Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op fietsvakantie gegaan in Coronatijd (net terug) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Op fietsvakantie gegaan in Coronatijd (net terug)

verwijderd
Ivo, ik nam daarnet kennis van je ongenoegen (alweer verwijderd). Toch bedankt dat je je bevindingen van je reis hebt gedeeld.

Er worden de laatste tijd weer veel fietsreizen gemaakt las ik vandaag in de krant. De aanpak daarvan is toch wel spannend in deze tijd. Dat jij je ervaringen hier hebt gedeeld vind ik waardevol voor andere fietsers. Dat je over een klein deel van je teksten goedbedoelde kritiek hebt gekregen, onder andere van mij, doet daar niets aan af.

Hans
Al met al moet je je wel realiseren dat als je volkomen veilig door het leven wilt gaan, je jezelf het beste maar gewoon thuis kunt opsluiten.

Ik laat me door mijn ervaringen er in elk geval niet van weerhouden om de volgende zomervakantie weer flink de pedalen op te gaan.

Ik weet alleen nog niet in welk land. Ik ben een beetje aan het twijfelen tussen China, Wit-Rusland en Brazilië.
ivokremer schreef:
wo 12 aug, 2020 23:10
Al met al moet je je wel realiseren dat als je volkomen veilig door het leven wilt gaan, je jezelf het beste maar gewoon thuis kunt opsluiten.
Thuis worden mensen ook ziek en mensen gaan thuis ook dood. Streven naar volkomen veiligheid zou ik (thuis, buitenshuis, waar dan ook) een onzinnig streven noemen. Streven naar een redelijke mate van veiligheid lijkt me wel een goed idee.

Redelijk lijkt mij dat er wel gereisd kan worden (naar/tussen niet te drukke plekken), maar dat je, wanneer je verkouden oid bent, jezelf even terugtrekt en je laat testen, en het bron- en contactonderzoek serieus neemt. Dat dit laatste tot veel dilemma's leidt komt in dit interessante artikel naar voren, geschreven door Volkskrantmedewerker en coronapatiënt Marjolein van de Water:
https://www.topics.nl/als-coronapatient ... ent=topics

Er zullen voorlopig hier en daar nog offers gebracht moeten worden om de Corona verspreiding binnen de perken te houden. Met onder andere als doel dat we de verworven vrijheden van de laatste twee maanden (ten opzichte van de twee maanden daarvoor) zo veel mogelijk kunnen behouden, wat weer een voorwaarde is om nog meer mooie reizen te kunnen maken.

Hans
javb2812 schreef:
wo 12 aug, 2020 23:50
Redelijk lijkt mij dat er wel gereisd kan worden (naar/tussen niet te drukke plekken), maar dat je, wanneer je verkouden oid bent, jezelf even terugtrekt en je laat testen, en het bron- en contactonderzoek serieus neemt.
Terugtrekken wanneer je op de fiets op vakantie bent is een onzinnig verhaal.

Als je op de fiets bent, ben je buiten. Dan ben je voortdurend in een super geventileerde omgeving.
Veiliger dan dat kun je niet leven in Corona tijd, zowel voor jezelf als voor anderen.

Wat supermarkten betreft: die vermeed ik in de ochtenden dat ik hoofdpijn had.
Ik bleef buiten staan, terwijl mijn maatje de boodschappen deed.
Meer kon ik er niet mee en aan doen.

Maar omdat de hoofdpijn van zichzelf (dus zonder pijnstillers) in de middag, avond en nacht helemaal weggetrokken was maakte ik me niet druk over campings en sanitairgebouwen op campings. Waarom zou ik?

Ik heb diverse verhalen gelezen over mensen die besmet zijn geraakt met Covid-19, maar er was er niet eentje bij waarbij iemand net als ik dan wel, dan niet, dan weer wel en dan weer niet klachten had.

Waarom zou ik dan moeilijk doen?

Je moet niet alles dat Covid-19 zou kunnen zijn maar gaan behandelen als Covid-19. Dan wordt je gek.

En aan de GGD om me eens te laten testen heb ik geen zak:
https://coronatest.nl/ik-wil-me-laten-t ... ten-heb-je
Welke klachten heb je?
Je kunt meerdere antwoorden kiezen.
Koorts of verhoging: nee
Hoesten: nee
Keelpijn: nee
Benauwd of kortademig: nee
Erge spierpijn: nee
Neusverkouden: nee
Plotseling minder ruiken: nee
Plotseling minder proeven: nee
Ik heb andere klachten: ja (eigenlijk HAD ik een paar weken geleden andere klachten, maar goed...)
Ik heb geen klachten: nee

Als ik "Ik heb andere klachten" aanvink en dan op Volgende klik, krijg ik deze boodschap:

Je kunt online geen afspraak maken

Dan houdt het wat mij betreft op...
ivokremer schreef:
do 13 aug, 2020 06:48

Maar omdat de hoofdpijn van zichzelf (dus zonder pijnstillers) in de middag, avond en nacht helemaal weggetrokken was maakte ik me niet druk over campings en sanitairgebouwen op campings. Waarom zou ik?

Je moet niet alles dat Covid-19 zou kunnen zijn maar gaan behandelen als Covid-19. Dan wordt je gek.
Het is een klote tijd of je nu in de ontkenning zit of niet. Het is allemaal helemaal niet makkelijk. Corona is een verraderlijke ziekte, die als je er echt mee geconfronteerd wordt verschrikkelijk kan zijn. Ik weet heel goed waarover ik praat en dan nog wil ik vaak gewoon denken dat het een droom is en dat er is niks aan de hand is. Je ziet het niet en als het toeslaat gaat het vaak enorm snel. Gelukkig heeft de meerderheid van de mensen "nergens" last van, daarom verspreidt het ook zo lekker.
Als je klachten hebt die COVID zouden kunnen zijn, moet je niet allerlei redeneringen verzinnen, maar testen!
geelfietsje schreef:
do 13 aug, 2020 07:28
Als je klachten hebt die COVID zouden kunnen zijn, moet je niet allerlei redeneringen verzinnen, maar testen!
Zie de link in mijn eerdere post boven. Volgens het RIVM hoef ik me niet te laten testen, want ik had/heb geen klachten die overeenkomen met de voorwaarden om voor zo'n test in aanmerking te komen.

Oftewel, het RIVM stelt mij gewoon in het gelijk.
Ik had ook ff gechecked: hoofdpijn staat er idd niet meer tussen (was in de beginperiode nog wel).

Overigens was ik blijkbaar vanwege de neusspray op het verkeerde been gezet: je had dus geen verstopte neus.
Mijn voorhoofdsholteontstekingen gingen daar overigens wel altijd mee gepaard, da's ook verwarrend.
Nee, ik had geen verstopte neus.

Bij een voorhoofdsholteverstopping zit (theoretisch gezien) een verbinding tussen een hoofdholte en de neusholte verstopt, daarom heet het zo. En als die verstopping er te lang zit kan de boel gaan ontsteken en dat doet in het slechtste geval heel erg veel pijn, alsof iemand met een hamer op je voorhoofd staat te rammen.

Ik had neusspray gekocht om die in theorie aanwezige verstopping op te lossen, maar eerlijk gezegd hielp het niet. Er kwam niets los en de pijn werd er niet minder door. Ik was pas geholpen met pijnstillers, maar die had ik de eerste vier dagen / ochtenden niet bij de hand.

Maar goed, ik zal mijn verantwoordelijkheid nemen en liegen om me te kunnen laten testen.

Dan hoef ik alleen maar "Hoesten" en "Neusverkouden" aan te vinken (dan lieg ik, want daar had/heb ik helemaal geen last van).
ivokremer schreef:
do 13 aug, 2020 08:54
...

Maar goed, ik zal mijn verantwoordelijkheid nemen en liegen om me te kunnen laten testen.

Dan hoef ik alleen maar "Hoesten" en "Neusverkouden" aan te vinken (dan lieg ik, want daar had/heb ik helemaal geen last van).
Catch-22?

catch-22.jpg
(apart boek trouwens)
Mijn vriendin had klachten die ook niet in de online lijst voorkwamen.
Even bellen, en in dat gesprek kwam naar voren: testen.
Uitslag gelukkig negatief.

Zoals de mededeling al was: ONLINE kun je geen afspraak maken.
Dat wil niet zeggen dat een afspraak om je te laten testen niet zinvol is...
ivokremer schreef:
do 13 aug, 2020 08:54

Maar goed, ik zal mijn verantwoordelijkheid nemen en liegen om me te kunnen laten testen.

Dan hoef ik alleen maar "Hoesten" en "Neusverkouden" aan te vinken (dan lieg ik, want daar had/heb ik helemaal geen last van).
Als de klachten al enkele weken voorbij zijn, is het aannemelijk dat je nu niet meer besmettelijk bent mocht je het virus toen gehad hebben. Een acute rede om je nu nog te laten testen is er dus niet meer.
Op Ijsland (waar ik kortgeleden was en iedereen die het land inkomt getest wordt) zijn behoorlijk wat gevallen bekend van mensen die aan de grens positief getest werden. Die kregen een vervolgonderzoek. Als het om een oude besmetting ging bleken er vaak al antistoffen in het bloed te zijn, en mochten ze gaan en staan waar ze wilden.

Eigenlijk beter is (in het vervolg) om je te laten testen op het moment dat je klachten krijgt. Ook als dat in het buitenland is.
Ik ken iemand die alleen een avond diarree als klacht had en zich daarom toch maar liet testen: positief.

Goed dat je je maat de boodschappen hebt laten doen toen je last van die voorhoofdsholteontsteking had.
Ik ben voorzichtig met je eens dat buiten zijn (mits op flinke afstand van anderen) niet gevaarlijker is voor de verspreiding dan wanneer je binnenblijft.

Hans
ivokremer schreef:
do 13 aug, 2020 06:48
En aan de GGD om me eens te laten testen heb ik geen zak:
https://coronatest.nl/ik-wil-me-laten-t ... ten-heb-je
Welke klachten heb je?
Je kunt meerdere antwoorden kiezen.
Koorts of verhoging: nee
Hoesten: nee
Keelpijn: nee
Benauwd of kortademig: nee
Erge spierpijn: nee
Neusverkouden: nee
Plotseling minder ruiken: nee
Plotseling minder proeven: nee
Ik heb andere klachten: ja (eigenlijk HAD ik een paar weken geleden andere klachten, maar goed...)
Ik heb geen klachten: nee

Als ik "Ik heb andere klachten" aanvink en dan op Volgende klik, krijg ik deze boodschap:

Je kunt online geen afspraak maken

Dan houdt het wat mij betreft op...
Dit is inderdaad ontmoedigend. Niet goed doordachte automatisering. Als je belt naar de GGD kan er vaak veel meer. Al zullen ze tegen jou mogelijk zeggen dat testen nu geen zin meer heeft omdat de klachten enkele weken geleden waren.

Hans
Net gebeld naar het GGD Corona test nummer: 0800-1202.

"Als u geen gezondheidsklachten heeft kunt u geen afspraak maken. Wij testen ook niet of u het Corona virus heeft gehad."

Om dat laatste ging het mij nu juist.

Dan kan er telefonisch dus niet meer dan online.
ivokremer schreef:
do 13 aug, 2020 16:11
Net gebeld naar het GGD Corona test nummer: 0800-1202.

"Als u geen gezondheidsklachten heeft kunt u geen afspraak maken. Wij testen ook niet of u het Corona virus heeft gehad."

Om dat laatste ging het mij nu juist.

Dan kan er telefonisch dus niet meer dan online.
Je had ook moeten gaan toen je nog wel klachten had tijdens je vakantie toen je mogelijk besmettelijk was. :wink:

De GGD test is namelijk bedoeld om te kijken of je nu corona hebt en dus besmettelijk bent. Testen om te kijken of je corona hebt gehad in het verleden, krijg je enkel op verwijzing van je huisarts. En is enkel voor mensen die langdurige klachten hebben met het vermoeden op corona uit het tijdstip dat nog niet iedereen getest werd. Waarom wil je je eigenlijk laten testen als je alweer beter bent?
Ivo,

Dank voor je goede stuk en dank voor je oprechte reacties. Waardeer ik zeer. Volgens mij heb je meer dan je best gedaan. Je kan uiteindelijk ook niet meer doen dan je best en bovendien is het al weer een tijdje voorbij.

Laat gewoon rusten. Back to relaxed.

Dankjewel
Negrelli schreef:
do 13 aug, 2020 17:22
Waarom wil je je eigenlijk laten testen als je alweer beter bent?
Om toch nog iets nuttigs te doen met de kritiek die ik hier op dit forum krijg.
geelfietsje schreef:
do 13 aug, 2020 21:06
Ivo,

Volgens mij heb je meer dan je best gedaan. Je kan uiteindelijk ook niet meer doen dan je best...
Ook een gevalletje catch-22? :wink:

Hans
Ivo, goed om te lezen dat je een mooie fietsreis heb gemaakt en plezier heb gehad. Die ervaring pakt niemand meer van je af! :D
Wij hebben met twee man een maand fietsen er op zitten, Engeland en Frankrijk. Fietsen langs het Kanaal van Kees Swart.
Heerlijk weer en een mooie route. Mooi op maat voor ons soort fietsplezier, met flink wat onverhard erin en veel rust. 🙂
Zelf hebben we goed opgelet, en veel met maskers en zeep in de weer geweest. Maar natuurlijk heb je het niet net zo in de hand als thuis, je komt in sanitair en winkels.
Nooit ziek geweest gelukkig . Echt wel drukke plekken gemeden, en ook steeds 1,5 m weg van iedereen. Fietsen met masker (sommige steden in België) is niet erg fijn.
Hatelijke omstandigheden: sommige campings (Engeland) zitten vol met eigen landgenoten, of weigeren je omdat je het sanitair niet mag gebruiken. Oversteken van Kanaal ging alleen maar met DFDS, de Engelse maatschappijen namen enkel auto’s mee naar Frankrijk. Dus moesten we vanuit Poole weer alternatief terug naar Newhaven. Overal zaten Alle hotels vol, of waren echt duur.
In Frankrijk zwaar bewapende militairen die je er op wezen dat in stadscentra en marktjes een mondmasker verplicht is.
Het was een fijne reis, de Engelsen die we tegen kwamen, waren heerlijk vriendelijk. Daar gaan we vaker op bezoek. Maar hadden we alle hindernissen op voorhand geweten, hadden we voor Frankrijk en Duitsland gekozen. Gelukkig zijn we ingesteld op wild kamperen, dat lost veel op.