Additionally, paste this code immediately after the opening tag: weekendje Normandië - Forum Wereldfietser

weekendje Normandië

Hoi,

ik zou binnenkort met m'n vriendin een weekendje (3, misschien 4 dagen) willen gaan fietsen in Normandië. Met de auto of trein naar ginder en daar een toertje door de streek maken.

Heeft er iemand toevallig zo'n toertje liggen, of tips waar ik zoiets kan vinden? Ik heb al even met de zoekfuctie gekeken maar dit leverde vooral tochten op met als doel Normandië en ik zoek een tochtje in de streek zelf.

alvast bedankt.

googlen op velo en normandie et voila: http://www.mancherandonnee.com/circuits_velo.html

Er is een mooie kaart van het IGN in de serie Plein Air: Le Calvados à Bicyclette. Een kaart met 58 ingetekende dagtochten (van heel makkelijk tot ook lange van boven de 100km). De kaart is in het Frans, Engels en Nederlands. De Calvados is het centrale departement van Normandië en de dagtochten bestrijken o.a. La Suisse Normande, het heuvelachtige bocagelandschap in het binnenland met hagen en heggen ten westen van het fraaie stadje Falaise. Kan ik je aanraden die streek!

Luc

Komend weekend is er de Fietsreisbeurs in Retie (ook in de provincie Antwerpen).
Daar zijn veel informanten aanwezig. Er is er vast wel een die iets kan zeggen over Normandie.
Zie voor meer informatie (ook inkom en hoe u er kunt geraken) over deze toffe beurs: www.vakantiefietser.be

Mijn vriendin en ik hebben afgelopen najaar(half oktober) in Normandië gefietst. Wij zijn vertrokken vanuit Les Andalys (vlakbij de tuinen van Monet) en vervolgens langs de meanderende Seine naar Honfleur/ Le Havre gereden. Het gebied is wat ruiger dan het noordelijke deel van Normandië. Mooie krijtrotsformaties en bosrijke gebieden. Verder is het natuurlijk leuk om met kleine pontjes naar de andere kant van de oever gebracht te worden.
Wanneer je via de zuidoever het laatste stukje langs de Seine fietst richting Honfleur heb je een aantal keren fraai uitzicht op de Pont Normandie. Hoewel het geen breed fietspad is kan je wel met de fiets de Pont Normandie over, waarna je echt wel het idee hebt dat je een brug bent overgefietst. :D
Helaas houdt dit fietspad aan de andere kant van de brug vrij abrupt op en ben je gedwongen een aantal kilometers tussen het drukke vrachtverkeer heen te rijden in het havengebied van Le Havre. Onze ervaring was overigens dat het vrachtverkeer zich keurig gedroeg tegenover een paar 'verdwaalde' fietsers in dat gebied. Net zo plotseling als het fietspad ophield begon het ook weer in de haven.

Wij zijn vervolgens verder omhoog gereden via Octeville sur Mer met als eindpunt Fecamp.
Langs de kust is vooral het kiezelstrandje van le Tilleul ( is niet met de auto te komen en hadden we dus helemaal voor onszelf) erg mooi, evenals de kustweg van Etretat naar Yport en Fecamp.

Ik ken het achterland van Dieppe tot aan le Havre als mijn broekzak maar vind dit gebied iets minder interessant om in te fietsen. Het is echt een agrarisch gebied en iets minder ruig van karakter dan de Seinedelta en de kust.

Er zijn overigens niet zo heel erg veel campings (wel een paar erg mooie) in dit stuk van Frankrijk en wij troffen ongeveer 50% ervan gesloten.
In de Lonely Planet cycling in france staat er een route van 3 dagen die Calvados Classic heet. Ze staat al lang op ons lijstje, maar 't is er nog niet van gekomen. La Swisse Normande is inderdaad ook heel mooi, bosrijk en flink heuvelachtig (deed me wat aan de Vogezen denken)