Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen op Kreta - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsen op Kreta

Qua pauzes geldt ook voor het fietsen vaak de stelregel twee uur rijden, kwartier rust. Dus een uur extra voor de klim rekenen voor pauzes tenzij je de man met de hamer tegenkomt :twisted: Overigens kan je in de berghut ook nog overnachten als het allemaal teveel van het goede blijkt.
De tovenaar schreef:Ok, dat is duidelijk. Je rekent dus de bergkm's om naar een situatie die je qua tijd op een vlak traject zou doen?
Ik heb het bepaald op basis van energiegebruik. Of het voor een erg trage danwel snelle klimmer afzonderlijk ook opgaat heb ik niet echt bepaald.
Het was een hobbyproject van mij om te leren omgaan met excel:
http://www.leonpoels.nl/fietsen/energie.xls, en dan veel proberen en vergelijken.
Leon
Wow, ziet er indrukwekkend uit en ik denk dat jouw formule wel een goede indicatie kan zijn. Ik denk dat de gemiddelde steilte van de klim ook de matsfactor kan beïnvloeden, bijvoorbeeld op steilere klims van ca 10% gemiddeld mag je best factor 4 aanhouden en op stukken vals plat van 2-3% factor 2,5 a 3. En hoe heb je de afdaling berekend? Ik zie in je berekening 0,5 (x39km) staan?
Beste mede fietsers bedankt voor jullie antwoorden.

Ik neem trouwens niet een eigen fiets mee, maar ga een mountain bike huren. Mijn conditie is niet heel goed, maar gemiddeld.

Ik denk dat ik het er toch op ga wagen. Misschien ga ik de route eerst met de auto verkennen.
Manny schreef:Misschien ga ik de route eerst met de auto verkennen.
Daar krijg je spijt van................... :lol:

Wat is het ergste wat je kan overkomen? Omdraaien.......
De tovenaar schreef:Ik denk dat de gemiddelde steilte van de klim ook de matsfactor kan beïnvloeden, bijvoorbeeld op steilere klims van ca 10% gemiddeld mag je best factor 4 aanhouden en op stukken vals plat van 2-3% factor 2,5 a 3. En hoe heb je de afdaling berekend? Ik zie in je berekening 0,5 (x39km) staan?
De matsfactor wordt inderdaad groter als de klim zo steil wordt dat je bergop moeite krijgt om te fietsen en je bergaf alle energie wegremt ipv in snelheid omzet. Als de helling naar nul nadert wordt de matsfactor ook uiteindelijk nul. Maar bij de meeste fietstochten over asfalt komt het op het eind van de dag wel uit.
Die 0,5 * 39 zjn 50% extra kilometers voor 39 onverharde kilometer (waar kwamen die ook alweer vandaan?).
Leon schreef: Die 0,5 * 39 zjn 50% extra kilometers voor 39 onverharde kilometer (waar kwamen die ook alweer vandaan?).
Dat is het aantal km afdaling. Volgens het google map kaartje lijkt het maar om 17 km onverhard te gaan, waarvan ca 5 km bergop. Dan kom ik met jouw formule uit op 180 vlakke kilometers, zo'n 9 uur fietsen. Volgens mijn inschatting zou ik er 7 uur over kunnen doen, zonder bepakking, eigen fiets, normale weersomstandigheden ed ;-)