Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 707 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33900 berichten
Altes Gradierwerk in Bad Rothenfelde aan de rand van het Teutoburgerwoud.
keesswart schreef:
wo 19 aug, 2020 10:34
Altes Gradierwerk in Bad Rothenfelde aan de rand van het Teutoburgerwoud.
Helemaal goed Kees. Voor jou bekend terrein natuurlijk, ligt op je nieuwe route naar Hamelen. Afgelopen vakantie heb ik deze route gefietst. Mooie route!

Voor jou de volgende.
Inderdaad een bekend beeld voor mij. Bad Rothenfelde is een van mijn favoriete koffiestops in het Teutoburgerwoud. Anders was het best lang zoeken geweest naar het juiste gradierwerk, want in heel Duitsland staan tussen konditoreien, braadworstkramen en biertuinen ook heel wat van zulke kuurmuurtjes ;-)

Hier is de volgende:

Afbeelding
Zie ik de Waddenzee op de achtergrond?
Deze plek ligt inderdaad aan de Waddenzee.
Er zijn maar weinig stukken Waddenkust waar je vanuit de bewoonde wereld niet tegen een dijk aankijkt...
keesswart schreef:
wo 19 aug, 2020 19:49
Er zijn maar weinig stukken Waddenkust waar je vanuit de bewoonde wereld niet tegen een dijk aankijkt...
Maar ik zie rechts aan de horizon nog wel land liggen. Vanaf een van de Waddeneilanden bij ochtend gezien?
Het is op het vasteland.
keesswart schreef:
wo 19 aug, 2020 20:17
Het is op het vasteland.
Of de Afsluitdijk deel uitmaakt van het vasteland weet ik niet, maar is de foto vanuit Kornwerderzand genomen?
Daarnaast loopt de Waddenzee tot aan Denemarken, dus is het de vraag of alleen in NL zoeken wel voldoende is.
Is het op een van de duitse Halligen die met het vasteland zijn vergroeid, of daar vlakbij?

Hans
Het is in Nederland, op het vasteland aan de Waddenzee. Niet in Kornwerderzand, maar op een plek waar geen dijk ligt en ook nooit gelegen heeft.
Het is Woodhenge Vatrop op Wieringen. Ik heb te lang in Friesland en Groningen gezocht, maar daar kon ik geen gebieden vinden waar geen dijk is.
Goed gevonden. De kern van Wieringen bestaat uit keileembulten die in de voorlaatste IJstijd zijn gevormd. Net als Urk, de kliffen van Gaasterland, het Land van Vollenhove en de Hoge Berg op Texel. Vatrop en Oosterland liggen op zo'n bult, die ruim 6 m boven NAP uitkomt. Een dijk was op deze plek dus niet nodig.
Keileem is een mengsel van klei, zand en stenen, dat samengeperst is door het gewicht van het landijs dat er later overheen is gewalst (zie hier en hier). Bij het sluiten van de Afsluitdijk is dankbaar gebruik gemaakt van het Wieringse keileem.
Nadat ik had bevestigd dat op de achtergrond de Waddenzee te zien was, verwachtte ik dat deze plek snel gevonden zou zijn, maar blijkbaar is dit bijzondere stukje kustlijn toch niet zo bekend. Als kleuter kwam ik hier vaak omdat mijn grootouders toen in Oosterland woonden.

Afbeelding

Op naar het volgende plaatje van FransD!
Na de kunst in Wieringen post ik een standbeeld van mijzelf. Iedereen die hier langs komt kan zijn eigen standbeeld creëren, een ode aan de uniciteit van elk individu.

Bijlagen

De nieuwste variant op Speaker's Corner in Hyde Park? :D
keesswart schreef:
do 20 aug, 2020 13:35
De nieuwste variant op Speaker's Corner in Hyde Park? :D
Deze is niet bedoeld als spreekgestoelte, maar puur als sokkel en staat ook niet in Engeland. Wel langs een bekende fietsroute.
keesswart schreef:
do 20 aug, 2020 10:31
De kern van Wieringen bestaat uit keileembulten die in de voorlaatste IJstijd zijn gevormd. Net als Urk, de kliffen van Gaasterland, het Land van Vollenhove en de Hoge Berg op Texel. Vatrop en Oosterland liggen op zo'n bult, die ruim 6 m boven NAP uitkomt. Een dijk was op deze plek dus niet nodig.
Ik heb lang geleden een keer over Wieringen gefietst, het viel mij al op dat het eiland ietwat heuvelachtig is. Vooral bij Westerland, waar het dorp en de kerk deels achter glooiende akkervelden verdwenen. Een prachtig gezicht! Ik vertelde thuis over de Wieringer landschappen en daar geloofde men niets van voor de vlakke kop van Noord-Holland.... Foto 30 januari 1999.
Landschap Wieringen.jpg
Martin E. van Doornik schreef:
do 20 aug, 2020 15:57
keesswart schreef:
do 20 aug, 2020 10:31
De kern van Wieringen bestaat uit keileembulten die in de voorlaatste IJstijd zijn gevormd. Net als Urk, de kliffen van Gaasterland, het Land van Vollenhove en de Hoge Berg op Texel. Vatrop en Oosterland liggen op zo'n bult, die ruim 6 m boven NAP uitkomt. Een dijk was op deze plek dus niet nodig.
Ik heb lang geleden een keer over Wieringen gefietst, het viel mij al op dat het eiland ietwat heuvelachtig is. Vooral bij Westerland, waar het dorp en de kerk deels achter glooiende akkervelden verdwenen. Een prachtig gezicht! Ik vertelde thuis over de Wieringer landschappen en daar geloofde men niets van voor de vlakke kop van Noord-Holland.... Foto 30 januari 1999.

Landschap Wieringen.jpg
Grappig, wist ik niet. Zelf woon ik ook op zo’n bult. Hoogste punt in Vollenhove.
keesswart schreef:
do 20 aug, 2020 10:31
Vatrop en Oosterland liggen op zo'n bult, die ruim 6 m boven NAP uitkomt.

Afbeelding
Ik moest toch even glimlachen toen ik las dat "ruim 6 m" als een bult wordt beschouwd.
Maar het kan nog erger! Op het kaartje zie ik dat er op Wieringen plaatsen hoger dan 12,5 m liggen!
Je beseft plots waarom Nederland Nederland heet.
En nu weer naar de raadplaatjes.