Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Turkije in februari/maart - Forum Wereldfietser

Turkije in februari/maart

Is het enigszins te fietsen in februari/maart in Turkije? Je kan namelijk voordelig vliegen op Antalya en dan wat langs de kust blijven, maar heeft iemand ervaring of info over die periode in het binnenland richting Konya-Ankara? Volgens weersites is de temperatuur omgeving Konya rond het vriespunt, dus vermoedelijk sneeuw op de diverse passen? En als je langs de kust blijft, is het leuk fietsen daar en vooral hoe druk zijn de wegen?
Hoi Jim,
Vijf jaar geleden was ik eind maart/begin april in Cappadocië (niet op de fiets maar per OV). 's ochtends vroor het nog licht met af en toe een sneeuwbuitje, maar overdag waren de temperaturen aangenaam. Ik denk dat je begin maart nog met een flink pak sneeuw rekening moet houden, afhankelijk van de hoogte waar je je bevindt.

Afbeelding
Hoi Jim,

Ik was twee weken geleden nog voor een paar dagen in Turkije. Ik had als standplaats Finiki, aan de kust op zijn twee uur (met de auto) vanaf Antalya. Vanuit Finiki heb ik een tocht gemaakt naar Myra (de stad van Sinterklaas). Ik vond de kustweg erg mooi en met het verkeer viel het allemaal wel mee. Ik had de indruk dat je als fietser met respect wordt behandeld. Later maakte ik nog een tocht in het binnenland naar Radiopolis. Ik was erg onder de indruk. Ik zal je wat foto's mailen. Het was er overigens rond de 20 graden aan de kust. Heerlijk

Groeten,
Rutger
Rutger schreef:Finiki
Het is bekend dat de zuidkust van Turkije een aanzienlijk milder klimaat heeft dan het binnenland. Sta niet raar te kijken als het aan de kust 20 graden is en 100 km het binnenland in sneeuw ligt in een landklimaat. De weg van Antalya naar het ZW is inderdaad mooi, langs hoge bergen daar. Van Antalya naar Alanya is het meer een volgebouwde rivièra, kijk maar op Google Earth.
Groet,
Leon
Ha die Jim,

Ik vloog een paar dagen geleden nog over Turkije. Na een kleine strook langs de kust een grote witte maasa.
Ik was er enkele jaren geleden midden februari (omgeving antalya)
Het weer was prachtig (veel zon en helder).
Langs de kust was bepaald niet warm (10 graden schat ik) en verder stond er behoorlijk wat wind.
Als je het binnenland ingaat, houdt er dan rekening mee dat het flink koud kan worden (is ook vrij hoog gelegen, echt een landklimaat, als snel nadat je de kust hebt verlaten)
Bedankt voor de info alvast. Het binnenland valt dus af (te koud en teveel sneeuw) en de kust naar het Zuidwesten is mooi en kennelijk niet al te druk. Misschien fiets ik wel tot Izmir en neem ik de bus Antalya-Izmir.
De Lycische kuststrook tussen Antalya en Fethiye (meer naar het ZW) is erg fraai en er is veel natuurschoon en cultuur te zien, oa veel historische sites, de Saklikent canyon, de boomhutten en ruïnes bij Olympos en de natuurlijke vuren op de berg Chimaera.

Zie mijn verslag van een backpack tocht daar:
http://moh.freehostia.com/index.html?2004/index2
http://www.ballofdirt.com/journeys/2324.html

Zie verder ook http://www.lycianturkey.com/lycian_sites.htm
Hoi Jim,

Als je de kust blijft volgen is het goed te doen. Wij waren 2007 in maart/begin april in de regio tussen Izmir en Antalya en de temperaturen lagen tussen de 9 en 25 graden. Landinwaarts (Cappadocia bv.) was er nog erg veel sneeuw tot halverwege april.

Wegen zijn erg rustig in deze periode (weinig toerisme), zeker de moeite waard en je kunt overal wild kamperen.

Groetjes, Aaldrik 8)
Jim,

Misschien dat je als je heen of terug de bus neemt, ook rekening kan houden met de windrichting. Ik had toen ik naar Myra (dus naar het westen) fietste harde wind tegen. Is er iemand die weet wat de overheersende wind in Turkije is en of het normaal is dat zo hard waait? Of was dit een uitzondering?

Rutger
Ik heb veel gefietst op de zuidkust. Af en toe heb ik extreme wind meegemaakt, maar nooit langer dan 2 dagen. Maar ik was er meestal april/mei. In februari kan het qua weersomstandigheid van alles wezen. En in de bergen in t binnenland heb ik t in april ook wel eens erg koud gehad. De verkeersdrukte is er meestal rondom de steden. Vanaf Antalya, waar de kustweg erg druk is, ku je een mooie rustige route door de bergen doen naar het westen. Na een 100 km ben je weer op de kustweg en is het een stuk rustiger. Het gebied tussen Dalaman en Antalya ken ik erg goed. waaarschijnlijk heb ik ook nog wat kaarten voor je liggen.

Gr.
Betty
Boop schreef:Ik heb veel gefietst op de zuidkust. Af en toe heb ik extreme wind meegemaakt, maar nooit langer dan 2 dagen. Maar ik was er meestal april/mei. In februari kan het qua weersomstandigheid van alles wezen. En in de bergen in t binnenland heb ik t in april ook wel eens erg koud gehad. De verkeersdrukte is er meestal rondom de steden. Vanaf Antalya, waar de kustweg erg druk is, ku je een mooie rustige route door de bergen doen naar het westen. Na een 100 km ben je weer op de kustweg en is het een stuk rustiger. Het gebied tussen Dalaman en Antalya ken ik erg goed. waaarschijnlijk heb ik ook nog wat kaarten voor je liggen.
Gr.
Betty
Ha Betty, ik ben van plan eerst de bus van Antalya naar Kusadasi te nemen en dan in een week te fietsen naar Finike klik hier voor de beoogde route. Is dat een goede route?
In Finike blijf ik een week om te gaan mountainbiken vanuit een hotel met een kleine fietsorganisatie.
Hey Jim,
Van dat gebied heb ik
Het stuk van Kusadasi naar Dalaman ken ik niet echt. Maar tussen Dalaman en Antalya vrij goed. Ik heb net een detailkaart van dat gebied opgesnord. Ik ga er vanuit dat je ook op de nieuwjaarsborrel bent zondag. Ik neem hem voor je mee. Het is een pittige tocht die je wil voor 7 dagen, denk ik. Aan de andere kant ben ik misschien te veel afgeleid door alle culturele en sociale tegenkom dingen. (omfietswijnen en zwijnen).
En de themp weet ik niet. Je kunt geluk hebben.

Ik heb gelijk weer zin als ik zit te kijken.

Gr.
Betty
Ha Betty,

Ja ik ben er zondag, leuk als je die kaart kan meenemen. Volgens mij moet het te doen zijn, ik heb 8 dagen om 650km te fietsen.
Hoi Jim,

Ik ben er a.s. zondag (ijs en wederdienende) waarschijnlijk ook. Dan kan ik je ook nog wat vertellen over de routes van Bikefun Holidays.

Groeten,

Rutger