Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstassen voor of stuurtas? - Forum Wereldfietser

Fietstassen voor of stuurtas?

Hallo,

ik heb een Giant toughroad SLR2 gekocht.
We zijn van plan om op fietsvakantie te gaan voor zo'n 2 à 3 weken (1e keer), waarop we op zowel verharde als onverharde wegen zullen gaan fietsen.
Ik heb vandaag een achter bagagedrager ontvangen, dus wil ik sowieso fietstassen voor achterop.
Ik twijfel nog tussen fietstassen voorop of een stuurtas.
Waar heb je ervaring mee? Wat is je advies?

Ik probeer zo weinig mogelijk spullen mee te nemen, echt alleen noodzakelijke dingen.
Ik heb al op internet gekeken en wat mij wel aanspreekt zijn de tassen van topeak.

Graag hoor ik jullie adviezen / ideeën / tips :)

Groetjes
“Fietstassen voorop”, dan bedoel je ‘lowriders’?
Als je niet teveel mee wilt nemen, zijn die dingen mijn inziens altijd een overkill.
Met voortassen loop je meer risico op valpartijen. Je kunt namelijk vrij makkelijk tegen hoge bermen of paaltjes aan rijden. Voortassen nemen wij alleen nog mee op tochten waar je langere tijd buiten de bewoonde wereld bent. Voorwaarde is wel dat je compacte kampeer- en kookspullen mee neemt, en niet zoveel kleding.
De functie van een stuurtas is dat je daarin je belangrijke en kostbare spullen stopt. De stuurtas klik je gemakkelijk van je stuur af en hangt deze aan de band over je schouder tijdens een sanitaire stop, een bezoek aan een café of supermarkt.
Sowieso een stuurtas, altijd handig voor de meest noodzakelijke dingetjes meteen voor het grijpen. Voortassen heb ik geen ervaring mee, op voorhand wil ik daar niet aan. Lijkt me erg onhandig en vervelend fietsen. Ik heb bovenop mijn fietstassen achter nog een ortlieb tas er bovenop liggen. Dat bevalt mij prima. Hoewel ik denk dat wanneer je veel bergopwaarts gaat dat weer een nadeel kan zijn.
InekeT schreef:
ma 27 jul, 2020 23:02
Ik probeer zo weinig mogelijk spullen mee te nemen, echt alleen noodzakelijke dingen.
Het is ongemakkelijk daar advies op te baseren. Iemand met achtergrond van bergwandelen zal daar wellicht een ander idee bij hebben dan iemand met achtergrond van kiten met een camperbus.

Als het nodig is om je spullen mee te krijgen gebruik je voortassen.
Als je de lowrijders kan vermijden (minder meenemen) zou ik dat doen. Je kan ook nog van alles OP de bagagedrager achter binden. Stuurtas is wel handig voor de dure (snel afhalen en meenemen een terras e.d. op) of grijpklare spullen (camera bijv.).

Bikepacking-tas (roltas) voorop kan natuurlijk ook (kan je wat meer meenemen), maar dan mis je weer de stuurtas en die is gewoon erg handig.
Tijdens mijn fietsreizen naar Thailand en China had ik in beide situaties geen stuurtas aan de fiets maar wel low-riders. In 1 van die voortassen zat een soort schoudertasje met geld/paspoort/mobiel. Dus bij een stop trok ik dat tasje er even uit. Ik vond het erg prettig werken en het fietst ook wel lekkerder. Verder werd ik niet afgeleid door een routeboekje of wat dan ook in mijn stuurtas. Nu is de route in Azie vaak ook iets meer rechttoe rechtaan.

In Europa heb ik altijd een stuurtas omdat ik in Europa meer kampeerspullen bij heb. En vaak een routeboekje op de stuurtas. Het fietsnetwerk is wat dichter en er moet meer op de route gelet worden.
Ik heb nog nooit behoefte gehad aan voortassen, maar zonder stuurtas zou ik nooit een tocht willen maken. Zo nodig leg je nog een waterdicht rugzakje op je achterdrager als het wat krap wordt. Als je met trein, bus of vliegtuig moet, leveren die twee voortassen ook nogal wat stress en gedoe op. Twee achtertassen en een stuurtas hou je gemakkelijker in de gaten dan vijf bagagestukken.
Oh wat een snelle reactie bedankt allemaal!
Ja ik bedoel inderdaad lowrides of een handlebar roll bag.. denk dat ik voldoende ruimte heb met een handlebar dus ik heb mijn keuze gemaakt.
Dank allen!
Een tijd met twee achtertassen gereden, later geswitched naar twee voortassen achterop. Toen nooit met een stuurtas gereden, alleen met een fueltank bovenop de bovenbuis.

Pas toen ik over ging naar een bikepacking setup m'n tent aan m'n stuur gehangen, die lag eerder altijd bovenop de bagagedrager. Achtertassen toen gewisseld voor frametas en zadeltas.
In bovenstaande reacties lees ik dat mensen vooral letten op wat handig is.
En minder op de gevolgen voor de stabiliteit van de fiets.

Lowriders steken een eind voor de draaias van het voorwiel uit.
Bij lage snelheid moet je veel massa heen en weer bewegen om overeind te blijven met de fiets.
Een stuurtas zit veel dichter bij de draaias, en kan met minder inspanning heen en weer worden bewogen.

Lowriders hangen laag boven de grond.
Om overeind te blijven, moet de fietser veel sneller reageren dan wanneer de bagage hoog aan het stuur is bevestigd.

Vergelijk het met een balanceeroefening met een bezemsteel en een potlood op je handpalm.
De bezemsteel is gemakkelijker overeind te houden dan het potlood.
Je moet met de bezemsteel weliswaar grotere bewegingen met je handpalm maken, maar je hebt er ook meer tijd voor.
Een potlood op de handpalm overeind houden is moeilijker.
De vereiste bewegingen met je handpalm zijn weliswaar kleiner, maar je moet heel snel reageren.

Uit het oogpunt van stabiliteit vind ik een voordrager á la Kronan de beste oplossing.
Gewoon aan het frame.
Het is jammer dat fietsen niet standaard zijn voorzien van een bevestigingsmogelijkheid voor zo'n soort drager.
tndmbkr schreef:
di 28 jul, 2020 13:39

Uit het oogpunt van stabiliteit vind ik een voordrager á la Kronan de beste oplossing.
Gewoon aan het frame.
Het is jammer dat fietsen niet standaard zijn voorzien van een bevestigingsmogelijkheid voor zo'n soort drager.
Zoiets?

Afbeelding

Avaghon X29
Hallo,
Ik vind het knap dat iedereen hierboven alles blijkbaar in twee achtertassen weet te proppen. Ik fiets al mijn fietsvakanties met achter- en voortassen en een stuurtasje. Geen rollen achterop, zodat ik altijd overal makkelijk bij kan. En met voortassen fiets ik prima, nog nooit de hiervoor genoemde problemen gehad.
Groet, Petra.
Petra137 schreef:
di 28 jul, 2020 14:16

Ik vind het knap dat iedereen hierboven alles blijkbaar in twee achtertassen weet te proppen. Ik fiets al mijn fietsvakanties met achter- en voortassen en een stuurtasje.
Als je naar minder wil dan zijn er vast wel mensen die met je mee willen denken die kant op hoor, kijk maar eens hier:

viewtopic.php?f=21&t=35033

Of om gewoon te laten zien wat je allemaal meeneemt natuurlijk =)

Ik ben namelijk ook best benieuwd wat mensen allemaal meenemen, of dat nu met creditcard van hotel naar hotel is of met 5 of meer kleurrijke Ortlieb tassen aan de bagagedragers.
Het lijkt hier soms op een wedstrijd om ter spartaanst.
En of de ortliebtassen-fietsers moeten bekeerd worden tot een 'bikepackers' setup.
Jurr schreef:
di 28 jul, 2020 14:31
Petra137 schreef:
di 28 jul, 2020 14:16

Ik vind het knap dat iedereen hierboven alles blijkbaar in twee achtertassen weet te proppen. Ik fiets al mijn fietsvakanties met achter- en voortassen en een stuurtasje.
Als je naar minder wil dan zijn er vast wel mensen die met je mee willen denken die kant op hoor, kijk maar eens hier:

viewtopic.php?f=21&t=35033

Of om gewoon te laten zien wat je allemaal meeneemt natuurlijk =)

Ik ben namelijk ook best benieuwd wat mensen allemaal meenemen, of dat nu met creditcard van hotel naar hotel is of met 5 of meer kleurrijke Ortlieb tassen aan de bagagedragers.
Ik ga ook altijd met voortassen, achtertassen, stuurtas en tenttas op pad. Bevalt me goed.
Een keer in de Ardennen had ik geen voortassen bij me maar een reisgenoot met voortassen had het zwaar waarna ik zijn voortassen heb overgenomen. Ik merkte het verschil wel, ik kwam wat (niet veel) moeilijker de heuvels op.
Ik zal binnenkort wel mijn paklijst in dat andere draadje publiceren.
JanH schreef:
di 28 jul, 2020 15:21

Ik zal binnenkort wel mijn paklijst in dat andere draadje publiceren.
Leuk, 'k ben benieuwd!

InekeT schreef:
ma 27 jul, 2020 23:02

We zijn van plan om op fietsvakantie te gaan voor zo'n 2 à 3 weken (1e keer), waarop we op zowel verharde als onverharde wegen zullen gaan fietsen.
Voordel van het meervoud is ook dat je bagage over twee (of meer?) fietsen kunt verdelen. Gereedschap, reserveonderdelen, tent, kookspullen...

Valt best aardig te verdelen als je niet in je eentje fietst.
Het is een afweging tussen wat neem ik mee, heb ik genoeg geld ervoor (over) om het vooral minder volumineus te maken en trek ik al dat gewicht nog wel?
Wat je in je stuurtas hebt zitten zijn meestal de dingen waarvan je echt niet wil dat je ze kwijt raakt of snel wilt kunnen pakken.
In je fietstassen voor zitten meestal de lichtere dingen dus kleding en dergelijke, je wilt ook niet teveel gewicht aan je voorwiel hebben hangen. want dat beinvloed het stuurgedrag negatief, om al dat gewicht in een backpackertas aan je stuur te stoppen is eigenlijk ook geen goed idee want daarmee breng je het zwaartepunt van je fiets omhoog wat dus ook weer nadelig is voor het stuurgedrag.
Dus als je met weinig kleding toe kan, aan de kust in Spanje of Frankrijk in de zomer dan zou je zonder voortassen kunnen, dan moet alleen wel zorgen dat je achter minder volume meeneemt, anders passen de kleren er niet meer bij in.
Het lijkt hier soms op een wedstrijd om ter spartaanst.
En of de ortliebtassen-fietsers moeten bekeerd worden tot een 'bikepackers' setup.
Ik fiets graag bergop (en af) en dan is iedere kilo minder fijn en als je graag rustige (singletrack) paadjes kiest, zijn bikepackingtassen erg fijn. (En voortassen helemaal niet fijn en een stuurtas alleen als je je voorwiel nog kunt zien.)