Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ervaringen over plek op campings in corona tijd - Forum Wereldfietser

ervaringen over plek op campings in corona tijd

Ik vroeg me af of er al wat ervaringen zijn over plek voor trekkers op campings in deze coronatijden. Zijn de campings in bijvoorbeeld Duitsland overvol omdat Duitsers niet naar andere landen gaan, of valt het allemaal wel mee? En moet je nu van tevoren reserveren, of valt dat ook wel mee? Zelf ben ik op dit moment vooral geïnteresseerd in noord Duitsland, maar ook andere bestemmingen zijn natuurlijk van belang. Ik vraag het omdat ik eigenlijk geen idee heb wat de situatie is.
Ik verwacht dat je je weinig zorgen hoeft te maken en dat er gemiddeld gezien ruimschoots plek beschikbaar is.

2 weken geleden was ik voor 10 dagen in Zwitserland en op alle campings daar waren er zeeen van ruimte voor tent-/fietskampeerders. Wel veel Duitsers gezien in Zwitserland, sterker nog het overgrote deel van de toeristen daar was Duits. Het is dus zeker niet zo dat Duitsers niet buiten hun eigen land op vakantie gaan. Ook in Zeeland - waar mijn ouders wonen - zit het alweer tjokvol met Duitsers. Zelf was ik in juni nog met de fiets bij een camping in NL, ook daar voldoende ruimte.

Specifiek Noord Duitsland heb ik helaas geen ervaring mee, wel weet ik dat over het algemeen campings in Duitsland al minimaal 3 weken weer op volle toeren draaien.

Wellicht een paar campings aldaar opbellen en informeren?
Langs de Reitsma-route iig geen probleem. Campings lijken wat leger dan normaal te zijn, in deze tijd van het jaar. Gevoelsmatig dan, want zoveel ervaring heb ik nou ik weer niet in deze.
Mondkapjes verplicht als je ergens binnen loopt en handen desinfecteren als je ergens gaat eten, dat was het wel aan merkbare maatregelen. Oh ja, ook je naam en gegevens moet je opschrijven als je ergens gast eten.
mrboot schreef:
wo 08 jul, 2020 12:18
Ik verwacht dat je je weinig zorgen hoeft te maken en dat er gemiddeld gezien ruimschoots plek beschikbaar is.

2 weken geleden was ik voor 10 dagen in Zwitserland en op alle campings daar waren er zeeen van ruimte voor tent-/fietskampeerders.
Flix schreef:
wo 08 jul, 2020 14:01
Langs de Reitsma-route iig geen probleem. Campings lijken wat leger dan normaal te zijn, in deze tijd van het jaar.
Inmiddels starten wel de schoolvakanties (...)
Campings mogen veelal weer normale aantallen bezoekers ontvangen, dit in combinatie met het feit dat mensen wellicht dit jaar wat voorzichtig zijn en wellicht kiezen voor 1 weekje i.p.v. 3 weken verwacht ik geen problemen. Was onlangs bij De Bosrand en die hadden duidelijk minder boekingen als andere jaren.
Tijdens het fietsen van de zuidkant van het Rondje Nederland zo'n twee weken terug geen problemen ondervonden om een plek te vinden op kleine (boerderij)campings. (1 persoon)

Zelf ben ik wel benieuwd naar ervaringen op Texel en Vlieland, of je daar gewoon kunt komen aanwaaien. Daar uitwijken is iets lastiger natuurlijk.
Voor mijn rondtrip door Nederland heb ik drie campings die in het begin van de trip liggen, benaderd met de vraag of ik moet reserveren als fietser.
1 grote en 2 kleintjes.
Antwoord van alle drie was: Voor fietsers (en wandelaars) hebben we altijd een plaatsje.
Het lijkt dus mee te vallen.

Peter
Wij zijn een kleine week onderweg in Zuid Duitsland, en hebben drie dsgen over de Altmuhl gevaren. Ondanks dat de kanu rastplaetze dicht zijn, is er op de reguliere campings nog ruim voldoende plek.
Nu op weg naar regio München, daar waren beduidend meer campings rond de meren al vol.
Net 2 weken fietsen achter de rug in Zwitserland en Italië.
Plaats genoeg, overal.

Sterker nog.
Nog nooit zo'n heerlijk rustige vakantie gehad.
ReinoudN schreef:
wo 08 jul, 2020 14:30
Zelf ben ik wel benieuwd naar ervaringen op Texel en Vlieland, of je daar gewoon kunt komen aanwaaien. Daar uitwijken is iets lastiger natuurlijk.

De laatste nieuwsbrief van de NTKC meldt: 'Op bijna alle terreinen is nog ruimte om te kamperen, alleen Texel is 'volgeboekt'.
Het lijkt me daarom verstandig om pas naar een waddeneiland te varen als je daar iets gereserveerd hebt, zeker nu de trekkersveldjes van Staatsbosbeheer deze zomer uitvallen. Ook op de mooie camping Seedune op Schiermonnikoog is reserveren nu verplicht.
ik heb van de week wat rondgevraagd bij campings in Zeeland en Belgie of er volgende week plek voor me is. Ook daar kreeg ik telkens te horen dat er voor een fietser met een tentje altijd wel een plekje is. Reserveren mag, hoefde niet. Dus het lijkt mee te vallen.
We hebben een rondje zuid-holland uitgestippeld. 5x groene boekje, 2x overig. 1x was de camping op gewenste datum vol. verder zijn ze allemaal gelukt. Wel 4x het verzoek om de reservering tijdig te bevestigen.
Afgelopen 2-3 weken van de Noordzee naar de Oostzee gefietst (Brugge- Greifswald). Zo lang ik niet op een officiële fietsroute was of in een toeristisch gebied waren de campings behoorlijk leeg. Bij het reserveren vooraf voor de 1e dagen 2-3x nee gehoord. Onderweg maar 1x verder moeten rijden omdat een camping (eigenlijk een te luxe camping) alleen maar mensen met reserveringen aannam (ten oosten van Warnemünde). Op de volgende camping stond het bordje vol maar als fietser mocht ik toch gewoon een plekje zoeken.
Ik ben afgelopen weken na trip Rhein radweg en verder wel redelijk wat drukke campings tegen gekomen, maar niks schrikwekkends. En met trekkers had geen moeite. Wel enorme verschillen in Corona discipline. Van enorm streng, camping bij schwabbisch hall was erg streng (maar ook erg netjes) tot een camping aan de neckar waar vrijwel geen mondkapjes te zien zijn.
Net terug van drie weken fietsen op Ijsland. De eerste helft van de drie weken zonder Coronaperikelen. Dit veranderde echter in de tweede helft.

Iedereen die de laatste maanden het land binnenkwam is getest op corona (of anders 14 dagen verplichte quarantaine). Er was, dankzij een snelle aanpak in maart, nog relatief weinig Corona - ellende geweest op Ijsland. Men wilde dat zo houden. Toch is er vanaf eind juli een klein tweede golfje gekomen met alles bij elkaar ongeveer 100 besmettingen in de afgelopen twee weken. Het land heeft slechts ca 300.000 inwoners. Verreweg de meeste van de recente besmettingen zijn tussen Ijslanders onderling geweest, vooral jongeren (bron: "data" op covid.is).

Dit heeft er toe geleid dat er vanaf 31 juli strengere regels ingevoerd werden. Maximaal honderd mensen per geörganiseerde plek/ruimte/bedrijf. Campings behoorden daar ook toe. Dit had tot gevolg dat wij tweemaal (Skaftafell en Reykjavik) geweigerd werden omdat er al honderd mensen stonden op de camping, en we nog elders dure accomodatie moesten zoeken. Dit is alleen een probleem vlakbij de gekende toeristische plekken, de vele meer afgelegen campings halen niet vaak honderd mensen. Maar er wordt wel streng op déze maatregel gehandhaafd. Frustrerend natuurlijk als je aankomt en een enorm grasveld ziet waar maar een paar procent van gebruikt mag worden. Die weigeringen zijn ook totaal niet in lijn met de (kampeer)traditie op Ijsland. Verder lijken de andere maatregelen (sinds 31 juli) op die in Nederland. Mondkapje alleen in het ov verplicht, extra letten op hygiëne en 2 meter (daar) afstand houden. Vooral van dat laatste trekken de meeste Ijslanders die zich in restaurants, kroegen ed ophouden zich hoegenaamd niets aan, ook niet de laatste twee weken.

Dus, gaat er nog iemand binnenkort naar Ijsland, houd er dan rekening mee dat sommige campings niet meer op de bonnefooi toegankelijk zijn. Reserveren zal helpen. Terwijl ik dit bericht afrond schiet me te binnen dat er bij goed weer veel Ijslanders gaan kamperen. Dit was dit jaar (eind juli) zeker zo, ook omdat er meer Ijslanders en minder buitenlanders in het land zijn. Vanaf 31 juli (toen de honderdklantenregel inging) is het bijna continu pokkeweer geweest. Daarom verwacht ik dat bij mooi weer die honderd bezoekers toch op meer campings gehaald zullen worden.

Tenslotte nog de aantekening dat Ijsland niet meer het wildkampeerparadijs is dat het tot voor kort was. In het zuiden van het land is dit sinds een paar jaar bijna geheel verboden.

Hans
En hoe ben je tot in Ijsland geraakt? Gevlogen tijdens corona?
nicolevelo schreef:
do 13 aug, 2020 12:06
En hoe ben je tot in Ijsland geraakt? Gevlogen tijdens corona?
Ja. Met het vliegtuig. Daar heb ik nog wel over getwijfeld vooraf. Je moet maar hopen dat mensen met klachten zo eerlijk zijn om niet te gaan. Na aankomst op Ijsland werden alle passagiers getest, en onderdeel van het beleid is dat iedereen die in het vliegtuig in de buurt heeft gezeten van een positief geval, binnen 24 uur (maar in de praktijk sneller) gewaarschuwd wordt en zelf ook 14 dagen in quarantaine moet en/of enkele dagen later nogmaals getest. Dit gaf mij meer vertrouwen dat, zou ik in het vliegtuig besmet raken, ik vervolgens veel ellende voor anderen kan voorkomen. Ook het lage aantal besmettingen rond mijn vertrekdatum 20 juli (hier toen weinig, maar vooral op Ijsland zelf nihil) heeft mij toen doen besluiten wel te gaan.

De terugweg naar Nederland is misschien wel spannender geweest, omdat Ijsland er toch niet in is geslaagd om helemaal Coronavrij te blijven en er bij ons geen standaard testen bij de grens zijn waardoor we het niet snel te horen krijgen als er een uitbraak in het vliegtuig zou zijn geweest.

Hans
29-31 juli op de bonnefooi campings gezocht. Toen was net code oranje van kracht in Antwerpen provincie. 2x natuurkampeerterreinen. Beide keren konden we zo aan komen waaien. Er waren wel andere campings die we belden die vol zaten. Gek genoeg de NKT's niet.

5 aug - 9 aug met een clubje (5) LF4 gaan fietsen. Hier uit voorzorg maar wel gereserveerd (er zouden eerst 8 meegaan). Dit was ergens mid juli dat ik dit regelde. Alleen van zaterdag (8) op zondag (9) had ik in de achterhoek wat moeite met een camping vinden. Uiteindelijk ook daar op een NKT uitgekomen. De boerencampings ertussen deden allemaal niet zo moeilijk, ze zijn blij met de klandizie. Ze pakken er gewoon nog een veldje bij waar fietsers en wandelaars kunnen gaan staan. De grotere officiële campings zijn wat stricter. Ook in het naleven van de regels mbt corona. De eerste camping in Woerden had mondkapjesplicht in het toiletgebouw en max 4 mensen binnen (dmv een soort in- en uitkloksysteem). Hier hield iedereen zich over het algemeen keurig aan en vond ik een creatieve low tech manier van regels naleven.
Afgelopen week een rondje gereden naar Emmen en terug, en op 4 campings gestaan. EIgenlijk had ik alleen de eerste camping gereserveerd omdat op de site stond dat ze dat graag wilden om inzicht te hebben in hoeveel mensen er kwamen. Prima, dan doe ik dat toch. Voor het zeker zijn van een plaatsje was het echter niet nodig, want er was meer dan zat plek voor fietsers.

Voor de volgende 2 campings gold dat ik niet gereserveerd had maar dat ze in beide gevallen zeiden 'voor fietsers hebben we altijd plek'. Klopt ook wel, plek was er op beide campings zat, ook al vond ik het daar best druk. Beide campings hadden ook zeer veel sanitair beschikbaar, dat de grote aantallen bezoekers redelijk makkelijk aankon.

Laatste camping was een mini-camping, en daar kreeg ik bij aankomst te horen dat ze liever wel hadden gehad dat ik me van te voren had aangemeld, maar ook dat is ter plekke opgelost.

Qua het naleven van de maatregelen door zowel de campings als gasten, over het algemeen prima in orde. Wel heb ik me verbaast over het aantal mensen dat nog steeds na toiletbezoek hun smerige vingers niet wast :| :roll:
Tijdens deze hittegolf vooral in Brabant gefietst. Wel voor de zekerheid even gebeld of er plek was. En vooral in de schaduw!
Ook dat was geen probleem op de vijf bezochte campingetjes. Er waren geen bijzondere Corona maatregelen buiten de nu langzamerhand 'normale'. Het sanitair werd uitstekend schoongehouden.
Dus kleine campings gehad, een NKT dat helaas vooral erreg vol was. En druk. Dat laatste is daar ongewoon.
In restaurantjes geen ongewone maatregelen, ze zijn blij met de klandizie. Te merken aan bediening en hoeveelheden smakelijke slalades :D
Opmerkelijk weinig fietskampeerders gezien op die campings, en ook onderweg kwam ik ze nagenoeg niet tegen.Twee keer een stel, herinner ik me.

Maar oh moeder, wat was het heet....

Ger