Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen naar Praag - Forum Wereldfietser

Fietsen naar Praag

Na een geslaagde fietstocht in zomer 2006, van Florence naar Rome, zou ik graag een tocht plannen van Antwerpen naar Praag. Hiervoor wil het reisboekje van Wouter Bazen, "Fietsen naar Praag" kopen.

Heeft iemand ervaring met deze fietsroute? Hij moet onwaarschijnlijk knap zijn om te fietsen hoorde ik. Hoe is het heuvellandschap? Lekker op en neer? Of vrij veel plat? Komen er stijle hellingen (Toscaanse heuvels hadden er wel een paar, was wat afzien maar gaf nadien wel voldoening!) voor? In hoeveel tijd is deze te fietsen (effectieve fietsdagen, dus exclusief rustdagen)? En hoeveel km/uren fietsen doe je dan per dag?

Vele vragen, maar ik hoop toch op 'n woordje van andere fietsgenoten die me kunnen helpen.

Vriendelijke groeten,
Koen

De route naar Praag volgens Wouter Bazen gaat langs 9 rivieren. Het lijkt mij dat die niet zo zwaar is.
Zelf ben ik in 2002 naar Praag gefietst over het Etsgebergte en het Buchenwald. Ik vond deze tocht niet zo moeilijk als naar Rome.
Ik heb hem wel op mijn manier gedaan.
Vanaf nijmegen heb ik hem in 9 dagen gefietst en dat ging zo: Ik belde mijn zusje op in Praag om een kopje koffie te komen drinken. Oh wanneer kom je? Ik fiets nu aan en over 10 dagen ben ik bij je! Heerlijk, de champagne staat klaar...
Het was een mooie tocht naar een prachtige stad!
Maar mischien kunnen anderen vertellen hoe de tocht volgens Wouter bazen is en anders koop je alvast het boekje dan heb je ook al voorpret en daar zal ongetwijfelt in staan hoe zwaar die is.

Zoals Mia al zegt: hij is redelijk vlak want hij volgt hoofdzakelijk riviertjes, alleen het Fichtelgebergte is wat zwaarder. De totale lengte vanaf Millingen is 1030 tot 1107 km.

Als je wat pittigers erbij wilt doen kan je als alternatief traject de Rensteigg Radweg opnemen: zie het verhaal hierover bij Luc Oteman http://www.opdefiets.net/verhaal16.htm

helleuw,

ik fietste de route vanuit Leuven tussen 13 en 21 juni jongstleden. ze is wondermooi. veel plat, maar toch ook pittig klimmen en dalen. ik heb ze alleen gefietst omdat ik nooit alleen had gereisd en de ervaring wilde opdoen. is reuze meegevallen. In 9 dagen fietste ik 1290 km, een goeie 140 per dag (geen rustdag genomen). Van Leuven komende ben ik via Belgisch Limburg, Aken en Keulen gegaan en heb de route dan opgereden in het plaatsje Marsberg. Campings, jeugdherbergen en hotelletjes supermakkelijk te vinden. ik fietste zo'n 7 à 8 uren per dag aan een gemiddelde van rond de 17 km/u.

de route is zéér aanbevelenswaardig!

Greetings,

Sebastiaan

Ik heb de route dit voorjaar gereden. De route is op het eerste gedeelte vlak, maar later worden de stukken langs de rivieren afgewisseld met heuvels. Het staat in het routeboekje allemaal goed aangegeven. Het is een prachtige route langs veel fraaie oude steden en mooie natuur. Het laatste stukje (de laatste dag) naar Praag vond ik de bewegwijzering ronduit slecht. Op mijn website www.wilbertgatochfietsen.nl staat van enekele dagen van de route een verslag en enkele foto's.

Groet Wilbert

Op de website van de Fietskaart Informatie Stichting (mede-uitgever van het gidsje Fietsen naar Praag) staat een kort verhaal over de route en een samenvatting van ervaringen die we van fietsers ontvangen hebben.
(Als mede-auteur van het gidsje Fietsen naar Praag, wil ik zelf liever geen waardeoordeel geven.)

Van alle door de FIS uitgegeven routes staat er ook van elk gidsje een documentje met wijzigingen en correcties.
Handig om voor vertrek even uit te printen.
Veel plezier,
Wouter Bazen

Dank voor al deze nuttige informatie & tips! Ik weet nu zeker al meer, en ga een der dagen eens zien achter het boekje.

Het plat dat afgewisseld wordt met hier en daar 'n pittig heuveltje, dat spreekt me wel aan. Voordurend bergop en bergaf, dat hoeft niet voor mij. Maar een beetje extra uitdaging, dat maakt het eens zo leuk!

Vorig jaar in Italië, daar hadden we toch veel pittige beklimmingetjes. De Toscaanse heuvels zijn geen makkie, vooral omdat voordurend de hellingsgraad veranderd, zodat je spieren nooit echt kunnen aanpassen. Vooral het feit dat we juist in een hittegolf zaten maakte de fietstocht zwaar. Nu, eens boven krijg je wel een enorm triomfgevoel, en als je terug kijkt naar die reis dan was het een fietsvakantie om nooit te vergeten, en zou ik onmiddellijk terug op de fiets willen springen. Vooral het feit dat we juist in een hittegolf zaten maakte de fietstocht zwaar, maar ik kan niet wachten op volgende zomer, voor 'n nieuwe uitdaging.

Als we tot Praag gaan fietsen, zal het wel geen 140 km/dag zijn. Ik denk meer aan 100/dag, en 2 of 3 rustdagen. Een beetje rustiger aan voor ons, zodat we ook meer kunnen genieten van de omgeving of 'n leuk dorpje. Een beetje meer van de cultuur opsnuiven, hier en daar wat ontspannen. Zo wordt het voor ons meer dan enkel fietsen, en geeft het de vakantie nog eens 'n extra tintje. Ik denk dat we er tussen de 2 en 3 weken over willen doen, dat lijkt me 'n geschikte tijdsperiode.

Ik weet 'n reisboekhandel in Leuven, waar ik dat boekje kan kopen. Maar weet er iemand iets soortgelijks zijn in Antwerpen? Aangezien ik in Antwerpen werk, is dat wel makkelijker om daar het boekje Fietsen naar Praag te kopen...

Nog eens bedankt! Heb je nog extra informatie of ervaringen, wees niet beschaamd deze met me te delen. ;)

Koen

Wij zijn net twee weken terug uit Praag en vonden het een mooie route. We hebben er 15 dagen over gedaan om (vanuit Vlaardingen) in Praag te komen en fietsten meestal rond de 90/100 km per dag. Onderweg hebben we steeds gekampeerd. De pittigste klim van de vakantie was trouwens naar de camping in Meinungen! Daar konden we wel een lekkere duik nemen in het zwembad naast de camping. De leukste campings vond ik in Ejpovice (kampvuurplek naast de tent!) en in Hannover Munden 'tussen'de rivieren. Je liep van de camping zo de stad in.

Als je nog meer tijd hebt om te fietsen kan ik het je aanraden om de Elbe-route tot Dresden daarna te volgen. Dat was ook erg mooi.

brigitte schreef:Wij zijn net twee weken terug uit Praag en vonden het een mooie route. We hebben er 15 dagen over gedaan om (vanuit Vlaardingen) in Praag te komen en fietsten meestal rond de 90/100 km per dag. Onderweg hebben we steeds gekampeerd. De pittigste klim van de vakantie was trouwens naar de camping in Meinungen! Daar konden we wel een lekkere duik nemen in het zwembad naast de camping. De leukste campings vond ik in Ejpovice (kampvuurplek naast de tent!) en in Hannover Munden 'tussen'de rivieren. Je liep van de camping zo de stad in.

Als je nog meer tijd hebt om te fietsen kan ik het je aanraden om de Elbe-route tot Dresden daarna te volgen. Dat was ook erg mooi.
Ik denk dat 90 à 100 km een mooie afstand is om te doen, iedere dag. Ikzelf wil ook enkel camperen, geen jeugdherbergen of hotels voor me, tenzij het niet anders kan.
Dank je voor deze informatie!

Heb trouwens het boekje gekocht vandaag, in Antwerpen. Had op het internet gezocht en vond 'n speciale boekenhandel waar ze het verkochten, vlakbij men werk. Heb het al 'n beetje bekeken en het ziet er veelbelovend uit!

Dankzij de bovenstaande berichten heb ik een nieuw reisdoel :D , heb vandaag het routeboekje besteld bij F.I.S.
Zomer 2008 ga ik deze route fietsen, leuk he, plannen maken.
Groet, Marjan.

brigitte schreef: De leukste campings vond ik in Ejpovice (kampvuurplek naast de tent!) .....
Ik keek net nog even op de site van de FIS en daar stond bij de aanvullingen dat deze camping matig was...smaken verschillen dus! Het sanitair stelde hier inderdaad niet veel voor, maar was wel schoon en juist omdat het zo simpel was en met die kampvuurplek vonden wij het zo leuk!

Het is trouwens echt handig om die informatie uit te printen en ook echt te gebruiken.... dat hadden wij ook gedaan, maar een keer niet goed ernaar gekeken - niet helemaal goed gefietst (links van de windmolens) en dan later lezen dat je op die plek even goed op moest letten.... :oops:
Gebruik die informatie dus!

De route werd trouwens druk befietst!
In 1997 ben ik vanuit Dresden (beslist de moeite van het bezoeken waard!) via Breitenau naar Praag geweest. Breitenau ligt op 1000 meter hoogte, tegen de Tsjechische grens aan. Pittige klim dus, maar prachtige vergezichten wachten als beloning je op. Om het landschap niet te verlelijken heeft men daar mijnbouwbedrijven als grote villa's vermomd. Pas op voor de nogal opdringerige prostituées na de Tsjechische grens. Na Ústí nad Labem ziet men vreemde kegelvormige bergen. Vermoedelijk oude vulkanen. Bezoek gebracht aan Terezín (Theresienstadt). Gekampeerd in de mooie camping van Brozany, met stromend riviertje en spechten. Oude barokke klooster met twee sierlijke torens in de onmiddelijke nabijheid. Aanbevolen!

brigitte schreef:
brigitte schreef: De leukste campings vond ik in Ejpovice (kampvuurplek naast de tent!) .....
Ik keek net nog even op de site van de FIS en daar stond bij de aanvullingen dat deze camping matig was...smaken verschillen dus! Het sanitair stelde hier inderdaad niet veel voor, maar was wel schoon en juist omdat het zo simpel was en met die kampvuurplek vonden wij het zo leuk!

Het is trouwens echt handig om die informatie uit te printen en ook echt te gebruiken.... dat hadden wij ook gedaan, maar een keer niet goed ernaar gekeken - niet helemaal goed gefietst (links van de windmolens) en dan later lezen dat je op die plek even goed op moest letten.... :oops:
Gebruik die informatie dus!
Het lijkt me enorm leuk zo met 'n kampvuurplek naast je tent! Kan je gezellige momenten beleven: een vuurtje, flesje wijn en straffe verhalen, zalig!

Ik denk dat je de kwaliteiten van een camping moet relativeren. Smaken verschillend indd, en iedereen zijn eisen liggen ook anders. Op zich maakt het me eigenlijk weinig uit hoe de camping er uitziet. Als het nu enorm warm weer is, ga ik daar wel meer belang aan hechten. Is er een zwembad om na 'n lange fietstocht je te verfrissen? Zijn er bomen waar je je tent onder kunt plaatsen (schaduw)?

Hoe dan ook, ik zal de informatie zeker afprinten en gebruiken, deze tip sla ik zeker niet in de wind!
brigitte schreef:De route werd trouwens druk befietst!
Zolang we maar geen file krijgen. ;) Nu, toen ik door het Toscaanse heuvellandschap fietste in Italië kwamen we amper tot geen andere fietsers tegen. Misschien omdat het enorm heuvelachtig landschap niet veel fietsers (bewoners) aantrok? Alhoewel het 'n route was van Paul Benjaminse, dan zou ik toch denken dat andere collega vakantiefietsers deze ook zouden volgen?
marjan schreef:Dankzij de bovenstaande berichten heb ik een nieuw reisdoel :D , heb vandaag het routeboekje besteld bij F.I.S.
Zomer 2008 ga ik deze route fietsen, leuk he, plannen maken.
Groet, Marjan.
Leuk, misschien kom ik u dan wel tegen! ;)

Het is trouwens echt handig om die informatie uit te printen en ook echt te gebruiken.

Het lukt mij niet het PDF-bestand te openen op de FIS-web-site. Is het mogelijk dat iemand die het bestand wel kan openen dit omzet in een wordbestand en me dit mailt via PB? Alvast bedankt.

04-09-07 18.30 : heb de wijziging inmiddels ontvangen in een Word-bestand.

en wie weet Koen, komen we elkaar tegen.
zie je iemand met 2 zwarte achtertassen en 2 rode voortassen. :wink: dan ben ik dat!

Oh.. ik zie dat mijn quote niet helemaal goed is gegaan.. :?

Bovenste zin was een Quote, rest is van mijn hand.

marjan schreef:
en wie weet Koen, komen we elkaar tegen.
zie je iemand met 2 zwarte achtertassen en 2 rode voortassen. :wink: dan ben ik dat!
Mischien zie je mij ook wel weer!
Heb weer zin om een kopje koffie bij mijn zusje te drinken!!
(ja, ja.... Brabanders he....!)
Ik heb een allegaartje op mijn fiets!!

hey, wij vertrekken zondag op onze eerste fietsvakantie, waarop we deze route van Nijmegen tot Praag willen fietsen. Ik kijk er heel erg naar uit ...

Wij zouden eerst de trein nemen van Leuven tot Nijmegen en daar beginnen fietsen. Maar nu lees ik dat er iemand de route al gefietst heeft vanuit Leuven. Dat trekt me op zich wel aan. Het stuk door België lijkt me geen probleem met knooppuntroutes, maar is het niet te lastig zelf een weg te vinden tot je op de weg bent door Duitsland? Welke kaart gebruik je dan?

Voorts vroeg ik me af hoe jullie terugkeren. Hebben jullie makkelijk een treinverbinding gevonden zonder te veel tussenstoppen? Op voorhand reserveren? Of in Praag? Bij de spoorwegen kunnen ze me niet erg helpen.

Ina

Ha Ina,

Als je in de loop van de reis weet op welke datum je terug gaat kan je twee dingen doen.
Sky vliegt goedkoop http://www2.skyeurope.com/en/Default.aspx?CatID=1 (ook praag brussel) Dan wel je fiets moeten inpakken, en vliegen (milieu!)
Ook een ticket met de trein naar de grens, overnachten in het westen van tsjechie en met de DB (www.db.de) terug kan erg goedkoop zijn.
http://www.db.de/site/bahn/de/reisen/an ... ezial.html
Meer gezellig, met een paar kranten, een goed boek en een gevulde picknickmand :-)

Ik ga zelf over een week of twee ook naar het oosten.

Groet, Hans

@ Ina:

zelf de weg vinden van Leuven tot op de route was helemaal niet moeilijk, met een kaart waarop de meeste wegen aangeduid staan, is het echt niet moeilijk (autostrades, steenwegen, kleinere wegen en wegeltjes). Ik heb geen flauw idee welke kaart ik precies gebruikt had (het was een oude die ik nog ergens thuis had gevonden en de eerste twee dagen van mijn fietstocht regende het zo hard dat ik die kaart op het einde heb moeten wegsmijten). Maar het komt erop neer dat je gewoon ijkpunten moet hebben op de kaart. Voor mij was dat: Leuven --> Tienen --> Zoutleeuw --> Sint-Truiden --> Tongeren --> Voerstreek --> Aken --> Keulen --> ROUTE (in duitsland heb ik wat nieuwe kaarten gekocht). Maak je eigen parcours tussen deze mooie steden (en streek, Voerstreek), geeft veel voldoening en dan heb je ook mooi alles gefietst vanuit Leuven :-).

Mijn terugreis was per vliegtuig. Ik had geluk dat er nog een goedkoop ticket naar zaventem was, en de fiets kon perfect mee. met trein uit praag hebk geen ervaring.

@ aandegracht:

ik vlieg idd ook niet graag omwille van het milieu. dan lijkt je ecologische manier van reizen zo plots tenietgedaan. de trein was voor mij geen optie wegens verplichtingen in België, moest er heel snel geraken. maar ik volg je volledig :-)!


toedeloe,

Sebastiaan

ina schreef: Het stuk door België lijkt me geen probleem met knooppuntroutes, maar is het niet te lastig zelf een weg te vinden tot je op de weg bent door Duitsland? Welke kaart gebruik je dan?
Hoi Ina,

Ook door Noord Brabant kun je langs fietsknooppunten rijden, tot vlak bij Nijmegen. Kaarten daarvan zijn vast wel te krijgen bij de Leuvense reisboekhandel (http://www.nomade.be/documents/home.xml).

Terug kun je o.a. met een nachttrein rechtstreeks van Praag naar Keulen. Van Keulen kun je dan met overstappen in Aken, Heerlen, Maastricht en Luik naar Leuven (helaas gaan er bijna geen treinen met fietswagons rechtstreeks van Duitsland naar België). Er rijdt echter ook een rechtstreekse nachttrein van Berlijn naar Parijs, die ook in Brussel stopt. En van Praag rijden er directe treinen naar Berlijn. Kijk voor de dienstregelingen op http://www.bahn.de. Voor de nachttrein moet je wel van tevoren plaats reserveren (ook voor de fiets), dus precies weten wanneer je terugreist. Je zou dit onderweg naar Praag bij een wat groter Duits station kunnen doen.

Kees (ook mede-auteur van Fietsen naar Praag)