Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tijd voor een nieuwe fiets - Forum Wereldfietser

tijd voor een nieuwe fiets

We zitten aan de Rijn op camping Isele Hof, we hebben een rustdag. De kleinste slaapt, de oudste verwoest potloden met de puntenslijper, de vrouw gaat zometeen een brood bakken en ik ben alvast aan het nadenken over een nieuwe fiets.

Mijn vraag is of jullie mij kunnen wijzen op sites en/of aandachtspunten waar ik mijzelf verder in kan verdiepen om voor en tegens te vinden.om te gaan afwegen en later keuzes te kunnen onderbouwen.

Huidige fiets heeft verouderde high end shimano opbouw op een ouder tweedehandsframe dat ik onderweg uit nood heb moeten aanschaffen. Zou wellicht nog wel kunnen maar ja. Volgendjaar is de oudste 5.9 jaar en willen wij dat hij zelf gaat fietsen met een follow-me. Op deze manier kiezen we dus niet voor een Pino Hase maar juist voor de optie dat we beide gewoon een eigen trekkersfiets kunnen behouden. Ik wil uiteindelijk ook die van mijn vrouw vervangen zodat beide fietsen overeenkomen.

Ik kan een fiets van de plank kopen, een 2e hands fiets zoals altijd, of zelf een fiets bouwen, dan wel deels in samenwerking wanneer nodig. De kostenafweging en het idee dat ik dan werkelijk goede onderdelen kan kiezen of weg laten. Ik denk dat ik het opbouwen heel behoorlijk zelf kan doen, heb alles al wel eens gedaan ( los gehaald, schoongemaakt, gemonteerd en onderhouden bedoel ik dan). Maar de keuzes voor onderdelen niet, en alle afmetingen en namen die ik weleens voorbij zie komen zeggen mij ook weinig. Toch wil ik deze route verkennen.

Dat start bij een frame, ik vind enkel wat algemene info. Kunnen jullie mijn aandacht op een aantal punten richten zodat ik mij kan gaan verdiepen? Dankje.
tja... heb je even...
of (als je flinke databundel hebt :) ) zoek hier eens rond met waar mensen op rijden en bedenk wat jou past en zint...

de Follow-Me heb ik ook gebruikt en die beviel heel goed, maar je hebt ingeklapt wel een flink dood gewicht achter je achteras hangen (ik liet hem thuis vaak op de (stads)fiets zitten want loshalen en plaatsen vond ik niet prettig gaan). kijk ook even hoe dat past met je bagage.
Ik wil weer toe naar een fiets waar ik voor- en achtertassen heb met op de bagagedrager een slurf voor de tent. Zo hebben we het altijd gedaan in ieder geval.

De folllow-me lijkt ons inziens de enige mogelijkheid waarbij de kinderen zelfstandig fietsen maar wij ze kunnen helpen of op gevaarlijke stukken de veiligheid kunnen borgen. Dan hoop ik maar dat ze het praktischer werkbaar hebben gemaakt volgend jaar.

Nu met de trailers is veel te zwaar, dat is volgendjaar echt afgelopen. Het is een klein wonder te noemen dat de fietsen niet letterlijk breken. En ik wil nu eens op vakantie met een gevoel van vertrouwen. Gewoon kunnen vertrouwen op goed materiaal. Er is altijd wel weer wat. Waarom blijft dat balhoofd niet vast zitten, waarom ontstaat er altijd wel ergens weer een tik of speling? Etc. Volgens mij is het gewoon te oud, versleten of het onderdeel is ongeschikt voor de belasting. De belasting is enorm. Ik hoop dan ook dat ik met zelfbouw net iets meer geld over houd om betere materiaalkeuze te maken, maar ik weet niet of dit reëel is.

Wij hebben regelmatig Wi-Fi en een leesmomenten, dan kan ik mij al.mooi gaan verdiepen. Merknamen van fietsen ken ik wel en ik heb wel enige basiskennis. Ik kan zo wel een fiets bedenken, maar ik zit te denken aan info over model frame, V brakes of magura, 47 cm banden? Maten van de buizen, stuurpen, etc.
met de moderne materialen en betere ontwerpen blijft er veel meer heel dan vroeger. dat zie je bijvoorbeeld aan sterkere velgen, die sterkere wielen geven.

ik kan nu een pleidooi doen voor 26inch wielmaat en frame, maar da's ook een persoonlijke voorkeur.

qua Follow Me: ik heb een keer op stadsfiets met nichtje in zitje aan (dikke) stuurpen, dochter achterop in zitje en oudste dochter in kinderfiets in de Follow Me (of was het de Add Bike :? ) bij sterke wind hier rond een plas gefietst... dat ging prima. en je hebt bekijks :) met vier mensen op anderhalve fiets: leuk!

als je iets goeds en stabiels wil: kijk naar de diameters (liefst oversized / grotere diameter) of kies bij twijfel voor staal ipv aluminium (bijv. zadelpen).

met magura heb ik geen ervaring. v-brakes vind ik voldoende.
en pas je rijgedrag (ook qua remmen en vooruitdenken) aan op wat je materiaal kan e hoe zwaar je bent (zo weet ik van rijden met oudere motoren: met heel matige remmen :shock: ) (het schijnt ook dat een bepaald merk motoren van de andere kant van de grote plas daarom zo'n donderend lawaai maken... da's om je te waarschuwen want er zitten amper remmen op :D )
Leuk om te doen. Begint natuurlijk met twee basale keuzes.
- Riem of ketting
- Naaf of derailleur (of Pinion?)

En verder natuurlijk zaken als vaste achterpadden en een trapas met excenter (had je het gelazer onderweg niet gehad) of schuivend, klassiek balhoofd of ahead. Klassieke velgremmen, hydraulisch of schijfremmen. Naafdynamo of batterijverlichting.

Het blijft allemaal een kwestie van het budget dat je er voor over hebt. Wel weet ik dat mijn volgende fiets schijfremmen heeft. Dit vooral vanwege het remvermogen bij regen.
Poeh. Het is lastig aanknopingspunten vinden voor een passend antwoord op je vraag. Dus je hebt gedachten over een nieuwe fiets (de grondtoon van mijn bestaan in vijf woorden :lol: )

Wat moet ‘ie kunnen en wat mag het kosten?
Grandonneur schreef:
di 04 aug, 2020 22:21
Dus je hebt gedachten over een nieuwe fiets (de grondtoon van mijn bestaan in vijf woorden :lol: )
:lol: :lol: :lol:
Grandonneur schreef:
di 04 aug, 2020 22:21
Poeh. Het is lastig aanknopingspunten vinden voor een passend antwoord op je vraag. Dus je hebt gedachten over een nieuwe fiets (de grondtoon van mijn bestaan in vijf woorden :lol: )

Wat moet ‘ie kunnen en wat mag het kosten?
Hij moet sterk zijn, betrouwbaar en goedkoper dan een koga uit de winkel die zomaar€ 2400 kost en dan nog niet optimaal is. Dat hoop ik te bereiken met zelfbouw. De prijs weet ik niet goed, dan moet ik eerst een ander hebben zodat ik kan bepalen wat het me waard is. 1800 vind ik al een serieus bedrag.

Gewoon een ketting met derailleur. Riem lijkt mij veel te duur worden. Je kunt altijd informatie delen wat fijn is maar mijn gedachte was dat ik mij wil gaan verdiepen. Dan moet ik vooral weten waar ik dat kan doen en in welke keuzes ik mij moet verdiepen.

Aanvulling: de vraag is wat maakt een fiets sterk en betrouwbaar? Wat voor soort lasnaden? In ieder geval staal. Maar hoe hard? Welke onderdelen moeten absoluut top zijn? Wat kan ook wel deore? V-brakes vs schijfremmen? Het wordt in ieder geval een complete fiets. Dus met licht spatborden.
Zelf bouwen met nieuwe onderdelen gaat je meer kosten dan een fiets kopen die 90% van je eisen vervult, en die je dan aanpast.
Enige andere mogelijkheid is om te starten met wat goede tweedehandsspullen, en dat dan afbouwen naar je wensen.

Als je gelijk welke fiets in nieuwe onderdelen koopt ben je altijd een factor 2-3 duurder.
luchtfietser schreef:
wo 05 aug, 2020 07:24


Hij moet sterk zijn, betrouwbaar en goedkoper dan een koga uit de winkel die zomaar€ 2400 kost en dan nog niet optimaal is.
Wat maakt die fiets voor jou niet optimaal? En wat zou maken dat die fiets of een andere fiets voor jou wel optimaal zou kunnen zijn, of op z'n minst... zo optimaal mogelijk?
luchtfietser schreef:
wo 05 aug, 2020 07:24
Hij moet sterk zijn, betrouwbaar en goedkoper dan een koga uit de winkel die zomaar€ 2400 kost en dan nog niet optimaal is.
Deze is 200 euro goedkoper en gewoon een heel goede en volledige complete fiets met prima componenten. En nog een Koga ook ;)

https://www.koga.com/nl/trekking-fietse ... er?frame=H

Dit evenaren voor zo'n prijs kan heel lastig worden met zelfbouw.
Ik proef dat TS uitkijkt naar het bouwen van z’n eigen fiets :wink:

Wil zich verdiepen in het materiaal, dan gaat het lukken.

Bekijk eens een frameset van bijvoorbeeld een trek 520, sonder Santiago, Genesis tour de fer en vergelijk die met wat je hebt. Leer je een hoop van om te beginnen. Stel je dat dan voor met M6000 3x10 delen icm mechanische schijfremmetjes. Lekker hoor.
Grandonneur schreef:
wo 05 aug, 2020 09:57
Bekijk eens een frameset van bijvoorbeeld een trek 520, sonder Santiago, Genesis tour de fer en vergelijk die met wat je hebt. Leer je een hoop van om te beginnen. Stel je dat dan voor met M6000 3x10 delen icm mechanische schijfremmetjes. Lekker hoor.
Een beetje frameset gaat tegenwoordig al richting de 800-1000 euro. Dan is er al een flink gat in het budget geslagen.
Fedor schreef:
wo 05 aug, 2020 10:36
Grandonneur schreef:
wo 05 aug, 2020 09:57
Bekijk eens een frameset van bijvoorbeeld een trek 520, sonder Santiago, Genesis tour de fer en vergelijk die met wat je hebt. Leer je een hoop van om te beginnen. Stel je dat dan voor met M6000 3x10 delen icm mechanische schijfremmetjes. Lekker hoor.
Een beetje frameset gaat tegenwoordig al richting de 800-1000 euro. Dan is er al een flink gat in het budget geslagen.
Mee eens. ik heb zelf ook wat gezocht de afgelopen week en zelf een fiets bouwen loopt flink in de papieren als je alles voor de retailprijs moet aanschaffen. Een complete fiets kopen kan makkelijk een paar honderd euro goedkoper zijn. Ik zou mijn ogen open houden voor leuke aanbiedingen van 2020 modellen, die gaan aan het einde van de zomer vaak met een leuke korting over de toonbank.
Heb al twee keer een trekkingachtige fiets voor mezelf opgebouwd. Het is waar dat je een aanvaardbare fiets voor hetzelfde bedrag kan vinden, maar in mijn ervaring haal ik er dan toch een hoop onderdelen af die ik maar niks vind, en als het klaar is kost het hetzelfde als was ik zelf van nul begonnen. (of meer)

De keuze aan leuke stalen frames is beperkt, surly, soma, bombtrack en genesis zijn zowat de meest eenvoudig te bekomen merken. Eerste stap is dan je favoriete zithouding bepalen en zien welk frame het meest in aanmerking komt. Vergelijken met je bestaande fiets kan je via https://geometrygeeks.bike/.

De droom van nooit meer iets te moeten vervangen, zou ik opbergen. Er zijn zat verhalen van mensen met nieuwe (heel) dure fietsen die ook wel eens een onderdeel zien stuk gaan. Meer betalen voor goede kwaliteit is een goed idee, maar heel veel betalen in de hoop dat het plots onbreekbaar wordt is een droom. Het voordeel van je fiets zelf bouwen is dat je wat er ook faalt, zelf kan vervangen.
EnriceV schreef:
wo 05 aug, 2020 17:41
De droom van nooit meer iets te moeten vervangen, zou ik opbergen. Er zijn zat verhalen van mensen met nieuwe (heel) dure fietsen die ook wel eens een onderdeel zien stuk gaan. Meer betalen voor goede kwaliteit is een goed idee, maar heel veel betalen in de hoop dat het plots onbreekbaar wordt is een droom. Het voordeel van je fiets zelf bouwen is dat je wat er ook faalt, zelf kan vervangen.
Helemaal mee eens!

Overigens moet het voor TS geen staal worden toch?

Nog wat inspiratie, https://www.poison-bikes.de/Rahmen/Trekking-_-Reiserad/
Grandonneur schreef:
wo 05 aug, 2020 18:14
Overigens moet het voor TS geen staal worden toch?
Daar stond niets van in de startpost, maar in het laatste antwoord stond:
de vraag is wat maakt een fiets sterk en betrouwbaar? Wat voor soort lasnaden? In ieder geval staal.
EnriceV schreef:
do 06 aug, 2020 09:10
Daar stond niets van in de startpost, maar in het laatste antwoord stond:
de vraag is wat maakt een fiets sterk en betrouwbaar? Wat voor soort lasnaden? In ieder geval staal.

Ow ja, ik zie de aanvulling :D

Dat beperkt de keuze wel enigszins, vooral op een complete fiets nieuw uit het schap.
Fedor schreef:
wo 05 aug, 2020 10:36
Grandonneur schreef:
wo 05 aug, 2020 09:57
Bekijk eens een frameset van bijvoorbeeld een trek 520, sonder Santiago, Genesis tour de fer en vergelijk die met wat je hebt. Leer je een hoop van om te beginnen. Stel je dat dan voor met M6000 3x10 delen icm mechanische schijfremmetjes. Lekker hoor.
Een beetje frameset gaat tegenwoordig al richting de 800-1000 euro. Dan is er al een flink gat in het budget geslagen.
Sonder Frontier is wel een heel mooi frame, zit je ruim onder de 400 euro.

https://alpkit.com/collections/sonder-f ... e-and-fork

Maar ook dan kan je vermoedelijk beter een complete Sonder Frontier kopen en desnoods wat dingen aanpassen.

https://alpkit.com/collections/sonder-f ... agle-rigid

Het zijn wel heel erg mooie fietsen voor een mooi bedrag (IMHO).
luchtfietser schreef:
wo 05 aug, 2020 07:24
Aanvulling: de vraag is wat maakt een fiets sterk en betrouwbaar? Wat voor soort lasnaden? In ieder geval staal.
Goed gelakt staal gaat voor jouw budget super lastig worden. Ik kan me ook niet vinden in het idee dat een stalen fiets sterker en betrouwbaarder is.

Op zich kan je nog kijken naar een Sonder Santiago, maar dan ga je ook al naar de 600 euro, blijft wel een hap uit je budget.
Grandonneur schreef:
wo 05 aug, 2020 09:57
Stel je dat dan voor met M6000 3x10 delen icm mechanische schijfremmetjes. Lekker hoor.
Ik zou gewoon Hydraulisch nemen. Net zoals Magura velgremmen geen issues hebben met hydrauliek geldt dit ook voor moderne schijfremmen. SRAM had in 2017-2018 nog wel een batch met slechte levers, maar ook dat is verleden tijd.
Aan de sfeer te voelen gaat TS nooit tevreden zijn met een fiets uit de winkel.

Ik kan dan alleen maar aanraden om een tweedehandse fiets te zoeken (of 2 fietsen) die 70-80% van je eisen vervult en in redelijke staat is.
Daar kan je dan je eigen inspiratie op los laten en vervangen wat je belangrijk lijkt.

Misschien eerst maar eens een lijstje maken met je verwachtingen.