Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Denemarken, wat mag ik niet missen? - Forum Wereldfietser

Denemarken, wat mag ik niet missen?

Hallo,
Wij gaan deze zomer vanuit Groningen naar Denemarken fietsen met drie weken de tijd (lekker ruim dus). We hebben gehoord en gelezen dat het goed te doen is en zijn heel benieuwd naar wat we echt niet mogen missen. Graag tips dus!!

groetjes, Maaike.

Wat je echt niet mag missen? Deze link: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... denemarken

Eric.

romo.. (maar dan met streepjes door de o), een heel mooi eiland!!! en ribe.. een van de oudste plaatsjes van denemarken.

Volg je de link van Eric dan kom je op de landeninfo van Denemarken terecht, maar pas 8O op mijn informatie die er staat, telkens de eerste regel, betreft enkel de Faeroereilanden, helaas nogal verwarrend. Een absolute aanrader zijn deze eilanden zeker, veeeel mooier dan Denemarken zelf en als je dan toch de smaak te pakken krijgt, ga dan ook nog ‘even’ door naar IJsland. :P

Harry Wagenaar

Kijk ook eens op www//visitdenmark.com Een Nederlandstalige site met heel veel informatie.
Er staat me (van een autobezoek) bij dat er een route door Denemarken (vasteland) is uitgestippeld die je door het hele land voert en die consequent met bruine (?) borden met een grote gele margroet (of was het een zonnebloem) wordt aangegeven. Het is een autoroute, maar Denemarken is behoorlijk autoluw, dus de route is waarschijnlijk goed per fiets te doen. Het is een toeristische route die je waarschijnlijk langs alle hoogtepunten brengt.

Eric.

Als je het leuk vind om over het strand te fietsen: Bij Blokhus kun je 20 km over het strand fietsen. Het is daar trouwens wel heel toeristisch.

Odense en omgeving zijn ook prachtig! De stad Odense is ook het bezoeken waard.

Als je richting Ribe fietst: Tonder, Mobeltonder en Logumkloster (weet niet of de spelling juist is).

Tip: Er is een boekje met speciale campings voor fietsers. Dit is aanzienlijk goedkoper dan de gewone campings in Denemarken.

Heel erg bedankt voor de tips!!
Na nog wat meer informatie via boekjes ingewonnen te hebben, hebben we besloten de Jutland-route als eerste uitgangspunt te nemen. Nu hebben we echter vrij dunne bandjes (23 inch denk ik...) op onze racefietsen. Op asfalt, hebben we vorig jaar in zuid-engeland gemerkt, valt dat met bagage prima te doen. Maar ik las in het routeboekje dat er hier en daar op de Jutland-route ook onverharde (hele mooie) weggetjes zijn. Wie heeft hier ervaring mee? En is het eventueel makkelijk uit te wijken naar asfalt-weggetjes?

Dank en groetjes, Maaike
:) Even over de banden die je opgaf 28 inch is je wielmaat het gaat er om hoeveel millimeter je banden dik zijn maar goed, Wij ( 2 volwassenen en twee kinderen) hebben in 2003 en 2002 door Jutland gefietst. we fietsen de nationale fietsroutes die door het hele land lopen deze routes kan je aanvragen op de internetsite van denemarken www.visitdenmark.dk hier kan je kaarten bestellen en kwamen wij ook aan een boekje genaamd "over natning i det fri "dit is een boekje met allemaal kleine camping en boederijen waar je voor weinig geld kan overnachten en ook met plekken genaamd "Skovplads" deze plekken zijn geweldig :lol: ze zijn van "statsskovdistrikt" (staatsbosbeheer) en zijn kleine veldjes waar je alleen water, hout en een plekje voor je tent vindt en waar je vrij mag staan.

Nu nog even over de banden de nationale routes zijn allemaal verschillend route 1 de vestkystruten is 560 kilometer en loopt langs de westkust helemaal naar skagen en loopt over verharde en over gravelwegen dus met hele dunne banden kan dit problemen geven maar de route is wel mooi en je komt alle dingen tegen route drie loopt door het binnenland en gaat ook naar skagen maar meer over asfalt en is 450 kilometer lang.

mocht je nog meer willen weten dan horen wij het wel van je maar denemarken is goed te fietsen wij reden in drie weken met de kinderen 1000 kilometer en dat gaf geen problemen. veel plezier. Ed

Wij zijn pas terug van een kleine 2 weken door Denemarken fietsen. We hebben alleen Jutland verkend, maar het is echt heel mooi daar!
Heen hebben we route 1 gevolgd, een deel van de North Sea Cycle Route, 30% onverhard, hele mooie route. Terug hebben we een deel van route 3 gevolgd, deze gaat meer door het binnenland van Jutland, over de hoogste "bergjes", ook heel mooi. Door tijdgebrek hebben we hier helaas maar een klein deel van kunnen fietsen, maar we komen zeker nog een keer terug!
Foto's kun je trouwens op onze site terugvinden, reisverslag volgt nog! (site is net nieuw..)
Veel plezier in ieder geval!

Vorig jaar heb ik 3 weken door Denemarken gefietst. Het mooiste vond ik de eilandjes in het zuiden. Telkens na 1-2 dagen fietsen een stukje de boot, maar dat maakte het misschien nog wel extra leuk!

Pieter Geert
In juli hebben m'n vriendin en ik eveneens de Jutland fietroute (Clemens Sweerman) gereden. We zijn vertrokken vanuit Hamburg en tot aan Skagen gefietst. De route is zeer mooi en het landschap is sterk afwisselend ! Soms wel wat last van de wind, maar daar was hoegenaamd weinig aan te veranderen.

Wij hadden eerder dikke banden (32mm: vriendin en 35mm: mezelf) waardoor we weinig last hadden van de grindpaden. De meeste zijn wel goed bereidbaar, maar een aantal stroken waren vrij slecht. (In het routeboekje waren vaak een aantal alternatieve wegen aangegeven over asfalt).

Halverwege hebben we een bezoekje gebracht aan legoland (Billund) wat wel een leuke tussenstop was! En als het je ligt, zeker ook een aantal natuurkampings doen, 's avonds een kampvuurtje maken is best wel leuk.
Maaike Kruyt schreef:Hallo,
Wij gaan deze zomer vanuit Groningen naar Denemarken fietsen met drie weken de tijd (lekker ruim dus). We hebben gehoord en gelezen dat het goed te doen is en zijn heel benieuwd naar wat we echt niet mogen missen. Graag tips dus!!

groetjes, Maaike.
Koop het boek "Overnatning i den fri". Verkrijgbaar bij de meeste VVV's. Er staan allemaal adressen in van particulieren waar je mag overnachten (tegen geringe vergoeding). Dit is alleen voor wandelaars en fietsers.
Je komt de mooiste dingen tegen!

Mijn voorkeur gaat uit naar de oost kusten, zowel Jutland als Sjealand

Hallo allemaal,

Ondertussen zijn we weer terug van drie heerlijke weken over de Jutland-route. Rustig aan gefietst, idd legoland bezocht, genoten van de prachtige omgeving en Overnatning i det fri is ook idd een prima campinggids die ik aan iedereen wil aanraden. Prachtige idyllische plekjes en een kampvuurtje na een dag regen en hagel is dan ook zeer welkom. Volgend jaar nemen we wel dikkere banden op de fiets, vers gestort grind is ploeteren!

Dank voor alle reacties!
Maaike.

Misschien is het in dit verband nog de moeite waard te wijzen op de treinverbinding Groningen - Nieuweschans - Leer. Wij hebben die route zelf zojuist genomen om goedkoop en makkelijk uit Groningen naar Luxemburg te komen. Ook voor Denemarken en noord Duistsland biedt het vele mogelijkhden, vooral voor wie in dit deel van Nederland woont. De NS doet op zijn website van internationale verbindingen zijn uiterste best deze mogelijkheid te verbergen, maar via de treinreiswinkel (www.treinreiswinkel.nl) waren we er gelukkig op gekomen.
Wim

Inj Blokhus kan je inderdaad 20 km over het strand fietsen. Doch dit is niet aan te raden als het net hoogwater is geweest of 's morgens vroeg. De 'weg' is dan overspoeld met zand en de 'veger' is dan meestal nog niet geweest. Zonder 2X2 geraakt je er echt niet door. 3 kilometer landinwaards vind je echter een parallelweg doch met redelijk wat verkeer en fietspad.

... maar dat is veel minder leuk!!

Wij vonden het fantastisch om zo over het strand te fietsen! :)

El & El

EricL schreef: Er staat me (van een autobezoek) bij dat er een route door Denemarken (vasteland) is uitgestippeld die je door het hele land voert en die consequent met bruine (?) borden met een grote gele margroet (of was het een zonnebloem) wordt aangegeven.
Eric.
das inderdaad een hele mooie
ik heb het deel van Aarhus en dan rondom de horsensfjord gefietst
dat is een absolute aanrader!

Hallo,

Even een tegengeluid: een aantal jaren geleden heb ik ook een fietstocht door Denemarken gemaakt, en ik vond het er vooral verpletterend saaaaai. Korenveld en gemaaid korenveld hebben we gezien, op slome heuveltjes. Nergens lag zoveel glas op de weg als daar, en dat je tijdens een hittegolf het zwembad om 16.00 sluit... heel apart. De campings waren wel hééél ruim en leeg, en voorzien van prachtige verblijfsruimten waar je ook kon koken, en dat kwam goed uit gezien de regen die voortdurend neerdruilde.
We zijn bepaald geen disco-types, en dol op rust & natuur, maar Denemarken leidde tot depressies. Ik snap nu waarom die zeemeermin in het petrochemisch havengebied zo tragisch voor zich uit zit te staren...

Dus: be prepared: neem vooral veel goede boeken en goed gezelschap mee!

Fijne reis,

Petra P.