Additionally, paste this code immediately after the opening tag: In 3 wk. naar Lourdes? - Forum Wereldfietser

In 3 wk. naar Lourdes?

Wij, mijn zus en ik, willen dit jaar naar Lourdes fietsen. Het is de bedoeling dat we op 1 augustus starten in Drenthe en op 22 augustus de trein terug naar Nederland pakken. Is deze tijdsplanning OK of moeten we een week later terug reizen? Het wordt onze eerste fietsvakantie, zijn niet super getraind maar wel heel gemotiveerd. Het gaat ons om het fietsen op zich, we maken er geen race van en willen af en toe ook wel een rustdag in lassen. Wie heeft dit al eens gefietst en weet of 3 weken redelijk is? Ook andere tips en/of adviezen zijn welkom.
Marjan1 schreef:Wij, mijn zus en ik, willen dit jaar naar Lourdes fietsen. Het is de bedoeling dat we op 1 augustus starten in Drenthe en op 22 augustus de trein terug naar Nederland pakken. Is deze tijdsplanning OK of moeten we een week later terug reizen? Het wordt onze eerste fietsvakantie, zijn niet super getraind maar wel heel gemotiveerd. Het gaat ons om het fietsen op zich, we maken er geen race van en willen af en toe ook wel een rustdag in lassen. Wie heeft dit al eens gefietst en weet of 3 weken redelijk is? Ook andere tips en/of adviezen zijn welkom.
2000 km, dus 100 km per dag. Zorg dat je om 10 uur op pad bent, stop niet bij iedere paardenbloem om een foto te maken en zoek niet voor 18:00 een camping. Behalve motivatie is zitvlees ook handig, als je in juli na een dagje van 150km (met z'n tweeen, zonder bagage) de rest van de week steen kapot zit zou ik het plan bijstellen ;)
[valsspelen] er gaat een prima trein naar Maastricht [/valsspelen]

Precies, 2000 km in drie weken is stevig. We hebben er hier laatst ook al een discussie over gehad (was Santiago de Compostella geloof ik , maar het idee is hetzelfde). Ik zou uitgaan van 500 km per week. De trein naar Maastricht is inderdaad prima.
Wim

Jullie schrijven beide dat het om 2000 km gaat, terwijl wij dachten dat het
1500 km is. We wilden inderdaad 500 km per week aanhouden. Als het echt meer is dan waar wij in eerste instantie vanuit gingen dan wordt dat bijstellen van de plannen. Nu moet ik maar snel even met mijn zus overleggen :lol: Is er iemand die dit traject al eens gefietst heeft?

In 2003 zijn wij vanuit Duivendrecht (bij Amsterdam) naar Lourdes gefietst (en daarna nog verder). Op 2 augustus vertrokken en op 27 augustus waren we in Lourdes. Wij volgden de Sint Jacobsroute. Het schema met dagafstanden staat hier.

Je zou ook de Oude Wegen Route kunnen volgen. Heb je een leuk thema om er te komen en een boekje met info.

Succes met plannen.

Langs oude wegen van Maastricht naar Lourdes is zo'n 1500 km. Maar dan nog naar Maastricht. Dat zou ik gewoon per trein doen, dan gaat het allemaal best.
W

Marjan1 schreef:Jullie schrijven beide dat het om 2000 km gaat, terwijl wij dachten dat het
1500 km is.
Assen- Lourdes is over de autobaan 1500 km, maar daar wil je niet fietsen. Je zoekt dus kleinere wegen op, je moet wel eens omrijden voor boodschappen of slaapplaats, en je rijdt ook wel eens verkeerd ;)
Beste Marjan,

Twee jaar geleden vanuit Almere de route langs oude wegen gefietst tot aan Moissac aan de Garonne, wij hebben daar 3 weken over gedaan afstand was ongeveer 1650 km. Naar Lourdes is het dan nog 250 km. In dit stuk wel een enkele rustdag maar gemiddeld toch zo'n 80 km per dag. Zelf vindt ik in 3 weken naar Lourdes wel erg veel. Alternatief is met de trein naar Maastricht of Brussel afhankelijk welke route, eventueel in Frankrijk ook een deel met de trein. Mijn vrouw zegt altijd laten we maar gaan lukt het niet dan nemen we de trein of de bus. In elk geval heel veel plezier.

Groet

Paul Snoeij
In 2004 van Nijmegen via Aken en Langs oude wegen toevallig in Lourdes terecht gekomen, 1875 km, 3,5 week.

Terug gegaan via de Westkust weer naar Nijmegen.

Wil.

Een jaar of 8 geleden ben ik van Amsterdam naar de Spaanse grens (bij Hendaye) gefietst in 14 dagen: ongeveer 1600 km. Ik heb toen wel een vrij westelijke en dus relatief vlakke route genomen.

Gerd
m-gineering schreef: Zorg dat je om 10 uur op pad bent, stop niet bij iedere paardenbloem om een foto te maken en zoek niet voor 18:00 een camping.
Persoonlijk vindt ik dit erg laat. Nu ben ik zelf een erg vroege opstaander, en ben vaak ver voor achten op weg.

Maar zeker in Frankrijk in augustus zou ik in verband met warmte altijd proberen om in de ochtenduren veel kilometers te maken.
Een regel die ik voor mezelf hanteer is dat ik voor 12 uur de helft van de geplande dagetappe wil hebben afgelegd. Of andersom, het aantal kilometers voor 12 uur is de helft van wat die dag haalbaar is. (Uitzonderingen zoals lange beklimmingen daargelaten.)

In principe is een dag bij mij tussen de 90 en 110 kilometer.
En ik plan mijn etappe voor een dag altijd pas de avond te voren. Ik plan thuis nooit een hele route, alleen begin- en eindpunt van de totale tocht staan vast i.v.m. vervoer.

Peter

Onze plannen zijn serieus bijgesteld 8) . We proberen de terugreis een week later aan te vangen. Verder zijn we er wel over uit dat het ons om de het bereiken van Lourdes gaat en als dat niet helemaal op de fiets is, dan maar niet. We starten wel gewoon hier in het noorden en kijken hoe ver we komen. Mochten we door krijgen dat de lat te hoog ligt, dan pakken we gewoon een stuk de trein. We willen wel graag een of twee dagen in Lourdes rondstappen, we moeten immers water inslaan :) . Tips en aanbevelingen zijn nog steeds welkom hoor. Route: via het fietserpad Nederland uit, en dan Langs Oude Wegen oppakken.
Marjan1 schreef:Wij, mijn zus en ik, willen dit jaar naar Lourdes fietsen. Het is de bedoeling dat we op 1 augustus starten in Drenthe en op 22 augustus de trein terug naar Nederland pakken. Is deze tijdsplanning OK of moeten we een week later terug reizen? Het wordt onze eerste fietsvakantie, zijn niet super getraind maar wel heel gemotiveerd. Het gaat ons om het fietsen op zich, we maken er geen race van en willen af en toe ook wel een rustdag in lassen. Wie heeft dit al eens gefietst en weet of 3 weken redelijk is? Ook andere tips en/of adviezen zijn welkom.
Ik probeer me het jeugdige enthousiasme waarmee ik m'n eerste fietstocht(en) reed, weer voor de geest te roepen... precies 20 jaar geleden nu van Maastricht naar de Mediterranee ;-).
Ik had ook geen ervaring, training nul komma nul :oops: maar wel zeerrrrr gemotiveerd.
Dan is 100km per dag gemiddeld eigenlijk wel te doen.
Bedenk dat "gemiddeld" wil zeggen dat je feitelijk een hoger gemiddelde (110-120km) moet hebben om op die 3 weken een tweetal rustdagen te kunnen inlassen.
Gebruik die brandende motivatie ook maar om de reis heel goed voor te bereiden. Afstanden nauwkeurig nakijken, mogelijke slaapplaatsen in kaart brengen, mogelijke etappes berekenen, what-if-then-else logaritmes uitwerken 8) ... de voorbereiding is de helft van het reisplezier. Op vlakkere en/of (vermoedelijk) saaiere stukken kan je al eens een dag van 140-150km plannen, om het dan de dag daarna weer wat rustiger aan te doen.

Even mijn 'archief' nagekeken.
In 1990 fietste ik voor de eerste maal naar Compostella.
Vanuit Leuven stond ik na 17 dagen in Oloron-Sainte-Marie aan de voet van de Pyreneeën. Dat was toen 1480km, langs Reims, Vézelay, Charité-sur-Loire, Bourges, Guéret, Périgueux enz. Ik had door een stomme zet (nieuwe fiets, niet ingereden, slecht afgesteld :oops:) al na 4 dagen een gezwollen knie die mij naast Voltaren en ijsblokjes ook 2 dagen verplichte rust kostte... voorbereiding, dat zei ik dus....
Leuven-Santiago was 34 dagen in 1990.
Dezelfde route (90% gelijk) in 1991 was 26 dagen.
Geen kwestie van rapper rijden en minder zien (integendeel !), maar gewoon van efficiënter reizen, beter op elkaar afgesteld zijn.

Wij kookten wel nooit, gingen altijd uit eten (soms eenvoudig, soms wat bourgondischer) en dat scheelt volgens mij wel qua tijd. Wel picknick onderweg, te velde.
We waren ook geen vroege vogels, soms zaten we pas tegen 11u op de fiets. Fietsen was bij ons duidelijk nooit een nine-to-five job. Dikwijls reden we bij valavond en strijklicht onze schoonste stukjes... heerlijk die lage zon, die lichtinval. We schroomden ons ook niet om, als het moest, eens 50 km af te knallen langs een saaie rechte weg, bijvoorbeeld om op tijd de ondergaande zon op het westportaal van de kathedraal van Bourges te zien vallen. De dag nadien deden we het dan wat rustiger aan (paleis Jacques Coeur bv.) met een mini-etappe in de late namiddag.

Ik ben in 2005 naar Lourdes gefietst via een zelf in elkaar gestoken route. Een route langs de Franse D-Wegen. Overwegend rustige doorganswegen waarop je goed kunt fietsen als je veilig aan de kant van de weg fietst. Af en toe kan er een vrachtwagen langs je heen razen.

Dit was de Route:

21 dagen fietsdagen (exclusief rustdagen)

Ik fietste vooreerst langs de Ardennen, dan door de Champagnestreek, de Bourgondië, Lyon, een klein stukje door Rhone-Alpes, Middellandse zee gebied, Carcassonne en Foix, langs de uitlopers van de Pyreneeën naar Lourdes.

Een overwegend vlakke route met af en toe lichte beklimmingen.

Je kan de route intypen in http://maps.google.be/ en wat bijstellen zodat de route loopt langs rustige wegen.

- Van Antwerpen naar Westerlo
- Van Westerlo naar Namur
- Van Namur naar Beauraing
- Van Beauraing naar Bouillon
- Van Bouillon via Sedan en Vouziers naar Reims
- Van Reims via Epernay naar Sézanne
- Van Sézanne naar Saint-Florentin
- Van Saint-Florentin naar Vauclaix
- Van Vauclaix naar Luzy
- Van Luzy naar Charolles
- Van Charolles naar Quincié-en-Beaujolais
- Van Quincié-en-Beaujolais naar Lyon
- Van Lyon naar Hauterives
- Van Hauterives naar Montélimar
- Van Montélimar naar Nimes
- Van Nimes naar Sète
- Van Sète naar Carcassonne
- Van Carcassonne naar Foix
- Van Foix naar Saint-Girons
- Van Saint-Girons naar Villeneuve-de-Rivière
- Van Villeneuve-de-Rivière naar Lourdes

Ongeveer een 1700 km.
Ik heb in 1984 een fietstocht van 1715 km gemaakt in drie weken. Gestart in Brugge (B), na aankomst per trein uit Groningen, dan kris-kras door Vlaanderen gefietst naar Duinkerken en Calais (F). Ik ben n.l. molenliefhebber en heb onderweg veel molens bezocht en gefotografeerd. Met sommige molens heb ik zelfs mogen malen. In Calais de hovercraft naar Dover (GB) genomen en dan langs veel Engelse molens gefietst tot Hull, vanwaar ik de veerboot naar Rotterdam heb genomen. Langste dagafstand was 140 km, maar de overige tochten waren minder dan 100 km per dag. In sommige plaatsen heb ik een rustdag ingelast. Het is dus heel goed te doen. Geen drup regen gehad.

Ik ga, als de fietswinkel deze week tijd heeft mijn fiets bestellen, zal op het forum zetten waar ik voor gevallen ben. Voor mijn zus wordt het een 2ehandsje, dit is haar eerste en waarschijnlijk laatste fietsvakantie. :P Ze begint hem al te knijpen, de arts gaat zoals het er nu uitziet toestemming geven. En mij heeft ze nu eenmaal beloofd mee te fietsen naar Lourdes.
We hebben de terugreis na een week later verplaatst, zodat we wat meer tijd hebben om op de fiets te zitten.
De route blijft zoals we er nu over denken wel hoe we hem bedacht hadden. Het fietserpad naar Maastricht en daar langs oude wegen oppakken. Op 1 augustus gaat het allemaal aanvangen.
Iedereen in onze omgeving verklaart ons spontaan voor gek, gelukkig zitten hier veel verstandige mensen :lol: die weten waarom je op de fiets stapt. Hoewel wij wel een bijzondere reden hebben. Het is ons echt om het water uit Lourdes te doen.

Marjan1 schreef:Ik ga, als de fietswinkel deze week tijd heeft mijn fiets bestellen, zal op het forum zetten waar ik voor gevallen ben. Voor mijn zus wordt het een 2ehandsje, dit is haar eerste en waarschijnlijk laatste fietsvakantie. :P Ze begint hem al te knijpen, de arts gaat zoals het er nu uitziet toestemming geven. En mij heeft ze nu eenmaal beloofd mee te fietsen naar Lourdes.
We hebben de terugreis na een week later verplaatst, zodat we wat meer tijd hebben om op de fiets te zitten.
De route blijft zoals we er nu over denken wel hoe we hem bedacht hadden. Het fietserpad naar Maastricht en daar langs oude wegen oppakken. Op 1 augustus gaat het allemaal aanvangen.
Iedereen in onze omgeving verklaart ons spontaan voor gek, gelukkig zitten hier veel verstandige mensen :lol: die weten waarom je op de fiets stapt. Hoewel wij wel een bijzondere reden hebben. Het is ons echt om het water uit Lourdes te doen.
Zorg wel dat je plaats en gewicht voorziet om het water mee naar huis te nemen. Klinkt gek maar alles weegt door. Lege potjes kun je kopen in één van de vele souvenier winkels voor heel weinig geld en vullen aan de grot. Wijst zich zelf uit. Nog een tip, zorg voor wat betreft de fietsen voor een veilige accomodatieplaats. Lourdes is na Parijs de drukst bezochte plaats van Frankrijk. Mijn fiets mocht er in mijn hotelkamer staan, super veilig dus.

Houd rekening mee dat de maand augustus dé vakantiemaand is voor veel Fransen. Het kan dus druk worden, zowel op de wegen als in overnachtingsaccommodaties.

Plaats voor het water wat we mee terug brengen hebben we of maken we gewoon. We gaan met de trein terug dus dat zal wel lukken. We hebben er helemaal niet bij stil gestaan dat het vakantiemaand is voor de Fransen. We nemen wel een tentje mee, maar willen ook wel in een B&B, pensionnetje of zo. Op dit punt gaan we ons niet vastleggen door overnachtingen te bespreken. Misschien boeken we in Lourdes zelf wel voor 1 of 2 nachten een hotelletje zodat we uitgerust aan de terugreis kunnen beginnen. Het kan zijn dat we niet via het fietserpad Nederland uit fietsen maar via Zwolle, Nijmegen, Roermond en dan Maastricht. Ik ben lid van vrienden op de fiets zo gaan we in Nederland overnachten. Vier weken zal op deze manier toch wel voldoende zijn?

Marjan1 schreef:We nemen wel een tentje mee, maar willen ook wel in een B&B, pensionnetje of zo. Op dit punt gaan we ons niet vastleggen door overnachtingen te bespreken.
Ik heb vaak genoeg in augustus in Frankrijk gefietst, en dan is er, zeker buiten de echte toeristengebieden, geen probleem met kamperen.


Peter