Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Zweden - Forum Wereldfietser

Fietsen in Zweden

Deze zomer, juni/juli, wil ik een fietsreis door Zweden maken. Voornamelijk door zuid en midden Zweden want dat lijkt me het meest afwisselend. Kan iemand mij vertellen wat de beste manier is om daar te komen en wat zijn de kosten daarvan? Ik neem mijn fiets mee.
Audrey

Er zijn meerdere mogelijkheden:

1 De fietsbus van OAD Cycletours. Je kan de bus naar Denemarken nemen en zelf de oversteek maken naar Göteborg. Of je neemt de bus naar Zweden.
Data, tijden en kosten zijn te vinden op De Fietsvakantiewinkel. Het zijn nachtbussen.
Ervaringen hangen een beetje af van de chauffeurs die je treft. Mijn ervaring met de fietsbus naar Denemarken is goed.

2 De trein. Het gaat niet echt snel. Het beste kun je twee dagen voor de reis uittrekken als je met de trein gaat. Bovendien moet je in Denemarken de IC reserveren. Was voor mij niet echt een succes. Weinig plaats vor de fiets vanwege de drukte, slepen met de fiets op stations.

In Zweden zelf is de fiets meenemen op de trein ook niet aan te raden. Wel kan de fiets op sommige lange afstandsbussen mee, bijvoorbeeld lijn 45, de Inlandsbus. Deze volgt vanaf Mora de weg met het nummer 45 naar het Noorden.

Veel plezier in Zweden!
Jeroen

ik weet niet of die nu nog rijd, maar enkele jaren geleden was er een nachttrein vanaf Keulen naar Kopenhagen, vandaar de ferry op naar Zweden.
Of met het vliegtuig naar Götenborg bvb. dat kan ook en is misschien nog goedkoper, ik heb vorig jaar een prijs gezien van 155 euro heen en terug (zonder tax, zonder fiets) voor de fiets betaal je dan iets van een 47 euro enkele reis, die moet je op voorhand reserveren en op de luchthaven van vertrek betalen.

Basiqair vliegt vanaf dit jaar vanaf Rotterdam op oa Kopenhagen, Oslo en Stockholm (v.a. 19 euro enkele reis excl tax, excl fiets) http://www.basiqair.com/nl En V-bird http://vbird.com/skylights/html/home_NL.shtm vanaf Niederrhein (bij Nijmegen) op Kopenhagen, 39 euro enkele reis incl tax

Als je met de boot vanuit Fredrikshaven vertrekt, kun je ook proberen je auto bij een camping in de buurt van Fredrikshaven te zetten. (Zet je auto niet bij de camping in Fredrikshaven, want dit is nog duurder dan de auto bij de haven neerzetten).
Als je de auto bij de haven neerzet, betaal je ong. 600 DK voor 3 weken. Je auto wordt dan wel overdekt en veilig weggezet.
Wij zijn zelf een aantal campings buiten Fredrikshaven langsgeweest, en hebben hier de auto neergezet. Vanaf dit punt zijn we naar de boot gefietst, en onze fietsreis door Zweden gemaakt. Wij hoefden niks extra's te betalen op die camping. we hebben er wel twee nachten gestaan.