Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke fiets zou voor mij handig zijn? - Forum Wereldfietser

Welke fiets zou voor mij handig zijn?

Hallo allemaal,

Na afwisselend veel en maar ook heel weinig gebruik van mijn racefiets gaat deze op marktplaats. Ik heb nog een Batavus Mambo (zo'n papa fiets) en doe daar boodschappen mee en breng de kids er mee naar school. Sinds de Corona tijd fiets ik stukken meer, er is meer tijd en buiten zijn is gezond :). Zo nu en dan maakte ik met de racefiets een rondje van 40 km heen en 40 km terug naar de camping waar mijn ouders staan. Ooit heb ik de wens dit wel wat uit te breiden naar een soort fiets weekendje. Al helemaal als ik jullie verhalen zie en lees.

Die racefiets wil ik vanaf, is zoveel gedoe met kleding, klikken van schoenen enzo. Niet praktisch om even een ritje te doen. Die Mambo is prima maar zo eens ca. 25 kilo, een enorm zware fiets.

Mijn oog valt op bijvoorbeeld op een Trek checkpoint 5 / 6 of Trek 5 920. Beide onder de 2.000 euro en (als ik het goed heb) beschikken ze over alle benodigde aansluitingen voor dragers voor later. Pas even gekeken in een winkel. Toen schrok ik erg van de dikke banden van de 920. De checkpoint waren ze in de winkel van gecharmeerd, maar is deze wel zo geschikt voor bepakking? Een Koga is al snel 3.000 euro + en in basis al erg zwaar, basis wil ik graag lekker licht houden.

Misschien willen jullie eens meedenken? Zijn er alternatieven? Ik vul even netjes de vragenlijst in.

Bedankt! Peter

Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Woon-werk verkeer en dagjes weg. Een enorm lange tocht naar het buitenland zit er niet in. Wat bagage voor een paar nachten wil ik wel meenemen, tassen voor- en achter moet wel mogelijk zijn.

Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Doorfietsen

Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?

I.i.g niet rechtop, dat heb ik al. Ook geen extreem 'kromme' race houding, in de praktijk fiets ik op de racefiets ook vaak met handen bovenop i.p.v. diep in de beugels.

Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Lijkt me minimaal. Liever niet zeg maar. Moutainbike is niet het uitgangspunt. Maar niet alle wegen zijn altijd netjes geasfalteerd dus wat dikker dan de 23 mm nu is wel prettig.

Waar gaan de vakanties naar toe?
Binnen NL. Veluwe, Zuid-Holland, Overijssel evt. Limburg

Hebben we het over tochten van hotel naar hotel of gaat het om kampeertochten waar je tent en alle kookspullen bij je hebt?
Kookspullen etc.

Je lichaamslengte: 182 cm
Gewicht: 85 kilo
Lichaamsbouw: gemiddeld
Geproportioneerd: echt gemiddeld
Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets: geen idee. Slaapzak, kookspullen, kleding 12 - 30 kg?

Waar woon je? Zuid-holland-zuid / Drechtsteden

Ben je bereid verder te reizen om je fiets te kopen? JA
Wat is je budget? Max ca. 1.700 euro

Welke fietservaring heb je?
Racefiets

Hoe ver fiets je gemiddeld per dag? Hoeveel jaar al?
Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?

25 km, 2x per week

En wat was je ervaring met deze fietsen?
Goed, maar ik vind zo'n stadsfiets log en zwaar.

Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Ik kan best wat klussen, maar van fietskettingen, derailleurs en remmen heb ik geen verstand. Cursus, ja graag!

Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Nee

Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Trek 920, Trek Checkpoint 5 of 6

Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Ik heb geen haast.
Waarom de 920 en niet de 520? De 920 komt idd met dikke mountainbike-banden, beetje zonde als je die toch niet gaat gebruiken...
Denk dan ook eens aan Durley, Salsa fietsen. Fijne fietsen voor woon en werk maar goed uit te breiden met dragers voor een weekend of vakantie weg met de fiets.

Oooops Durley is natuurlijk Surley - heb je als je op de telefoon reageert :roll:
Peterdj schreef:
vr 18 sep, 2020 22:12

Die racefiets wil ik vanaf, is zoveel gedoe met kleding, klikken van schoenen enzo. Niet praktisch om even een ritje te doen.
Een setje pedalen met 1 zijde klik en de andere kant normaal, een setje bredere banden, lekker aandoen waar je zelf zin in hebt en een set bikepacking tassen?

;)
Peterdj schreef:
vr 18 sep, 2020 22:12
Die racefiets wil ik vanaf, is zoveel gedoe met kleding, klikken van schoenen enzo.
Ik heb een trekkingbike, maar voor de langere ritten zit ik daar ook op met racekleding en klikschoenen ;)

Maar met combipedalen (die ik dus heb) kan je beide kanten op.

Dikke banden hoeven niet nadelig te zijn want geven veel meer comfort, ook op asfalt,klinkers, kinderkopjes e.d.. Je zal alleen de echte MTB-banden (noppen) moeten wisselen voor meer straatgerichte banden zoals de Schwalbe Super-Moto.
Ik zou een mooie trekkingfiets altijd op Marathon Almotions zetten, soepele lichtlopende band. De Super Moto is helaas niet meer als vouwband verkrijgbaar.
Die Mamba is inderdaad een draak van een fiets. Vooral voor kinderen achterop en boodschappen doen.
Is een wat oudere 2e hands Koga nog een optie?
En dan de sportievere versie zoals worldtraveller of randonneur.
Ze worden veel aangeboden, ook bij Fietswinkels.
Zeker de oudere modellen zijn oersterk en goede onderdelen.
En relatief niet zo duur voor wat je er voor krijgt. ( zo rond de -700 euro voor 10 jaar oud)
Nadeel is dat er niet hele brede banden onder passen maar dat zocht je ook niet echt.

Voor nieuw is Inge haar tip ook een goede.
De Trek ken ik alleen van zien....

Gr Anja
Het is niet echt ergens op gebaseerd hoor. Trek wekt de indruk dat het geen dedicated do it all fietsen zijn, meer racefietsen met een nokkie. Wel goeie overigens. Weet niet wat ze doen kwa zithouding, en als je er serieus gewicht aan hangt.

Ik zou de geometries eens naast een kona sutra of rove houden. Klinkt mij als optimaal voor wat je voorstelt. Marge in je budget om hem naar je zin uit te voeren. Ik ree laatst samen met iemand met een recente Sutra en was best van gecharmeerd van dat ding, zéker voor het geld.
Ik moet wat grinniken als ik lees dat je schrikt van dikke banden. Daar zijn veel misverstanden over. Vaak hebben mensen liever dunne banden en zelfs op electrische fietsen zie je dat geregeld. Gewoon omdat het wportiever lijkt waarschijnlijk. En dat mensen denken dat je harder rijdt op dunne banden. Maar dat klopt niet Dikke banden rijden veel comfortabeler en tot 25 km zelfs sneller dan dunne. Daarnaast zorgen ze voor meer comfort waardoor je geen zware en kwetsbare veringssystemen nodig hebt. Zelf rijd ik altijd op 50mm banden en onder mijn MTB liggen zelfs 60mm banden.
ik zou qua bandendikte/breedte niet onder de 28 à 32 mm gaan. je weegt met bagage en fiets minimaal 100 kilo en het moet ook heel bijven, zeg maar.
zoek een leuke trekkingfiets uit (bijvoorbeeld de Trek 520) en maak die qua stuur (en dan ook shifters), zit, zadel en pedalen naar je zin.

wil je een vrij lichte fiets, kijk dan eens naar een Trek FX 7.x en laat er een achterwiel met meer spaken inzetten (want in zo'n fitnessbike zit een erg licht achterwiel bijvoorbeeld slechts 24 spaken).
Kijk eens naar een Cube Nuroad FE. Heel veelzijdig, goede bagagedrager en verlichting middels een naafdynamo.
Ik rij er nu 6 maanden mee, en ben heel tevreden
Inge1 schreef:
za 19 sep, 2020 09:34
Denk dan ook eens aan Durley, Salsa fietsen.
Salsa is niet moeilijk te vinden. Maar Durley?

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
zo 20 sep, 2020 18:31
Salsa is niet moeilijk te vinden. Maar Durley?
Lijkt me een samenwerking van Burley en Drössiger. Of zal ze toch Surly bedoelen? ;)
Waar is Leon?
Altijd bereid om advies te geven in dit soort topic?
( sorry voor het zijsprongetje)
Jurr - je hebt helemaal gelijk - soms is reageren op een telefoon niet zo handig - blijkt die een eigen leven erop na te houden. Natuurlijk bedoelde ik Surley. :wink: :D
Hier heb je een aardig overzicht van mijn hand van de punten waarover je kunt nadenken: https://fietsvakantie.home.blog/ Dat nadenken begint niet bij concrete fietsen maar bij het gebruik dat je op het oog hebt: veel bagage of weinig (12 kg is heel wat anders dan 30 - ik zou bij max 15 kg blijven), alleen asfalt of ook onverhard (ik zou het belang van dat laatste niet uitvlakken en dat betekent bredere banden), en de gewenste zitpositie (geef mij maar een racestuur). Maar dit zijn persoonlijke keuzes.
Bij dit budget zijn er prima fietsen te koop waar je lang plezier van kunt hebben, zolang je eerst hebt nagedacht over het gebruik, en zolang de fiets goed past.
Wim schreef:
ma 21 sep, 2020 11:06
de gewenste zitpositie (geef mij maar een racestuur).
Daarvan zijn er geen twee hetzelfde :wink:

De vorm van je stuur an sich heeft geen enkele relatie met je zitpositie. Waar dat ding gemonteerd kan des te meer.

Wim schreef:
ma 21 sep, 2020 11:06
Bij dit budget zijn er prima fietsen te koop waar je lang plezier van kunt hebben, zolang je eerst hebt nagedacht over het gebruik, en zolang de fiets goed past.
eens.
Achteraf een racestuur monteren op een frame dat ontworpen is voor een recht stuur kan lastig worden omdat een frame voor een racebocht meestal wat korter moet zijn. Daar komt bij dat je vervelend veel onderdelen overhoudt. Kortom, dit moet je eigenlijk van tevoren bedenken.
Als ik het zo lees... stadsfiets bevalt prima, racefiets teveel gedoe.

Kijk eens naar een gravelbike of fitness fiets.
Dual pedals erop (kan je ook met je gewone schoenen een klein rondje) en gaan!

Voor 1700,- kan je een prima karretje kopen.
Inderdaad met Surly betaal je niet de hoofdprijs.