Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe plaatsen jullie een fiets op dakdragers? - Forum Wereldfietser

Hoe plaatsen jullie een fiets op dakdragers?

Hoe plaatsen jullie een fiets op dakdragers van een auto? Ik heb wel eens auto's voorbij zien rijden met fietsen staand op dakdragers. Maar daar is een speciale constructie voor nodig. En ook nogal hoog en zijwindgevoelig, denk ik.
Ik overweeg mijn fiets plat liggend op de dakdragers te monteren, de fiets zelf van stukjes piepschuim voorzien en het geheel met spanbanden vastmaken. De linker crank eraf en het stuur een kwart slag draaien. Ik heb namelijk een veerboot geboekt waarin ik de maten van de auto heb opgegeven: max. 6 m lang en max. 2 m hoog. De foto hieronder betreft een proefopstelling. Afstand tussen de dakdragers gemeten: 69½ cm.
De dakdragers heb ik online besteld bij een bedrijf in autobenodigdheden in Gemert: € 69.95 en ontvangen.
Hoe denken jullie erover? Ik heb een nagelnieuwe auto Dacia Logan MCV.
IMG_20200730_171130.jpg
Mijn eerste vraag zou zijn: waarom een dakdrager? Een fietsendrager op je trekhaak is toch veel handiger, zeker als je een beetje een hoge auto hebt. Voor het vervoer van een fiets op een dakdrager heb je ook nog een rails en steunen nodig. Als je slechts een fiets wilt vervoeren, zou ik hem ook plat leggen (stuur draaien en trappers verwijderen) en fiets en drager beschermen door buisisolatie.
Wielen eruit halen en dan gewoon achterin de auto leggen?
let bij de fiets liggend op dakdragers dat de fiets niet alleen bij remmen voorwaarts, maar ook flinke stuurbeweging de fiets zijwaarts op z'n plek blijft.
ik vind het ook niet de meest logische manier om je fiets mee te nemen. wij hebben goede ervaringen met de mulpro-trekhaakdrager. beetje grof, maar opvouwbaar en goed hanteerbaar. tegenwoordig is model butterfly van plastic kappen voorzien en minder grof overkomend.
Altijd gedaan met een tandem. Dus met een gewone fiets zal het ook wel gaan. Alleen doen als alle andere oplossingen niet kunnen want handig is anders...
Ik deed de fietsen bij voorkeur op de trekhaak omdat dat veel gemakkelijker gaat. Ik deed dat niet omdat ik dacht dat dat veiliger zou zijn. Ik heb ook fietsen staand op het dak vervoerd. Dat ging ook altijd goed.
Maar gezien jouw reservering op de boot van max 2 meter is dat voor jou al geen optie meer of je moet de reservering kunnen aanpassen.
JanH schreef:
vr 31 jul, 2020 13:28
Ik deed de fietsen bij voorkeur op de trekhaak omdat dat veel gemakkelijker gaat. Ik deed dat niet omdat ik dacht dat dat veiliger zou zijn. Ik heb ook fietsen staand op het dak vervoerd. Dat ging ook altijd goed.
Maar gezien jouw reservering op de boot van max 2 meter is dat voor jou al geen optie meer of je moet de reservering kunnen aanpassen.
Ik heb geen trekhaak en mijn nieuwe Dacia Logan is veel lager dan mijn oude van 2009. Ik ben bang dat een fiets op een trekhaak te ver naar links en rechts uitsteekt. Staand op het autodak kan ook niet, anders moet ik meer betalen voor hoger dan 2 meter op Stena Line naar Göteborg. Bovendien kan de fiets niet binnen gelegd worden. Wij gaan vijf weken weg en onze katten gaan in een grote bench mee, die aan de onderkant van het autodak wordt opgehangen (ogen aanwezig).
Alle stationcars gaan tegenwoordig steeds meer op lijken: vanaf de middenstijl loopt het dak naar achteren omlaag. Niet meer horizontaal.
IMG_20200723_173214.jpg
Dit is mijn nieuwe auto (maart 2020, uit Duitsland gekocht)
Dacia Logan MCV 2019.jpg
En de vorige auto is beduidend veel hoger en ik mis hem nog steeds!
12 juli 2013.JPG
Martin E. van Doornik schreef:
vr 31 jul, 2020 14:06
Ik heb geen trekhaak en mijn nieuwe Dacia Logan is veel lager dan mijn oude van 2009. Ik ben bang dat een fiets op een trekhaak te ver naar links en rechts uitsteekt.
Er zijn ook dragers die direct aan de achterklep gemonteerd worden (het gaat ook maar om één fiets zo te zien). Fiets wordt aan het frame opgehangen.

Als de fiets teveel uitsteekt (is meestal geen probleem) kan je ook het voorwiel er uit halen.
De constructie op het dak raad ik af :shock: Martin, een trekhaak voor jouw auto kost 125 euro. Trekhaak is altijd makkelijk als je eens grote dingen moet vervoeren. Succes en een fijne vakantie! :D
Achterklepdrager https://www.mantel.com/mottez-achterkl ... gIkh_D_BwE
Voor €84,95. Volgens de tabel ook geschikt voor een Dacia Logan.
Succes.
Als je de fiets op de dakdragers wilt meenemen dan zou ik eerst twee planken in lengterichting op de dakdrager bevestigen.
Eentje te hoogte van de assen en de andere ter hoogte van de bovenste framebuis en daar met buisisolatie er tussen (piepschuim blijft niks van over) met sjorbanden de fiets op binden.
De fiets rechtop op het dak of trekhaak vervoeren is het makkelijkste / beste, maar dit transport zal wel eenmalig zijn.
Fedor schreef:
vr 31 jul, 2020 14:19
Er zijn ook dragers die direct aan de achterklep gemonteerd worden (het gaat ook maar om één fiets zo te zien). Fiets wordt aan het frame opgehangen.
Heb ik jaren geleden ook gehad maar te zwaar bij het openen van de achterklep als ik spullen moet pakken. Gaat weer geld kosten bovenop de dakdragers.
Verkocht aan iemand van de WF in Zwolle.
Bovendien heb ik door de achterdrager met fiets nog minder zicht via de achterruit, terwijl er achter mij nog maar een halve meter ruimte overblijft naast de kattenbench via de achteruitkijkspiegel.
Is het een idee om je fiets in de auto te vervoeren (zoals eerder aangegeven) en een deel van de bagage in een dakkoffer?

Qua hoogte heb je maximaal 2 meter te benutten.

Je auto heeft een hoogte van 1.537 mm

(zie: https://www.google.com/search?rlz=1C1GG ... 20&bih=937)

Een dakkoffer is verkrijgbaar met een hoogte van 320 mm

(zie: https://www.alleskanmee.nl/Dakkoffer-32 ... gJW2_D_BwE

Blijft 143 mm voor de hoogte van de dakdragers.
en dit heb je geen trekhaak nodig
https://www.wielrenner.eu/beste-fietsen ... -trekhaak/
De katten op het dak, de fiets achterin de auto,

Groet,
Tom.
Tom vds schreef:
vr 31 jul, 2020 17:34
De katten op het dak, de fiets achterin de auto,

Groet,
Tom.
Sarcasme?

Ik denk dat de katten het liefst gewoon thuis blijven. Is je probleem meteen opgelost.
Katten meenemen op vakantie vind ik eigenlijk dierenmishandeling. Je zal ze ter plaatse ook strikt binnen moeten houden, anders riskeer je dat je ze kwijt bent. Heb je geen lieve buurvrouw die ze af en toe kan voeren?

Wat de fiets betreft...
Een drager achter de auto die met bandjes rond de koffer zit... niet doen. Dat is allesbehalve stabiel.
Achter de auto is enkel een systeem op de trekhaak betrouwbaar.

Liggend op de drager kan zeker, maar echt goed vast maken en bij elke stop maar goed kijken of de spanbanden nog goed vast zitten.
Rubber is beter dan piepschuim omdat het minder schuift.
gios schreef:
vr 31 jul, 2020 17:36
Sarcasme?
Uh, waar zal ik mee beginnen?
Ok, ....
Iemand koopt iets, en vraagt zich daarná af wat hij daarmee moet. (Voor het gemak gooi ik de aanschaf van auto/dakdrager/overtocht even op één hoop).
Vervolgens stelt die een vraag op dit forum, en niemand van de reageerders geeft een antwoord op die vraag. Overigens lijkt dit vrij gebruikelijk hier.....

Dat “sarcasme” is dus eerder een reactie op wat door andere wordt “geantwoord”, danwel een poging van mij om sarcastisch te zijn.

Voor de goede orde: ik heb geen auto, en kan dus geen ervaring deling met betrekking tot het vervoeren van fietsen òp, ìn noch áán een auto.

Groet,
Tom.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 31 jul, 2020 14:06

Ik ben bang dat een fiets op een trekhaak te ver naar links en rechts uitsteekt.
Lijkt me sterk, aangezien er wel meer mensen met een fiets achterop een auto rijden. 'k Zag laatst zelfs een Kia Picanto met een fietsendrager voor drie fietsen achterop.

Vast wel ergens te vinden hoe ver zoiets mag uitsteken.

Zelf heb ik gelukkig geen kat :)
Blackbelt schreef:
vr 31 jul, 2020 18:02
Katten meenemen op vakantie vind ik eigenlijk dierenmishandeling. Je zal ze ter plaatse ook strikt binnen moeten houden, anders riskeer je dat je ze kwijt bent. Heb je geen lieve buurvrouw die ze af en toe kan voeren?
Tja, maar vijf weken weg en ik zal de lieve katten vreselijk missen. Zo gek op ze en zij ook op mij, dat zij heel vaak zó van de vloer op mijn schouders springen en ik ermee door het huis rondloop. Vind ik ook teveel gevraagd voor de buurvrouw om ze zo lang te verzorgen.
Het zijn in feite binnenkatten, die vanwege de vele vogels niet buiten mogen. Ik heb de bench zo gebouwd dat er nog een deur is om een wegwerp-kattenbak in en uit te halen. Zo comfortabel ingericht met water- en etensbak. Op de veerboot haal ik ze (in de afgesloten auto) uit de bench en gaan ze in een draagmand mee naar onze hut. Wij kennen een Nederlands stel die hun katten altijd mee op vakantie nemen en zij wonen tegenover ons Zweedse huis. Hoezo code oranje? In Värmland is de code eerder wit dan geel. Ik weet vanaf de veerboot in Göteborg een landelijk gelegen route en dus niet door de stad. Ik ga de komende weken alvast proefrondjes maken met de katten in de bench. Op de echte reis krijgen ze een pilletje van de dierenarts om ze rustig te houden.
Op het station van Nijmegen zag ik wat jaren geleden een gezin met fietsen op vakantie en op een fiets zat een kooi met een kat erin....
DSCF0016.JPG