Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slijtage broeken bij Gel zadel - Forum Wereldfietser

Slijtage broeken bij Gel zadel

Sinds jaar en dag heb ik op mijn woon-werk fiets een enorme slijtage aan mijn broeken op de plek waarmee de broek tijdens het fietsen langs het zadel beweegt.
De zadels zijn standaard gel-zadels waarmee de Koga-, Gazelle- en Batavusfietsen uitgerust zijn.
Ik moet wel eerlijk bekend dat mijn bovenbenen wel behoorlijk uit de kluiten gewassen zijn, zoiets van een baanwielrenner.
Zou een ander (lees "smaller") zadel helpen a la Terry Fly, die ook op mijn mountainbike is gemonteerd?
Mijn redenering is hiervoor: Breed zadel en brede bovenbenen dat werkt niet en veroorzaakt veel wrijving (broekslijtage)
Een smal zadel en brede bovenbenen zou dan weer normaal moeten werken.

Ligt het niet aan het oppervlakte van je zadel?
Ik heb nl 2 Terryzadels, eentje glad van boven en de ander met dat gaatjesspul. Van die laatste slijt m'n kleding behoorlijk, zo erg dat ik hem niet meer gebruik. Beide zadels hebben verder ongeveer de zelfde vorm.

Ik zou zeggen, probeer eens een ander model als je denkt dat het daarmee te maken heeft.

Het zijn de hele gladde GEL zadels.

snelterug schreef:Het zijn de hele gladde GEL zadels.
Gelzadels hebben als eigenschap dat ze relatief diep inzakken waar er grote druk op wordt uitgeoefend: bij de zitbotjes bijvoorbeeld. Gevolg is dat andere delen van het lichaam daar omheen ook in intenser contact komen met het zadel. Dit effect kan (lees: kan) dus mede een oorzaak zijn van overmatige broekslijtage.
Een smaller zadel is te proberen, maar het zal uiteraard belangrijker zijn of het lekker zit.
Een leren zadel zal wellicht ook beter werken, omdat dit tijdens het fietsen vocht opneemt en de slijtende plekken droog houdt, wat m.i. beter zal zijn voor slijtage van de broek.
Leon

snelterug schreef:Het zijn de hele gladde GEL zadels.
Als het zadel inzakt hebben de wangen de neiging naar buiten te gaan staan. Zijn de onderste randen misschien scherp?

Even een fotootje van een gedemonteerd zadel: Afbeelding
Aan beide zijden ziet het zadel er zo uit!
Het huidige zadel op de fiets vertoont dezelfde problemen.

snelterug schreef:Even een fotootje van een gedemonteerd zadel:
Aan beide zijden ziet het zadel er zo uit!
Het huidige zadel op de fiets vertoont dezelfde problemen.
boor een paar gaatjes en trek de wangen met een veter/tiewrap naar elkaar toe

m-gineering schreef:
snelterug schreef:Even een fotootje van een gedemonteerd zadel:
Aan beide zijden ziet het zadel er zo uit!
Het huidige zadel op de fiets vertoont dezelfde problemen.
boor een paar gaatjes en trek de wangen met een veter/tiewrap naar elkaar toe
Gaat het gel dan niet nog verder stromen? :shock:
Leon

Leon schreef:
m-gineering schreef:
snelterug schreef:Even een fotootje van een gedemonteerd zadel:
Aan beide zijden ziet het zadel er zo uit!
Het huidige zadel op de fiets vertoont dezelfde problemen.
boor een paar gaatjes en trek de wangen met een veter/tiewrap naar elkaar toe
Gaat het gel dan niet nog verder stromen? :shock:
Leon
Maar gaan die Gel kussens helemaal de hoek om?

Weggooien en vervangen door een lederen zadel.

.tsooJ

Zou dan de B17-narrow een optie zijn? Ik las ergens dat mijn dijen dan niet langs het zadel schuren?

snelterug schreef:Zou dan de B17-narrow een optie zijn? Ik las ergens dat mijn dijen dan niet langs het zadel schuren?
Hoe smaller het zadel, hoe dieper de zit. Als je het stuur hoger hebt staan dan het zadel is zo'n B17 niet de eerste keus.
En probeer vooral zelf of een zadel lekker zit, al die Brooks zendelingen hebben vast gelijk voor hun eigen situatie, maar dat zegt niets over jouw topografie

He Snelterug,

Ik leef met je mee! Ik heb absoluut geen uit de kluiten gewassen bovenbenen (eerder iets als een ondervoede marathonloper) en ik kamp met dezelfde problemen. Hieronder een prentje van de oogst van drie jaar woon-werkverkeer...(ongeveer 25km/dag)

Afbeelding

...en dit is de schuldige: Selle Italia FLX leer.

Afbeelding

Fiets ze! (al dan niet met kruisverluchting)

Bart.
snelterug schreef:Sinds jaar en dag heb ik op mijn woon-werk fiets een enorme slijtage aan mijn broeken op de plek waarmee de broek tijdens het fietsen langs het zadel beweegt.
De zadels zijn standaard gel-zadels waarmee de Koga-, Gazelle- en Batavusfietsen uitgerust zijn.
Ik moet wel eerlijk bekend dat mijn bovenbenen wel behoorlijk uit de kluiten gewassen zijn, zoiets van een baanwielrenner.
Zou een ander (lees "smaller") zadel helpen a la Terry Fly, die ook op mijn mountainbike is gemonteerd?
Mijn redenering is hiervoor: Breed zadel en brede bovenbenen dat werkt niet en veroorzaakt veel wrijving (broekslijtage)
Een smal zadel en brede bovenbenen zou dan weer normaal moeten werken.
Volgens mij is het een vergelijkbaar probleem als wat ik tegen kwam bij de buizen van mijn dragers; daar waar de kunststof achterplaat van de fietstas, de buis van de drager raakt, is die gewoon "plat" afgeschuurd, je kunt bij Tubus er zelfs speciale 'band' noem ik het meer eventjes, voor krijgen, wat ook aangeeft dat het een erkend probleem is.

Op de achterplaat is zelf niks te zien.

Op al mijn vorige stadsbarrels had ik een leren zadel en niet of geen noemenswaardige klachten qua slijtage van de broeken. Tot de laatste met leren zadel gestolen werd, en ik een tweedehandsje kocht met een hard kunstof zadel erop. Vanaf dat moment kreeg ik te maken met een nieuw fenomeen van slijtage om en nabij het kruis van al mijn broeken, en ik niks anders kon bedenken dat het van het zadel afkomstig moet zijn. Heb onlangs een leren zadel gekocht om dit probleem te ondervangen, het is nog even afwachten of ik gelijk ga krijgen over mijn eigen redenatie. :wink:

Aniphys schreef:He Snelterug,

Ik leef met je mee! Ik heb absoluut geen uit de kluiten gewassen bovenbenen (eerder iets als een ondervoede marathonloper) en ik kamp met dezelfde problemen. Hieronder een prentje van de oogst van drie jaar woon-werkverkeer...(ongeveer 25km/dag)

Afbeelding

...en dit is de schuldige: Selle Italia FLX leer.

Afbeelding

Fiets ze! (al dan niet met kruisverluchting)

Bart.
Precies, dat zijn ook mijn problemen!

Ik vermoed dat een gladde fietsbroek ook beter tegen het bewegen langs een - al dan niet leren - zadel bestand is. Dus bij redelijke afstanden kun je ook overwegen een fietsbroek te dragen en op het werk even om te kleden.

@ Liz:
Je hebt wellicht helemaal gelijk. Een jeans zal wel sneller slijten dan een fietsbroek. Ik vind het wel makkelijk om niet te hoeven omkleden (zowel thuis als op het werk). Dan moet ik de gaatjes er maar bijnemen...

@ Haike:
Ook de bagagedragerslijtage ken ik (helaas). Sta me toe weerom te antwoorden met een prentje:

Afbeelding

En niet enkel daar wordt er aan m'n fiets gevreten! [pochmodus] Ook mijn Rohloffkabels knabbelen aan mijn B&M IQ Fly [/pochmodus].

Afbeelding

Sorry als ik iets te ver off-topic ga...

Groetjes,

Bart (met de halfverteerde fiets en broeken)

Aniphys schreef:@ Liz:
Je hebt wellicht helemaal gelijk. Een jeans zal wel sneller slijten dan een fietsbroek. Ik vind het wel makkelijk om niet te hoeven omkleden (zowel thuis als op het werk). Dan moet ik de gaatjes er maar bijnemen...

@ Haike:
Ook de bagagedragerslijtage ken ik (helaas). Sta me toe weerom te antwoorden met een prentje:

Afbeelding

En niet enkel daar wordt er aan m'n fiets gevreten! [pochmodus] Ook mijn Rohloffkabels knabbelen aan mijn B&M IQ Fly [/pochmodus].

Afbeelding

Sorry als ik iets te ver off-topic ga...
Het gaat nog steeds over slijtage :D die Rohlof buitenkabels zijn kunststof. Die B&M is dat ook kunststof? Ik heb een donkerbruin vermoeden dat kunststof tegenover een natuurlijk materiaal anders slijt door wrijving dan wrijving tussen onderdelen van gelijksoortig materiaal.

Haike,

Bij mijn weten zijn zowel de Rohloff kabels (en mijn remkabel, er zijn 3 slijtpunten op de lamp) én de B&M lampbehuizing van kunststof. Mogelijk zijn de plastics van een verschillende hardheid of zo (ik ben geen materiaalkundige) want aan de Rohloff- en remkabels is er niks van slijtage te zien, maar ze passen wel precies in de slijtpunten op de lamp. Ook mijn vorige koplamp (een B&M halogeenlamp) vertoonde identieke slijtmerken, zij het nog veel erger (die heeft er 2 jaar opgestaan, mijn IQ fly staat er nog maar een 10-tal maand op).

Groetjes,

Bart

Aniphys schreef:Haike,

Bij mijn weten zijn zowel de Rohloff kabels (en mijn remkabel, er zijn 3 slijtpunten op de lamp) én de B&M lampbehuizing van kunststof. Mogelijk zijn de plastics van een verschillende hardheid of zo (ik ben geen materiaalkundige) want aan de Rohloff- en remkabels is er niks van slijtage te zien, maar ze passen wel precies in de slijtpunten op de lamp. Ook mijn vorige koplamp (een B&M halogeenlamp) vertoonde identieke slijtmerken, zij het nog veel erger (die heeft er 2 jaar opgestaan, mijn IQ fly staat er nog maar een 10-tal maand op).
Aha!

Blijkbaar zit het dan ook nog anders in elkaar, maar ook ik ben geen materiaal deskundige, maar als ik dat zo allemaal lees doet kunststof de zaken wel hard slijten. :lol: