Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstassen voor of stuurtas? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietstassen voor of stuurtas?

Hallo,
In mijn vijf tassen heb ik een heel normale hoeveelheid bagage bij me (zo'n 15 kg). Ik vind mijn fiets met voortassen en stuurtas helemaal niet lastig sturen of snel uit balans. Ik fiets gewoon op de weg of op fietspaden en hoef niet dwars door de bossen. In mijn tassen kan ik ook eenvoudig mijn boodschappen meenemen.
Onderweg hebben de meeste fietsers die ik tegenkom overigens eerder meer dan minder bagage bij zich...
Groet, Petra.
Ik heb vandaag een achter bagagedrager ontvangen, dus wil ik sowieso fietstassen voor achterop.
Ook ik heb een achterdrager, maar ik ben blij dat ik die niet gebruik... :wink:

Maar, of je voor- en achtertassen nodig hébt, moet je zelf bepalen. Als je alles in je tassen wilt storten *klikklik* dicht. Dan neem je een complete set Ortliebs/Vaude fietstassen.

Ga je veel offroad kan je misschien beter je licht opsteken bij de bikepacking-tassen. Dan zul je écht keuzes moeten maken in wat je meeneemt. En het kost wat tijd om alles weer in te pakken voor vertrek. Voordeel is wel: als de ruimte al beperkt is, kan je simpelweg niet veel gewicht meezeulen.

Uit de archieven van jwkeij: Naar Kopenhagen vertrok ik met volgepakte lowriders en een achterrek met spullen. Toentertijd prima, maar wat volumineus. Jaar na jaar is de paklijst bijgeschaafd en kan ik af met frametassen af. Plus, 4 kilo minder bagage.
Schermafbeelding 2020-07-28 om 17.44.32.png
Kopenhagen met lowriders.... Ging prima, maar dat kan beter!
Schermafbeelding 2020-07-28 om 17.44.32.png (704.2 KiB) 3820 keer bekeken
Schermafbeelding 2020-07-28 om 17.42.26.png
Bikepacking setup, rijdt veel lekkerder.
Schermafbeelding 2020-07-28 om 17.42.26.png (574.19 KiB) 3820 keer bekeken
Hallo,
al gedacht over BOB YaK-karretje ?
Op 1 wiel, volgt heel gemakkelijk, ook off-road, is niet breder dan fietsstuur en kan nog dienen als tafeltje.
Ik fiets daarmee en een stuurtas waar alles dat waarde heeft in steekt en daarbij met doorschijnend hoesje waar de dagtrip op kaart staat, en het mag al eens regenen( niet te fel)
Heel gemakkelijk
_Peter_ schreef:
di 28 jul, 2020 16:08
...
Dus als je met weinig kleding toe kan, aan de kust in Spanje of Frankrijk in de zomer dan zou je zonder voortassen kunnen, dan moet alleen wel zorgen dat je achter minder volume meeneemt, anders passen de kleren er niet meer bij in.
Ook als je in de zomer naar de Alpen of Noorwegen gaat, heb je echt geen voortassen nodig. Kwestie van de juiste keuzes maken voor wat wat je (niet) mee neemt.
Ik ervaar juist stabiliteit met een volgepakte fiets. Neem natuurlijk liever minder kilo's mee, maar kan slecht keuzes maken. Zelfs langs trekkershutten hadden wij achtertassen en voortassen beiderzijds en stuurtas. Hilarisch waarschijnlijk voor de doorgewinterde europa- en wereldfietsers hier.
De voortassen bevatten vooral de keukenuitrusting (ook een pak koffie/thermoskan en filter) en regenkleding en fietsreparatiespullen, ik vond dat handig.
Eigenlijk zou je even proef moeten pakken (denk dat je best bij goede zaak tassen mag lenen voor zo'n proefrit) en rijden, dan weet je het verschil.
Petra137 schreef:
di 28 jul, 2020 17:38
Hallo,
In mijn vijf tassen heb ik een heel normale hoeveelheid bagage bij me (zo'n 15 kg). Ik vind mijn fiets met voortassen en stuurtas helemaal niet lastig sturen of snel uit balans. Ik fiets gewoon op de weg of op fietspaden en hoef niet dwars door de bossen. In mijn tassen kan ik ook eenvoudig mijn boodschappen meenemen.
Onderweg hebben de meeste fietsers die ik tegenkom overigens eerder meer dan minder bagage bij zich...
Groet, Petra.
Snap eigenlijk niet waarom je zou moeten verdedigen om wat je mee neemt, De een vind 5 tassen weinig, de andere kan met 2 kleine tassen op vakantie. Als we allemaal zelfde waren, reden we allemaal met zelfde fiets, zelfde kleding en gingen we allemaal de zelfde route rijden,
Jurr schreef:
di 28 jul, 2020 16:01
JanH schreef:
di 28 jul, 2020 15:21

Ik zal binnenkort wel mijn paklijst in dat andere draadje publiceren.
Leuk, 'k ben benieuwd!

InekeT schreef:
ma 27 jul, 2020 23:02

We zijn van plan om op fietsvakantie te gaan voor zo'n 2 à 3 weken (1e keer), waarop we op zowel verharde als onverharde wegen zullen gaan fietsen.
Voordel van het meervoud is ook dat je bagage over twee (of meer?) fietsen kunt verdelen. Gereedschap, reserveonderdelen, tent, kookspullen...

Valt best aardig te verdelen als je niet in je eentje fietst.
Ja we gaan met z’n tweeen :)
Maar dit is toch geen persoonlijke aanval? Hier valt toch niets aan te verdedigen? TS wilt info over lowrider tassen of een stuurrol. Juist de diversiteit vind ik mooi om te zien.
Persoonlijk ga ik voor een minimalistische setup, omdat ik dit offroad beter vind rijden.
InekeT schreef:
di 28 jul, 2020 21:02

Ja we gaan met z’n tweeen :)
Pakruimte zat! Komt vast goed :)
alstro schreef:
di 28 jul, 2020 20:40
Petra137 schreef:
di 28 jul, 2020 17:38
Hallo,
In mijn vijf tassen heb ik een heel normale hoeveelheid bagage bij me (zo'n 15 kg). Ik vind mijn fiets met voortassen en stuurtas helemaal niet lastig sturen of snel uit balans. Ik fiets gewoon op de weg of op fietspaden en hoef niet dwars door de bossen. In mijn tassen kan ik ook eenvoudig mijn boodschappen meenemen.
Onderweg hebben de meeste fietsers die ik tegenkom overigens eerder meer dan minder bagage bij zich...
Groet, Petra.
Snap eigenlijk niet waarom je zou moeten verdedigen om wat je mee neemt, De een vind 5 tassen weinig, de andere kan met 2 kleine tassen op vakantie. Als we allemaal zelfde waren, reden we allemaal met zelfde fiets, zelfde kleding en gingen we allemaal de zelfde route rijden,
Precies, ik zat in het begin zelfs op 6 tassen, en heb er nu nog maar 3 (waarvan 2 een inhoud van 35 liter elk hebben). In de tijd wordt je uitrusting lichter en kleiner van volume. De ruimte die mijn slaapzak 30 jaar geleden innam was goed voor 4 slaapzakken tegenwoordig. (dat scheelt dus al 1 tas) ook de tenten zijn in die tijd een stuk lichter en compacter in te pakken geworden.
Wat leuk, ik heb ook een giant thoughroad, maar een model waarop al bagagerekken voor en achter gemonteerd waren. Die van voor heb ik bewust er af gehaald, en daar nu 2 drinkflessen op gehad.
Ik heb mijn tent aan het stuur, en essentiële dingen in een tasje in mijn achtertas, snacks , zonnebril en telefoon in toptube en halve framebag.
Deze setup was voor een heel spontane tocht van 5 dagen, toen ik besloot van ons laatste vakantie adres in het Schwarzwald naar huis te fietsen ipv met de auto mee.
Normaal heb ik een revelate stuurrol.

Bijlagen

Morgen rondje Teutenburgerwald startende in Bad Bentheim. alles kan in 2 tassen wat vroeger 5 was. Heb nog ruimte over voor kookspullen maar die blijven thuis. 8,5 kg incl tassen.
Dat viel mee, wat tegenviel is dat ik zelf 6 kg te zwaar ben..... sinds ik geen wedstrijden meer rij, is het strenge er een beetje af merk ik wel. Na de vakantie maar weer eens op de 76 kg zien te komen.
willem.m schreef:
di 28 jul, 2020 00:37
Met voortassen loop je meer risico op valpartijen. Je kunt namelijk vrij makkelijk tegen hoge bermen of paaltjes aan rijden. Voortassen nemen wij alleen nog mee op tochten waar je langere tijd buiten de bewoonde wereld bent. Voorwaarde is wel dat je compacte kampeer- en kookspullen mee neemt, en niet zoveel kleding.
Voor en achtertassen zijn toch echt niet veel breder dan je voeten op de pedalen..
tndmbkr schreef:
di 28 jul, 2020 13:39
In bovenstaande reacties lees ik dat mensen vooral letten op wat handig is.
En minder op de gevolgen voor de stabiliteit van de fiets.

Lowriders steken een eind voor de draaias van het voorwiel uit.
Bij lage snelheid moet je veel massa heen en weer bewegen om overeind te blijven met de fiets.
Een stuurtas zit veel dichter bij de draaias, en kan met minder inspanning heen en weer worden bewogen.

Lowriders hangen laag boven de grond.
Om overeind te blijven, moet de fietser veel sneller reageren dan wanneer de bagage hoog aan het stuur is bevestigd.
Dan zitten de lowriders en tassen niet goed, ze moeten zo veel mogelijk gecentreerd zitten rond de as, en je redenatie dat iets wat hoger zit stabieler is klopt niet, hoe lager het zwaarte punt hoe stabieler iets is.

Ik vind voor en achtertassen het prettigs, hou zo ruimte over voor de boodschappen aan het eind van de dag en bij erg stijl klimmen trek je je voorwiel wat minder snel omhoog en ze hangen stabiel, bike-pakking tassen zwabberen altijd nogal.
Maar zo veel mensen zo veel smaken.
Mr Z, ik spreek uit ervaring. Door een ongelukkige botsing (tijdens een afdaling over een lastige jeep track) van mijn fietsmaat met een hoge berm viel hij zodanig dat hij niet meer kon lopen of fietsen. Gevolg: heel gedoe met een ziekenhuis in een niet-westers land, einde van de net gestarte vakantie en een maandenlange revalidatie. Na dit voorval beschouw ik voortassen dan ook als een noodzakelijk kwaad, voor als we echt menen veel mee te moeten zeulen. En ik wil mensen vooral ook waarschuwen voor het risico: iets wat je je misschien pas realiseert als je languit op de grond ligt.
Mr. Z schreef:
wo 29 jul, 2020 22:50
Ik vind voor en achtertassen het prettigs, hou zo ruimte over voor de boodschappen aan het eind van de dag en bij erg stijl klimmen trek je je voorwiel wat minder snel omhoog en ze hangen stabiel, bike-pakking tassen zwabberen altijd nogal.
Ik had juist het gevoel dat mijn voortassen minder stabiel waren en rammelden. Had er steeds nog een band omheen.

Waarschijnlijk omdat er vanwege de grootte geen grote/zachte spullen in konden. De voortassen waren dus vrijwel alleen gevuld met harde spullen (zoals kookmeuk). Dat maakte het moeilijker om ze stabiel of rammelvrij te krijgen, ondanks opvullen met kleding e.d.
Ik kies juist bewust voor voortassen. Als ik minder meeneem gaan er kleinere tassen mee, maar nog altijd voor én achtertassen. Met voortassen ligt de fiets veel stabieler op de weg, geen gezwabber en andere ellende.
Tassen maak ik overigens zelden op de standaard door de fabriek voorgeschreven manier vast, dat is me veel te zwabberig. Ik zet ze liever vast met een spanband. Bij een goed bevestigde spanband heb je hem binnen een paar seconden los, als je weet hoe je dat moet doen.
Belangrijk is ook dat je een stabiele voordrager hebt. Het lijkt er op dat vele mensen hun lowrider ervaring baseren op de klassieke Blackburn cs alu voordragers die inderdaad niet al te stabiel waren. Momenteel heb ik een Old main Mountain lowrider die stabiel is maar al behoorlijk wat materiaal afgeschaafd. Ik overweeg nu over te schakelen op een Blackburn. Dit omdat ik dan meer keuze heb in de hoogte van de tassen, rij ik ergens waar de tassen niet te laag mogen hangen (snelle afdalingen) dan kan ik ze hoger hangen. Plus ruimte boven op voor een afhaal pizza oid ;).
Als je fiets zwabbert heb je de verkeerde fiets.
Bert van Sprang schreef:
do 30 jul, 2020 14:07
Als je fiets zwabbert heb je de verkeerde fiets.
Dat is zeer kort door de bocht.
Als je grote voeten hebt dan moeten je achtertassen ver naar achteren, meer kans op zwabberen.
Als je last van je schouders hebt dan moet je frame soepeler zijn
Als je niet bij iedere kasseistrook de greppel in wilt denderen dan heb je een soepel frame nodig
als je aan het milieu denkt dan heb je geen alu of vooral geen carbon fiets
en zo kan ik nog een hele tijd doorgaan.

Geloof je in folderpraat, ja, dan denk je natuurlijk dat alleen de nieuwste fietsen iets oplossen.
:D
Daar heeft Ivo wel een punt: liever voortassen dan achtertassen.