een tas van de IKEA meegenomen, á €0,50. Groter dan zo'n big shopper, en alle fietstassen (2 voortassen, 1 achtertas, 1 stuurtas en een kanozak/rackpack) pasten er prima in. Zelfs de helm paste er nog bij. Met een bagagenetje en spanbanden kun je het prima afmaken. Eventueel nog wat tape erover. De andere achtertas hebben we volgestopt met zware spullen en die had precies de afmetingen van handbagage.
Afbeelding
Afbeelding
De tassen zijn ook heel handig te gebruiken als wastassen, voor het geval er een wasmachine is op de camping. ;-)
Overigens waren ze op het vliegveldje in Honningsvag (waarvandaan we terugvlogen) erg makkelijk, de fietsen zijn niet gescand en hoefden niet compleet ingepakt te worden. Ook op Tromsø en Oslo (waar we overstapten), zijn de fietsen niet gecontroleerd, ze werden meteen van het ene vliegtuig in het andere geladen. Dus mogelijk is het vliegveld niet representatief voor andere vliegvelden.
De zogenaamde turkentas (ze zijn er in diverse maten) Alles past er in. Met ducttape er om en klaar. Voordeel is dat je ze overal in het buitenland kunt kopen bij die bazaarachtige winkels van 0,50 -tot 2,- En er zit ook nog een rits in. het gewicht is te verwaarlozen en gewoon opgevouwen onderin je fietstas doen. Ikea heeft geen rits en een flightbag is belachelijk duur.
R
Voor wat het waard is, mijn methode:
1 spanband erom heen en dan ruim omwikkelen met vershoudfolie, eventueel nog wat tape erom heen. tape en vershoudfolie is ook in elke bazaar te vinden. Voordeel is dat je bagage meteen gesealed is. Vershoudfolie gebruik ik ook mijn fiets in te pakken.
Wij hebben de laatste 2x dat we vlogen de tassen aan elkaar vastgemaakt met een paar tye-wraps. 4 tassen werden zo 1 stuk bagage, en dat werd geaccepteerd. De tye-wraps die we over hielden mochten daarna niet mee in de handbagage.
https://www.ikea.com/nl/nl/p/frakta-tas ... -90149148/

In tegenstelling tot wat de site zegt geen 75L, maar 63L, tenminste als je rekent met de kubieke maten:
Afmetingen: 27*33*70cm
Maar er kunnen 4 Ortlieb tassen in, 2 achtertassen en 2 voortassen.
Gewicht 175 gram

Bijlagen

De turkentas van IKEA.
Hallo,
Je mag bij de meeste vliegmaatschappijen naast 1 stuk handbagage ook nog een schoudertasje meenemen. Dus ik heb een kleine fietstas in een grote fietstas gedaan en die gevuld, stuurtas mee als schoudertasje, twee fietstassen met rugzaktas eromheen als ruimbagage.
Groet, Petra.