Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noorwegen - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Noorwegen

De tovenaar schreef:
ma 24 jun, 2019 10:56
Probeer deze site eens https://www.biroto.eu/en/cycle-routes/norway
Een website boordevol nuttige informatie! Daar ga ik zeker mee aan de slag.
Heeft iemand de route tussen Bergen en Oslo gefietst? De vraag is nl de volgende:
Wanneer ik de gpx track van deze route bekijk in Mapout ontbreekt er een stuk. Zie afbeelding hieronder. Ook in de OFM staat daar geen fietsroute. Op de kaart zie ik wel een aantal tunnels op dit gedeelte.
Is dat een niet-fietsbaar gedeelte? Of is de track onvolledig?
IMG_0016.png
nicolevelo schreef:
zo 30 jun, 2019 18:06
Er zijn daar nogal wat tunnels, misschien heeft dat er iets mee te maken?
In openstreetmap (MapOut gebruikt ook openstreetmap), zijn er aardig wat tunnels in de E16 snelweg met "bicycle=no", op het onderstaande kaartje rood.
Screenshot_20190630_211208.png

Waar je voor het stuk van Arna naar Trengereid een fietsroute is, kan ik voor Trengereid-Vaksdal-Stanghelle geen fietsroute in openstreetmap vinden.

Er lijkt wel iets mogelijk maar er zitten in ieder geval één of meer uitdagingen in de route.
Kijk eens op deze kaart https://www.cycletourer.co.uk/maps/tunnelmaplrge.shtml
Ik heb er niet gefietst maar er schijnen daar veel tunnels te zitten die verboden zijn:

Name: Stavenestunnelen
Tunnel ID: 229
Route: E16
Length: 2771m
Lighting: ?
Comments : There are three banned tunnels along this stretch of the E16 with no road alternative route on this section of road.
Alternative route : The suggested alternative is to take the train between Trengereid and Stanghelle.
De tovenaar schreef:
zo 30 jun, 2019 22:00
Kijk eens op deze kaart https://www.cycletourer.co.uk/maps/tunnelmaplrge.shtml
Ik heb er niet gefietst maar er schijnen daar veel tunnels te zitten die verboden zijn:

Name: Stavenestunnelen
Tunnel ID: 229
Route: E16
Length: 2771m
Lighting: ?
Comments : There are three banned tunnels along this stretch of the E16 with no road alternative route on this section of road.
Alternative route : The suggested alternative is to take the train between Trengereid and Stanghelle.
Dat zal het zijn. En nu snap ik ook waarom de fietsroute zo'n grote omweg langs het noorden maakt. Omwille van de verboden tunnels.
Is dat niet gewoon de NSCR (North Sea Cycle Route)? Die is zo goed bebord dat je daar bijna niet fout kan fietsen. Er is ook nog een lijst met tunnels van Noorwegen (met POI) die aangeeft of je er wel of niet doormag.
https://www.cycletourer.co.uk/maps/tunnelmap.shtml (aardig onderaan de pagina, die bij mij niet helemaal goed laad)
_Peter_ schreef:
zo 30 jun, 2019 22:17
Is dat niet gewoon de NSCR (North Sea Cycle Route)? Die is zo goed bebord dat je daar bijna niet fout kan fietsen. Er is ook nog een lijst met tunnels van Noorwegen (met POI) die aangeeft of je er wel of niet doormag.
https://www.cycletourer.co.uk/maps/tunnelmap.shtml (aardig onderaan de pagina, die bij mij niet helemaal goed laad)
Neen, deze route is meer naar het binnenland.
Ik zie het, de Rallarvegen dus. Als ik me niet vergis is die ook aardig bebord, net als veel lange fietsroutes overigens.
Die lijst met tunnels blijft hoe dan ook erg handig.
_Peter_ schreef:
zo 30 jun, 2019 22:49
Ik zie het, de Rallarvegen dus. Als ik me niet vergis is die ook aardig bebord, net als veel lange fietsroutes overigens.
Die lijst met tunnels blijft hoe dan ook erg handig.
Ik las dat er borden zijn tussen Flam en Geilo.
Mijn naam is Ype, 28 jaar en een fanatieke wielrenner. Volgende week vertrek ik naar Oslo om vanuit daar naar de Noordkaap te fietsen. 2 jaar geleden heb ik met een vergelijkbare fietsreis door Schotland eigenlijk alleen maar met arm/beenstukken aan gereden en een fietsjack met windstopper en fleece. Ik ga op een racefiets en verwacht gemiddeld zo'n 130km per dag te fietsen aan 20-22km/u.

De enige vraag die me nog een beetje bezighoudt is wat voor weer ik daar kan verwachten? Temperaturen variëren van 25 tot 5 graden en ik verwacht ook wel wat regen, maar welke kleding neem ik dan het beste mee?

Zit te denken aan:
- 1 setje kort/kort, redelijk dik merino shirt en normale fietsbroek
- 1 gevoerde korte fietsbroek
- Beenstukken/armstukken
- Windstopper fietsjack
- Regenjas
- 1 set korte handschoenen
- 1 set lange windstopper handschoenen
- 1 set merino handschoen liners
- 2 korte dunne ondershirts
- 1 lang dun ondershirt
- 2 paar herfstsokken
- 1 paar thermo sokken
- Overschoenen
- Fietsmuts
- Buff

Voor de echt koude dagen trek je dan 2 ondershirts, overschoenen, muts en 2 paar handschoenen aan. Op die manier heb ik voldoende om 2 dagen in het kort/kort te fietsen of 2 dagen lang/lang. Iedere 2 dagen verwacht ik wel bij een camping te overnachten voor een warme douche en wassen van kleding. Echt veel regenwering heb ik niet bij me, maar met voldoende laagjes, windstopper en redelijk tempo verwacht ik het niet zo snel koud te krijgen. Voor naast de fiets heb ik een synthetisch donsjack.

Zou nóg warmer kunnen gaan door:
- Gevoerd windstopper fietsjack
- Lange gevoerde fietsbroek
- Lang dik ondershirt
- Regenbroek
- Waterdichte sokken

Die laatste kledingstukken nemen allemaal relatief veel ruimte in en verwacht ik eigenlijk niet zo snel nodig te hebben, alleen wanneer het langdurig regent, 4 graden is en dat meerdere dagen op rij.

Tips zijn van harte welkom!
Ik denk dat je op de goede weg bent, in het slechtste geval kan je een hoop laagjes over elkaar doen. Maar je moet het aantal campings richting de noordkaap niet overschatten, hoe verder je komt, hoe minder campings.
Ik plan zelf altijd voor het slechtste geval, dus meerdere dagen regen bij lage temperaturen. Meestal heb ik de extra kleding niet nodig, maar die één of twee dagen dat het wel nodig is ben ik er heel blij mee.
Ik zou vooral die waterdichte sokken en een lange (regen)broek meenemen. Als het regent en het 's avonds koud wordt na een lange dag fietsen kan je het snel koud krijgen, een droge kont en droge voeten zijn dan echt heel fijn.
Ik las dat er borden zijn tussen Flam en Geilo
Ja, een stuk of drie. :lol:
Als het je lukt om fout te rijden op de Rallarvegen dan zou ik maar stoppen met fietsen :shock:
Afgelopen weken er drie dagen gefietst, zie mijn blog.
maar welke kleding neem ik dan het beste mee?
Waterdichte handschoenen, eventueel neopreen kunnen goede diensten bewijzen bij regen en kou.
Veel plezier, Noorwegen is prachtig.
Houdt ook rekening met de windchill factor, als je naar beneden fietst en het is maar 4 graden is de gevoelstemperatuur een stuk lager. Onderkoeling is niet iets wat je wilt. En dat wordt versterkt doordat je zelf nat bent van zweet. (van de klim naar boven)
Afbeelding
Een regenbroek zou ik in ieder geval mee nemen, relatief licht en compact en ook bruikbaar voor de wind/kou.

In plaats van waterdichte sokken zou ik gaan voor overschoenen, niet heel veel verschil wat betreft gewicht en volume en zo blijven ook je schoenen droog.
daulagari schreef:
wo 03 jul, 2019 22:47
In plaats van waterdichte sokken zou ik gaan voor overschoenen, niet heel veel verschil wat betreft gewicht en volume en zo blijven ook je schoenen droog.
Doe die overschoenen als het droog dan wel weer uit anders krijg je alsnog natte voeten van het zweten van je voeten wat nergens heen kan, met regen heb je hier op de een of andere manier toch vaak minder last van. :?